این روز‌ها مسابقه جذاب و دیدنی «شهروند مافیا» از شبکه سلامت صداوسیما در حال پخش است. بازی جذاب که بسیاری از جوانان را ترغیب کرده تا در کافه‌ها و دورهمی‌های خانوادگی، دو تیم شهروند و مافیا را تشکیل داده و به بازی بپردازند.
به گزارش «سدید»؛ سید مهدی حسینی: این تاثیرگذاری، یادآور بازی پانتومیم است؛ با این تفاوت که پانتومیم را می‌توان در جمع‌های کوچک‌تر خانواده و بدون ابزار خاصی بازی کرد.
ضمن ارج نهادن بر زحمات تهیه‌کنندگان این مسابقه که شاید از معدود مسابقات موفق است، در این گزارش تلاش شده تا به طور اجمالی نکات مثبت و منفی این بازی احصا شود تا هم راستا با تلاش دست‌اندرکاران مسابقه در زمینه‌ی ترویج گفتگو، باب نقد و گفتگویی در مورد اثرات این گونه مسابقات در اجتماع باز شود.
خلاصه این بازی بدین شرح است که هر یک از بازیکنان، یا از شهروندان یا از افراد مافیا هستند. شهروندان تا آخر بازی یکدیگر را نمی‌شناسند، ولی شب اول، اعضای مافیا با یکدیگر آشنا می‌شوند. شهروندان می‌بایست با گفتگو و از روی دفاعیه‌ها، پشتیبانی‌ها و رفتار بازیکنان، مافیا را تشخیص داده و از شهر بیرون کنند. برای اینکار به افرادی که مشکوک هستند اتهام زده، وی با اکثریت آرا به مرحله دفاع کردن از خود می‌رسد و پس از آن درباره‌ی بیرون کردن یا بیرون نکردن وی از شهر، تصمیم‌گیری می‌شود. سپس شب می‌شود و گروه مافیا بسته به اینکه آن فرد عضو آن‌ها بوده یا نبوده باشد، به ترتیب، اقدام به مذاکره و عضوگیری از میان شهروندان یا کشتن آنان می‌نماید. بدین صورت صبح که می‌شود حتی اگر مطمئن بودیم که یکی از شرکت‌کننده‌ها روز قبل شهروند بوده، ممکن است الان عضو مافیا باشد و دوباره سوءظن به یکدیگر (که برطرف نشده بود)، دوچندان می‌شود.

برای این بازی مواردی نکات مثبت و چندین مورد نیز نکات منفی می‌توان در نظر گرفت. از جمله نکات مثبت این مسابقه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- بازی به صورت تیمی انجام می‌شود. اعضای دو گروه شهروند و مافیا به طور مستقل با یکدیگر متحد شده و شهروندان سعی می‌کنند مافیای بدجنس و خلافکار را از شهر بیرون کنند. در این صورت، ترویج کار گروهی برای رسیدن به یک هدف مشترک ازجمله نتایجی است که می‌تواند به طور غیرمستقیم حاصل شود.
- درباره آموزش امنیت فناوری اطلاعات و جلوگیری از هک می‌گویند، کارشناسان امنیت ابتدا باید هک را یاد بگیرند تا بتوانند با آن مقابله کنند. از این منظر، مخاطبان بایستی ابتدا استدلال‌ها و کلک‌ها را یاد بگیرند تا بتوانند از خود دفاع کنند.
- مافیای بازی تلاش می‌کند از اشتباهات شهروندان استفاده کرده تا رأی دیگران را علیه آن شهروند جمع‌آوری و او را به عنوان مافیا از شهر بیرون نماید. شهروندان از اینکه در رأی دادن اشتباه می‌کنند پشیمان می‌شوند و همانگونه که مجری مسابقه اعلام می‌کند می‌آموزند تا در انتخاب‌هایشان دقت بیشتری داشته باشند.
- در انتهای مسابقه، بازیکنان با هم شادمانی می‌کنند و دست یکدیگر را می‌فشرند. معمولا بحث‌های جذابی درباره‌ی تصمیم‌های درست و اشتباه و حدس و گمان‌های داخل بازی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش صمیمیت و یکپارچگی باشد. ضمنا هر کدام از شرکت‌کنندگان وادار می‌شوند به صورت فردی درباره‌ی اثرات تصمیم خود در رسیدن به هدف نهایی تیم خود فکر کنند.
- آموزش شکاک‌بودن و اعتمادِ صددرصد نداشتن مفید است؛ همان‌گونه که در زندگی واقعی مانند بازیکنان این بازی با جعبه‌های سیاهی روبرو هستیم که نمی‌دانیم در ذهن آن‌ها چه می‌گذرد. آموزش تردید درصورتی که هدفمند انجام شود، می‌تواند پایه‌ای برای آموزش تفکر انتقادی باشد.
- بازیکنان با مشاهده‌ی نتیجه‌ی اعتماد‌های بی‌جا، می‌آموزند از زود قضاوت کردن درباره‌ی افراد یا مسائل پیرامون خود پرهیز کنند.
- از آنجایی که بازیکنان نقش مافیا با استدلال‌هایی سعی در پنهان‌سازی کرده، خود را به عنوان شهروند جا می‌زنند و دیگران می‌بایست با کندوکاو هویت واقعی آن‌ها را شناسایی کنند، می‌توان این بازی را تقویت‌کننده‌ی تفکر، استدلال و گفتگو دانست.

در کنار نکات ارائه شده، این مسابقه می‌تواند نکات منفی متعددی نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:
- به‌گونه‌ای به نظر می‌رسد که تک تک افراد شرکت‌کننده برای دیگر شرکت‌کنندگان مافیا هستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود. با این پیش‌فرض این موضوع برخلاف اصل برائت است. (اینکه همه بی‌گناه هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.)
- از آنجایی که تا پایان بازی مشخص نیست چه کسانی شهروند یا مافیا هستند و بازیکنان نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند، این مسابقه می‌تواند به گسترش بی‌اعتمادی در ناخودآگاه علاقه‌مندان به آن منجر شود. اعتماد شالوده‌ی بسیاری از روابط اقتصادی و اجتماعی است. بحث‌های مربوط به سرمایه‌ی اجتماعی نیز حول اعتماد مطرح می‌شود. اگرچه وجود مقداری بی‌اعتمادی به اطراف در حوزه‌ی زندگی فردی لازم است، اما خطای ترکیب می‌گوید چیزی که برای فرد صادق است، لزوما برای جمع صادق نیست. اگر این بی‌اعتمادی به عموم جامعه گسترش یابد و هیچ فردی به فرد دیگر اعتماد نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
- درصورتی که ۱۰۰ درصد به بازیکنی، اعتمادِ شهروندی شده باشد و آن فرد عضو مافیا باشد، فرضیات اعتمادکننده زیر سوال رفته و قاعدتا در دور بعدی به بازیکنِ دیگری ۱۰۰ درصد اعتماد نمی‌کند. شاید در بهترین حالت، در ابتدای بازی «پنجاه – پنجاه» احتمال شهروند یا مافیا بودن به شرکت‌کنندگان داده شده و بسته به نوع گفتگو و روند بازی، احتمال مافیا یا شهروند بودن کم یا زیاد شود. آیا این موضوع موجب تزلزل در تصمیم‌گیری نمی‌شود؟ تعمیم این تصمیم‌گیری‌های چالش‌برانگیز به زندگی واقعی می‌تواند موجب خستگی ذهنی و خطای تصمیم‌گیری شود.
- بازی در نقش مافیا می‌تواند تزویر را آموزش دهد. تکرار این فرایند و تلاش برای جلب اعتماد دیگران به منظور فریب آن‌ها جهت رسیدن به هدف، می‌تواند قبح این تزویر را نیز فرو بریزد. آیا این قسمت از مسابقه به طور ناخودآگاه به جامعه آموزش نمی‌دهد که با کلک و زبان‌بازی می‌توان در جهت رسیدن به امیال شخصی از اعتماد دیگران سوءاستفاده نمود؟

ماموریت شبکه‌ی سلامت، فعالیت پیرامون موضوعات سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی تعریف شده است. از این منظر کارشناس یا روانشناس برنامه تلاش می‌کند با تحلیل بازی، نکات آموزشی درخصوص صبر، گفتگو، خوب گوش دادن و… را به مخاطبان ارائه دهد. همه‌ی ما بازی چرخیدن دور صندلی با صدای آهنگ و نشستن روی آن را انجام داده‌ایم یا حداقل آن را دیده‌ایم. گفته می‌شود حذف رقیب از روی صندلی بازی، در بزرگسالی موجب حذف رقیب از روی صندلی زندگی و کار می‌شود و بازی خوبی نبوده است. با کمی تغییر بازی صندلی، می‌توان آن را به آموزشی برای تقویت روحیه‌ی کار گروهی و حمایت از دیگران تبدیل کرد؛ لذا بهتر است با سنجش بیشتر نکات مثبت و منفی مسابقه «شهروند و مافیا» و با اعمال کمی اصلاحات، از جذابیت آن برای تقویت هرچه بیشتر همبستگی استفاده کرد. مبادا که این بازیِ بسیار جذاب، خدای نکرده اثرات منفی در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد.
