پرونده ویژه «لانه سیاه» /فواد ایزدی در گفت‌وگو با سدید:
اینکه آمریکا از سفارتخانه‌های خود به‌جای جاسوس‌خانه استفاده می‌کند امری بسیار مشهور است و این موضوع فقط مختص کشورهای غرب آسیا نبوده و آن‌ها در اروپا نیز چنین رویکردی دارند.
سرویس «راهبرد سدید»رهبر انقلاب طبق سنت هرساله دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان به موضوع مهم تحریف تاریخ پرداختند و فرمودند: آمریکا همیشه با ملت ایران دشمنی کرده؛ حتی در رژیم طاغوت قبل از انقلاب هم که یک دولت ملی را در سال ١٣٣٢ ساقط کرد؛ بعد از انقلاب هم که تا امروز همه‌اش تحریم و تهدید و بدگویی و مشکل تراشی و نفوذ بوده؛ بعضی‌ها تاریخ را تحریف می‌کنند که «شروع اختلافات از تسخیر لانه جاسوسی بوده»؛ این تحریف تاریخ است. اختلاف بین ملت ایران با دولت آمریکا از ٢٨مرداد و قبل آن بود که آن‌ها ملت ایران را دچار یک رژیم فاسد وابسته کردند.

۱۳ آبان سال ۵۸ دانشجویان انقلابی از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و جاسوس خانه آمریکایی‌ها را برای محافظت از انقلاب نوپای اسلامی تسخیر کردند. چهل سال پس‌ازآن رویداد تاریخی چه چیز میان ایران و آمریکا تغییر کرده است؟
 
تسخیر لانه جاسوسی در آبان ماه چهل سال پیش، روزی را در تاریخ رقم زد که معمار کبیر انقلاب آن را «انقلاب دوم» نامید و فرمود؛ «ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده‌ایم» و «دانشجویان مسلمان و مبارزی که لانه جاسوسی را اشغال کردند ملت را سرافراز کردند.»

تا یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به عبارتی تا قبل از ۱۳ آبان ۵۸، فضای سیاسی و اجتماعی کشور به‌گونه‌ای بود که برای بخش مهمی از عوام و نخبگان، شناخت دوست و دشمن مشکل به نظر می‌آمد چه آنکه جریان‌ها و گروه‌هایی مانند جبهه ملی، نهضت آزادی و شعبه‌هایی از سازمان‌های ضدانقلاب با نگرش‌های مارکسیستی و لیبرالیستی در کابینه دولت بازرگان حضور داشته و از حیات سیاسی برخوردار بودند.
 
حالا بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، عده‌ای می‌گویند «نظام سرطان گرفته» و «باید ملی مذهبی‌ها و نهضت آزادی‌ها و توده‌ای‌ها» و به عبارتی کسانی که روزگاری دوستان آمریکایی‌ها بودند «سوار یک قطار شویم!» و دشمنی و ددمنشی آمریکا بعد از انقلاب اسلامی شکل‌گرفته است! درحالی‌که آمریکایی‌ها قبل از انقلاب و از روز‌های آغازین نهضت امام خمینی (ره) در دهه چهل، دشمنی خود با مردم و هرگونه مقاومت و انقلاب را بار‌ها نشان داده‌اند.

اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در چهل سال گذشته در سه حوزه جنگ سخت، جنگ نرم و جنگ نیمه سخت در ماجرا‌هایی مانند جنایت خونین ۱۷ شهریور، حمله نظامی آمریکا به طبس، کودتای نقاب، حصر اقتصادی و اجرای تحریم‌های گسترده ضد ایرانی (از سال ۵۹)، تحریک عراق به تجاوز به ایران، ورود مستقیم آمریکا به جنگ ایران و عراق در خلیج‌فارس، عملیات خرابکارانه علیه جمهوری اسلامی، ترور شخصیت‌های سیاسی و مردمی در دهه ۶۰، حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس (۶۷)، هدایت و پشتیبانی نیرو‌های ضدانقلاب تحت عنوان «جنبش‌های تجزیه‌طلبانه»، طرح ادعا‌های بی‌اساس علیه ایران (مانند ادعای نقض حقوق بشر در ایران، حمایت ایران از تروریسم و گروه‌های تروریستی در جهان، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی و اختلال در روند صلح خاورمیانه)، تحریک اراضی و نفتی همسایگان، اشاعه تروریسم القاعده و داعش برای فروپاشی ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای، عملیات خرابکارانه همچون استاکس نت و ... بروز و ظهور یافته و از فکر و ذهن مردم ایران و تاریخ این مرزوبوم هرگز محو نمی‌شود.

البته بااینکه 40 سال از ۱۳ آبان سال ۵۸ می‌گذرد و آمریکایی‌ها هرروز بر سیاهه خباثت‌ها و جنایت‌های خود می‌افزایند اما دگراندیشان داخلی، همچنان از سیاست تنش‌زدایی، مذاکره و تعامل سخن می‌گویند و ضدانقلاب نیز بر طبل شبهات سیزده آبانی و ادعای هزینه‌های گزاف این تسخیر می‌پردازند.
 
برهمین اساس پایگاه خبری سدید، در مجموعه گفتار و مصاحبه‌هایی با کارشناسان و نخبگان و دیپلمات‌ها به بررسی ۱۲ شبهه درزمینهٔ ۱۳ آبان پرداخته است که مشروح آن در قالب پرونده «لانه سیاه» منتشر می‌شود.
استفاده آمریکا از سفارتخانه‌های خود به‌جای جاسوس‌خانه امری مشهور است/ شنود تلفن شخصی خانم مرکل توسط سفارت آمریکا در برلین
 
فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار «سدید» در پاسخ به این سؤال که با توجه به اسناد متعدد از نقش سفارت آمریکا در بی‌ثباتی‌های اخیر لبنان و عراق برخی این موضوع را به‌درستی تسخیر سفارت آمریکا در ایران تعمیم می‌دهند، اظهار داشت: اینکه آمریکا از سفارتخانه‌های خود به‌جای جاسوس خانه استفاده می‌کند امری بسیار مشهور است و این موضوع فقط مختص کشورهای غرب آسیا نبوده و آن‌ها در اروپا نیز چنین رویکردی دارند.

ایزدی بابیان اینکه آمریکا از طریق سفارت خود در آلمان تلفن شخصی خانم مرکل را نیز شنود می‌کرد، یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها نسبت به نزدیک‌ترین هم‌پیمانان خود نیز عملیات جاسوسی انجام داده و این کار را از طریق محیط سفارتخانه‌ها پیش می‌برند درحالی‌که سفارتخانه یک محل دیپلماتیک است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ناآرامی‌های اخیر عراق و لبنان و نقش آمریکا در این آشوب‌ها بابیان اینکه آمریکا از روند سیاسی عراق خشنود نبوده و حکومت این کشور را در راستای منافع خودارزیابی نمی‌کند خاطرنشان کرد: پس از اتفاقات و آشوب‌های اخیر در کشور عراق آن‌ها سعی کردند که از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند و از سوی دیگر در اعتراضات اخیر کشور لبنان نیز دخالت داشته‌اند.

وی تأکید کرد: مردم کشورهای غرب آسیا ازجمله عراق و لبنان که در حال حاضر درگیر آشوب‌های داخلی هستند باید بدانند که آمریکا در راستای منافع مردم این کشورها حرکت نمی‌کند و باید مراقب سوءاستفاده آن‌ها باشند.

انتهای پیام/

 

 
ارسال نظر
captcha