نگاهی به تاثیر کرونا بر جشنواره‌های فیلم جهان؛
طبیعتا با توجه به پروتکل‌های مصوب و لازم برای جلوگیری از گسترش بیش از پیش این مهمان ناخوانده در جهان نمی‌توان فستیوال‌های بین‌المللی را مانند قبل برگزار کرد.
به گزارش «سدید»؛ همه‌گیری ویروس کرونا یا به طور دقیق‌تر کووید۱۹ دنیا و مناسبات آن را دستخوش تغییرات بسیاری کرد، از رفت‌وآمد‌ها و تعاملات شخصی و خانوادگی گرفته تا برنامه‌ها و رویداد‌های بین‌المللی همگی تحت تاثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند. در این بین جشنواره‌های جهانی بزرگ و مهم نیز از این ماجرا بی‌نصیب نمانده‌اند. طبیعتا با توجه به پروتکل‌های مصوب و لازم برای جلوگیری از گسترش بیش از پیش این مهمان ناخوانده در جهان نمی‌توان فستیوال‌های بین‌المللی را مانند قبل برگزار کرد. سفر مهمانان از سراسر دنیا، تجمع افراد و هوادارها، سالن‌های سینما، غرفه‌های مختلف و نشست‌های خبری بخشی از چالش‌های پیشرو برای برگزاری همچین برنامه‌هایی است. اما به دلیل اهمیت اقتصادی، فرهنگی و به طور کلی آینده سینما‌ی جهان نمی‌توان از اینگونه رویداد‌ها هم چشم‌پوشی کرد. به همین سبب به تصمیم و رویکرد برخی از جشنواره‌ها در مواجهه با پروتکل‌های کووید۱۹ می‌پردازیم.

جشنواره فیلم کن
برگزاری هفتادوسومین جشنواره کن از ۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد امسال برنامه‌ریزی شده بود. پیش از این هم در ۲۳ دی سال گذشته «اسپایک لی» به عنوان رییس هیات داوران انتخاب شده بود، اما در ۲۶ فروردین مسوولان برگزاری اعلام کردند با توجه به پاندمی ویروس موسوم به کرونا در فرانسه، جشنواره به شکل سابق و به صورت فیزیکی برگزار نخواهد شد. از طرفی اواسط ماه مارس (انت‌های اسفند و ابتدای فروردین) محل اصلی جشنواره -سالن گرند لومیر- به پناهگاهی برای نیازمندان و بی‌خانمان‌ها تبدیل شد که به کنترل این بیماری هم کمک فراوانی کرد. جشنواره کن اعلام کرد به جای برگزاری یک فستیوال مجازی می‌خواهد با دیگر فستیوال‌های پاییزی، خارج از کن، مراسمی برگزار کند. رییس جشنواره کن حامی سرسخت سالن‌های سینماست و قول داده در فصل پاییز دوباره طرفداران سینما را به خود جذب کند. همچنین او به ورایتی (نشریه آمریکایی) گفته سینما و صنایع مربوط به آن در معرض تهدید قرار دارند. باید باز سازی‌شان کرده و دوباره آن را با انرژی همبستگی و اتحاد تقویت کنیم. تیری فرمو، دبیر این رویداد پرسابقه سینمایی فهرستی شامل ۵۶ فیلم را اعلام کرد که قرار بود امسال در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شوند. این فیلم‌ها قرار است با برچسب چند در برخی از جشنواره‌های مطرح به روی پرده روند؛ البته برخی از آثار پذیرفته‌شده با انصراف از ۲۰۲۰ ترجیح دادند در کن ۲۰۲۱ روی پرده بروند. این در حالی است که امسال رکورد ارسال ۲۰۶۷ فیلم بلند از ۱۴۷ کشور مختلف جهان به جشنواره کن ثبت شده است.
 
