نماینده کلیمیان ایران در مجلس با اشاره به حل مسائل داخلی و حقوق شخصی اقلیت‌های دینی گفت: تنها کشور اسلامی که اصل حقوق اقلیت‌های دینی در آن به صورت کامل اجرا می‌شود جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش «سدید»؛ سیامک مره صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی «حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران الگوی تحقق عدالت اجتماعی» با اشاره به تحولات روزهای گذشته گفت: دو هفته گذشته برای ملت ایران هفته شادمانه‌ای نبود، اگر چه شهادت سپهبد سلیمانی در توسعه و افزایش عمق وحدت ملی انعکاس پیدا کرد، و این موضوع توانست ضرر و زیان از دست دادن این سردار بزرگ را جبران کند.

وی افزود: شهید سلیمانی به صورت ذاتی یکی از نمونه‌های عدات اجتماعی در کل انسان‌ها بود. انسان ممکن است به خاطر تعلقات مذهبی و یا کشوری برای دفاع از هم میهنان خود و یا هم کیشان خودش جان فشانی کند، منتها اینکه انسانی در خارج مرز‌های خود برای فردی که از دین خود او نیست جان فشانی کند فقط از افرادی بر می‌آید که روح بزرگ و آسمانی دارند.

مره صدق تصریح کرد: ایامی که مسیحیت شرقی در خطر قرار گرفت و داعش ارامنه، آشوری‌ها و ایزدی های سوریه را مورد تهاجم قرار داد، سردار سلیمانی تنها کسی بود که به صورت سیستماتیک و ارگانیزه و تشکیلاتی با داعش می‌جنگید و از حمایت این افراد اجتناب نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های سردار سلیمانی به دوستان آشوری و ارمنی در عراق و سوریه در تاریخ کم نظیر است، گفت: حمایت‌های شهید سلیمانی به حدی بود که بنده در جلسه پارلمان اروپا که در بروکسل تشکیل شده بود به این موضوع اشاره کردم و گفتم تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع می‌کند یک مسلمان در ایران است، در حالی که همه نمایندگان پارلمان اروپا پا روی پا انداخته بودند و آب معدنی میل می‌کردند؛ اروپایی‌ها باید از این موضوع خجالت بکشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشوری که چنین افراد بزرگ و شایسته‌ای را پرورش می‌دهد حتما ظرفیت تحقق عدالت اجتماعی را نیز دارد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس با مقایسه وضعیت اقلیت‌های دینی قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به ویژه بعد از آغاز ایام رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، رویکردی که نسبت به اقلیت‌های دینی وجود داشته است روز به روز مثبت‌تر شده است. اولین فتوایی که از سوی آیت الله خامنه‌ای پس از اینکه ایشان به عنوان رهبری انقلاب اسلامی از سوی مجلس خبرگان معرفی شدند، فتوایی در رابطه با پاک بودن اهل کتاب بود.

وی ادامه داد: بار‌ها شاهد بوده ایم که رهبر انقلاب نسبت به اقلیت‌های دینی رویکرد مثبتی داشته است. هر زمان که اقلیت‌های دینی  پاسخی دریافت نمی‌کنند، موضوع به دفتر ایشان ارجاع می‌دهند و جواب مثبت دریافت می‌کنند که در موارد متعددی این اتفاق رخ داده است به طور نمونه می‌توان به مشکلات بین اقلیت‌های دینی و صدا و سیما اشاره کرد.

مره صدق با اشاره به اینکه رهبر انقلاب نسبت به اقلیت‌های دینی برخورد تبشیری ندارند، گفت: تنها توقعی که مقام معظم رهبری از اقلیت‌ها دارند این است که واقعیت‌ها را آنگونه که هست انعکاس دهند تا جهانیان بدانند در پرتو یک حکومت الهی و با اعتماد به ارزش‌های توحیدی می‌توان یک کشور با عدالت، دوستی و برابری اداره کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نشان داد، همراهی دین و سیاست می‌تواند، راه حل مشکلات ریشه‌ای جهان سیاست در قرن ۲۱ باشد و حالت فسادی که وجود دارد را از بین ببرد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس با اشاره به نگاه پادشاهان به اقلیت‌های دینی گفت: اگر بخواهیم از منظر حقوقی شرایط اقلیت‌های دینی را بررسی کنیم، باید گفت که در قانون اساسی مشروطه از اقلیت‌های دینی ایران به صورت کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان مقیم ایران نام برده شده است که واژه مقیم ایران در واقع معنای ایرانی بودن و شهروند درجه یک بودن را متبادر نمی‌کند.

وی ادامه داد: شرایطی دوران قاجاریه به صورتی بود که مشکلات اقلیت‌های دینی را به وزارت امور خارجه ارجاع می‌دادند و در متون زمان قاجار از اقلیت‌های دینی به نام ملل متنوعه یاد شده است که در واقع در چارچوب افرادی که هزاران سال در ایران زندگی می‌کرده و ایرانی هستند صدق نمی‌کند.

مره صدق افزود: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران از اقلیت‌های دینی با عنوان های ایرانیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی نام برده شد که کاملا مسئله شهروندی در این واژه متبادر است.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس با اشاره به حل مسائل داخلی و احوال شخصی اقلیت‌های دینی بر اساس قوانین خودشان گفت: تنها کشور اسلامی که اصل حقوق اقلیت‌های دینی در آن به صورت کامل اجرا می‌شود جمهوری اسلامی ایران است. همواره اقلیت‌های دینی در جوامع شیعی زندگی راحت‌تر و بهتری نسبت به بقیه جوامع مسلمان داشته اند و این اصل نیز دلیل تاریخی دارد که بخشی از آن به سبک زندگی خاندان عصمت و طهارات بر می‌گردد.

وی افزود: از طرف دیگر از نظر ریشه شناسی و همراهی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر وطن مشترک، منافع ملی مشترک، فرهنگ مشترک و زبان مشترک سه اصل مشترک توحید، نبوت و معاد هم به اشتراکات بین اقلیت‌های دینی و مسلمانان ایران اضافه شده است. با تواجه به اینکه کشور‌های دیگر حکومت آن‌ها لائیک است جمهوری اسلامی ایران سه اصل دینی نیز بر اشتراکات اضافه کرد که این موجب شد عدالت اجتماعی عمق بیشتری پیدا کند.

مره صدق با اشاره به مشکلات اقلیت‌های دینی گفت: طبیعتا هیچ نظامی در دنیا هیچ گاه نمی‌تواند ادعا کند صد درصد است و مشکلی ندارد. مشکلات حقوقی که در راه رسیدن به عدالت موجود صددرصد اقلیت‌های دینی در ایران وجود دارد به دو گروه تقسیم می‌شود. ابتدا مشکلاتی که منشا در قانون دارد و دیگری مشکلاتی که منشا در اجرای قانون دارد.

وی تشریح کرد: خوشبختانه مشکلاتی که منشاء آن در اجرای قانوان باشد با پیگیری که از سوی آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه انجام شده و به ویژه تیم خاصی که دکتر بهادری جهرمی مسئول امور وکلای قوه قضاییه در این باره تشکیل داده اند -که وظیفه آن پیگیری خاص این موارد است- بسیاری از قوانین در حال حل شدن است و رویکرد به وجود آمده، حرکت رو به جلو نظام را به مراتب تسریع بخشیده است.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس ادامه داد: بخش دیگر آن به مسائلی که در قانون وجود دارد و خیلی از آن‌ها ریشه فقهی دارد و جالب است که بدانید عدالت محورانه‌ترین برخورد با قوانین فقهی از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته که می‌توان به برابر شدن دیه اقلیت‌های دینی با مسلمانان که توسط فتوای رهبر انقلاب صورت گرفت، اشاره کرد. برای دیگر موضوعات نیز راه حلی فقهی از سوی ایشان تعیین شده است که راه حلی بسیار هوشمندانه است.

مره صدق عنوان داشت: مسئله ۸۸۱ (ارث اقلیت‌های دینی) یکی از مسائلی است که مشکلاتی برای جامعه اقلیت و اکثریت درست کرده است. مسئله شهادت دادن در دادگاه نیز از دیگر موارد است که نیاز به دخالت مراجع محترم تقلید، علما و فقها دارد و اطمینان داریم که به مرور زمان حل خواهند شد و هیچ گاه نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که همه مشکلات یک جا و یک دفعه حل شود. آنچه ما را دلگرم می‌کند این است که در چندین سالی که در خدمت مردم در مجلس شورای اسلامی بودیم، حس کردم که روال کلی به طرف حل مشکلات و بهبود شرایط پیش می‌رود.

نماینده کلیمیان ایران افزود: زمانی که وضعیت اقوام را با سال‌های ۱۳۵۹ مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این روند رو به بهبودی می‌رود. هر میزان که کشور آرامش بیشتری پیدا کند و دغدغه‌های ما نسبت به دشمنان خارجی کمتر شود، فرصت بیشتری برای حل این مسائل وجود خواهد داشت. ایرانیان پیرو ادیان توحیدی، همواره وظایف شهروندی خود را نسبت به ایران انجام داده اند و شاهد بودیم که در جریان جنگ تحمیلی، کلیمیان و ارامنه شهدای زیادی به انقلاب تقدیم کرده اند.

وی با بیان اینکه تعریفی که نسبت به وظایف شهروندی نسبت به اقلیت‌های دینی مطرح می‌شود حقوق، حق و وظیفه است، تصریح کرد: یک سری حقوق برای اقلیت‌های دینی در نظر گرفته می‌شود و یک سری وظیفه برای آن‌ها تعریف می‌شود که اقلیت‌های دینی به بهترین نحو تلاش کرده اند به وظایف خود عمل کنند.

مره صدق اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با مقاومتی که بر اساس بیانات رهبر مقام معظم انقلاب در برابر استکبار و صهیونیسم بین المللی انجام می‌دهیم مشکلات خود را با دنیای خارج را به حداقل برسانیم و کاری کنیم که دشمان از فکر دسیسه و توطئه علیه ما دست بردارند تا فرصت بیشتری برای حل مسائل داخلی به دست بیاوریم.

وی در در پایان گفت: امیدواریم که ثمره خون شهدای انقلاب و به ویژه شهید سلیمانی باعث شود که مقاومت نه تنها در حوزه ما بلکه در سطح جهان به پیروزی برسد و وعده‌ای که در کلیه ادیان الهی داده شده است و آن این است که ضعیفان و ستم دیدگان وارثان زمین خواهند بود و حکومت عدل الهی برقرار شود و ما نیز شاهد آن باشیم.

انتهای پیام/

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
مسلمانان در برابر سایر ادیان انسان های دلسوزتر هستند و همیشه در راه حق قدم برمیدارند. امیدواریم سایر کشورهای غیرمسلمان هم در مسیر عدالت تلاش کنند
ارسال نظر
captcha