رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: رفتار امام رضا (ع) در طول زندگیش با فرودستان جامعه بسیار با انصاف بود، زمانی که سر سفره می‌نشست خدمت گذاران و بردگان را سر سفره می‌خواند و بدون آن‌ها لب به غذا نمی‌زد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار آیین و اندیشه سدید؛ درباره سبک زندگی امام رضا(ع) گفت: رفتار امام رضا (ع) در طول زندگیش با فرودستان جامعه بسیار با انصاف بود، زمانی که سر سفره می‌نشست خدمت گذاران و بردگان را سر سفره می‌خواند و بدون آن‌ها لب به غذا نمی‌زد. او همواره احترام زیادی برای فرودستان و خدمتگذاران جامعه داشت.

وی  افزود: امام هشتم گاهی اوقات برای سرکشی به بیرون شهر می رفتند، هنگامی که زمان صرف غذا می رسید به مردم اعلام می‌کرد تا کارگران را صدا و آن‌ها نیز حاضر شوند. در روایت دیگری آمده است که یکی از خدمتگزارن ضرر مالی مهمی را به منزل امام وارد کرد، اما امام پیش او حضور یافت و به جای تنبیه از او نیز دلجویی کرد و این کرامت و بزرگواری حضرت را می‌رساند.

دیدار امام رضا(ع) با زائرانش در شب اول قبر/ امام هشتم (ع)

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه عنوان داشت: امام هشتم (ع) "عالم آل محمد (ص) " است، زیرا او مناظره‌های متعددی با مردم داشت. امام صادق(ع) و امام باقر (ع) به علم و اندیشه بسیار معروف هستند و امام رضا (ع) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زمان خلافت مامون امام هشتم با اربابان ادیان مختلف بحث‌های زیادی داشت و همیشه بر طبق موازین همان مذهب با آن‌ها بحث می‌کرد. او با صبر و بردباری و با دلایل منطقی افراد را قانع و سپس هدایت می‌نمود.

دیدار امام رضا(ع) با زائرانش در شب اول قبر

وی با اشاره به اینکه جنبه علمی آن حضرت جلوه عام و خاص بود، تصریح کرد: آن حضرت در مباحث خود بر عالمان پیروزی می‌یافت تا جایی که عالم مسیحی یا یهودی را بر طبق موازین خود محکوم می‌کرد. در روایات طوری نقل شده که مامون برای اینکه قداست حضرت را تحت شعاع قرار دهد بزرگترین و ابحاث‌ترین عالمان را دعوت می‌کرد تا حضرت را در مبانی علمی شکست دهند، اما امام همیشه پیروز می‌شد تا جایی که در روایات آمده که در برخی مناظره‌ها چند عالم آشوری و مسیحی به دین اسلام گرویدند. به همین دلیل است حضرت را عالم آل محمد (ص) می‌نامند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی در پایان گفت: روایات زیادی برای ثواب زیارت حرم حضرت رضا (ع) آمده است. شیخ عباس قمی در این مورد روایات زیادی نقل کرده است که " کسی که به زیارت امام رضا (ع) برود امام چندین جا به زیارت او می‌رود یکی زمان جان دادن است، دوم شب اول قبر، سوم زمان دادن نامه اعمال به دست آدمیان، چهارم سر پل صراط و پنجم زمان ورود به بهشت است که آن حضرت به دیدن زائرانش می‌رود؛ لذا توصیه می‌شود که زمان شهادتش به حرم امام در مشهد بروید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha