فضای مجازی در خدمت هیأت؛
گزارشی از ابتکاراتی که برای عزاداری ماه محرم در دوران کرونا در نظر گرفته شده است.
به گزارش «سدید»؛ محرم امسال با همه محرم‌های قبل تفاوت دارد؛ محرمی در سایه کرونا و در شرایطی که باید همه چیز با رعایت موازین بهداشتی برگزار شود. به واسطه همین شرایط خاص هم هست که باید امسال روضه‌های خانگی را جدی‌تر گرفت. پویش «روضه‌های خانگی» حرکتی در راستای حمایت از این موضوع است. روضه‌های خانگی سنتی دیرینه و دارای تاریخچه‌ای عمیق در تشیع و ایران زمین است که باید احیا شده و توسعه پیدا کند. البته که برگزاری روضه‌های خانگی منحصر به دوران بیماری کرونا نیست، بلکه این بحران سبب شده بتوان بستر مناسب‌تری برای پرداختن به موضوع روضه‌های خانگی پیدا کرد. 
 
* پویشی برای روضه‌های خانگی
بسیاری از مردم به خاطر ابتلا به این بیماری یا دچار بودن به بیماری‌های زمینه‌ای و مسائلی از این دست، امکان حضور در جلسات عمومی دهه اول محرم و بلکه ۲ ماه محرم و صفر را ندارند و لذا باید ایام عزا را در خانه بنشینند. قطعا یکی از بهترین پیشنهادها به این دسته از مردم آن است که از طریق برگزاری روضه‌های خانگی خود را به خیل عزاداران اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام ملحق کرده و خانه خود را حسینیه سیدالشهدا کنند. 
حسین محمدی‌فام، دبیر کمیته محتوایی پویش «روضه‌های خانگی» در گفت‌وگو با تسنیم درباره فعالیت این پویش در محرم امسال گفت: «در این پویش از مردم دعوت شده تا با ارسال پیامک *لبیک یا حسین* به سرشماره 100000114 مشارکت خود در این پویش را اعلام کنند. همچنین مردم می‌توانند با برگزاری روضه‌های خانگی و ارسال تصاویر آن و نیز با تهیه پادکست، فیلم (مداحی، دکلمه و...)، عکس، خوش‌نویسی، نقاشی، نقاشی‌خط و تایپوگرافی با ارسال فایل اثر و تکمیل فرم ثبت‌نام از طریق پایگاه www.isqa.ir در بخش مسابقه پویش شرکت کنند».
 
لازم به ذکر است بتازگی مراسم معرفی و رونمایی از پوستر این پویش با حضور حجج اسلام ادیب‌یزدی و محسن تاج و جمعی از ذاکران و پیشکسوتان مانند آقایان اکبر و محمد بازوبند، مرتضی طاهری، مصطفی خورسندی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، سیدعلی سادات‌رضوی، احمد نیکبختیان، امیر اسکندری، سید‌محسن موسوی‌بلده و عباس سلیمی و همچنین معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و سرپرست سازمان قرآنی جهاد دانشگاهی برگزار شد. 
 
* آغاز کار «محفل» از محرم
اما یکی دیگر از خلاقیت‌های صورت گرفته برای محرم پیش‌رو، راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی هیأت‌هاست. مجید صحاف، مدیر شبکه‌های تلویزیون اینترنتی تیوا با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی جهت ترویج معارف اسلامی و انقلابی گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های مختلف و قابل تحسینی به صورت خودجوش در فضای اینترنتی و مجازی از سوی هیأت‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، حوزه‌های علوم دینی و گروه‌های مردمی در قالب سایت‌ها و صفحات اجتماعی جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های این شبکه جهانی برای نشر و گسترش معارف اهل‌بیت بهره‌برداری شد اما همواره جای محفل رسانه‌ای از جنس تلویزیون و با شاخصه‌های فضای مجازی و مردمی بودن در این حوزه خالی بود، از این ‌رو تیوا به عنوان تلویزیون اینترنتی رسمی کشور، تصمیم گرفت این خلأ را به نحوی شایسته پوشش دهد. 
 
صحاف با اشاره به ظرفیت‌های تعاملی تلویزیون‌های اینترنتی گفت: «محفل» به عنوان نخستین و تنها تلویزیون اینترنتی هیأت‌ها همه خدماتش را به طور رایگان به مخاطبانش ارائه می‌کند و به دنبال آن است که به عنوان یک شبکه مردمی، خوراک محتوایی خود را از طریق محفل‌های مردمی تأمین کند، لذا همه مجالس، هیأت‌ها، حسینیه‌ها و مساجد می‌توانند به صورت رایگان از این شبکه استفاده کنند. 
 
* هیأت 24 ساعته در دوران کرونا
مدیر شبکه‌های تلویزیون اینترنتی تیوا با اشاره به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌ها در بهره‌مندی مردم از مجالس عزاداری امام حسین(ع) گفت: «محفل» به صورت 24 ساعته پخش برنامه خواهد داشت، ضمن آنکه مخاطبان امکان دسترسی به آرشیو مورد علاقه خود را دارند و این فرصت خوبی برای افراد و خانواده‌ها است که با اتصال به فضای هیأت‌ها از مجالس مختلف در سراسر کشور در هر ساعت از شبانه‌روز، بهره‌مند شوند. صحاف با اشاره به ایجاد امکان پخش زنده از مراسم و محافل مذهبی در محفل گفت: هیأت‌ها می‌توانند ضمن اعلام برنامه‌های خود جهت اطلاع‌رسانی در شبکه محفل، فایل تصویری یا صوتی مراسم خود را جهت پخش در اختیار ما قرار دهند یا درخواست خود جهت پخش زنده را به این شبکه اعلام کنند تا پس از بررسی‌های فنی امکان پخش زنده برای‌شان فراهم آید. این شبکه امکان پخش همزمان برنامه‌ها از صفحات مجازی هیأت‌ها را نیز فراهم کرده است. 
 
پیش از این پیشنهادهای دیگری نیز برای محرم امسال و شرایط خاص و ویژه آن مطرح شده بود که جدی‌تر گرفتن شیوه‌های سنتی عزاداری از جمله چهارپایه‌خوانی از جمله آنها بود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha