چه اهمیتی دارد كه تا‌به‌حال كسی بنكسی را ندیده، عكسی از او منتشر نشده و هویتش همچنان پنهان مانده است؟ مهم اینجاست كه او به عنوان یك هنرمند سیاسی و معترض در تمام بزنگاه‌ها با آثارش حضور داشته و طرح‌های گرافیتی او تلخی‌ها، تبعیض‌ها و مشكلات اجتماعی را یادآور شده است.
به گزارش «سدید»؛ بنكسی كه همیشه به مهم‌ترین مسائل روز جهان واكنش نشان داده و به صورت مخفی آثارش را در سطح و دیوارهای عمومی شهرهایی از جهان به نمایش گذاشته، علاقه ویژه‌ای به غافلگیر كردن مردم دارد. روزها و شب‌های بسیاری بوده كه مردم شهری در بریتانیا یا حتی در غزه یا بیت‌اللحم با اثر تازه‌ای از این هنرمند در فضاهای عمومی شهر روبه‌رو شده‌اند، بدون این‌كه معلوم باشد چگونه و چه زمانی آنها را نقاشی كرده است.

در ادامه همین غافلگیری‌ها دو سال پیش یكی از آثارش به نام «دختری با بادكنك» در حراجی ساتبیز فروخته شد اما قبل از آن‌كه تابلو از روی دیوار حراجی برداشته شود، بنكسی آن را به صورت اتوماتیك و در مقابل چشم خریدار و حاضران در حراجی رشته‌رشته و نابود كرد تا اعتراضی باشد به نظام سرمایه‌داری. از دیگر غافلگیری‌های بنكسی، حضور او در غزه است كه از این حضور چهار اثر گرافیتی روی در و دیوار غزه به‌جا مانده است. حالا فلسطینی‌ها دست به كار شده‌اند و بنكسی را غافلگیر كرده‌اند و ما هم به این بهانه نگاهی داریم به آثار این هنرمند در فلسطین.

بیت‌اللحم، میزبان بنكسی
آثار بنكسی در غزه و بیت‌ا‌للحم فقط فریادی نبود برای رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهان، بلكه اسبابی فراهم كرد برای رونق بخشیدن به گردشگری. این هنرمند بریتانیایی سه تابلوی نقاشی را به قیمت 2/2 میلیون پوند در حراجی به فروش رسانده و سود حاصل از آن را به بیمارستانی در بیت‌‌اللحم اختصاص داده است. او همچنین در این شهر یك هتل هم ساخته كه به هتلی با زشت‌ترین منظره جهان معروف است و هدف بنكسی از ساخت آن در سال ۲۰۱۷ حمایت از صنعت گردشگری این شهر و میزبانی از گردشگرانی بود كه برای دیدن زادگاه مسیح به بیت‌‌اللحم می‌روند.

 بنکسی متشکریم
مردم فلسطین كه بارها از هنرنمایی بنكسی غافلگیر شده بودند، حالا عكس‌هایی از 20 اثر هنری بنكسی در مركز شهر بیت‌اللحم به نمایش درآورده‌اند تا از او قدردانی كنند.

این عكس‌ها را عكاسان فلسطینی گرفته‌اند و نمایشگاه‌شان را به صورت غیرمنتظره برگزار كرده‌اند. همرمان با این نمایشگاه، جمعی از هنرمندان در غزه نیز با استفاده از تخته‌های چوب عبارت انگلیسی بنكسی متشكریم را روی ساحل به نمایش گذاشتند.

یمن‌ العابد برگزاركننده این نمایشگاه عكس در بیت‌اللحم در یك پیام ویدئویی اعلام كرد: بنكسی همیشه ما را غافلگیر می‌كند و امروز من می‌خواستم او را غافلگیر كنم. هدف از برگزاری این نمایشگاه، نشان دادن قدردانی ما از حمایت‌های او بوده است.

به گفته العباد، در طول بحران ویروس كرونا آمار گردشگران بیت‌اللحم بسیار كاهش یافته، در حالی که این شهر متكی به گردشگری است. با تعطیل شدن هتل‌ها، فروشگاه‌های سوغاتی، بسیاری از رستوران‌ها و شرکت‌‌های مسافرتی، افراد بسیاری اكنون شغل خود را از دست داده‌اند. بیت‌اللحم منتظر بازگشت گردشگران است.

گاردین درباره این رویداد نوشته كه حدود ۳۰۰ نفر از نمایشگاه بازدید كرده‌اند. البته با وجود شیوع ویروس كرونا و نبود گردشگران، تقریبا همه بازدیدكنندگان این نمایشگاه از مردم شهر بوده‌اند.

به هر یك از بازدیدكنندگان هنگام ورود به نمایشگاه ماسكی كه تصویری از یكی از آثار بنكسی بر روی آن چاپ شده بود، ارائه شد.



ناشناس بریتانیایی و فلسطین
اولین باری كه یكی از آثار بنكسی در فلسطین دیده شد، ۱۵ سال پیش بود. بعدها آثار دیگری هم از او در سرزمین‌های اشغالی دیده شد.  بنكسی سال ۲۰۱۵ یك ویدئو از حضورش در فلسطین منتشر كرد و اگر همه اینها را بگذاریم كنار ساخت هتل و بیمارستان در سرزمین‌های اشغالی، شاید به این نتیجه برسیم كه این هنرمند ناشناس، سرشناس‌ترین هنرمند جهان در فلسطین هم هست.  از مهم‌ترین آثاری كه بنكسی تا امروز در شهرهای فلسطین به یادگار گذاشته، می‌توان به این موارد اشاره كرد:

 حفره‌ای بر دیوار حائل
در این نقاشی دیواری، بنكسی حفره‌ای روی دیوار حائل كرانه باختری رود اردن و بیت‌اللحم نقاشی كرده كه دو كودك این سوی دیوار با سطل و بیلچه شن‌بازی دیده می‌شوند و آن‌سوی حفره، ساحل زیبا و رنگین رودخانه می‌درخشد.

  اسباب‌بازی گریه
روی ویرانه‌های خانه‌ای در نوار غزه‌، تصویری از یك گربه ملوس و زیبا نقاشی شده است.  بنكسی درباره این اثر گفته: می‌خواستم عكس‌های تخریب غزه را در وبگاهم نشان دهم، اما در اینترنت مردم فقط به تصاویر گربه‌ها نگاه می‌كنند. بنكسی این گربه را طوری نقاشی كرده كه گلوله‌ای از میلگردهای فلزی ساختمان‌های ویران شده، همچون یك اسباب‌بازی جلوی دست حیوان قرار گرفته است.

 تاب‌بازی در ویرانی
یكی دیگر از آثار بنكسی در غزه تصویر چند كودك است كه تاب‌بازی می‌كنند و تاب‌ها از یك برج دیدبانی آویزان‌ است. تبلیغاتچی او به نمایندگی از بنكسی به نیویورك‌تایمز گفته بود: نمی‌خواهم طرف فلسطین یا اسرائیل را بگیرم.  اما وقتی می‌بینی كل محله‌های حومه شهر به تلی از خاك مبدل شده و هیچ امیدی هم به آینده نیست.

 قلب ادیان جهان
روی دیوار و اطراف هتلی كه بنكسی در بیت‌اللحم ساخته می‌توان گرافیتی‌های او را دید. یكی از آنها تصویر دختربچه‌‌ای فلسطینی است كه دیوار حائل را به شكل قلب شكسته، اما هیچ‌كدام از قالب‌هایی - هركدام نماد یكی از ادیان جهان است - كه در اختیار دارد، با این حفره  تطابق ندارد.

بازرسی معكوس
در سال ۲۰۰۷ یك گرافیتی تازه از بنكسی روی یكی از دیوارهای شهر بیت‌اللحم تماشایی شد. این گرافیتی دختربچه‌ای را نشان می‌دهد كه در حال بازرسی بدنی یك نظامی صهیونیستی است.  این نقاشی كه در واقعیت به صورت معكوس اتفاق می‌افتد، توجه مخاطبش را به نقض حقوق انسانی شهروندان فلسطینی و تجاوز به حقوق آنها به‌خصوص كودكان جلب می‌كند.

زخمی در زادگاه مسیح
این یكی از تازه‌ترین گرافیتی‌های بنكسی در بیت‌اللحم است. همین تصویر مربوط به تولد مسیح، سال گذشته در هتلی كه بنكسی آن را تاسیس كرده، رونمایی شده است. در این اثر كه زخم بیت‌‌اللحم نام دارد روی دیوار زادگاه حضرت عیسی(ع) جای گلوله دیده می‌شود كه یك زخم را تداعی می‌كند و یادآور وضعیت كنونی شهر زادگاه پیامبر مسیحیان جهان است.
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

خانواده فراموش شد و همه‌چیز لاکچری شد!

تعبیر پیامبر صلوات الله علیه از یک حکم قرآنی

از شگفتی‌سازان حراج تهران تا رکوردهای تازه

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟

به بن‌بست رسیدن راهبرد کشتن و سوزاندن!

مهم‌ترین دلیل کمبود فیلم‌های دفاع مقدس عدم‌حمایت از این فیلم‌هاست

دوست دارم مردم تلویزیون ببینند نه ماهواره!

حامیان مالی نمایندگان ملت آمریکا چه کسانی هستند؟

نقش آیت الله مصباح در تقویت بنیه فکری جوانان انقلابی

شاه، غرب را به خیانت متهم می‌کرد

از حضور ۲۳ فیلم اولی تا داور‌هایی که روزی ۴ فیلم می‌بینند

«باخانمان»، قصه تلخ و شیرین آدم‌های امیدوار

ماجرای یک ممنوع‌الکاری عجیب

اعتمادیان مصداق بارز خیراندیشی بود

چرایی حضور ایران در سوریه!

برای ساخت فیلم ملی و ضدنژادپرستی تنهایم گذاشتند

هیجان جشنواره فجر برای آشتی مردم با سینما

سهم بالای فیلم‌اولی‌ها در ویترین جشنواره سی‌ونهم

جای ادبیات کلاسیک ایران در بازار ارمنستان خالی‌ست

تکیه به دیواره فرهنگِ غلط انیمیشن‌های غربی

چرا سریال‌ها ماندگار نمی‌شوند؟

شهید سلیمانی می‌خواست دیده نشود، اما «نام‌آور» شد

چرا صدام مردم بی‌گناه را بمباران کرد؟

مردم آمریکا چقدر به رسانه‌ها اعتماد دارند؟

فرق میان کتاب سطحی و عمیق

خاطرات دبیر کل اتحادیه علمای مسلمان عراق از حاج قاسم

قصه «باخانمان»‌های شهر

بررسی علوم انسانی در سه سطح اصلی

جوادی: نباید نقد در جامعه رها و بین نخبگان باقی بماند

سردار گفت: تا پیکر شهدا نیاید روی آمدن به مازندران را ندارم