یک جامعه شناس عنوان داشت: متاسفانه ما دیدگاه مارکسیست‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهیم در صورتی که فرهنگ غرب پدیده متنوعی دارد و یک بعد آن جریان مصرف گرایی است؛ لذا نباید ما یک طرفه به این موضوع نگاه کنیم و نگاه سلبی به این پدیده اشتباه است.

گروه تعلیم و تربیت «سدید»- محمود کوهستانی: سینما پدیده‌ای است که طی صد سال گذشته در بین جوامع بشری راه خود را گسترده کرده و خدمات زیادی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری به بشر عرضه کرده است. صنعت فیلم سازی و تهیه برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی نیز با بهره گیری از رشد فنی، در ابعاد وسیعی گسترش پیدا کرده است. از آنجا که سینما نقش بسیار مهمی در ایجاد یا خلق فرهنگ، تغییر فرهنگ و فرهنگ پذیری افراد جامعه دارد، تاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه‌های متفاوتی بر جای گذاشته است. تاثیری که فرهنگ غربی بر سینمای ایران گذاشته با اثری که فرهنگ شرق (روسیه) گذاشته است بسیار متفاوت است. اگرچه رادیو، تلویزیون، فیلم‌های سینمایی و مطبوعات خود وسیله تعیین کننده و تاثیرگذار بر روی انحرافات اجتماعی نیستند، اما ابزاری در دست انسان‌ها هستند و می‌توانند تاثیر بسزایی بر فرهنگ و جوامع بشری بگذارند. نوع پوشش در جامعه، تعهدات اخلاقی، جایگاه و روابط خانواده‌ها و سایر مولفه‌های فرهنگی و اخلاقی تاثیر مستقیمی از سینما بر افراد می‌گذارند.

امروز فیلم‌های سینمایی علاوه بر نمایش قدرت سیاسی و خط‌ومشی ابرقدرت‌ها تاثیر زیادی بر فرهنگ و اندیشه مردم سایر کشور‌ها گذاشته است. کشور‌های سلطه‌طلب به خصوص آمریکا همواره سعی دارند تا اندیشه‌های خود را بر دیگر کشور‌ها غالب کرده تا جایی که اقدامات فراوانی در جهت تسلط بر فرهنگ کشور‌های زیرسلطه کرده‌اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و مورد تهاجم فرهنگی زیادی قرار گرفته است از این رو خبرنگار سدید به بررسی غفلت‌های مسئولان و ورود فرهنگ غربی به سینمای ایران پرداخته است.

*بـیـشـتـر بـخـوانـیـد

تولیدات سینمایی در مسیر گروههای پولشویی و مافیایی

ضرورت تکثرگرایی و رقابت در فیلم‌های سینمایی/ پدیده‌های جریان مدرنیته را نمی توان تهاجم فرهنگی دانست

محمد حیدرپور، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار «سدید» در این باره با اشاره به اینکه ما در سینما با یک پدیده یک شکل و هموار روبرو نیستیم، گفت: ایده‌های مختلفی در فیلم های غربی ساخته و پرداخته می‌شود که صاحب اندیشه‌های مختلفی است و ما نمی‌توانیم این اندیشه‌ها را بر سینما‌های خود پیاده و یا تنها به این سبک ها توجه کنیم. ایده ها و اندیشه های زیادی وجود دارد که هنوز در هیچ کدام از فیلم های ما دیده و پرداخته نشده است.

افزایش تهاجم فرهنگی در فیلم‌های سینمایی

وی افزود: برخی اندیشمندان به خصوص جلال آل احمد یا دکتر شریعتی فرهنگ غرب را همگن می‌بینند، اما ما هرگز نباید آن را همگن ببینیم. به قول "آنتنی گدن" یک جریان مدرنیته در جهان شکل گرفته و سعی دارد به هر نحوی راه خود را باز کند که این راه بر اساس تکنولوژی‌های مدرن، آرا و عقاید مدرن شکل می‌گیرد؛ لذا پدیده‌های جریان مدرنیته یک تهاجم فرهنگی است.

حیدرپور با بیان اینکه در غرب فیلم‌های مختلفی ساخته می‌شود که گیشه پسند هستند، تصریح کرد: فیلم‌های هالیوود تحت عنوان صنعت فرهنگ ساخته می‌شود و دیدگاه خود را مطرح می‌کنند و باعث می‌شود مردم روحیه مصرف گرایی در جامعه داشته باشند.

این جامعه شناس عنوان داشت: ما دیدگاه مارکسیست‌ها و مکتب فرانکفورت که جریان فرهنگ غرب است را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. فرهنگ غرب پدیده متنوعی دارد و یک بعد آن جریان مصرف گرایی است؛ لذا باید این موضوع را از جوانب مختلف بررسی کرد که چه اهدافی را دنبال می کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: هالیوود فیلم‌های گیشه پسند را برای ترغیب مردم در جهت هدف خاصی می‌سازد و ما در این نوع فیلم‌ها باید با برخورد سلبی، بستر اجتماعی و هنری متناسب را هموار کرده و راه را برای نخبگان فرهنگی و ادبی باز نماییم. فلذا در این شرایط مسیر برای اسطوره‌های ملی و قهرمانان مذهبی باز می‌شود و سازندگان فیلم می‌توانند با فکر و برداشت مناسب به ساخت فیلم بپردازند.

ضرورت رقابت در فیلمهای سینمایی

حیدرپور با تاکید اینکه در ساخت فیلم‌های سینمایی نباید به سلایق خاص فرصت دهیم و رقابت در عرصه‌های گوناگون ضروری است، گفت: برخی معتقدند فقط در صنعت باید رقابت باشد، اما این موضوع در فرهنگ نیز وجود دارد و باید مدیریت جامعه دیدگاه تنوعی و رقابتی داشته باشد. در هر حال ما در این حوزه دچار خلا هستیم.

وی در پایان گفت: برای مثال فیلم اخراجی‌ها ارزش‌های دفاع مقدس را بیان نکرد و نوعی انحراف در فیلم سینمایی است. ما می‌توانیم فیلم‌های بهتری بسازیم که ارزش‌های فرهنگی، مذهبی و ملی ما را روایت کند. اگر شرایط فراهم شود حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت و از انتشار بسیاری از دیدگاه‌های فیلم‌های هالیوودی گرفته می‌شود. امروز باید به نوجوانان و جوانان فرصت بیشتری داده شود و با حفظ آب، خاک و هویت به ساخت فیلم بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha