انتشار سریال‌هایی که همسو با فرهنگ ما نیستند در یک سامانه رسمی؛
حجم محصولات منتشرشده روی VOD‌ها نظارت بر آن‌ها را سخت کرده است. سامانه فیلیمو بخشی به نام «ترکی دوبله‌شده» در فهرست محصولات خود قرار داده است. این سامانه مدتی است به دوبله و پخش سریال و فیلم سینمایی‌های ساخت کشور ترکیه پرداخته و عملا با این کار برای کسانی که سریال‌های ترکی را در شبکه‌های جم دنبال می‌کنند راه جدیدی به وجود آورده تا بتوانند مجموعه‌های دوبله‌شده بیشتری را از محصولات ترکی ببینند.
به گزارش «سدید»؛ سامانه فیلیمو بخشی به نام «ترکی دوبله‌شده» در فهرست محصولات خود قرار داده است. این سامانه مدتی است به دوبله و پخش سریال و فیلم سینمایی‌های ساخت کشور ترکیه پرداخته و عملا با این کار برای کسانی که سریال‌های ترکی را در شبکه‌های جم دنبال می‌کنند راه جدیدی به وجود آورده تا بتوانند مجموعه‌های دوبله‌شده بیشتری را از محصولات ترکی ببینند. نکته جالبی که درباره اکثر این سریال‌ها وجود دارد این است که خود فیلیمو برای آن‌ها رده سنی بالای ۱۷ سال را تعیین کرده است؛ رده سنی‌ای که ارتباطی با صحنه‌های خشن ندارد و بیشتر به دلیل مضمون و صحنه‌های نامتناسب با عرف جامعه است. اما محتوای این سریال‌ها چیست؟ چرا باید سریال‌هایی که همسو با فرهنگ ما نیستند در یک سامانه رسمی در اختیار مردم قرار گیرند؟ در این گزارش هشت مجموعه را از میان بالغ بر ۳۰ فیلم و سریال انتخاب کرده‌ایم تا ببینیم چه محتوایی دارند.

بابیل/ محصول ۲۰۲۰
داستان درباره زندگی یک مرد شکست خورده است که به دلیل ابتلای پسرش به یک بیماری خاص وارد دنیای مافیا‌های خطرناک شده است؛ اما اصل ماجرا این است که شخصیت اصلی داستان در مسیر کاریش با نامزد قبلی خود روبه‌رو می‌شود و این سرآغاز داستان‌های رمانتیک و فلاش‌بک‌هایی است که درباره رابطه آن‌ها زده می‌شود. روابط کاری و جنسی خلافکاران، بدنه اصلی قصه را تشکیل می‌دهد. سریال بابیل جزو مجموعه‌های پربیننده شبکه استار تی‌وی ترکیه است که هنوز چند قسمت از آن بیشتر منتشر نشده و فیلیمو همزمان دارد آن را دوبله و پخش می‌کند. این مجموعه با رده‌بندی بالای ۱۷ سال در این پلتفرم عرضه شده است.

کلاغ/ محصول ۲۰۱۹
پلیسی  در گذشته پیشنهاد رشوه را از یک باند خلافکار نمی‌پذیرد و به همین خاطر زندگی خانوادگی‌اش از هم می‌پاشد. حالا پس از سال‌ها پسرش در پی انتقام است. او تنها راه را نزدیک‌شدن به دختر رییس آن باند خلافکار می‌بیند و بدین‌ترتیب قصه عشقی سریال آغاز می‌شود. ترکیبی از داستان‌های عاشقانه، خیانت، خلافکاری و... را در این سریال می‌بینیم؛ مجموعه‌ای که شبیه تمام سریال‌های دیگر ترکی است. پخش سریال کلاغ به تازگی در شبکه‌های جم به پایان رسیده و پلتفرم فیلیمو چند روزی است این سریال را از شبکه استار تی‌وی ترکیه خریده و آن را بارگذاری کرده است.

دختر سفیر/ محصول ۲۰۱۹
این سریال از روی مجموعه تلویزیونی کره‌ای برداشت شده و داستانش درباره سانجار و ناره است که از جوانی یکدیگر را دوست دارند، اما پدر ناره با ازدواج آن‌ها مخالف بوده و او و سانجار تصمیم می‌گیرند فرار کنند و مخفیانه ازدواج کنند؛ اما بعد از شب عروسی روابط این زوج دچار بحران می‌شود و... در سایت‌ها و منابع ترکی از این سریال به عنوان یک مجموعه سیاسی عاشقانه یاد شده است، اما این موضوع فقط در حد اینکه ناره، دختر یک سفیر است، باقی می‌ماند و بیشتر حوادث داستان حول محور عشق و خیانت می‌چرخد؛ مساله‌ای که در سریال‌های ترکی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. دختر سفیر تا به حال از شبکه جم پخش نشده، اما فیلیمو آن را در میان سریال‌های جدیدی که منتشر کرده، قرار داده است.

خانه من/ محصول ۲۰۱۹
این سریال با نام اصلی خانه‌ای که متولد شدی سرنوشت توست و براساس کتابی با نام «دختری کنار پنجره» ساخته شده است. مهدی و زینب که کودکی سختی داشته‌اند و زخم‌های روحی زیادی حاصل از تعارض و بی‌مهری در وجودشان 
باقی مانده است، حالا در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و درگیر رابطه‌ای عاشقانه می‌شوند. از طرفی نامزد قبلی زینب از این رابطه جدید راضی نیست و مدام برای این دو مشکل‌آفرینی می‌کند. گذشته تاریک مهدی هم به این مثلث عشقی دامن می‌زند و شرایط سخت‌تر می‌شود. این خلاصه داستان به خوبی نشان می‌دهد با چه نوع داستانی روبه‌رو هستیم. این سریال پر از صحنه‌های آزار‌دهنده روابط غیرمتعارف و شکنجه‌های روحی برای کودکان است. ساخت سریال خانه من در ترکیه فعلا به دلیل شیوع کرونا متوقف شده، اما قسمت‌های منتشرشده توسط فیلیمو عرضه شده است.

عشق سیاه و سفید/ محصول ۲۰۱۸
دختر داستان که پزشک است طی یک اتفاق سر راه یک خلافکار قرار می‌گیرد و پس از آن باند‌های خلافکاری تصمیم می‌گیرند این دختر را به قتل برسانند، چون او چیز‌هایی را دیده که نباید از آن‌ها مطلع باشد. مسوولیت این قتل به شخصیت مرد داستان سپرده می‌شود، اما در لحظه آخر تردید می‌کند و به دختر می‌گوید که تنها یک راه برای نجات وجود دارد؛ اینکه با او ازدواج کند، چون اعضای خانواده گنگ از سوی بالادستی‌ها در امان هستند. دختر برای نجات جان خود چاره‌ای جز تسلیم ندارد. عشق نامتعارف، صحنه‌های خشن روابط خلافکاران، تعقیب و گریز و... از سریال عشق سیاه و سفید، مجموعه‌ای محبوب با ساختار‌های سریال‌های ترکی ساخته است. این مجموعه سال گذشته از شبکه جم پخش شد و به تازگی قسمت‌هایی از آن در فیلیمو عرضه شده است.

گودال/ محصول ۲۰۱۷
بازآفرینی سه‌گانه پدرخوانده ساخته کاپولا را با ساختار سریال‌های ترکی تصور کنید می‌شود مجموعه گودال؛ سریالی که می‌خواهد به روابط زیرزمینی مافیای قاچاق مواد مخدر در شهر استانبول بپردازد. یک خانواده خلافکار که کنترل یک محله بی در و پیکر را برعهده دارند با خانواده رقیب روبه‌رو می‌شوند و باید از خود محافظت کنند. مجموعه‌ای از روابط غیرمشروع، صحنه‌های خشن، بدآموزی‌های اجتماعی و... که شاید حجم روابط عاشقانه در آن کمتر باشد و کمی متفاوت‌تر از سایر سریال‌های ترکی در روایت به نظر آید، اما در نهایت فرمول ساخت آن مانند سایرین است. این مجموعه در حال حاضر از شبکه جم روی آنتن می‌رود و در فیلیمو هم بارگذاری می‌شود.

معصوم/ ۲۰۱۷
داستان درباره یک کمیسر بازنشسته است که با همسرش در روستایی زندگی می‌کند. با آمدن پسرشان همه چیز به هم می‌ریزد؛ همچنین عروس این کمیسر پیر و پسرش داستان‌های زیادی دارند که پس از آن قصه را پیش می‌برد، اما در واقع مجموعه‌ای از خیانت‌ها، روابط غیراخلاقی و قتل و تعارض، سازنده بدنه اصلی قصه هستند. این مجموعه از سریال‌های ضعیف چند سال اخیر ترکی است که چندان هم مورد استقبال قرار نگرفته و حتی به شبکه جم هم نرسیده است، اما فیلیمو تعدادی از قسمت‌های آن را در تابستان سال گذشته بارگذاری کرده است.

عشق اجاره‌ای/ محصول ۲۰۱۵
دختر فقیری به اسم دافنه ناگهان با یک پیشنهاد جالب وارد یک بازی می‌شود که در ۶ ماه وقت دارد عُمر را عاشق خود کند. عُمر یکی از تاجر‌های بزرگ و موفق کشور است و آن‌ها در یک مثلث مرگبار و عاشقانه قرار می‌گیرند. در تمام طول داستان عمر و دفنه درگیری شدیدی دارند و نمی‌توانند عشقی که به هم دارند را باور کنند، اما در نهایت ازدواج می‌کنند و... قسمت اعظم سریال عشق اجاره‌ای از صحنه‌هایی تشکیل شده است که این دختر و پسر در خلوت یا در شرکت محل کار خود در حال برقراری ارتباط هستند و می‌خواهند به یکدیگر نزدیک شوند. در کنار داستان اصلی، پرداختن به زندگی شخصیتی که دگرجنس‌گراست هم روایت می‌شود. این سریال 
دو سال پیش از شبکه جم پخش شد و از اسفند سال گذشته در پلتفرم فیلیمو عرضه شده است.

انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha