آیا نمایش خانگی درِ «ماهواره» را تخته کرده است؟
صحبت‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نشان می‌دهد که مدیران سینمایی ارشاد اشراف کاملی بر وضعیت نمایش خانگی، مردم و ماهواره ندارند.

به گزارش «سدید»؛ صحبت‌های تازه معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نکات قابل تأملی را برای بررسی ایجاد کرده است.

جدای از بحث دعوای ارشاد و صداوسیما که به‌نظر می‌رسد باتوجه به بخشنامه قوه قضائیه و دیگر مصوبات روشن است که صداوسیما باید مسئولیت این حوزه را عهده‌دار باشد، این‌که چقدر نمایش خانگی توانسته است مقابل ماهواره ایستادگی کند و مردم و مخاطبین ماهواره را به‌سمت خود بکشاند، جای بررسی دارد.

بدون شک ماهواره یکی از اصلی‌ترین معضلات فرهنگی کشور ما است. محتواهای نامناسب و هنجارشکن آن پدیده تازه‌ای نیست. ماهواره مانند اسب تروا وارد منازل مخاطبین ایرانی شد و با پیاده کردن پنهانی سربازان خود، ذهن آنان را مسموم کرد، در این میان ارکان فرهنگی نظام جهموری اسلامی ایران از بخش‌های نظارتی و سیاسی مانند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات تا بخش‌های اجرایی و تولیدی مانند صداوسیما و وزارت ارشاد همه در یک صف مقابل آن باید بایستند و البته چنین است.

اما اینکه تولیدات را از این منظر نیز به‌صورت حتمی مانند سربازان خط‌شکن ترسیم بکنیم و اینکه در این حوزه دستاوردهای ما توانسته‌اند مقابل این «ناتوی بزرگ فرهنگی» سرافراز باشند، جای تردید دارد.

آقای طباطبایی‌نژاد که در عرصه سینما دارای سابقه مدیریتی است در گفت‌وگوی خود بیان کرده است: ببینید، عده‌ای می‌گویند شبکه خانگی مثل شبکه‌های ترکیه‌ای و فارسی‌وان و… شده است، در حالی که آن شبکه‌های ماهواره‌ای پر از سریال‌های هنجارشکن بوده‌اند، سریال‌هایی که فضایشان شکستن حریم‌های شرعی بوده است. در سریال‌های ما ممکن است فضاهای ملتهب و عاشقانه وجود داشته باشد اما هیچ‌یک از این سریال‌ها از شرع خالی نشده‌اند، التهاب‌های عاشقانه داشته‌اند که البته من هم شخصاً موافق آن‌ها نیستم ولی می‌خواهم بگویم هیچ‌یک حریم‌شکنی نکرده‌اند.

وی در بخش دیگری بیان می‌کند: سریال‌های خانگی نشان داده‌اند که در 10 سال اخیر توانسته‌اند درهای شبکه‌های ماهواره‌ای خانواده‌ستیز را تخته و مخاطب را جذب خود کنند، توانسته‌اند مخاطب ماهواره را پای سریال‌های جمهوری اسلامی بنشانند، با این حال ممکن است در این سریال‌ها مثلث و مربع عشقی هم بوده باشد... .

نقد دو نکته در گفته‌های وی لازم است: اولاً ضعف عملکرد ما کماکان آن‌قدر روشن است که مخاطب جوان ایرانی چه از ماهواره چه از سایت‌های دان‌لود فیلم به‌صورت جدی در حال دان‌لود و تماشای محتوایی است که ما در خلق آن کم‌کار بوده‌ایم، پس این عبارت که سریال‌های نمایش خانگی در این 10 سال درِ ماهواره را تخته کرده‌اند صحیح نیست.

سینما , سینمای ایران , شبکه نمایش خانگی ,

ثانیاً به‌فرض تخته‌کردن درِ ماهواره توسط نمایش خانگی، ما چه‌چیزی ارائه دادیم که مخاطب ایرانی به‌جای تماشای ماهواره پای نمایش خانگی آمده است؟ بررسی درباره محتواهای نمایش خانگی به‌اندازه کافی در تمام این سال‌ها انجام شده است و خود طباطبایی‌نژاد نیز در بخش‌هایی از صحبت‌هایش اشاره به عشق‌های مثلثی و مربعی کرده است. ما نه‌تنها با نوآوری و خلق محتوای جذاب ایرانی ــ اسلامی غیر از مواردی معدود مخاطب را به داخل نیاوردیم بلکه با الگوگیری از سریال‌های ترکیه‌ای و فارسی‌وانی که به‌تازگی یکی از VOD‌ها به انتشار و اکران گسترده آن در دوره مدیریت شما دست زده است، همان تم و فضا را بازسازی کردیم.

نمایش خانگی زیر نظر معاونت نظارت و ارزشیابی تمام محتوای ترکی ماهواره‌ را زحمت کشیده و با دوبله فارسی در اختیار مخاطبین ایرانی قرار داده است و بعد از تخته کردن ماهواره سخن می‌گوییم؟ چرا همان محتوایی را که با آن مخالفیم باید در مجرا و کانال ارتباطی خودمان به نمایش بگذاریم؟ از شما سؤال می‌کنیم؛ ما با محتوا مشکل داریم یا با کانال ارتباطی؟ ما که همان محتوای تخته‌شده را در بسترهای داخلی خودمان به نمایش گذاشتیم.

بله، ما درِ ماهواره را تخته کردیم زیرا همان چیزی را که ماهواره نمایش می‌دهد خود نمایش می‌دهیم!

سینما , سینمای ایران , شبکه نمایش خانگی ,

نمایی از سریال‌های ترکی دوبله‌شده در فیلیمو

ثالثاً منظور از اینکه "سریال‌های ما خالی از شرع نیست" دقیقاً چیست؟ آیا مگر قرار است در غیر از چارچوب‌های فرهنگی و نظارتی نظام سریال بسازیم؟ باید اعتراف کنیم که در بحث مسائل شرعی ما صرفاً ظواهر شرع را رعایت کرده‌ایم که چندان هنر نکرده‌ایم، اما به‌جای آن در باطن با هنجارشکنی‌های روابط عاشقانه و آشفته کردن ذهن جوانان عملاً فساد ایجاد کرده‌ایم.

نکته دیگر اینکه وی به‌جای پذیرش فساد آشکار در نمایش خانگی به نقد سریال موچین صداوسیما پرداخته است. سریال موچین نیز اگر ابتذال و حرمت‌شکنی دارد خالی از نقد نیست و باید آن را نیز مورد بررسی و انتقاد قرار داد. اصحاب رسانه نه در پیوند همیشگی با وزارت ارشادند و نه صداوسیما، هرجا که خطایی رخ دهد آنجا را نقد می‌کنند.

معاونت محترم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره سریال «دل» نکاتی را مانند عدم شکست حریم‌های اخلاقی گفته‌اند که به‌اندازه کافی درباره آن نقد و بررسی انجام شده است و ما خوانندگان محترم را به آن مطالب ارجاع می‌دهیم.

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

برخورد پهلوی دوم با فساد چگونه بود؟

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

هدف «فجر» شناسایی نیرو‌های جوان و کاربلد است

«جشن جهانی نوروز» یونسکو و ارتباطش با جشن تصویر سال

رمز هم‌کفو بودن امام علی (ع) با حضرت زهرا (ع) چه بود؟

راه و مقصد شهدا، حق است

اندیشه انگلیسی تجزیه ایران یا قیمومیت بر آن

از ماجرای دستگیری تا رسیدگی به تهیدستان

چرا تاریخ‌نگاری برای بهبودی مهم است؟

پدری کردن را از پدرم آموختم

زیست کرونایی اهالی تئاتر

شعار‌های گل‌درشت «دادستان»

هوای این روز‌های همرزم حاج‌قاسم

نطفه استقلال‌یابی با مجید شاه‌حسینی

بازدیدکنندگان این دوره جشنواره موسیقی کمتر از یک قسمت سریال ضعیف

ترکتازی انگلستان، به موازات تضعیف دولت قاجار

سازنده پل وحدت با لباس جهاد به استقبال شهادت رفت

نگاه غرب به زن یک نگاه کالایی و ابزاری است

جایزه کتاب سال، کارنامه نشر و کتاب ایران است

به تاریخ وفادار ماندیم

دوست دارم فقط یک روز طعم زندگی در کنار بابا را بچشم

مرز الگوبرداری و کپی برداری برنامه‌های تلویزیونی کجاست؟

«روز‌های ابدی» ماندگار می‌شود مثل «طوفان شن»

کامکار: بستر زردی، چون اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد

چرا رضاشاه به سمت تغییر فرهنگ ایران رفت؟

مکتب تاریخ‌نگاری مشروطه؛ کاستی‌ها و آفات

شهادت محمد در سوریه تداوم راه برادرانش در گنبد و فتح‌المبین بود

کپی کاری مسابقات تلویزیونی بدون خلاقیت بومی سازی

«هنرمندان مردمی» کجای صف واکسن کرونا هستند؟