رسانه دینی، قدرتی است برآمده از قدرت روحی و فکری موجود در دین اسلام که ابزار رسانه‌های جدید را برای مبارزه با امپراطوری رسانه‌ای استکبار به کار می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ اساساً رسانه، موجودی بی‌تفاوت نیست. اگر هم با او کاری نداشته باشی او با تو کار دارد و نمی‌توانی از آن فرار کنی. در نتیجه باید در مقابل آن دست به انتخاب بزنی. یا باید خوراک آن شده و هر آنچه او القاء می‌کند را بدون و چون و چرا قبول کنی یا اینکه خود را برای مبارزه با او و آنچه او می‌خواهد آماده کنی. آری! قسمت اعظم رسانه‌های امروزی در دست سلطه‌جویان جهانی است و اینجاست که ناخودآگاه، دین، به مبارزه طلبیده شده است.
رسانه‌های امروزی در پی آن هستند تا هر آنچه اراده می‌کنند بشود. از این رو، دین و معنویت را دشمن خود دانسته و سالهاست که به جنگ با آن رفته‌اند. جنس مبارزه با رسانه‌های نظام سلطه با تمام مبارزه‌ها متفاوت است و همان است که از آن با نام «جنگ نرم» یاد می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی در جدیدترین بیانات خودشان در دیدار با مداحان، باز هم بر لزوم تجهیز جوانان به ابزارهای جنگ نرم تأکید کردند و فرمودند: «امروز نیاز مهمّ کشور ما این است که جوانهای ما مجهّز بشوند به انواع تسلیحات نرم، سلاحهای جنگ نرم؛ یعنی قدرت روحی و قدرت فکری. بنده مکرّر در مورد قوی شدن کشور مطالبی را عرض کرده‌ام؛ یکی از اجزا و بخش‌های مهم و تعیین‌کننده‌ی تقویت کشور همین است که ما جوان‌هایمان را مجهّز کنیم، مسلّح کنیم به سلاح فکر و سلاح تفکّر صحیح که در معارف اهل‌بیت (علیهم ‌السّلام) موج میزند، در معارف فاطمی موج میزند.» [1]
 

دین؛ مانع منافع نظام سلطه

از آنچه بیان شد روشن می‌شود که نظام سلطه رسانه‌های امروزی را به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت اِعمال سلطه و استکبار خود به کار گرفته‌اند. همچنین دانسته می‌شود نظام سلطه برای رسیدن به اهداف خود مهمترین کاری که باید انجام دهد آن است که افکار و روحیات ضد خود را از بین ببرد.
با دقت در معارف دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهی، متوجه می‌شویم که بیشترین و عمیق‌ترین افکار و روحیات ضداستکباری در معارف اسلامی وجود دارد. قرآن کریم، ابلیس را نماد استکبار دانسته و می‌فرماید: «إِلاَّ إِبْلیسَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرین‏؛[2] مگر ابلیس [که‏] تکبّر نمود و از کافران شد.» واضح است که مستکبران، دشمنان قطعی بشریت هستند چنانکه خداوند در مورد ابلیس می‌فرماید: «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبین‏؛[3] شیطان براى آدمى دشمنى آشکار است.»
در یک جمع‌بندی کلی می‌توان تنها حریف اصلی این میدان را دین اسلام دانست. چه اینکه این اسلام ناب است که راه را بر افکار سازشکارانه، توجیهات منفعلانه و روحیات ترسان بسته است. دین به میدان نبرد با رسانه‌های امروزی که عموماً در دست مستکبران است می‌آید. اما سؤال این است که جنس نبرد دین با رسانه‌های استکباری دنیا، چگونه و در چه قالبی تحقق خواهد یافت؟ اینجاست که پای رسانه دینی به میان می‌آید.


رسانه دینی به میدان می‌آید

درست است که بیشتر رسانه‌های امروزی، ابزارهای نظام استکباری شده‌اند اما نباید از نظر دور داشت که ماهیت رسانه‌های امروزی، همانند رسانه‌های سنتی مثل کتاب و سخنرانی و... ماهیتی ابزاری است نه محتوایی.
از این رو می‌توان با استفاده از خود آنها به جنگ با خودشان رفت بلکه می‌توان از قدرت آنها برای پیروزی تاریخی حق علیه باطل و حاکم ساختن حق بر دنیا استفاده کرد و البته این پیروزی نهایی، وعده خداوند متعال است که می‌فرماید:«هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیدا؛[4] اوست کسى که پیامبر خود را به [قصد] هدایت، با آیین درست روانه ساخت، تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند و گواه‏‌بودن خدا کفایت مى‏‌کند.»
شاید رسانه دینی، سلاح قدرتمند عصر ظهور باشد که می‌تواند به یاری جبهه حق برای رسیدن به فتح نهایی بیاید. با این بیان، چالش استثنایی که با قرار گرفتن رسانه‌های قدرتمند امروزی در دست نظام سلطه به وجود آمده می‌تواند به عنوان فرصتی استثنایی برای پایان دادن به عمر نظام سلطه به کار گرفته شود.
رسانه دینی، می‌تواند با بلوغ و پختگی خود، بازوی توانمندی برای حراست از جمهوری اسلامی و پیشبرد جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی باشد.

رسانه دینی، علمدار دین

در این افق، می‌توان زمام رسانه امروزی با تمام قدرت کنونی که دارد و بیشتر از آن را، به جای هر تفکر دیگری به دست ایدئولوژی اسلام سپرد. آنگاه خواهیم دید که چگونه قدرت چنین رسانه‌ای هزاران برابر خواهد شد.
رسانه دینی، رسانه‌ای است که به دنبال راستی و حق و سعادت بشریت است. رسانه‌ای که به دنبال کمال بشریت در راهی است که اساساً برای آن خلق شده است. چنانکه خداوند متعال، بندگی را هدف خلقت جن و انس دانسته و می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون‏؛[5] و جنّ و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند.» چنین رسانه‌ای، عَلَم بندگی خدا را در دست گرفته و پیش روی همه بندگان و در پشت سر خلیفه الهی، انسان‌ها را در مسیر ایده‌آل‌های دنیا و آخرت همراهی می‌کند.


پیچ تاریخی؛ و رسالت رسانه دینی

خیلی مهم است که بدانیم در چه زمانی و در چه شرایطی قرار داریم و اساساً کجای تاریخ ایستاده‌ایم و نقش ما در تاریخ بشریت چیست و چه سطرهایی از تاریخ را ما باید بنویسیم؟
ما در دورانی هستیم که از آن با نام پیچ تاریخی یاد شده است؛ چنانکه رهبر انقلاب می‌فرمایند: «در چنین شرایطی‌ که دنیای‌ اسلام از یک پیچ تاریخی‌ دارد عبور میکند، ما وظایف و تکالیفی‌ داریم؛ هرکداممان به یک نحوی، نمیتوانیم غفلت کنیم از نیازهای‌ امروزِ دنیای‌ اسلام؛ در رأس این نیازها هم، نیازهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است؛ چون جمهوری‌ اسلامی‌ میان‌دار این حادثه‌ی‌ عظیم است.»[6]
از این بیان به روشنی درمی‌یابیم که یکی از مهمترین وظایف ما، دفاع و همراهی با جمهوری اسلامی است. انقلابی که همزمان با طلوعش، دفاع و تهاجم را یکجا در دستور کار خود قرار داده است؛ دفاع از آرمانهای اسلام ناب؛ و تهاجم به هیولای استکبار. رسانه دینی، می‌تواند با بلوغ و پختگی خود، بازوی توانمندی برای حراست از جمهوری اسلامی و پیشبرد جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی و اتصال آن به انقلاب جهانی باشد.

پی‌نوشت
[1]. بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶.
[2]. سوره ص، آیه 74.
[3]. سوره یوسف، آیه 5.
[4]. سوره فتح، آیه 28.
[5]. سوره ذاریات، آیه 56.
[6]. بیانات در دیدار جمعى از شاعران آئینى و مداحان خراسان؛ ۱۳۹۵/۰۴/۲۴.
منبع:راسخون
ارسال نظر
captcha