 
/انتهای پیام/
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
بسیار زیبا و آموزنده هست این مدل از نقدها
France
عرفان
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
این بازی مطمنا ی سری نکات مثبت داره ولی از اونجایی ک نکات منفیش بیشتر رواج پیدا کرده و میکنه بازی جالبی نیست
نکات منفی دروغگویی یکیشه هر کس وارد این بازی میشه هم خود و هم دیگران رو وادار ب دروغ گفتن میکنه و این توی جامعه ما بد اموزی داره
Iran (Islamic Republic of)
زیرو
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
آدم اگه آدم باشه نکات مثبتش رو میگیره
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
یه مسابقه بی عیب و نقص
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
دروغ تاثیر مخربی بر اعتقادات افراد داره و از اون به عنوان کلید همه بدیها یاد شده و حتی عنوان شده دروغگو دشمن خداست
نمی خوام خیل پیاز داغ بسوزونم ولی به نظرم این بازی پایین آوردن قبح دروغ گویی در نسل نوجوان را نشانه گرفته است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
افراد بسیاری از جامعه در تعاملات اجتماعی دچار ضرر و سرخوردگی از گروه فرصت طلب می گردند اموزش و شناسایی افراد متغلب در قالب مسابقه اثر مطلوبی در کمک به این افراد می نماید وشبکه سلامت در اجرا رسالت خود را با موفقیت همراه می سازد قطعا افراد سود جو و ریاکار با پخش اینگونه برنامه ها که دستشان را برملا می کند زبان به انتقاد می گشایند.
Iran (Islamic Republic of)
Javad
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
و چه برداشت شود.این مهم است...
چاقو هم میتونه تو آشپزخونه مفید باشه هم میتونه تو جیب ی جاهل باعث مرگ کسی بشه..
مافیا رو هم میتونیم دروغ پردازی های مافیا و استدلالها و دعوا زرگری هاشون رو برای او نرفتم جایگاه و نقش هاشون رو ببینیم و اون برداری کنیم و هم میتونیم از نکات مثبت بازی که در پایان توسط کارشناس گفته میشه رو فرا گرفت و تعمیم داد..
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
برنامه موفق در برملاکردن افراد متغلب وریاکارو و کمک به توانمندسازی عموم افراد
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
بازی پیچیده تر از اون حرفهاست که نقد میشه،خودتون بزارید جای پزشک تیم برانجات،یاتک تیرانداز ،یا شهروند ساده که مجبوره فدای شهر شود.یا مافیایی که مجبور عین دشمنش فکر کنه،اما نقص اصلی بازی اینه که در راستای چه هدفی عده ای مافیا هستند.مانند این که عده ای اصولگرا رامافیا میدانند وعده ای اصلاحطلب ، در راستای آن مافیا پیدا می کنند .چه چیز واقعا به نفع ماست.این در بازی نیست
Iran (Islamic Republic of)
Javad
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
به همون هدفی که شهروندها هستند..به همون دلیلی که همه چیز جفت در کنار هم معنا پیدا میکنه...همون دلیل که سیاهی نباشه روشنی معنا پیدا نمیکنه،نامرد نباشه مرد معلوم نمیشه...و در کل این مهم در هر چیزی میتونه صادق باشه حتی در نیازها..تشنگی نباشه اب معنا نداره..فقیر نباشه حس همدلی و مواسات و تعاون معنی پیدا نمیکنه ووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناد علی
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
من می خواستم بدونم آیا از لحاظ شرعی مشکل داره یا نه اما مطالب جالبی هم داشت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مصطفی
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
من از مقام معظم رهبری استفتا کردم.
و نوشتم در بازی فقط دروغ و تهمت هست.
حضرت اقا جواب دادند.اگر مفسده ای نداره و شرط بندی ندارد اشکال ندارد
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین احمدی مالواجردی
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
باسلام
از مسابقه شهروند و مافیای شبکه سلامت بسیار لذت می بریم.
مخصوصا مسابقه امشب ۷ اسفندماه ۹۹ که بسیار عالی بود. مخصوصا نفر شماره ۷ که بسیار خوب بازی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
Javad
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
سلام.
نقد جالبی بود.
اما میگن نزد و ته پیاله میدن...
همانطور که کارشناس روانشناسی نکات مثبت و منفی بازی و تجزیه و تحلیل و چالش های پیش روی بازی و روند راحت یا برو بازی رو کاملا توصیح میدهد و اون کسی که فهیم باشه مطمئنا مزد بازی اون روز رو از کارشناس بازی میگیره...و همچنین آقای نورایی عزیز ابتدای بازی مطالب رو میفرماید که مثلا ،واقع گرا نبودن،یا مثلا گوش ندادن باعث میشه شهروند از مافیا شکست بخوره..به نظر بنده بازی بسیار بسیار آموزنده و عالی هست و بنده هر شب بدون وقفه بیننده اش هستم و ازاین بازی خیلی فرامیگیرم آن چه که لازم باشه..
یا علی مدد
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
با نظر شما موافقم
درسته که این بازی نکات مثبت و منفی داره و هر کسی میتواند نکات مثبتش را ببیند ولی اگه دقت کرده باشید در این بازی قوانین به نحوی تعیین شده که به نفع مافیا باشه ( دلیلی هم که برای این موضوع آوردن اینه که بازی جذاب میشه) مثلا:
1- تیر تک تیرانداز اعلام نمیشه
2- هر نوع خط دادن افراد نقش دار منجر به اخراج آن فرد نقش دار میشه
3- مافیا میتواند نقش دزدی کنه و اخراج نشه
جدیدا اگه نگاه کرده باشید مافیا قدرت پیدا کرده و معمولا کار به جاهای باریک میکشه (به سه نفر و یا بعضا به 7 نفر که 3 نفر مافیا هستند این حالت یعنی افتضاح ترین حالت بازی)

در مجموع به نظرم باید با قوانین اولین فصل که پخش شد اجرا بشه در غیر این صورت بیشتر به مافیا پروی پرداخته میشه و نه شهروندی
Russian Federation
فردین
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
هیچ برنامه تلویزیونی به شما کمک نخواهد کرد که شخصی موفق در جامعه باشید.از شبکه های داخلی تا خارجی.تمام این برنامه ها هدف مشخصی دارن و اون هم سرگرم کردن مخاطب و درگیری ذهنی ایجاد کردنِ براش تا نتونه به درستی برای زندگی واقعی تفکر کنه.چرا تا به حال برنامه ای درست نشده با عنوان به هرچه فکر کنی همون برات اتفاق میوفته؟چرا قانون جذب ، کارما و کارکرد ذهن در دنیای ماورائی رو برای مردم شرح نمیدن و بهشون یاد نمیدن چطور میتونن خوشبخت باشن؟اطرافیان من سخت معتاد اخبار و فوتبال و فضای مسموم مجازی ان.چرا من نتونستم یکی از اون هارو به کتاب خوندن دعوت کنم؟اما برنامه ای مثل مافیا از راه میرسه و سخت درگیر میکنه اونارو؟و وقتی به هم می‌رسن تجزیه تحلیل میکنن فلان قسمتش رو!!!
این برنامه نکات مثبتش شبیه به خودرویی هست که بدنه اش سالم و خوش‌رنگه،اما نه موتور داره نه سیم کشی نه چیزی که باعث بشه این خودرو یک وجب حرکت کنه.خودتون رو با این برنامه ها سریع تر به عقب نکشید لطفا.به خودتون و زندگی‌تون و آفریننده تون فکر کنید و به‌دنیای واقعی برگردید.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز مطیعی
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
کسی در این بازی موفق میشه که اگر شهروند بود به همه بدبین باشه بدتر از اون اگر مافیا بود با دروغ و چرب زبانی و سو استفاده از اعتماد دیگران شهروندان را فریب بده.
در هر صورت به نظر من بازی خوبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
به نظرم داوری بسیار ضعیفه انتخاباشون معمولا منطقی نیست در یک دوره برنامه از هفده مسابقه فقط یک مسابقه شهر وند میبره یعنی دروغ،تظاهر،فریب،مظلوم نمایی ... بر راستی ،صداقت و درستی پیروز میشه پس مفسده داره ترویج تمام نمادهای کژی است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
آقا وقتی نفر مافیا با ذهن زیبا نقشش مشخص میشه واقعا یه باید خیلی خیلی خنگ باشی که بهش رای خروج ندی
من موندم این نفرات رو از تویه لپ لپ انتخاب کردین
علی صالحی خودش با ذهن زیبا تشخیص میده حسین رفیعی دکتر لکتر هستش بعد به یه نفر دیگه رای خروج میده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
مسابقه خوبیه من خودمو میگم دارم مسابقه نگاه میکنم مسخره بازیهایی وسط برنامه چیه یه روز بنا میارن یه شب نجار میارن لوله کش میارن یعنی چی
ارسال نظر
captcha