پروژه‌ای که با شعار "نه به حجاب اجباری" در جهت آزادی‌های جنسی، با حمایت انگلیس و خط خبری بی‌بی‌سی آغاز شد، در حقیقت قدم گذاشتن در مسیر شکست‌خورده انگلیس است، که مایکل لوپن پروفسور روان شناسی دانشگاه نجوم آلمان وضعیت کنونی مدرنیته در جهان را این‌گونه توصیف می‌کند: «یک چرخه فلاکت»

گروه گفتمان فرهنگ سدید، عباد محمدی: رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی وابسته به وزارت امور خارجه بریتانیا، در کنار تلاش در جهت سیاه نمایی درباره مسائل اقتصادی کشور و القای شدید ناامیدی از بهبود وضعیت معیشت، چند ماهی است با پوشش گسترده خبری و تحلیلی، هنجارشکنی‌های فرهنگی- اجتماعی در فضای داخلی ایران را برجسته می‌سازد.

درواقع همگام با شروع اعتراضات اقتصادی در برخی نقاط کشور و پس از سوءاستفاده جریان ضدانقلاب از جنبش "نه به گرانی" و تغییر ماهیت اعتراضات به آشوب‌های خیابانی، تلویزیون سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی در راستای اجرای اهداف دولت انگلستان نخستین گام را برای راه‌اندازی و توسعه جنبش دیگر از نوع فرهنگی و اجتماعی را برداشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید تحلیل فرهنگ سدید از راهبردهای پیش‌گرفته شده توسط بی‌بی‌سی فارسی درراه اندازی جنبش‌های هنجارشکنان و تحریک افکار عمومی علیه حجاب در ایران است.

  1. آغاز جنبش با نمادسازی
    جرقه این حرکت رسانه‌ای انگلیس دراثنای آشوب اخیر و با برجسته‌سازی اقدام "یک خانم 31 ساله متأهل در خیابان انقلاب تهران" بود که با کشف حجاب و برافراشتن یک شال سفیدرنگ، ضمن اباحه گری و هنجارشکنی، مخالفت خود را با پوشش اسلامی اعلام نمود.
    بی‌بی‌سی فارسی در نخستین اقدام با تیتری تحت عنوان «دوراهی جنبش زنان در اعتراضات مردمی اخیر» در این خصوص نوشت: «پس از تظاهرات گسترده یک‌هفته‌ای در ایران بار دیگر مسئله جنبش کنونی زنان و نقش آن را در شکل‌دهی و سازمان‌دهی زنان در خیزش‌های اجتماعی پررنگ می‌کند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا جنبش اعتراضی اخیر می‌تواند زمینه‌ساز تغییر در وضعیت جنبش زنان ایران در سالهای آینده باشد؟»

ایجاد موج رسانه‌ای در دعوت به قانون‌شکنی‌های اجتماعی به‌وسیله فضای مجازی تحت سلطه غرب و تبدیل ساختن ناهنجاری‌های فرهنگی به نماد مبارزهای مدنی موضوعی است که بی‌بی‌سی در حال القای آن به مخاطب است و از این طریق سعی در معرفی صحنه‌گردان‌های خود به‌عنوان قهرمان‌های آزادی مدنی دارد.

نویسنده گزارش‌های بی‌بی‌سی با نادیده گرفتن ظرفیت عظیم زنان متدین و معتقد و افرادی که حاضر نیستند با الگوی مدرنیته غرب همراه شوند و بار بردگی جسمی و جنسی بر خواسته ازاین‌گونه مدرن سازی را به دوش بکشند، می‌نویسد: «  در همین حال و تنها یک روز پیش از شروع اعتراضات فیلم دختری پخش شد که در میدان انقلاب حجاب خود را از سر برداشته و بر بالای سکویی ایستاده است. فیلم و تصویر این زن هم در میان همین اعتراضات به‌سرعت تبدیل به نماد مبارزه باحجاب اجباری تبدیل شد... جنبش زنان برای جهت‌دهی به خواست‌های زنان در متن جامعه ، نیاز به خلق استراتژی‌هایی دارد که بتواند در فضای کنونی به نفع شعارهای زنان بهره‌برداری کند.»

کشور بریتانیا در سند امنیت ملی خود اذعان می‌کند که سرویس جهانی بی‌بی‌سی و شورای فرهنگی بریتانیا، ابزاری برای منافعش در کشورهای هدف است، در این حال اجرای خط بی‌بی‌سی در ایران توسط عده‌ای بیانگر اقدامات برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند آنگلوفیل هایی است که خواستگاه انگلیس در فروپاشی فرهنگی و اجتماعی ایران را دنبال می‌کنند.

  1. برجسته‌سازی سنبل جنبش
    در گام بعد رسانه سلطنتی بریتانیا در گزارش‌های مختلف به این مسئله پرداخت و سعی نمود تا سنبل این هنجارشکنی را بیشتر به مخاطبین خود معرفی نماید. بی‌بی‌سی فارسی در گزارش دیگر با عنوان« دختر خیابان انقلاب کجاست؟» از نقش خود در رپورتاژ آن گفته و می‌نویسد: « حرکت اعتراضی دختر خیابان انقلاب بااینکه پیش از شروع ناآرامی‌ها در ایران اتفاق افتاد، اما در هنگام اعتراض‌های سراسر به یکی از نمادهای مقاومت علیه اجبار و سرکوب تبدیل شد و خیلی از کاربران هزاران بار فیلم و تصاویر گرافیکی از او منتشر کردند. ‌‌رسانه‌های مختلف جهان از جمله بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان هم از این دختر به عنوان یکی از نمادهای اعتراض‌های اخیر مردمی در ایران نام برده‌اند و خبر کاری که او کرد را، به همراه تصویرش در حال حرکت دادن پرچم سفید پوشش دادند.»

در این شوی خبری بی‌بی‌سی فارسی با استفاده از فن‌های رسانه‌ای سعی در فضاسازی و فریب افکار عمومی در معرفی یک سنبل به‌عنوان نماد مقاومت مدنی را دارد.این‌گونه طرفند ها که همواره با اغراق و بزرگنمایی همراه است،موجب می‌شود تا عده‌ای در دایره افکار این‌گونه بازی‌ها قرار گیرند و دست به اقدامات نابخردانه بزنند که اغتشاشات اخیر نمونه بارز این‌گونه فضاسازی‌ها بود.

  1. پویش اجتماعی برای هنجار کنی

بخش فارسی شبکه تلویزیونی سلطنتی بی‌بی‌سی در گام بعد برای راه‌اندازی یک پویش حمایتی از این هنجارشکنی و تکرار آن در سطح اجتماع در یادداشت دیگری نوشت: « عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که نشان می‌دهد بر همان سکویی که نخستین دختر معترض به حجاب اجباری ایستاده بود و با همان پرچم سفید، دختر دیگری ایستاده است.»
در این راستا بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی با عنوان «از چهارشنبه های سفید تا دختران خیابان انقلاب» تلاش کرد تا "فراخوان چهارشنبه های سفید" که چهره رسانه ای آن معصومه (مسیح) علی نژاد است را به این ماجرا پیوند دهد. این رسانه سلطنتی در گزارشی خود چنین می‌آورد: « در پی این فراخوان گروهی از زنان در حمایت از آن با شال سفید در دست یا دور گردن در چهارشنبه‌ها در مناطق مختلف ایران از خود فیلم و عکس گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. چند نفر نیز برای این کار مدتی بازداشت شدند.»
تظاهر به همه‌گیر شدن این پویش بخش دیگری از این سناریو است که در گزارش های " جهت‌دار بی‌بی‌سی" چنین توصیف‌شده است: « در همین حال دو روز پس از آزادی ویدا موحد، نخستین زنی که روی سکویی در خیابان انقلاب رفت و روسری سفیدش را بر چوب کشید. زنان دیگری در تهران و شهرهای مختلف با روسری‌های سفید و رنگی همان حرکت را تکرار کردند. اعتراض دختر خیابان انقلاب، دیگر محدود به یک خیابان در تهران نیست و گستره آن به سراسر ایران رسیده است.»
همچنین در گزارش‌های اخیر بی‌بی‌سی ، مخاطبین به تکرار این اقدام هنجارشکنانِ، ذیل یک تصویر نمادین تشویق و ترغیب می‌شوند. جایگزینی هشتک "دختران خیابان انقلاب" به‌جای " دختر خیابان انقلاب" نیز در همین چارچوب بوده است.

 

  1. توسل به طرفندهاي امنيتي براي تقويت هنجارشكني ها
    هرچند اين اقدامات هماهنگ شده نتوانست چندان مورد اقبال قرار گيرد اما بي بي سي فارسي براي تقويت اين جنبش زنانه سعي كرد فضاي كشور را در مواجهه با اين مساله فوق امنيتي نشان دهد كه نتيجه آن برخورد سخت حكومت است. به طور نمونه اشاره مي كند:: « نرگس حسینی دختری که دیروز در تقاطع خیابان وصال تهران و چهارراه انقلاب روسری از سر برداشت، دستگیر شده و به زندان قرچک منتقل شده.»

خط خبری بی‌بی‌سی در ایجاد آشوب و قانون‌گریزی و مبارزات علنی علیه ایران ایجاد فضای تقابل مردم و حکومت را دنبال می‌کند. رپورتاژ خبری و حمایت‌های مالی انگلیس و کشورهای غربی از آشوب گران ایران در حالی علنی شده است که انگلیس در حال حاضر در حال سرکوب جریان‌های آزادی‌خواه همانند ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و گروه‌های اسکاتلندی است و جهت جلوگیری از اعتراضات مردمی علیه عملکرد فشل دولتی انگلیس فشارهای زیادی را اعمال می‌کند.

انزوای اجتماعی حاصل تبعیت از نسخه بی‌بی‌سی

آنچه مسلم است بی‌بی‌سی وابسته به دولت انگلیس ابزاری در جهت  به استثمار بردن کشورهای هدف است و همین عامل سبب افزایش تحرکات بریتانیا علیه جامعه مدنی ایران است.

برای فهم بهتر  وضعیت بغرنج  کشور انگلیس و درک عواقب پیروی از اندیشه مدرنیته این کشور در حمایت از هنجارشکنی، گرفتاری انگلیس در بحران اجتماعی تشکیل‌شده کافی است تا بحران انزوای مدنی در این کشور را بررسی کرد.  موج گسترده فروپاشی اجتماعی و مدنی در انگلیس به میزانی گسترش یافت که دولت این کشور را به تشکیل وزارت تنهایی مجبور کرد تا انگلیس با قرار دادن ترسی کرائوچی به‌عنوان وزیر تنهایی در کابینه دولت این کشور فکری برای جلوگیری از این بحران کند.

بر اساس آمار منتشره در انگلیس بیش از 9 میلیون نفر از جمعیت 65.6 میلیونی مردم این کشور، تنها زندگی می‌کنند و خود را اغلب و یا همیشه تنها توصیف می‌کنند. این‌گونه سبک زندگی حاصل طی کردن مسیر اشتباه غرب در برده‌داری جسمی و جنسی مردم این کشور است به‌گونه‌ای که تزارمی در اعترافی قابل‌توجه می‌گوید: « برای تعداد زیاد حدی از مردم، تنهایی واقعیت تلخ زندگی مدرن است.»

تکرار مسیر شکست‌خورده غرب به‌ویژه انگلیس ، سبک زندگی مرگبار برآمده از جامعه مدرن و درنهایت فقر و انزوای اجتماعی را به همراه دارد، معضلی که اکنون آلمان و دیگر کشورها را هم دچار چالش کرده است.

اکنون عده‌ای خودفروخته در ایران پیگیر اجرای نسخه شکست‌خورده این کشورها در ایران هستند و با تحریک افکار عمومی به‌واسطه رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی و معرفی الگویی جهت توسعه سعی در به انزوا کشیدن جامعه ایران دارند تا "واقعیت تلخ زندگی مدرن" را در سایه طرح‌های توسعه و آزادی‌طلب در ایران دنبال کنند.

پروژه‌ای که با شعار "نه به حجاب اجباری" در جهت آزادی‌های جنسی، با حمایت انگلیس و خط خبری بی‌بی‌سی آغاز شد، در حقیقت قدم گذاشتن در مسیر شکست‌خورده انگلیس است. این پروژه با معرفی این کشور به‌عنوان غول اقتصادی و تجلی آزادی‌های مدنی تلاش بر ایجاد یک بن‌بست اجتماعی در ایران دارد، که مایکل لوپن پروفسور روان شناسی دانشگاه نجوم آلمان وضعیت کنونی مدرنیته در جهان را این‌گونه توصیف می‌کند: «یک چرخه فلاکت»

Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
واقعیت تلخ زندگی مدرن
Iran (Islamic Republic of)
یکی...
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
از بی بی سی که بیشتر از این انتظار نمی رود از داخلی ها بگویید
ارسال نظر
captcha