این‌روز‌ها که «ویروس کرونا» ناامیدکننده‌ترین روز‌ها را برای جهانیان رقم زده است بازی‌سازان بازی‌های ویدیویی بازی‌هایی را هم برای سرگرمی و هم برای مقابله با بیماری‌ها واگیردار خلق می‌کنند.
به گزارش سدید؛ بسیاری از بازی‌سازان تمام در سراسر جهان برای مقابله با بحران‌های جدیدی آماده‌باش هستند تا فعالیت‌های فرهنگی، بازی و سرگرمی‌هایشان را در این زمینه گسترش دهند. طراحان و تولیدکنندگان بازی‌های جدی ویدئویی در این زمینه با خلق بازی‌های مهم و جدی درصدد آموزش و اطلاع‌رسانی به کاربران در دنیا هستند و سعی دارند در این راه بازی‌هایی را ارائه دهند که برای کاربران بازی‌های جدی مفید و قابل انعکاس باشد. با توجه به شیوع کرونا ویروس در جهان و در کشور ما اخبار‌ها و اطلاعات و وقایع این بیماری لاعلاج در صدر تمام خبر‌ها قرار گرفته است، در ادامه قرار است به بازی‌های رایانه‌ای مهمی که به ویروس‌ها و بیماری‌های واگیردار پرداخته و باز ویدئویی را سرمنشا یادگیری و آموزش به افراد قرار داده است می‌پردازیم:

آموزش‌های فردی

دسته‌ای از این بازی‌ها به‌منظور پیشگیری و آموزش در سطح رعایت بهداشت فردی طراحی شده‌اند. در این مدل از بازی‌ها ضمن آموزش انواع راه‌های مهم مقابله با بیماری‌های واگیردار، سعی شده تا رفتار‌های صحیح برای مقابله با بیماری‌های واگیردار مثل شستن مرتب دست‌ها و … را در بازیکن نهادینه کند و استراتژی‌های مختلف مقابله با بیماری را برای کاربر توضیح دهد. بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

Battle of pathogens

این بازی در سبک Fruit Ninja است. در این بازی که با ایده شکست کرونا در کشور چین ساخته شده است، بازیکن باید ویروس‌های کرونا را شکست دهد. هدف از ساخت بازی بنا به گفته بازی‌سازان این بازی، انگیزه دادن به مردم و ایجاد سرگرمی در دوران قرنطینه است. در طول این بازی، بازیکن پیام‌های مختلف برای رعایت بهداشت فردی دریافت می‌کند.

AIDS Prevention

این بازی برای پیشگیری از بیماری ایدز طراحی شده است. در این بیماری، کاربر با انواع روش‌های مختلف پیشگیری با بیماری ایدز آشنا می‌شود و در مراحل مختلف بازی ضمن آموزش روش‌های صحیح، آنها را در بازی به کار می‌برد.

Gut Infection

این بازی توسط مرکز بیماری‌های عفونی کمبریج طراحی شده است. در این بازی، بازیکن باید باکتری‌های خوب و بد را تشخیص دهد و در مراحل مختلف، باکتری‌های مضر را از بین ببرد.

آگاهی و اطلاعات درباره شیوع بیماری‌های واگیردار

اطلاع از نحوه و سرعت شیوع بیماری‌های واگیردار بسیار مهم است. دسته‌ای از بازی‌ها به اهمیت شیوع بیماری‌های واگیردار می‌پردازند و به مردم در مورد نحوه شیوع و سرعت آن اطلاع رسانی می‌کنند. همچنین می‌توان در این بازی‌ها استراتژی‌های جهانی و تأثیرات تصمیم‌گیری در سطح کلان را مشاهده کرد. بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

The Great Flu game

این بازی درباره بیماری آنفولانزا است. طبق طراحی بازی، ویروس آنفولانزا در مدت‌زمان کمی در جهان پخش خواهد شد و شما ۲ میلیارد دلار بودجه دارید که استراتژی‌های مقابله با این ویروس را پیاده کنید. در این بازی، روش‌هایی که در جهان برای مقابله با بیماری وجود دارد، در قالب بازی و در طول مراحل انجام می‌شود. واکسیناسیون، اطلاع‌رسانی و … شامل این مراحل است.

Killer Flu

در این بازی مردم به ویروس آنفولانزا آلوده می‌شوند و آن را پخش می‌کنند. سپس بازیکن باید به دست‌کاری‌های ژنتیکی در خصوص این ویروس اقدام کند. در واقع بازی توصیفی از نحوه توسعه و شیوع آنفولانزای فصلی است. در این بازی می‌توانید نحوه انتشار یک ویروس را ملاحظه کنید.