جشنواره فیلم ونیز
در ابتدا با توجه به شرایط فعلی سرمایه گذاری و هزینه‌های کلان، این برنامه قابل توجیه نبود، اما در نهایت بیش از ۵۰ عنوان فیلم از ۵۰ کشور دنیا دعوت شدند؛ البته هنوز تکلیف حضور فیلمسازان برخی کشور‌ها مانند آمریکا -که هنوز در قرنطینه به سر می‌برند- یا استرالیا، هند و آمریکای جنوبی مشخص نیست، اما چینی‌ها و تمام اروپا اروپا امکان حضور دارند. اگر تعداد افرادی که نتوانند به ایتالیا سفر کنند زیاد باشد، نشست‌های مطبوعاتی و مصاحبه‌های آنلاین برگزار خواهد شد تا آن‌ها هم بتوانند فیلم‌های خودشان را معرفی و تبلیغ کنند. جشنواره ونیز در یک جزیره کوچک برگزار می‌شود که امکان وضع اقدامات ایمنی پیشگیرانه را بسیار تسهیل می‌کند. آلبرتو باربارا، مدیر این رویداد به ایندی وایر گفت: ما ۹ نقطه مختلف دسترسی به جشنواره خواهیم داشت که اولین تب‌سنجی از افراد حاضر در جشنواره انجام می‌شود، همچنین فقط ۵۰درصد ظرفیت هر سالن سینما استفاده می‌شود و همه صندلی‌ها باید قبلاً رزرو شده باشند و افراد با بلیت و شماره صندلی مشخص وارد خواهند شد. در تمام مکان‌های مرتبط مواد ضدعفونی‌کننده در دسترس خواهد بود و همه محیط‌ها دایماً ضدعفونی می‌شوند. اگر هم کسی بیمار شود، به دلیل مشخص‌بودن افراد و صندلی‌هایشان اشخاص نزدیک به آن‌ها هم قابل شناسایی و کنترل خواهند بود. همچنین همه مهمان‌هایی که از خارج اتحادیه اروپا فصل حضور در ونیز را داشته باشند، باید سه روز قبل از سفر تست کرونا داده و جواب منفی تست را همراه با دعوتنامه در مرز‌های ورودی ایتالیا ارایه دهند و نسخه‌ای هم پیش از سفر به جشنواره ارسال شود. این افراد اگر قصد دارند کمتر از ۱۲۰ ساعت در آنجا بمانند، باید ۲۴ ساعت پس از ورود تست دیگری با هزینه و هماهنگی جشنواره بدهند که اگر مثبت باشد به معنای قرنطینه افراد بوده و همچنین افرادی که بیش از این بنا بر ماندن داشته باشند، پس از پنج روز باید تست کرونا دهند و تا زمان اعلام نتایج تست استفاده از ماسک و باقی شرایط را باید رعایت کنند. امسال در بخش اصلی ونیز فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی و در بخش افق‌های ونیز فیلم‌های «جنایت بی‌دقت» و «دشت خاموش» اثر شهرام مکری و احمد بهرامی، نماینده‌های ایران در هفتاد‌وهفتمین جشنواره فیلم ونیز حضور خواهند داشت. ونیز ۷۷ از تاریخ ۱۲ شهریور پس از بحران جهانی کرونا به شکل فیزیکی برگزار می‌شود.
 
اتحاد پاییزی
۱۹ تیر ورایتی خبر داده بود جشنواره‌های فیلم تلوراید، تورنتو، نیویورک و ونیز به جای رقابت با هم بستگی به طور مشترک و در ۶ هفته به صورت هماهنگ برگزار می‌کنند. این جشنواره‌ها در یک بیانیه با اشاره به زمان برگزاری اسکار ۲۰۲۱ که ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ مقرر شده است، اعلام کردند که به دور از رقابت ایده‌ها و اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند؛ اما ۲۵ تیر مسوولان برگزاری جشنواره تلوراید اعلام کردند در کمال تاسف متفق‌القول تصمیم به لغو جشنواره امسال گرفته‌اند، زیرا معتقدند در شب‌هایی که آمار تمام‌نشدنی ویروس کرونا پابرجاست، حتی بهترین راهبرد‌ها هم نتیجه‌ای نخواهند داشت. قرار بود این رویداد از ۱۳ تا ۱۷ شهریور در ایالت کلرادو آمریکا برگزار شود. جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF) هم تصمیم به برگزاری جشنواره به صورت آنلاین و حضوری گرفته است. در این نسخه از جشنواره فیلم‌ها در سالن‌های نمایش «TIFF Bell Lightbox» و «Isabel Bade Theatre» اکران می‌شوند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند اکران‌های عمومی را در سینماپارک‌های «سیتی ویو» و «لیک‌ساید» دنبال کنند. علاوه‌بر این پلتفرم دیجیتال جشنواره و پلتفرم «Bell Digital Cinema» از تمام نقاط کانادا قابل استفاده است. ۲۰ شهریور تاریخ شروع این رویداد در نظر گرفته شده است.

جشنواره فیلم نیویورک نیز پنجاه‌وهشتمین دوره خود را به صورت ترکیبی از شرایط حضوری و مجازی یک هفته زودتر از هر سال یعنی ۲۷ شهریور تا ۲۰ مهر ۱۳۹۹ برگزار می‌کند تا زمان لازم برای فراهم کردن شرایط سینماماشین و باقی اقدامات پیشگیرانه مهیا باشد.

انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha