یادبود سردار شهید محمد حسن قاسمی طوسی؛
شهید طوسی دارای شجاعتی مثال‌زدنی و به واقع مصداق آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» بود.
به گزارش «سدید»؛ شهید محمد حسن قاسمی طوسی به سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی و متدین و کشاورز دیده به جهان گشود. او دوره ابتدیی را در زادگاهش روستای «طوسکلا» از توابع شهرستان نکاء پشت‌سر گذاشت.
دوره راهنمایی را در مدرسه فردوسی نکا به اتمام رسانیده و پس از پایان دوره راهنمایی بدلیل مشکلاتی از تحصیل در مقطع دبیرستان بازمانده در این زمان آستین همت بالازده و در مساعدت به خانواده به عنوان بازوئی پرتوان یار و یاور پدر گشت و به کار کشاورزی پرداخت تا اینکه جهت اتمام وظیفه سربازی فراخوانده شد. او تمایلی برای خدمت در رژیم منحوس طاغوتی نداشت.
پس از فشار زیاد از سوی ژاندارمری وقت، خود را معرفی نمود که خوشبختانه دست حق به یاری وی شتافت و از سربازی در دستگاه ظلم پهلوی معاف گردید.

آغاز مبارزه در متن انقلاب
شهید طوسی از همان آغاز دوران جوانی در کنار فراگیری تعلیم اسلامی و مذهبی علاقه فراوانی به بالا بردن سطح بینش سیاسی خود داشت و به همین جهت در هیئت‌های مذهبی پیش از انقلاب حضوری فعال و تعیین‌کننده داشت. با آغاز نهضت خونبار اسلامی ایران به رهبری امام راحل (ره) ایشان به اتفاق تنی چند از وفاداران به انقلاب فعالیت سیاسی گسترده‌ای را در سطح منطقه آغاز نمود که تا سقوط حکومت ننگین شاهنشاهی ادامه داشت. بلافاصله پس از پیروزی برای حفظ دستاورد‌های انقلاب، ابتدا در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکاء مشغول به کار شد سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری به انجام وظیفه پرداخت.

امرار معاش با کشاورزی
در سال ۱۳۵۷ با خانم «حلیمه عرب‌زاده طوسی» ازدواج نمود که ثمره این ازدواج یک دختر به نام «سمیه» است که بعد از شهادت پدر با برادر پاسدار جانباز رمدانی ازدواج نموده و در معیت مادر بزرگوارش زندگی می‌کند. شهید قبل از ورود به سپاه به امر کشاورزی در کنار پدر ارجمندش اشتغال داشت واز این راه امرار معاش می‌کرد.

مبارزه با ضدانقلاب
شهید قاسمی‌طوسی با شروع توطئه ضدانقلاب در غرب کشور در راس گروهی از پاسداران به منطقه کامیاران عزیمت نمودند و ضمن آشنائی با سردار سپاه اسلام جاوید‌الاثر «حاج احمد متوسلیان» خدمات شایان از خود به یادگار گذاشت.
سردار طوسی در سال ۵۹ با شروع جنگ تحمیلی لحظه‌ای در انجام تکلیف درنگ نکرد و به عنوان فرمانده نیرو‌های اعزامی از استان مازندران در منطقه سر پل ذهاب حضور یافته و با رشادت و شهامت بی‌نظیر خود و دیگر همرزمانش در کنار سایر نیرو‌ها هجوم دشمن بعثی را سد نموده و ضربات مهلکی بر پیکر آنان وارد آوردند و به همین خاطر ایشان از سوی فرماندهی وقت منطقه مورد تشویق قرار گرفت. پس از این مأموریت سردار طوسی به دلیل شجاعت و لیاقتی که از خود در میدان عمل نشان داده بود به فرماندهی عملیات سپاه‌ساری منصوب گردید. وی در این مقطع از عمر پر برکت خویش به درهم کوبیدن لانه‌های فساد منافقین کوردل و سایر گروهک‌ها پرداخت و طومار فعالیت‌های مذبوحانه آنان را در هم پیچید. آنگاه که روباه صفتان منافق تاب و مقاومت را در مقابلجان برکفان سپاه اسلام از دست دادند و به جنگل پناه بردند باز هم سردار طوسی با مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی ناحیه ۲ جنگل‌های شمال و فرماندهی عملیات سپاه منطقه ۳ گیلان و مازندران با سازماندهی نیرو‌های گردان‌های رزمی و اجرا طرح شهید کلانتری (ره) به تعقیب باقیمانده ضدانقلاب در جنگل پرداخت و ظرف مدت ۳ سال تلاش شبانه‌روزی ایشان و سایر برادران جان برکف سپاه، شمال کشور از لوث وجود عناصر سرسپرده بیگانه به طور کامل پاکسازی شد.

در عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر در محور پل نو مسئولیت یکی از محور‌ها و هدایت چند گردان را به سمت پل نو به عهده داشت و در همین عملیات بود که شدیداً مجروح شد.

در سال ۱۳۶۲ به شوق جهاد فی سبیل‌الله در منطقه عملیاتی والفجر ۶ (دهلران) حضور یافت و به‌عنوان جانشین قرارگاه طرح لبیک، مسئولیت به کارگیری گردان‌های طرح لبیک یا خمینی از استان‌های گیلان و مازندران را عهده‌دار گردید و با استقرار گردان‌ها و تلاش شبانه‌روزی در منطقه لیاقت و شایستگی خودش را از پیش نمایان ساخت و در سایه همین درخشش بود که سال ۶۳ به عنوان مسئول اطلاعات و عملیات لشکر ۲۵ کربلا منصوب گشت و در این مسئولیت خطیر با برنامه‌ریزی دقیق، سازماندهی و جذب نیرو‌های توانمند، مخلص و کاملاً مورد اعتماد معاونت اطلاعات و قوی و کارآمد را به‌وجود آورد. در سال ۱۳۶۴ بر اساس تدبیر و فرماندهی کل سپاه مبنی بر شناسایی همزمان او ۶ منطقه مرزی شناسایی بخشی از مناطق عملیاتی را به عهده گرفت و در این راستا شخصاً مشکل‌ترین مأموریت‌ها را انجام داده و گاهاً تا چند روز در پشت خطوط مقدم دشمن حضور یافته و با شجاعت و ایثار تمام که خصیصه بارز این موحد سالک در راه حق بود به انجام وظیفه و تکلیف الهی خویش می‌پرداخت.

حماسه تاریخی والفجر ۸ که جهانیان را به حیرت واداشت و بستر محمل و نبوغ حماسه‌سازان دفاع مقدس بود که بی‌شک نقش سردار طوسی در این عملیات به همراه لشکر ۲۵ کربلا حائز اهمیت است قبل از عملیات والفجر ۸ بیشترین معابر دسترسی به دشمن روی رودخانه اروند توسط این سردار بزرگ و نیرو‌های تحت امرش شناسایی گردید ایشان در چندین نوبت به لحاظ حساسیت عملیات شخصاً لباس غواصی پوشید و ساحل و خط دشمن را دقیقاً شناسایی و برای عبور لشکر و دیگر نیرو‌های اسلام که قرار بود از خط لشکر ۲۵ کربلا عبور نمایند علامت‌گذاری نمود. در مرحله گرفتن پل در این عملیات تاریخی با شجاعت و شهامت خاص به همراه تعدادی از رزمندگان لشکر از رودخانه وحشی اروند عبور کرد و غواصان موج اول توانستند تحت فرماندهی مستقیم ایشان در نبرد قهرمانانه‌ای مقر حزب بعث عراق در شهر فاو و همچنین مقر فرماندهی تیپ ۱۱ را تصرف نمایند که با این اقدام شجاعانه و مهم موجبات شکست مزدوران عراقی در شهر فاو فراهم گردید در ادامه با حضور رزمندگان اسلام در شهر و پیشروی آن‌ها پرچم متبرک بارگاه ملکوتی ثامن‌الائمه علی‌بن موسی‌الرضا (ع) بر روی مناره مسجد شهر فاو به نشانه این پیروزی بزرگ و امداد‌های الهی به اهتزاز در آمد.

پس از آن در طول هفتاد روز نبرد بی‌امان و شبانه‌روزی و سینه به سینه با دشمن سردار طوسی از خیل سینه سرخانی بود که با چنگ و دندان از این دستاورد عظیم جنگ و پیروزی بزرگ، پاسداری می‌نمود و در ادامه همین رسالت خطیر علی‌رغم اینکه چندین بار شیمیایی گشته و از ناحیه دست نیز مجروح گردید، اما حاضر به ترک صحنه نبود و نهایتاً با اصرار تکلیف و فرماندهی لشکر چند روزی به پشت جبهه جهت مداوا انتقال یافت. اما دیری نپائید در حالی که بهبود نیافته بود با دستی گچ گرفته در خط مقدم جبهه حاضر گردید.

تلاش شبانه‌روزی او در راستای شناسایی دقیق دشمن و آماده‌سازی لشکر جهت انجام عملیات کربلای یک بر کسی پوشیده نبود و آن روز‌ها چهره مردانه و مصمم این شهید بزرگوار حکایت از عزم و جزم رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا در تحقق فرمان مطاع فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر بیرون راندن دشمن بعثی از خاک مقدس کشورمان داشتند. سهم شهید طوسی در آزادی مهران بسیار قابل توجه بوده و به حق که او و یارانش مزد این مأموریت خطیر را در رضایت رهبر و سرور قلبی پیر و مرادشان امام عزیز (ره) یافت نمودند. سردار بزرگ اسلام اینک با کوله‌باری عظیم از تجارب جنگ مأموریت خود را در جبهه‌ای دیگر آغاز و در عملیات کربلای ۴ و ۵ رسالت خویش را تکمیل نموده و چه قبل از شروع و چه در ادامه آن و تثبیت موقعیت نیرو‌های اسلام شب و روز نمی‌شناخت و به‌طور مرتب به گردان‌ها و یگان‌های تحت امر لشکرسرکشی نموده و لحظه‌ای از دشمن غافل نبود در عملیات کربلای ۵ بود که در مدتی کمتر از چند روز لشکر را از مناطق دیگر به حرکت درآورده و بدون آنکه دشمن متوجه اوضاع گردد در خطوط مقدم مستقر نموده و در نهایت در عملیات کربلای ۸ که ادامه عملیات کربلای ۵ بود به همراه تنی چند از همرزمانش بر خصم حمله نمود و در همین زمان بود که مزد ایمان و جهاد خویش را با ندای یا ایت‌ها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک دریافت نمود و با وفای به میثاق از زمره ره‌یافتگان وصال گشت و به آرزوی دیرینه خویش نائل آمد.

قهرمان والفجر ۸
شهید طوسی دارای شجاعتی مثال‌زدنی و به واقع مصداق آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» بود. یکی از سرداران نقل می‌کرد: «طوری بود که اگر هر کجا سردار طوسی به عنوان شناسایی اقدام می‌کرد خیال ما راحت بود» و یا در شجاعت و تاثیرگذاریش فرماندهان نقل می‌کنند که ۸۰ درصد عملیات والفجر ۸ مدیون آن شهید است.
شیوه‌های مدیریتی
عملکرد شهید در امر مدیریتی نمونه و الگو بود، مدیری که قانون را ولو علیه خود اجرا می‌نمود؛ یک بار به علت دیر رسیدن به مراسم صبحگاه برای خود غیبت رد کرده بود و از امور مالی تقاضای کسر حقوق نموده بود. در احوالات آن شهید نقل شده علی‌رغم آنکه فرمانده بود خود پیشاپیش رزمندگان حرکت و وارد عمل می‌شد. به راستی شهید خود را وقف جهاد و دفاع نموده بود. حتی در مراجعات از جبهه در پشت جبهه با شرکت در مراسم مذهبی و نماز جماعت و انجام سخنرانی‌های حماسی در جذب و تشویق نیرو‌های بسیجی شرکت در جبهه و همچنین جذب کمک‌های مردمی برای رزمندگان فعالیت می‌نمود.

پیام مسئولین
حضور گسترده همرزمان شهید و مردم شهیدپرور نکا در تشییع جنازه پرشکوه آن شهید که پیکر پاکش را تا زادگاهش با پای پیاده تشییع نمودند شاهدی بر عظمت روح آن بزرگوار است.

آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه و نماینده مجلس خبرگان «شهید طوسی را ابوالفضل مازندران می‌نامیدند.»

سردار مرتضی قربانی فرماندهی وقت لشکر ۲۵ کربلا پیرامون شخصیت شهید طوسیمی‌گوید: «با توجه به اعتماد بالایی که وی در لشکر برخوردار بود لیاقت و مسئولیت شناسایی را به عهده داشت و همین شایستگی‌ها سبب شد که بچه‌های لشکر در عملیات‌ها خصوصاًً فاو به پیروزی برسند.»

«سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی» فرماندهی اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز می‌گوید: «سردار طوسی بر اثر رشادت‌های بی‌مانند که از خود در لشکر ۲۵ به جا گذاشت می‌توان او را مالک‌اشتر لشکر ۲۵ کربلا نامید.»
«سردار سوداگر» فرمانده اسبق لشکر ۲۵، پیروزی در عملیات والفجر ۸ را مدیون شهید طوسی می‌دانست. همچنین به پاس فداکاری و رشادت‌های شهید که شجاعت و فعالیت وی به کسب فتوحات مهم در صحنه جنگ کمک کرده و سلب اعتلای کلمه اسلام و پایداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی می‌گردید نشان فتح از دستان مبارک حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا به ایشان اعطا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha