تمایل بیش‌تر به تجمل گرایی و تمرکز بی‌حد و اندازه بر ظاهر، نتیجه فرآیندی است که اینستاگرام به تسریع آن دامن زده است. در این روز‌ها که جهان در مقابله با ویروس کرونا بسیج شده و برای رهایی از آن تلاش می‌کند، باید به آنچه در این شبکه اجتماعی دست به دست می‌شود هم، توجه کرد.

به گزارش سدید؛تمایل مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا این شبکه ها، مجالی برای مانور دهی بیشتر روی سبک زندگی افراد شود. پیش از این فیس بوک و حالا اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی با محوریت انتشار پست و عکس، در میان اقشار مختلف جامعه، جایگاه خود را پیدا کرده و حتی برای برخی از افراد به عنوان منابع خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما نکته‌ای که اهمیت دارد، موضوع نفوذ شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام در تغییر ذائقه مردم است. قطعاتی از زندگی در اینستاگرام نمایش داده می‌شود که یا به زور اغراق و بزرگ نمایی و فوتو شاپ و هزار کلک دیگر تکنولوژی، کامل و بی نقص دیده می‌شود و یا ابزاری است برای وسوسه مخاطب برای خرید اینترنتی. البته کسب و کار اینترنتی و خرید به صورت آنلاین از ویژگی‌های مثبت فناوری محسوب می‌شود، اما مرز باریکی بین خرید مایحتاج و نیاز‌های عادی افراد با تجمل گرایی و چشم و هم چشمی وجود دارد.
اتفاقی که در چنین شبکه‌هایی می‌افتد، تغییر در نوع و سبک زندگی مردم است که البته به صورت کاملا نامحسوس و زیر پوستی انجام می‌گیرد. مخاطب با دیدن عکس‌هایی از وضعیت زندگی و تفریح کسانی که صفحاتشان را دنبال می‌کند، استاندارد‌های شخصی اش را تغییر می‌دهد تا از قافله دنباله رو‌های دنیای مد عقب نماند.
تمایل بیشتر به تجمل گرایی و تمرکز بی حد و اندازه بر روی ظاهر،  نتیجه فرآیندی است که اینستاگرام به تسریع آن دامن زده است. در این روز‌ها که جهان در مقابله با ویروس کرونا بسیج شده و برای رهایی از آن تلاش می‌کند باید به آنچه در این شبکه اجتماعی دست به دست می‌شود هم، توجه کرد.
برای بررسی موضوع تأثیر اینستاگرام بر سبک زندگی ایرانی با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی گفتگو کردیم. آل داوود در این گفت: وگو از  تهدایدات فضای مجازی در برابر  سبک زندگی اصیل ایرانی گفت و بر این موضوع تأکید کرد که امروز، مخاطبان اینستاگرام فقط جوانان نیستند و به دلیل فیلتر نبودن این شبکه اجتماعی، کودکان و نوجوانان هم به محتوای آن دسترسی دارند و در معرض تولیداتی هستند که یا برای سن شان مناسب نیست و یا آن‌ها را در پیدا کردن راه و مسیر درست، گمراه می‌کند.
آل داوود هم چنین به فعالیت‌های دشمن در این عرصه مجازی هم اشاره کرد و خط و نشان‌های افرادی که مخالف آرامش و امنیت کشور هستند را در اینستاگرام یادآوری کرد و تنها راه حل برون رفت از آن را تکیه بر توان داخلی و ایجاد یک شبکه اجتماعی پر قدرت و با کیفیت در ایران دانست.

 

مخرب تر از کرونا ، ویروس اعتیاد به اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام تنها یک سکو برای سرگرمی یا ارتباط میان افراد نیست بلکه ماموریتی فراتر دارد و آن ایجاد نا امنی روانی و سکوی انتشار اخبار جعلی است. همان طور که می‌دانید، تصویر، دارای زبان گویایی است که هر فردی با هر میزان سواد و فرهنگی می‌تواند آن را درک کند. این  شبکه اجتماعی  هم به دلیل تصویر محور و فرا زبانی بودن‌ می‌تواند در سطح جامعه مخرب از ویروس کرونا عمل کند.

اینستاگرام فقط برای سرگرمی نیست

بر اساس آمار اولیه، شبکه اجتماعی اینستاگرام در سطح کشور حدود ۴۰ میلیون کاربر دارد و متاسفانه تبدیل به یک سکوی پرطرفدار در سطح کشور شده است که با توجه به فیلتر نبودن، دسترسی افراد به آن آسان‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی است.
 

در گذشته ما شاهد حضور و عضویت مردم در فیس بوک بودیم که به خاطر فیلتر بودن ، چنین آمار بالایی از عضویت ایرانیان در آن وجود نداشت. این شبکه اجتماعی به دلیل اینکه تصویر محور است در تمام اقشار از کوچک و بزرگ گرفته تا افرادی با سطح تحصیلات بالا و یا کم سواد ، طرف دار دارد و به همین دلیل آسیب هایی که به لایه های پایین تر در سطح جامعه در حوزه سواد رسانه ای وارد می کند، آسیب هایی جدی است. لذا نمی توان گفت که مشکلات ناشی از اعتیاد و استفاده بیش از حد از اینستاگرام ، تنها یک قشر به خصوص جامعه را در گسر می کند. همین امر نشان دهنده اهمیت موضوع و تلاش برای کاهش عوارض استفاده از این شبکه اجتماعی است.

 

سلبریتی هایی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند

در این میان، نباید از اهمیت حضور و نقش آفرینی افراد مشهور در اینستاگرام غافل شد. نقش سلبریتی‌ها در ضربه زدن به فرهنگ ایرانی اسلامی در این شبکه اجتماعی مشهود است؛ چرا که  اینستاگرام به سکوی شهرت و درآمد بیشتر برای سلبریتی‌ها تبدیل شده است و رفتار‌های عجیب و دور از شئون آنان به فرهنگ عمومی کشور ضربه‌های جدی وارد کرده است.
در این شبکه، افراد فارغ از اینکه می‌توانند در حوزه‌های مختلف، کارشناسی کنند و یا اظهار نظر داشته باشند، به این کار اقدام می‌کنند و صرفا به دلیل فالوور‌های بالا، اخبار جعلی و دروغ آن‌ها دست به دست می‌چرخد و منتشر می‌شود.

در بستر غیر قابل کنترل اینستاگرام برای چندمین بار شاهد به وجود آمدن فضای تهمت، شایعه و اخبار جعلی بوده ایم. برخی از جریانات مشکوک و عناصر ضد انقلاب دراینستاگرام در صفحات با محتوای طنز و اجتماعی در این مدت ناجوانمردانه ارزش‌ها، هویت ملی،  خدمات انقلاب و انقلابی‌ها را با تمسخر زیر سؤال بردند و حتی در مقاطعی باعث بدبینی مردم به خدمات کشور برای مقابله با ویروس کرونا شدند. آن هم درست در شرایطی که کشور برای مقابله با این تهدید، نیاز به همدلی و همراهی و همکاری مردم دارد. همین رفتار‌ها موجب می‌شود تا چند دستگی در بین مردم ایجاد شود و بسیج دسته جمعی برای ریشه کنی این ویروس منحوس را تحت الشعاع قرار دهد.
 

 

وقتی جای ارزش با ضد ارزش عوض می شود

یکی دیگر از اثرات مخرب شبکه های اجتماعی و وابستگی بیش از حد به آنها، تأثیر منفی شان بر ارزش ها و هنجارهای عرفی و شرعی و فرهنگی کشور است. در اینستاگرام جای ارزش ها با ضد ارزش ها به نرمی و نامحسوس در حال تغییر است ، در شرایط فعلی اگر مدیریت رسانه و فضای مجازی در مواقع بحران مانند شرایط کنونی جامعه در مقابله با ویروس کرونا را جدی نگیریم، خسارات اجتماعی، روانی و انسانی ما بیشتر خواهد شد و هم هزینه‌های خاصی مانند ایجاد فضای نا امنی روانی و ضربه‌های شدید روحی به هموطنان مان را به کشور تحمیل خواهند کرد.

 

اینستاگرام زیر چتر حمایتی فیس بوک

بد نیست نگاهی به تاریخچه اینستاگرام هم داشته باشیم تا بهتر بدانیم با چه نوع شبکه ای سر و کار داریم . با ورود شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان اولین شبکه تصویرمحور در سطح دنیا و خریداری آن توسط فیسبوک می توان به ارزش این شبکه اجتماعی و تاثیر آن در عملیات های رسانه ای پی برد.

 

بریتانیا درباره تأثیر مخرب اینستاگرام هشدار داد

انجمن سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۱۷ گزارشی منتشر کرد که بر اساس این گزارش شبکه اجتماعی اینستاگرام در میان دیگر شبکه‌های اجتماعی مخرب‌ترین شبکه برای سلامت روح و روان جوانان شناخته شد، این پژوهش در یکی از کشور‌های غربی اتفاق افتاده است و آن‌ها خود به این موضوع اقرار و اعتراف کردند که اینستاگرام می‌تواند عوارض بدی در روحیه افراد و به خصوص جوانان ایجاد کند که این عوارض به راحتی قابل رفع و درمان نیست.
همچنین، در سال ۲۰۱۷  حدود هزار و ۵۰۰ جوان و نوجوان (۱۴ تا ۲۴ ساله) انگلیسی فعال در اینستاگرام طی نظرسنجی اعلام کردند که هنگام استفاده از این شبکه اجتماعی دچار اضطراب، افسردگی و دیگر اختلالات روحی و روانی شده‌اند.

 

چرا تبعات استفاده از اینستاگرام در کشور آسیب شناسی نمی‌شود؟

اعتیاد و استفاده بیش از حد از هر ابزار و وسیله ای نتایج مخربی به همراه خواهد داشت که این موضوع درباره شبکه های اجتماعی هم صدق می کند و استفاده بی رویه از اینستاگرام منجر به اعتیاد اینترنتی خواهد شد، در کشور ما هنوز به آسیب های روان شناختی اینستاگرام ورود نشده است و نیاز است هرچه سریعتر به این موضوع وارد شده و آن را آسیب شناسی کنیم . چرا که بررسی آن ، پس از اینکه تأثیرات مخرب خود را بر جامعه بگذارد ، فایده زیادی نخواد داشت.

 

شکاف طبقاتی که بیداد می کند!

یکی دیگر از موارد آسیب زا در استفاده از شبکه های اجتماعی موضوع حساسیت شکاف طبقاتی است. ایجاد شکاف طبقاتی توسط اینستاگرام در سطوح مختلف  وجود دارد و نمی توان آن را با توجه به عکس های منتشر شده از تجمل و تفریحات گران قیمت ، منکر شد.  نمایش اختلاف طبقاتی در اینستاگرام یکی از چالش های این شبکه اجتماعی و از مخرب ترین تاثیراتی بود که این شبکه اجتماعی در کشور ما ایجاد کرد و منجر به آسیب های اجتماعی فراوانی شد.

 

چرا پروژه فیلترینگ اینستاگرام شکست خورد؟

پروژه فیلترینگ هوشمند اینستاگرام یک پروژه شکست خورده است. به علت اینکه در اینستاگرام اطلاعات رمزنگاری‌ می‌شود. به نظر می‌رسد این پروژه چند صد میلیاردی برای خرید زمان و فراگیرشدن این شبکه اجتماعی به منظور بهره‌برداری سیاسی،  فرهنگی، اجتماعی،  امنیتی و رسانه‌ای دشمنان خارجی و جریان خاص داخلی طی چند سال گذشته مطرح شده باشد که جا دارد نهاد‌های نظارتی ابعاد و مسائل این پروژه را با توجه به به اقدام تروریستی اخیر شرکت فیسبوک و اینستاگرام در حذف صفحات انقلابی مورد بررسی جدی قرار دهند.

 

فقر سواد رسانه ای ، عامل فراگیر شدن اینستاگرام

جهل و نا آگاهی در همه اعصار و قرون از مواردی بوده که به سلسله‌ها و حکومت‌ها ضربه زده است. فقر سواد رسانه و سواد فضای مجازی از دلایل فراگیر شدن پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی در کشور است و مردم ما باید در مباحثی،  چون حریم خصوصی و اطلاعاتشان که بر روی گوشی‌های هوشمندشان است حساس باشند چراکه مجموع این اطلاعات وقتی توسط دشمن سرقت می‌شود، پس از داده کاوی و تحلیل‌ می‌تواند زمینه ساز جنگ اقتصادی،  فرهنگی و اجتماعی بر ضد کشور باشد.

 

کودکان و نوجوانان ، قربانیان زندگی پر زرق و برق اینستاگرامی

تاکنون درباره تأثیرات این شبکه مجازی بر روی جوانان و فرهنگ و بافت فرهنگی کشور سخن گفتیم، اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، تلفن همراه هوشمند در دست کودکان و نوجوانان نیز قرار می‌گیرد، باید در نظر گرفت که به دلیل فیلتر نبودن این شبکه، به راحتی در دسترس مخاطب با هر سنی قرار می‌گیرد.
نباید از بلایی که در اینستاگرام بر سر کودکان و نوجوانان می‌آیدو اهمیت زیادی دارد؛ غافل شد چرا که  و متاسفانه شاهد تغییر سبک زندگی در این شبکه اجتماعی هستیم و نوجوانان هم با تبعیت از آنچه می‌بینند، خود را تغییر می‌دهند.

 

اینستاگرام بستری برای جنگ نرم

اینستاگرام بستر جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن است، تصویر سازی غلط و بمباران اطلاعاتی از روش‌های دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی در این جنگ شناختی است.
مهمترین عامل در جنگ شناختی جمع آوری BIGDATA توسط ابزار‌های هوشمند و سرویس‌ها و خدمات مرتبط با آن از کشور‌های هدف و تحلیل این داده‌ها برای طراحی عملیات‌های تروریستی رسانه ای، سایبری-حقیقی با موضوعات مختلف مانند اقتصادی،  اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و ... است.

 

چرا تکیه بر توان داخلی نمی کنیم؟

با توجه به اینکه، آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی غربی و اینستاگرام را شناختیم، بهتر است از ارائه راه حل نیز غافل نشویم. راه اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی و تقویت آنان را از راه حل‌های اصلی کاهش آسیب‌های فضای مجازی به خصوص اینستاگرام است.  مردم ما بار‌ها نشان داده اند در استفاده از سرویس‌ها و خدمات داخلی مشکلی ندارند و بسیاری از آنان خواهان مدیریت بهتر این فضا در داخل هستند لذا بهتر است از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و اجازه ندهیم جنگ نرمی که توسط این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است، سبک زندگی اصیل و اسلامی ایران را در معرض خطر و آسیب جدی قرار دهد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
captcha