به بهانه توقیف مستند «اختاپوس»
مستند «اختاپوس» به کارگردانی مهدی انصاری و با موضوع مافیای خودروسازی که قرار بود درسالن سوره حوزه هنری اکران شود به‌دلیل شکایت خودروسازان، با حکم قضایی توقیف شد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ این اولین باری نیست که شاهد توقیف فیلم‌های مستند و درادامه شکایت مراکز قضایی از این آثار هستیم و گویا این روند ساخت مستندات و مواجهه با سد مستحکم توقیف همچنان ادامه خواهد داشت. در ادامه توقیف فیلم‌های مستند هر‌کدام از عوامل سازنده این مستندها در زمان رونمایی اثرشان با تهدید به توقیف یا مشکلاتی از این دست مواجه شده‌اند. درونمایه و جوهره سینما مستند آگاهی و حقیقت است. آگاهی که مردم با آن سروکار خواهند داشت و حقیقتی که از دل جامعه برمی‌خیزد. وظیفه مستند‌ساز نیز بسیار قابل اهمیت است چرا‌که باید به حقیقت پایبند بوده و از آن تخطی نکند. در شرایط فعلی سینمای مستند، مستند‌سازان بیش از هرچیز باید مراقب عواقب بعد از ساخت فیلم‌شان هم باشند که آثارشان توقیف نشود، شکایتی از آثارشان صورت نگیرد و ...نکته مهم و قابل بحث دراین‌باره این است که چرا باید با دیدن مخالفت‌هایی که در این مستندها وجود داشته و برخلاف سیاست‌گذاری‌های فعلی بوده است مخالفت شود و اکران‌شان با مشکل مواجه شوند؟

در ادامه نگاهی به مستنداتی می‌اندازیم که در اکران خود با مشکل مواجه شده‌اند.

شورش علیه سازندگی
مستند «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و در خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شده است و نگاهی به شورش‌های اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه‌۷۰ شمسی دارد.کارگردان این مستند تلاش کرده با روایت‌ها و صحنه‌های دیده نشده‌ای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورش‌ها در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بپردازد. این مستند ۸۰‌دقیقه‌ای که حاصل دوسال کار پژوهشی و تولیدی است که دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی از سال‌۶۸ تا ۷۶‌شمسی را روایت می‌کند. این مستند اخیراً نتوانست از شورای پروانه نمایش مجوز اکران عمومی را دریافت کند.

پول و پورن
این مستند به روایت یک باند شکار و قاچاق دختر به خارج از کشور عمدتاً دبی به‌عنوان برده جنسی می‌پردازد. باندی که چندی پیش توسط سازمان جرائم سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشف شد. بخشی از اطلاعات و تصویرهای به‌دست آمده از این باند در اختیار مرکز مستند سوره قرار گرفته و به کارگردانی مهدی نقویان تبدیل به یک فیلم مستند شده است. مهدی نقویان، مستندساز جوانی است که به‌خاطر پرداختن به موضوعات حساس و مهم تاریخ معاصر شناخته شده است. شیوه فیلمسازی او کنار هم قرار دادن تصاویر آرشیوی و ترکیب آن‌ها برای بازنمایی وقایع گذشته و کشف حقایق تازه است. این مستند هم قبل از رونمایی توقیف شد.

خارج از دید
این مستند که محصول مرکز بسیج سازمان صداوسیماست، به کارگردانی مهدی نقویان ساخته شده است. مستندی که از شبکه سوم سیما پخش شد اما بعد از گذشت چند قسمت، فشارهای بسیاری برای توقف پخش آن به‌وجود آمد و حواشی آن حتی به مدیر وقت شبکه سوم سیما نیز رسید. اما با وجود برخی وقفه‌ها در روند پخش این مجموعه، در نهایت «خارج از دید» به روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان و رسانه‌ها روبه‌رو شد. فصل دوم این مجموعه نیز به کارگردانی مهدی نقویان در آستانه 9دی‌ماه‌1397 روی آنتن رفت. البته این مجموعه نیز مرتبط با فتنه سال‌۸۸ است. به این معنی که نقویان در این مستند نشان می‌دهد که دشمن پس از شکست از مردم ایران در سال‌۸۸، پروژه نفوذ را با جدیت دنبال می‌کند؛ نفوذ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و محیط‌زیست. بررسی این اتفاقات در نهایت به فتنه سال‌۹۶ ختم می‌شود و این بخش از تاریخ سیاسی کشور نیز درمستند «خارج از دید ۲» هدف واکاوی قرار می‌گیرد. مستندی که این مسائل را با توجه به اسناد و وقایع مختلف، مورد کنکاش قرار می‌دهد.قسمت‌های مختلف فصل اول و دوم این مستند در ادامه در دسترس مخاطبان محترم قرار گرفته است.

من روحانی هستم
«من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و تهیه‌کنندگی گروه چند رسانه‌ای شفق است که به زندگی سیاسی حسن روحانی می‌پردازد. نسخه اول این فیلم، به زندگی سیاسی حسن روحانی در طی پنج دهه فعالیت سیاسی، از خرداد ۱۳۴۲ تا شروع دوران ریاست جمهوری او می‌پردازد.در این مستند به نقش حسن روحانی در رویدادهایی از قبیل ماجرای مک‌فارلین، شورای نظارت بر صدا و سیما در دهه‌۶۰، مخالفت‌های نمایندگان دوره دوم مجلس شورای اسلامی با انتخاب میرحسین موسوی به‌عنوان نخست‌وزیر می‌پردازد. سازندگان مستند ادعا کرده‌اند که حسن روحانی در خرداد‌۱۳۶۵ به نمایندگی از سوی هاشمی رفسنجانی با رابرت مک فارلین مذاکره کرده است. آن‌ها همچنین به عضویت حسن روحانی در مجمع عقلا در جمع 99‌نفر اشاره کرده‌اند.

پرزیدنت؛ آکتور سینما 
این مستند به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا بورونی توسط مرکز مستند سفیر فیلم و به تهیه‌کنندگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، تولید شده است که در سالن آمفی تئاتر مولانا در دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد. البته دانشگاه شریف نیز اکران این مستند را لغو کرد. مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» روایتگر تلاش‌های میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در جهت ایجاد رفاه برای مردم شوروی است. گورباچف معتقد بود تا زمانی که تنش‌های شوروی با کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا ادامه داشته باشد، رسیدن به یک اقتصاد موفق ناممکن است، به همین دلیل اولویت عالی خود را تنش‌زدایی و برقراری رابطه و مذاکره با آمریکایی‌ها قرار داد.مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» تلاش داشته که با روایت آنچه در زمان گورباچف، رهبر اتحاد  جماهیر شوروی سابق در مذاکراتش که با رییس‌جمهوری آن زمان آمریکا ریگان داشته است مقایسه‌ای بین مذاکرات هسته‌ای ایران با ایالات متحده داشته باشد که در بخش‌هایی از این فیلم مستند نشان داده که اوباما در یکی از سخنرانی‌هایش به شباهت مذاکرات ایران و آمریکا در زمان مذاکرات گورباچف و کشورش اشاره کرده است.

 فروشنده
رونمایی مستند «فروشنده» در دانشگاه صنعتی شریف با فشارهای وارده از سوی برخی نهادهای دولت و به‌رغم مجوز صادره از سوی معاونت فرهنگی این دانشگاه در روز مراسم لغو شد، و در نهایت در تالار اندیشه حوزه هنری این مستند رونمایی شد. مستند فروشنده سعی کرده رخدادهایی که در سیاست خارجی و اقتصاد کشور در چهار سال گذشته رخ داده را خیلی شفاف، صریح و مستدل مورد نقد و بررسی جدی قرار دهد و در حقیقت ورودیه این مستند از مناظرات سال‌92 کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده و وعده‌های مختلفی که درباره تحریم‌ها و رفع آن‌ها و مشکلات اقتصادی به مردم داده شده، مرور می‌شود.  با نگاهی اجمالی به این نتیجه می‌رسیم که اکثر این آثار با تحقیقات و پژوهش‌های سازندگان تولید شده همراه با زمان، هزینه و کمترین اغراق و بزرگ نمایی درباره موضوعات در آن‌ها صورت گرفته است. شاید بهتر باشد دستگاه‌های دولتی پای گفت‌وگوی مستندسازان نشسته و نقدهای خود رابی پرده و منطقی عنوان کنند. زیرا توقیف و عدم نمایش آن هم بی‌دلیل باعث دلسردی کارگردانان و راکد ماندن فضای سینمای مستند می‌شود. 

 

 

منبع: صبح نو

ارسال نظر
captcha