عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده درباره ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: هیچ‌کس با ورزشگاه رفتن زنان درصورتی‌ که زیرساخت‌ها فراهم شود و همه جوانب برای آسایش بانوان و عدم تعرض برای آن‌ها فراهم شود، مشکلی ندارد؛ قوانین باید کرامت بانوان ما را حفظ کند.

سرویس «جامعه و اقتصاد سدید»برای دستیابی به جامعه ایده‌آل و برجسته شدن نقش زنان رعایت قوانین اسلام، ایجاد سازمان‏های حمایتی زنان و شناختن حقوق مدنی آنان در امر ازدواج، خانواده، گزینش شغل و آزادی بیان، تربیت فرزند، پیشگیری از افسردگی و اضطراب، بهداشت روح و روان، امری ضروری است.اگر نگرش‏های اسلام نسبت به مسائل زنان به‌خوبی موردپژوهش و اجرا قرار گیرد زنان به حقوق مطلوب و آرمانی خویش خواهند رسید.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در گفت‌وگو با فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی - اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از قوانین مصوب به نفع زنان در مجلس شورای اسلامی و خلأ‌های موجود در این حوزه را موردبررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید :

روح افزا در این گفت‌وگو پیراومون قوانینی که تصویب آن‌ها برای زنان لازم است به خبرنگار «سدید» گفت: قوانین فعلی که ما برای حقوق زنان و دختران داریم کافی است مخصوصاً با لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان که مکمل قوانین قبلی است و تقریباً همه جوانب در آن لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت مشکل اصلی ما در اکثر زمینه‌ها و خصوصاً در مورد بانوان عدم وجود قانون نیست، بلکه در حوزه اجرای قانون است.

نباید به زنان تن‌فروش رسمیت بخشید/باحضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلی نداریم

* مجلس دغدغه ای برای اجرای قانون ندارد 

معاون شورای فرهنگی - اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگیمعاون شورای فرهنگی - اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی  ادامه داد: به‌عنوان نمونه قانون تسهیل ازدواج جوانان ۱۴ سال است که مصوب شده است و دولت باید برای آن را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نموده و برای آن بودجه اختصاص دهد ولی در این مدت هیچ کاری برای اجرای این قانون صورت نگرفته است.

وی گفت: مجلس که دستگاه ناظر بر اجرای قانون است دغدغه‌ای برای اجرای این قانون ندارد و هیچ بازخواستی از دستگاه‌های مربوطه نمی‌کند. کشور و مردم هیچ منفعتی از تصویب قوانین بدون اجرا نمی‌برند.

روح‌افزا افزود: اگر قوانین مصوب فعلی اجرا شدند و ما از اجرای آن‌ها نتیجه‌ای نگرفتیم آن‌وقت باید به سراغ تصویب قوانین جدید برویم. در حوزه زنان هم قوانین خوبی مصوب شده است اما اجرا نمی‌شود مانند قانون افزایش مرخص زایمان که در برخی ادارات و نهادها از اجرای آن سرباز می‌زنند.

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در ادامه گفت: وجه دیگر تصویب قوانین در مورد زنان این است که برخی از قوانین در ظاهر به نفع بانوان است اما در باطن کاملاً به ضرر آن‌هاست. به‌طور مثال برخی در تلاش‌اند لایحه افزایش سن ازدواج را مصوب کنند. آیا با بالا رفتن سن ازدواج مشکل ازدواج اجباری حل می‌شود؟

وی یادآور شد: با تصویب این لایحه آمار ازدواج‌های غیرقانونی افزایش پیدا می‌کند و درصورتی‌که به هر دلیلی این زوج جدا شوند، به دلیل عدم ثبت ازدواج، زن ازلحاظ قانونی هیچ حقوقی بر گردن مرد ندارد.

* در تصویب قوانین مربوط به زنان باید زن به همراه خانواده مطرح شود 

این عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده همچنین تصریح کرد: وجه دیگر در تصویب قوانین به نفع زنان که رعایت نمی‌شود همراهی زن و خانواده است. در تصویب قوانین مربوط به زنان، زن را باید همراه خانواده مطرح کرد در غیر این صورت هم حقوق زن و هم حقوق خانواده تضعیف می‌شود.

وی گفت: وقتی آمار طلاق بالاست، وقتی آمار طلاق عاطفی بالاست، سن ازدواج افزایش‌یافته است. طبق آمار ثبت‌احوال در بین افرادی که سن آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۹ سال است ما حدود 20 میلیون نفر داریم که در سن ازدواج هستند.

روح‌افزا ادامه داد:در قانون تسهیل ازدواج جوانان تدابیری برای تهیه مسکن، اشتغال، مرخصی تحصیلی دختران هنگام زایمان  دیده‌شده است؛ ما برای این تعداد جوان (حدود 10 میلیون پسر و 10 میلیون دختر) چه‌کاری انجام داده‌ایم؟ کدام‌یک از مشکلات آن‌ها را حل کرده‌ایم؟ برخی از این جوانان دچار یأس از ازدواج شده‌اند. حالا اگر بازهم قانون تصویب کنیم که اجرا نشود، چه اتفاق جدیدی رخ می‌دهد؟

وی درباره ارائه لوایحی که طبق قوانین و کنوانسیون‌های خارجی تنظیم و از سوی برخی افراد در داخل کشور پیگیری می‌شود گفت: قوانینی که در کشورهای غربی مصوب می‌شود با فضای آموزشی، فرهنگی و تربیتی ما تناسبی ندارد.

* ۲۰ میلیون آمریکایی پدر خود را نمی‌شناسند 

روح‌افزا همچنین با بیان اینکه در مدارس آمریکا آموزش‌های جنسی تدریس می‌شود گفت: ارتباط جنسی دختر و پسرها در مدارس عاقبت گریبان گیر آن‌ها شده است.

وی ادامه داد: در سال 2007 ، ۲۰ میلیون نفر بودند که پدر خود را نمی‌شناختند و فرزندان در بانک‌های «دی ان ای» به دنبال پدر خود می‌گردند. آیا چنین اتفاقی با فرهنگ جامعه ما هم‌خوانی دارد؟

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده افزود: آن نماینده مجلسی که بدون تحقیق و پژوهش به دنبال پیاده‌سازی بی‌کم‌وکاست قوانین غربی است هیچ آگاهی از نیازها و مشکلات مردم جامعه ما ندارد. ما باید بر اساس احصاء مشکلات و نیازهای مردم کشورمان قانون بنویسیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در غرب حق‌وحقوقی برای زنان تن‌فروش قائل می‌شوند، این کار باعث اضمحلال خانواده است و شخصیت زن را به پایین‌ترین حد خود تنزل می‌دهد. یا قانونی که به به‌واسطه آن می‌توان جنین خود را سقط کرد، این برخلاف انسانیت است، آیا این کودک حق حیات ندارد؟ آیا این‌قوانین دردی از جامعه ما دوا می‌کند؟ قطعاً خیر.

* نباید به زنان تن‌فروش رسمیت بخشید

روح‌افزا گفت: برخی از متصدیان، غرب‌گرا و غرب‌زده هستند و فکر می‌کنند اگر قوانین آنان را در اینجا پیاده کنند مشکلات زنان جامعه ما حل می‌شود درصورتی‌که مشکلات زنان آن‌ها بسیار بیشتر از مشکلات زنان ماست.

وی با بیان اینکه به جای رسمیت بخشی به زنان تن‌فروش باید مشکلات آن‌ها حل شود گفت: باید با تفکیک مشکلات این افراد از هم به آن‌هایی  که نیاز مالی دارند کمک مالی شود و به کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند کمک عاطفی شود نه اینکه آن‌ها را در جامعه رها کنیم و به آن‌ها رسمیت ببخشیم و سپس به دنبال رفع تبعات آن باشم.

روح‌افزا درباره اولویت‌بندی قوانین مصوب برای زنان گفت: در مدارس ما زنگ ورزش را گرفته و بجای آن دانش آموزان را وادار به تست زنی می‌کنند تا در کنکوری که می‌شود آن را حذف کرد قبول شوند و هیچ‌کس به فکر سلامتی دختران ما نیست، اما یک‌دفعه سلامتی دختران در قالب دوچرخه‌سواری در خیابان مطرح می‌شود.

*باحضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلی نداریم

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده افزود: محیط ورزشگاه‌های ما برای پسران هم مناسب نیست چه رسد به دختران. هیچ‌کس با ورزشگاه رفتن زنان درصورتی‌که زیرساخت‌ها فراهم شود و همه جوانب برای آسایش بانوان و عدم تعرض برای آن‌ها فراهم شود، مشکلی ندارد اما قوانین باید کرامت بانوان ما را حفظ کند.

روح‌افزا در پایان گفت: متأسفانه برخی از تماشاچیان هنگام خروج از ورزشگاه‌ها جهت تخلیه هیجان‌ خود اقدام به رفتارهای خشونت باری مثل شکستن صندلی‌ها و ... انجام می‌دهند که باید مسئولان امر برای این اوقات فکری بکنند تا رفت‌وآمد علاقه‌مندان به حضور در ورزشگاه‌ها به‌ویژه دخترانمان با آسودگی همراه باشد.

انتهای پیام/

Iran (Islamic Republic of)
اصغر قاسمی
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
سلام ..مطالب ارزشمند وقابل توجهی رابیان کرده اند.مسولین گوششان راباز کنند وجدی بگیرند.دربیشترامور مملکت ، ما مشگل قانون نداریم بل مشگل اجرا ونظارت داریم
Iran (Islamic Republic of)
اصغر قاسمی
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
سلام ..مطالب ارزشمند وقابل توجهی رابیان کرده اند.مسولین گوششان راباز کنند وجدی بگیرند.دربیشترامور مملکت ، ما مشگل قانون نداریم بل مشگل اجرا ونظارت داریم
ارسال نظر
captcha