Pandemic

بازی رومیزی Pandemic، یک بازی تخته‌ای چندنفره است که در آن بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، از شیوع بیماری‌های مختلف در سطح زمین جلوگیری کنند. داستان این بازی از این قرار است که چهار بیماری اپیدمیک در حال شیوع در کره زمین هستند که هرکدام از آن‌ها، برای بخشی از زمین خطرناک هستند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند تا بتوانند پیروز شوند. پنج تخصص در بازی وجود دارد که هرکدام از بازیکنان، یکی از این تخصص‌ها را بازی می‌کنند. توزیع‌کننده ،دکتر، دانشمند، محقق و متخصص عملیات، پنج تخصصی هستند که در بازی وجود دارند. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر، درمان این چهار بیماری را پیدا کنند و زمین را از مرز نابودی نجات دهند. چندین سناریوی مختلف برای باختن بازیکنان وجود دارد و تنها در صورت از بین بردن هر چهار بیماری، بازیکنان برنده می‌شوند.

DANGEROUS-VIRUS-PREVENTION

 

در این بازی باید از ویروس خطرناکی که افراد غیرمجاز ناقل آن هستند، جلوگیری کنید. ابتدا باید قبل از سوءاستفاده توسط هر شخص، آن ویروس را جمع‌آوری و از بین ببرید. کاربر باید در فرآیند بازی برخی از معماهای جالب را حل کرده و سرنخ‌هایی را به دست آورد و در آخر ویروس را جمع‌آوری کرده و از بین ببرد.

VAX|GAMIFYING EPIDEMIC PREVENTION

این بازی درباره پیشگیری از اپیدمی است. وکس یک بازی پازلی است که با الهام از چالش‌های دنیای واقعی و الگوسازی از بیماری‌های عفونی ساخته شده است.. در بازی بازیکنان وظیفه دارند با واکسینه کردن شبکه‌ای که شبیه شبکه‌های بدن انسان است، آماده مبارزه با شیوع بیماری شوند. پس از مرحله توزیع واکسن‌ها، بیماری عفونی شروع به گسترش می‌کند و بازیکن وظیفه دارد با قرنطینه افراد در معرض خطر آلودگی از شیوع بیماری جلوگیری کند.

آموزش و راهنمایی کادر درمانی

برخی از بازی‌های جدی به پزشکان و کادر درمانی بیمارستان برای مقابله با این شرایط آموزش می‌دهند. این بازی‌ها با شبیه‌سازی شرایط بیمار و پیشنهاد راه‌کارهای درمانی، روش‌های مختلف معالجه بیماران را امتحان می‌کنند و در نهایت به نحوه تشخیص و عملکرد کادر درمانی نمره داده می‌شود. بازی‌های زیر مثال‌هایی از این دسته از بازی‌ها هستند.

Dr. Wise-Medical Mysteries


در این بازی شما عضو یک تیم می‌شوید و در مورد بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کنید. در هر مرحله مشکلی پیش می‌آید و شما باید استراتژی مناسب و راه‌حل درست را انتخاب کنید. شما می‌توانید در این بازی توانایی خود را در حل معماهای پزشکی محک زده و زندگی یک پزشک را تجربه کنید.

Septris

این بازی توسط مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی استنفورد طراحی شده است و استراتژی‌های مقابله با بیماری‌های عفونی را برای کادر درمانی پیاده می‌کند. در هر مرحله بیمار با شرایط مختلف ظاهر می‌شود و باید تصمیم‌گیری شود که چه روش‌ها و داروهایی برای این نوع بیمار درست است.

Power of Research

یک بازی استراتژی است که شما در آن نقش دانشمندی را بازی می‌کنید که در تلاش برای پیشرفت حرفه‌ای در تحقیق است. شما چیزهای جدید در مورد بیماری‌ها یاد می‌گیرید، پروژه‌های تحقیقاتی را انجام می‌دهید، به کنفرانس‌ها می‌روید و هم‌زمان با پیشرفت بازی، مقاله منتشر می‌کنید و سعی می‌کنید راه‌کارهای درمانی برای درمان بیماری‌ها ارائه دهید. هر مسئله در بازی نیاز به ارائه یک راهکار دارد که بازیکن باید آن را طراحی کند.

/انتهای پیام/

منبع: مهر

ارسال نظر
captcha