بازی مولد شادی است کمتر کسی پیدا می‌شود که شادی بخش بودن آن را انکار کند و خود را نیازمند لذت بردن از آن نداند؛ انسان‌ها شادی حاصل از یک بازی سالم را دوست دارند و از نشاط حاصل از آن لذت می‌برند همه ما به صورت فطری شادی را دوست داریم و با آن نیازمندیم که بازی شور و نشاط به زندگی می‌بخشد خستگی‌ها را رفع می‌کند فضای خانواده و جامعه را شاداب می‌کند.
گروه تعلیم و تربیت «سدید»؛ دقت والدین در تهیه غذای فکری کودکان نباید کمتر از غذای جسمانی آنان باشد چرا که اندیشه و فکر فاسد به را حتی می‌تواند برای انسان مشکلات بسیاری به‌وجود آورد که یکی از آن‌ها، مشکلات جسمی خواهد بود؛ بنابراین فکر و اندیشه فاسد می‌تواند جسم سالم را نیز فاسد کند.
اگر والدین غفلت کنند دیگران که چشم طمع به آینده کودکان ما دارند از طریق غذای فاسد فکری و اندیشه‌ای زندگی کودکان ما را در آینده تباه و مسموم خواهند کرد. در دوران کودکی بازی‌ها، سرگرمی‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، کتاب‌ها، شعر‌ها، قصه ها، رمان‌ها و... از جمله غذا‌های فکری موثر به شمار می‌آیند. چنانچه والدین و مربیان کودکان در تهیه این خوراک فکری کودکان دقت نکنند مطمئنا در آینده مشکلات عدیده‌ای برای کودکان و جوانان به‌وجود خواهد آمد.
باید به این نکته توجه کرد دشمنان ما دائما بیدار هستند و برای لحظه لحظه عمر ما و فرزندانمان برنامه ریزی می‌کنند. از عدم آگاهی وغفلت ما و با استفاده از شیوه‌های نرم برای ما و کودکانمان برنامه ریزی می‌کنند. آن‌ها معمولا از طریق ابزار و وسایل تفریح، سرگرمی به صورت خیلی زیرکانه وارد زندگی ما شده و برای فکر و ذهن ما خوراک تهیه می‌کنند مثلا از طریق یک بازی فکری یا رایانه‌ای وارد زندگی کودک می‌شوند و با آن بازی‌های فکری مسمومیت‌های فکری را در کودک ایجاد می‌کنند که آن مسمومیت‌ها باعث گمراهی کودکان ما در بزرگسالی می‌گردد. به راحتی تمام اصول و سبک زندگی دلخواهشان را به صورت غیر مستقیم از طریق بازی، فیلم، انیمیشن و... به کودکان آموزش می‌دهند.
غذای جسمی سالم تضمین کننده سلامت جسمی کودکان است غذای فکری سالم نیز تضمین کننده فکر و اندیشه سالم او می‌باشد چنانچه ما در فکر و ذهن کودکانمان بذر سالم و مفید بکاریم طبیعتا محصول سالم و مفید برداشت خواهیم کرد در غیر این صورت محصول ناقص، مسموم و غیر سالم برداشت خواهیم کرد و از طرفی اگر گندم بکاریم گندم برداشت می‌کنیم هیچ وقت امکان ندارد ما جو بکاریم و گندم برداشت کنیم. بنابر این هر بذری که در فکر کودکانمان کشت کنیم محصول همان بذر را برداشت می‌کنیم هر یک از کودکان ما عضوی از جامعه ما هستند وقتی که دیگران بذر فکری مسموم برای کودکان ما تولید کنند و از طریق غذا‌های فکری به آن‌ها به صورت نامحسوس و نرم تزریق کنند موفق شده اند فکر و اندیشه مردم نسل بعد جامعه را مسموم نمایند.
جوامعی که مردم آن فکر فاسد و اندیشه مسموم داشته باشند مردم آن جامعه طعم خوش زندگی، آرامش و آسایش روانی را نخواهند چشید چرا که جامعه مسموم و فاسد است و دایم چالش دارد طبیعتا ناآرامی و آشوب؛ شادابی و نشاط را در نطفه خفه می‌کند سم‌های موجود در جامعه مثل علف‌های هرز خوبی‌ها و خوشی‌ها را می‌خشکانند؛ بنابراین اگر دنبال جامعه سالم، بانشاط، پرطراوت، آرام و شاداب هستیم شایسته است به خوراک فکری و اندیشه‌ای کودکانمان توجه ویژه داشته باشیم و از طریق تزریق فکر و اندیشه سالم کودکانمان که طلایه داران نسل بعدی و مدیران، مسوولان و مردم جامعه ما هستند را با انیشه‌های پاک و سالم رشد داده تا جامعه سالم داشته باشیم.
اسباب بازی‌ها از مهم‌ترین، ارزان ترین، کم هزینه‌ترین، در دسترس‌ترین خوراک‌های فکری کودکان و خانواده‌ها هستند. قدمت بازی، به قدمت تولد انسان بر می‌گرددو از روزی که انسان متولد شده بازی هم وجود داشته از زمانی که تاریخ بشر را نگاشته اندبازی را نیز ثبت نموده اند همان گونه که انسان‌ها متفاوتند بازی‌های آن‌ها متناسب با فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم و... متفاوت می‌باشندبه همین علت اکثر قومیت‌ها سرگرمی‌ها و بازی‌های بومی و منحصر به فرد خود را دارند.
بنابر این دنیای بازی و اسباب بازی خیلی گسترده و وسیع می‌باشد نیاز به بازی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز‌های طبیعی و فطری کودکان است. بی توجهی و کم توجهی به این نیاز فطری کودک می‌تواند عوارض روحی، روانی و جسمی داشته باشد. موثرترین، با ارزش‌ترین، حیاتی‌ترین، مهم‌ترین و کارآمدترین فعالیت والدین در دوران کودکی فرزندانشان بازی کردن و هم بازی شدن با آنهاست مهم‌ترین نکته این است که والدین، مربیان و بزرگتر‌ها هنگام بازی با کودک و همبازی شدن با او شایسته است که کودک شوند تا بازی جلوه واقعیتی تری به خود بگیرد.
حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: من کان له ولد صبا؛ هر کسی کودکی دارد با او کودکی کند (وسایل الشیعه، ج. ۱۵، ص. ۲۰۳) در جای دیگر می‌فرمایند: من کان عنده صبی فلیتصاب له؛ کسی که کودکی نزد اوست، باید با او کودکی کند. (وسایل الشیعه، ج. ۱۵، ص. ۲۰۳) در سنین کودکی کلیه امور باید درقالب با‌ی و سرگرمی به کودک آموزش داده شود اصلی‌ترین و محوری‌ترین فعالیت کودک باید بازی باشد بازی در زندگی کودک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
بازی مهم‌ترین، اساسی‌ترین و لذتبخش‌ترین فعالیت هر کودک است که آن بهترین و مطمئن‌ترین کلید ورود به دنیای کودکان می‌باشد بازی دریجه درک ونیای اطراف کودک است که به وسیله آن به بیان احساسات، برقراری ارتباط، توصیف تجربیات و بیان آرو‌ها می‌پردازد. مهارت‌های ارتباطی او در حین بازی تقویت می‌شود و رشد می‌کند بازی مهم‌ترین عنصری سرگرمی کودکان می‌باشد به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم بازی در زندگی کودک از جایگاه مهم و حایز اهمیتی برخوردار است.
رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: "دع ابنک یلعب سبع سنین؛ کودک خود را هفت سال آزاد بگذار بازی کند" (سفینه البحار، ج. ۸، صص ۵۸)
رمز ورود به دنیای ساده، بی آلایش و پاک کودکان بازی است، بازی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دریچه‌های ورود به زندگی کودکان است چرا که کودک در حین بازی کل زندگی خود را در قالب بازی طراحی و صحنه پردازی می‌کند شاه کلیدی که درب زندگی کودک را باز می‌کند بازی است. بازی مناسب‌ترین، قدرتمند‌ترین و با ارزش‌ترین ابزار ارتباط با کودکان است. شایسته است والدین و مربیان توجه ویژه‌ای به بازی کودکان داشته باشند نوع بازی، کشور سازنده، تفکر، اندیشه، فرهنگ، آداب ورسوم سازندگان بازی شخصیت‌های بازی، اهداف بازی و ... مورد ارزیابی قرار دهند. چرا که همه این موارد می‌تواند درشخصیت، فکر و اندیشه کودک تاثیر گذار باشد نکته قابل توجه این است که قسمت اعظم شخصیت هر فرد در کودکی شکل می‌گیرد و غذا‌های فکری نقش موثری در شکل گیری آن دارند. دقت والدین در انتخاب بازی‌های فکری و رایانه‌ای می‌تواند مانع تعارضات شخصیتی، فکری و اندیشه‌ای کودکان آن‌ها در بزرگسالی گردد.
پر واضح است بازی مولد شادی است کمتر کسی پیدا می‌شود که شادی بخش بودن آن را انکار کند و خود را نیازمند لذت بردن از آن نداند. انسان‌ها شادی حاصل از یک بازی سالم را دوست دارند و از نشاط حاصل از آن لذت می‌برند همه ما به صورت فطری شادی را دوست داریم و با آن نیازمندیم که بازی شور و نشاط به زندگی می‌بخشد خستگی‌ها را رفع می‌کند فضای خانواده و جامعه را شاداب می‌کند. آسایش، آرامش و لذت را به آن‌ها هدیه می‌دهد دامنه تاثیر گزاری نشاط و شادابی نشات گرفته از بازی و سرگرمی صرفا برای خود فرد نمی‌باشد؛ بلکه شاداب بودن فرد در اثر بای بر اطرافیان نیز سرایت می‌کند آنان را شاداب می‌کند به آسانی فضای خانواده و پیرامون خوود را شاداب می‌کند مهر و محبت را در بین آنان گسترش می‌دهد موجبات لذت، آرامش و آسایش را برای آنان فراهم می‌سازد.
با توجه به نکات مطرح شده، توجه به غذای فکری کودکان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. هر چند توجه به سلامت جسمی و غذای جسمی مهم است، ولی غذای فکری و اندیشه‌ای از اهمیت و جایگاه ویژه تری برخوردار می‌باشد. معمولا بسیاری از بیماریها، اختلالات و امراض فکری و اندیشه‌ای خیلی سخت‌تر از امراض جسمی مداوا می‌شوند کسی که بر اثر تغذیه مسموم فکری دچار تغییر نگرش و گرایش شده باشد در حقیقت فکر و اندیشه او مسموم و مریض شده است مداوا کردن فکر و اندیشه به مراتب از مداوا کردن جسم سخت‌تر و دشوار‌تر خواهد بود. دشمن امروز زیرکانه، با انعطاف خاص و خیلی نرم اقدام به تهیه انواع مختلف غذای‌های فکری مسموم کرده است و در این حمله خود در حقیقت اندیشه، فکر، روح و روان کودکان ما را هدف قرار داده و نفوذ را از طریق غذای‌های فکری کودکان به عنوان مهم‌ترین، ارزشمند‌ترین و گرانبها‌ترین سرمایه‌های آینده کشور هدف قرار داده است. توجه و دقت ما به غذای فکری کودکان می‌تواند نسل آینده ما را از امراض روانی، فکری و اندیشه‌ای طراحی شده دشمن مصون نگه دارد. اسباب بازی، لوازم التحریر، کتاب (شعر، قصه، داستان و رمان)، تم تولد، سی دی، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و ... از مهم‌ترین محصولات فرهنگی رایج و غذای‌های فکری کودکان در عصر جدید به شمار می‌آیند که برای نمونه از انواع غذا‌های فکری رایج در جامعه؛ اهمیت بازی در کودکی را به صورت مختصر در مطالب فوق توضیح دادیم.
انتهای پیام/
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
موضوع جالب و مطالب خیلی خوب و کاربردی .
ممنووووون بابت این مطالب غرزنده و مفید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
مثل همیشه عالی و زیبا بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
آموزنده و مفییییییییییید بود
Germany
صابر
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
از مطالعات وزحمات شما بسیار بهره بردم
Spain
محمد بهرامی
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
عالی خوبه تشکر از زحمات جنابعالی
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
سلام آقای دکتر مثل همیشه عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
عباس عبدالهی راد
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
سلام . استفاده شد. اکثرا دردها را میدانیم اما ایا جایگزینی برای همین سیدیها خارجی یا بازیهای رایانه ای موجود وجود دارد . منه پدر میدانم فرهنگ جامعه من با فرهنگ سیدیهای خارجی متفاوت است. راهکار جایگزین مناسب چیست ؟چگونه کودکی که علاقمند به تلوزیون و سیدیها شده را میتوان راضی و از ان دور کرد افراد درگیر باید چه کار کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
ایده جالبی بود نمی دونستم غذای فکری کودک این اندازه مهم و موثر باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
بازم مثل همیشه پر مغز و مفید و دلچسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
ممنون از مدیریت سایت بابت مطالب مفید فرهنگی برای خانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
چقدر زیبا ، دلنشین ،مفید و کاربردی .واقعا عاااااالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
احسنت . عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
بازم مثل همیشه مفید و با فایده
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
مطالب مفید و با ارزشی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان ارایه شده بود . کاش کارگاه های ویژه دانش افزایی با این موضوعات در جامعه برگزار بشه. تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
احسننننننننت موضوع خوبی انتخاب و خوب بسط داده شده بود . برای من مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
لذت بردم این مطالب ارزشمند واقعا دغدغه های من را راجع به غذای فکری کودکانم برانگیخت . ممنووووونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
آفرین به این دقت .
دقیقا غذای فکری اهمیت بیشتری نسبت به غذای جسمی دارد . برنامه ریزی برای این مهم از اهمیت ویژه برخوردار است. دست مریزاد .
Iran (Islamic Republic of)
معصومه شهری ناصری
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
سلام و سپاس جناب دکتر
متاسفانه به هر فروشگاهی برای خرید اسباب بازی مراجعه می کنیم اسباب بازی های خارجی آن ها، بسیار بیشتر از نمونه های داخلی است و دلیل آن هم محدود بودن اسباب بازی های داخلی و گم بودن قیمت اسباب بازی خارجی است. با یه جستجوی ساده در فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا هم این ادعا ثابت می شود، به علت گران بودن اسباب بازی های داخلی و درج قیمت بر روی کالا، فروشندگان سراغ این محصولات نمی روند و خواسته و ناخواسته، خریداران را به سمت محصولات خارجی هدایت می کنند. به این ترتیب و به اجبار فرهنگ غیرایرانی را وارد خانه های خود و در وجود کودکانمان نهادینه می کنیم و سال ها بعد، وقتی مضراتش را دیدیم کمیته های اضطراری تشکیل می دهیم تا فکر چاره کنیم.
اگر دولت، حمایت های شایسته ای از محصولات ایرانی و متناسب با فرهنگ ملی و بومی ما تدارک ببیند و پس از آن هم، بر قیمت کالا نظارت داشته باشد عامه مردم از خدا می خواهند فرهنگ و تمدن خود را از این طریق به نسل آینده شان انتقال دهند.
ارسال نظر
captcha