استقبال از کمپین یک مداح؛
پس از آنکه «حاج‌محمود کریمی» از مداحان مشهور و صاحب سبک اهل‌بیت در جلسه‌ای اعلام کرد امسال هیأت رایت‌العباس در حسینیه امامزاده علی‌اکبر محله چیذر برنامه ندارد و پیشنهاد «هر خانه یک حسینیه» و احیای روضه‌های قدیمی خانگی را متناسب با شرایط کرونایی داد، حالا در فضای مجازی از پیشنهاد او استقبال بالایی شده است.
به گزارش «سدید»؛ وضعیت کرونایی باعث شده است برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام در ایام محرم سوال عمومی جامعه ایرانی که عاشق اهل‌بیت هستند باشد؛ چرا که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری که فرمودند «معیار آن چیزی است که ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان بهداشت می‌‌گویند، من هر آنچه که آنها لازم بدانند را مراعات خواهم کرد»، مداحان اهل‌بیت نیز لبیک گفتند و برگزاری مراسم را همراه با رعایت پروتکل‌های اعلامی ستاد ملی کرونا دانستند. اما حالا حاج‌محمود کریمی با پیشنهاداتی دیگر برای برگزاری مراسم‌های ماه محرم اباعبدالله الحسین علیه‌السلام اقبال کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرده است. حاج‌محمود کریمی ۳ پیشنهاد اصلی را برای محرم امسال ارائه کرده است:
پیشنهاد اول این است که از فضای مجازی برای تبلیغ پویش «هر خانه یک ‌حسینیه» استفاده کنیم و تمام کوچه و محله را پر از پرچم کنیم. به همسایه‌های‌مان هم پیشنهاد بدهیم که آیا می‌خواهی یک‌پرچم هم به در خانه‌ات بزنیم؟ یعنی کاری کنیم که وقتی وارد محله می‌شویم، بفهمیم که وارد حسینیه شده‌ایم!
پیشنهاد دوم یک فعالیت همگانی و هماهنگ در شب‌های دهه اول محرم است. هر هیات حداقل ۱۰ طبل دارد. این طبل‌ها را بین بچه‌های هیات تقسیم کنیم تا هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۱۵ دقیقه روی پشت‌بام‌ها با صدای طبل، حسین‌حسین کنند. یعنی با طبل و سنج، روی پشت‌بام‌ها حاضر شویم و یک‌ربع ساعت حسین‌حسین کنیم. اینطور به‌ مرور همه شهر به تکاپو و شور می‌افتند.
پیشنهاد سوم هم ماشین روضه یا حسینیه سیار است. افراد هیات‌دار یا وانت‌دار که می‌توانند یک سیستم صوتی، یک اتومبیل و یک طبل و سنج مهیا کنند، پیشقدم شوند. این پیشنهاد هم همین ‌موارد را می‌خواهد به‌ علاوه یک مداح که با ماشین بیایند و از کوچه‌ها عبور کنند و روضه بخوانند. یکی هم باشد که اعلام کند همسایه‌ها اگر کسی می‌خواهد از روضه استفاده کند، با رعایت پروتکل بهداشتی کرونا، بیاید دم در خانه‌اش. اینطور یکی پشت پنجره، یکی جلوی در خانه و یکی در کوچه، به روضه گوش خواهد داد. 
چندی پیش استاد کلامی‌زنجانی از شعرا و مادحین پیرغلام اهل‌بیت نیز در توضیح اهمیت «روضه‌های خانگی» در شرایط فعلی گفته بود: «وضعیت فعلی امتحان الهی است و شرایط سختی است و نباید از روضه‌های خانگی در کنار خانواده غفلت کرد. باشد که مورد توجه و عنایت آقا امام عصر قرار گیرد». وی درباره روضه‌های خانگی دو بیتی‌ای نیز سرود: «برکت بسیار دارد روضه‌های خانگی/ رحمت سرشار دارد روضه‌های خانگی/ گو کلامی با توسل مشکل آسان می‌شود/ نسخه بر بیمار دارد روضه‌های خانگی».
حالا اما کاربران فضای مجازی با استقبال از پویش «هر خانه یک حسینیه» با هشتگ‌زنی روی عکس‌های روضه‌های خانگی یا سیاه‌پوش کردن محله‌ها با انتشار عکس‌های آن به پیشواز محرم رفته‌اند. علاوه بر حاج‌محمود اما طراحان گرافیکی و فیلمسازان نیز به تکاپو افتاده‌اند تا طرح‌ها و تیزر‌های جذابی برای تبلیغ این کمپین تولید کنند که از جمله آنها می‌توان به خانه طراحان انقلاب اسلامی اشاره کرد که هم‌اکنون نیز با کمپین «ماسک بزنیم» به تولید پوسترهایی برای محرم پرداخته است.
***
5 نکته درباره روضه‌ خانگی
روضه‌ خانگی از قدیم‌الایام یکی از بابرکت‌ترین و بی‌ریاترین جلسات روضه بوده است که عموما مادربزرگ‌ها بانیان بساط این نوع روضه بوده‌اند؛ روضه‌هایی که بعضی از آنها در تهران قدمتی بیش از 100 سال دارند. روضه ‌خانه سیدها در خیابان قیام تهران یا روضه حسینیه سادات اخوی از جمله آنهاست. روضه‌ خانگی البته چند ویژگی مهم نیز دارد.
 
* روضه خانگی را می‌توان بی‌تکلف برگزار کرد
اگر تنها دلیل‌تان برای برگزار نکردن روضه خانگی خرج و مخارج این مراسم است، لازم نیست نگران باشید. می‌توانید تنها با چای و قند از میهمانان پذیرایی کنید. علاوه بر این حتما اصراری به برگزاری روضه‌هایی با جمعیت زیاد نداشته باشید، روضه خانگی حتی می‌تواند با حضور اعضای خانواده برگزار شود. مهم نیت و برگزاری یک مراسم بی‌تکلف است.آیت‌الله‌العظمی قاضی رحمت‌الله علیه در این باره فرموده‌اند: «در عزاداری و زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام مسامحه نکنید، روضه هفتگی ولو 3-2 نفر باشند، اسباب گشایش امور است و اگر هفتگی هم نشد دهه اول محرم ترک نشود».
 
* روضه‌ خانگی باعث طول عمر و ازدیاد رزق می‌شود
روضه خانگی باعث طول عمر و زیاد شدن رزق و روزی صاحب خانه می‌شود. در روایات آمده است پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «خانه‌ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکتش زیاد می‌شود و اهل خانه در وسعت قرار می‌گیرند و آن خانه برای اهل آسمان می‌درخشد، همان‌گونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند». علاوه بر اینکه این مجالس با تلاوت قرآن آغاز می‌شود، یاد اهل‌بیت علیه‌السلام هم مصداق یاد خداست و مشمول این حدیث قرار می‌گیرد.
 
* روضه خانگی باعث صله‌رحم می‌شود
روضه‌ خانگی باعث تقویت روابط میان اهل محل و خانواده می‌شود. مخصوصا در خانه‌های آپارتمانی این روضه‌ها می‌تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر همسایه‌ها با یکدیگر شود. مجالس روضه محمل بسیار مناسبی برای صله‌رحم با اقوام و آشنایان است. در این مجالس نه از سلسله‌مراتب خبری است و نه ساختار سازمانی برای نظم‌بخشی به کارها وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود افراد شرکت‌کننده در آن با همدلی هر چه بیشتر کارها را به سرانجام برسانند.
 
* ایجاد ارتباط قوی بین روحانیت و عزاداران
یکی از محاسن برگزاری روضه‌ خانگی ایجاد ارتباط صمیمانه بین مومنین و روحانیت است. در این مجالس مردم می‌توانند مسائل دینی و سوالات شرعی خود را با روحانی مراسم در میان گذاشته و به صورت مستقیم پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.
 
* آشنایی و انس کودکان با اهل‌بیت علیهم‌السلام
در روضه‌ خانگی فرزندان‌مان از کودکی می‌آموزند که چگونه با اهل‌بیت علیهم‌السلام ارتباط برقرار کنند و به صورت غیرمستقیم مسائل دینی را به آنها آموزش می‌دهیم. همچنین در خانه‌هایی که مراسم روضه برگزار می‌شود، کودکان با کمک در برگزاری و پذیرایی از میهمانان، در لذت پذیرایی از عزاداران اهل‌بیت علیهم‌السلام شریک شده و روحیه مسؤولیت‌پذیری در آنها تقویت می‌شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha