دبیر علمی چهارمین همایش بین‌المللی مردم‌سالاری دینی گفت: همایش چهارم مردم‌سالاری دینی در آبان ماه سال آینده با عنوان «مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» برگزار خواهد شد.

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر سیدمحمدرضا مرندی رئیس و دبیر علمی چهارمین همایش بین المللی مردم سالاری دینی با عنوان «مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» با اشاره به اینکه نظریه مردم سالاری دینی مبنای نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نظام جمهوری اسلامی یک مدل برای این نظریه است. نظریه مردم سالاری دارای اشکال مختلفی است و با توجه به اقتضائات کشورهای دیگر پیاده می شود. یک شکل آن نظام جمهوری اسلامی است و اشکال دیگر آن منطبق با مبانی نظری و فقهی و کلامی دیگر کشورهای اسلامی اجرا می شود.

وی بیان کرد: نظریه مردم سالاری دینی بیشترین قابلیت تحقق در جهان اسلام را داراست. در انقلاب های اخیر کشورهای عربی هم دو موضوع جزو مطالبات اصلی مردم بود؛ اول آزادی و دموکراسی و دوم دین. این کشورها خواستار نظام دموکراتیک دینی بودند. 

مرندی با بیان اینکه اصلی ترین نظریه نظام جمهوری اسلامی مردم سالاری دینی است و این اصطلاح اولین بار توسط مقام معظم رهبری در اواخر دهه ۷۰ مطرح شد، گفت: اولین همایش مردم سالاری دینی در سال ۸۲ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و در آن همایش چهار جلد از مجموعه مقالات رسیده منتشر شد. در همایش دوم که در سال ۸۶ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد سه جلد کتاب از مجموعه مقالات آنها منتشر گردید.

وی افزود: همایش سوم در سال ۹۲ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که شش جلد کتاب از مقاله های رسیده به چاپ رسید. برگزارکنندگان همایش بعد از دوره سوم تصمیم به ایجاد دبیرخانه دائمی مستقر در دانشگاه شهید بهشتی گرفتند و به سوی بین المللی شدن حرکت کردند.

مرندی اضافه کرد: همایش چهارم مردم سالاری دینی در آبان ماه سال آینده با عنوان «مردم سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» برگزار خواهد شد و مجله علمی و پژوهشی به نام «اندیشه مردم سالاری اسلامی» هم توسط دبیرخانه دائمی منتشر می شود و اکنون مقاله های شماره اول و دوم آن برای انتشار آماده شده است.

مرندی با اشاره به اهداف این همایش گفت: ما درصدد تبیین نظریه مردم سالاری دینی هستیم به خصوص اینکه مردم سالاری دینی را سیاسی نبینیم بلکه فلسفی، حقوقی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی هم ببینیم. همچنین شناسایی و نقد نظریه های رقیب برای مردم سالاری دینی از جمله لیبرال دموکراسی از دیگر اهداف این همایش است.

وی ادامه داد: باید مطالعات کاربردی درباره نظریه مردم سالاری دینی و مدل آن که نظام جمهوری اسلامی است انجام شود تا مشخص شود آیا این نظریه قابل تعمیم به جهان اسلام است یا خیر؟  که البته این گونه است.

مرندی با اشاره به محورهای همایش گفت: در محورهای این همایش محور مبانی نظری، محور مباحث تطبیقی: (دیدگاه ها، نظریات، الگوها و نظام ها) و محور مباحث کاربردی است. ۶۲ عنوان هم در زیر این سه محور اصلی تثبیت شده است.

وی درباره اعضای شورای سیاست گذاری این همایش گفت: دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بسیج اساتید کشور و دانشگاه آزاد اسلامی اعضای شورای سیاست گذاری این همایش را تشکیل می دهند.

دبیر علمی همایش مردم سالاری دینی با اشاره به زمان اعلام فراخوان دریافت مقاله توسط دبیرخانه همایش گفت: ما طی چند مرحله فراخوان را از تیرماه ۹۶ اعلام کردیم و تاکنون نزدیک به ۱۴۰ چکیده مقاله و ۸۰ مقاله دریافت شده است که در حال ارزیابی و داوری هستند.

 

مرندی تصریح کرد: داوری ها تا قبل از برگزاری همایش ادامه دارد و علاقه مندان می توانند مقاله های خود را تا پایان شهریورماه سال ۹۷ و چکیده مقاله ها را تا پایان خردادماه ۹۷ به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر مجله، این همایش هم دارای درجه علمی پژوهشی است. مقاله های رسیده اگر دارای امتیاز بالایی باشند شامل علمی پژوهشی می شوند و اگر امتیاز متوسط کسب کنند علمی و ترویجی محسوب می شوند و اگر امتیاز لازم را کسب نکنند مردود می شوند.

 

مرندی با اشاره به بین المللی بودن این همایش گفت: مساله اصلی ما گسترش نظریه مردم سالاری دینی به جهان اسلام است تا بتوانیم بدیلی برای تحولاتی که در آینده در این کشورها به وقوع می پیوندد، پیدا کنیم و بر اساس آن نظام های جدید سیاسی تاسیس شود تا کشورها در دام تئوری های سوسیالیسم و لیبرالیسم گرفتار نمانند.

 

وی بیان کرد: صد سال است که تمام جهان و کشورهای اسلامی به دنبال این دو تئوری هستند در حالی که تئوری های سیاسی منحصر به دو تئوری لیبرالیسم و سوسیالیسم نیستند. باید تئوری بومی متناسب با مبانی اعتقادی و فقهی و کلامی کشورهای اسلامی و با توجه به شرایط آنها ارائه شود.

 

مرندی اضافه کرد: ما با کشورعراق و حزب الله لبنان و برخی از جریان های سیاسی ارتباط هایی را گرفته ایم و تلاش می کنیم نشست علمی با عنوان مردم سالاری دینی در بیروت و یا بعضی از کشورهای همسایه برگزار کنیم.

 

وی در پایان سخنانش گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ایجاد ارتباط با دیگر کشورها به ما کمک خواهد کرد و فراخوان همایش به صورت سفارشی به زبان های عربی و انگلیسی و فرانسه ترجمه می شود تا برخی از صاحب نظران ارائه مقاله داشته باشند.

 

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محورها و ریزموضوعات همایش اینجا کلیک کنند!

ارسال نظر
captcha