پایگاه مطالعاتی فرهنگ سدید در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخت.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیاناتی که در دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام)، راه‌پیمایی اربعین را از مصادیق قوت دنیای اسلام و نه‌فقط شیعیان ذکر کردند و فرمودند: «امروز هم در دنیای پیچیده‌ی پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه‌ی بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه‌فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشور‌های مختلف و نه‌فقط از یک فرقه‌ی اسلامی [بلکه] فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیر اسلامی. این وحدت حسینی [است]. شما به‌درستی گفتید: الحُسَينِ يَجمَعُنا

259
 

پیش‌ازاین نیز رهبر معظم انقلاب درباره نقش اربعین در تمدن سازی اسلامی فرمودند: «اگر ظرفیت‌های کشور‌های اسلامی بر روی‌هم مجتمع بشود، آن‌وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.»

* جای عاشورا و اربعین در امت‌سازی کجاست.

اما باید دید جای عاشورا و اربعین در امت‌سازی کجاست؟ چگونه این عزاداری امت را می‌سازد؟ چگونه تفرقی را که قرن‌ها شیطان بین عربیت و عجمیت و نژاد و رنگ در آن دمیده است، به هم می‌ریزد و تجمع قلوب حول امام درست می‌کند؟

کارشناسان مختلفی در گفت‌وگو با خبرنگار «سدید»، معتقد بودند: همین‌طور که شیطان جبهه‌ صهیونیسم و مسیحیت صهیونی و معاندین در داخل دنیای اسلام و سلفی‌ها را راه‌انداخته‌اند، ما هم باید یک ترکیبی بر محور اهل‌بیت علیهم‌السلام جمع کنیم. عاشورا و اربعین این ظرفیت را دارد و می‌تواند محبان دنیای اسلام و مسیحیت متدین را دور خودش جمع کند و طبق آیه «أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصاری ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً» این شدنی است.

از همین رو «پایگاه مطالعاتی فرهنگسدید» در قالب پرونده‌ای ویژه با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کرده است.

در این پرونده خبرنگار «سدید» برای بررسی نقش تمدن ساز اربعین حسینی به سراغ آیات و حجج‌اسلام  احمد خاتمی، محسن اراکی، علی سعیدی، حسن ممدوحی، مهدی طائب، عباس کعبی، محسن مجتهد شبستری، محسن حیدری آل کثیر، محمود رجبی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، حسین ابراهیمی و همچنین اساتید و کارشناسان جواد منصوری، حسن هانی زاده، لطف‌الله فروزنده، فاطمه آلیا، پرویز سروری، علی‌محمد بشارتی، اسماعیل کوثری، رضا سراج و محمدکاظم انبارلویی رفته است که در ادامه گزارش این گفتار‌ها از نگاهتان می‌گذرد.

 

*برای مطالعه هر یک از گفت‌وگو‌ها بر روی تصویر شخص موردنظر و یا نام او کلیک کنید*



نقش حماسه عظیم راهپیمایی اربعین که در تاریخ بی‌سابقه است در تمدن سازی نوین اسلامی، مختصات جهانی‌شدن نهضت اربعین و استمرار این جهانی‌شدن، نقش اربعین در توسعه جریان مهدویت و نقش اربعین در گسترش معرفت به امام حسین (علیه‌السلام) از مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو بود.

آیت‌الله خاتمی: زیربنای تمدن اسلامی همبستگی امت اسلامی در اربعین است

در همین زمینه آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که راهپیمایی اربعین تبعیت عملی از سیدالشهدا و تحقق حقیقی لبیک یا حسین است ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهداتصریح کرد: زیارت اربعین نماد وحدت دو ملتی است که دنیای استکبار جنگ خونین ۸ ساله‌ای را بین آن‌ها ایجاد کرد، اما آن‌ها دوباره خود را در راهپیمایی اربعین بازمی‌یابند و صلح و صفا را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به تشریح برکات فراوان اربعین پرداخت و در همین زمینه اظهار داشت: زیربنای تمدن اسلامی عشق به خداوند، ایثار و مقاومت درراه خدا، داشتن آرمان‌های بلند حق‌طلبانه است طوری که قانون خدا و مکتب الهی حرف اول را بزند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: بنابراین زیربنای تمدن اسلامی حقیقتاً همبستگی امت اسلامی در اربعین است؛ چراکه در این همبستگی بیش از ۲۰ میلیون نفر در مدتی محدود گرد یکدیگر جمع شده و یک‌صدا لبیک یا حسین می‌گویند.

* آیت‌الله رجبی: تمام شاخص‌های ساخت تمدن اسلامی در اربعین متجلی می‌شود

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدااز سوی دیگر آیت‌الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «سدید» معتقد بود: ممکن است برخی راهپیمایی اربعین را صرفاً یک برنامه عاطفی تلقی کنند و بگویند این مناسبت هیچ ربطی به تمدن اسلامی ندارد درحالی‌که حقیقت اربعین یک حرکت جهانی توأم با شور و شعور است.

رجبی بابیان اینکه اربعین تجلی‌گر ارزش‌های عاشوراست افزود: حضور درحرکت جهانی اربعین فقط خاص شیعیان نبوده و برادران اهل سنت و حتی سایر مکاتب غیرمسلمان نیز در این حرکت حضور دارند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به بزرگواری و کرامت میزبانان عراقی آن را یکی از مصادیق ارزش‌های تمدن سازی عنوان کرد و گفت: تمام شاخص‌های ساخت یک تمدن اسلامی در اربعین متجلی می‌شود و این حرکت بدون فراخوان و یا هیچ دستورالعملی و حتی بدون برخورداری از مزایای مادی شکل می‌گیرد.

*کوثری: انقلاب اسلامی در مسیر تمدن اسلامی

اما سردار کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران دراین‌باره معتقد بود: اگر رهبر معظم انقلاب می‌گویند اربعین در جهت تمدنابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا اسلامی است این موضوع بر اساس خیل جمعیتی است که از بسیاری مسائل خود می‌گذرند و خطر‌ها را به جان می‌خرند و با آگاهی و عشق و علاقه و فداکاری در این مسیر قرار می‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: این روحیه و چنین حضوری قطعاً مقدمه تشکیل تمدن اسلامی را فراهم کرده و انقلاب اسلامی نیز در تحقق همین مسیر حرکت می‌کند.

 


*سراج: امت‌سازی اربعین مقدمه تمدن‌سازی نوین اسلامی است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهداگام‌های تمدن سازی یکی از مباحث تحلیلی رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک بود؛ سراج بابیان اینکه ما باید در سراسر کشور‌های اسلامی به تشکیل دولت اسلامی پرداخته و سپس به خیز بلند تشکیل تمدن اسلامی برسیم گفت: بنابراین راهپیمایی جهانی اربعین مقدمه‌ای در جهت امت سازی و تمدن سازی اسلامی است.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نظام سلطه فهم دقیقی از اهمیت زیارت اربعین و حضور ۲۰ میلیون زائر در این ایام یافته است و ازاین‌رو می‌داند در بحث بیداری اسلامی و امت سازی اربعین بسیار تعیین است.

 

*آیت‌الله حیدری: گسترش تمدن نوین اسلامی نیازمند پیوند با حرکت سیدالشهداست

اما آیت‌الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری این نکته که انقلاب اسلامی نیز برگرفته از فرهنگ عاشورا و مکتبابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا سیدالشهداست خاطرنشان کرد: تمدن‌سازی اسلامی نیازمند یک سکوی پرواز است که بتواند همه جان‌های خفته در سراسر جهان را بیدار کند و ازاین‌رو اربعین چنین جایگاهی دارد.
وی در این زمینه تأکید کرد: گسترش تمدن نوین اسلامی نیازمند پیوند با حرکت سیدالشهداست و بنابراین اربعین به دلیل گستردگی و عمق جاذبه خود ارتباط تنگاتنگی با تمدن‌سازی نوین اسلامی دارد.

*انبارلویی: نجف نماد عدالت اسلامی و کربلا نماد آزادی‌خواهی و حریت است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدابحث عدالت و آزادی‌خواهی از مهم‌ترین مبانی تمدن سازی اسلامی بود که در این پرونده انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی به تشریح آن پرداخت.

انبارلویی تأکید کرد: نقطه آغازین اربعین نجف اشرف است و می‌دانیم نجف نماد عدالت اسلامی محسوب می‌شود و انتهای این راهپیمایی نیز کربلا یعنی حرم کسی است که پرچم‌دار آزادی و حریت بوده و ازاین‌رو شروع این حرکت با نماد عدالت و پایانش نیز با نماد آزادی است.

وی یادآور شد: این حرکت برای آزادی خواهان این پیام را دارد که ما برای تأمین عدالت و آزادی به رهبرانی نیاز داریم که در زمان حیات خود مصداق واقعی اجرای عدالت و آزادی بوده باشند.
انبارلویی بابیان اینکه حضرت علی و امام حسین علیهماالسلام رهبران الهی هستند که مسیر حرکت بشر به سمت تمدن نوین اسلامی را تعیین می‌کنند؛ تصریح کرد: از سوی دیگر هم‌اکنون ما در عصر مهدویت قرار داریم و امام معصوم ما حی و زنده است و هدایت این حرکت را بر عهده‌دارند.

*حجت‌الاسلام سعیدی: راهپیمایی اربعین اجتماع بدون طبقه‌بندی و تشریفات و نشانه جامعه توحیدی است

به گفته حجت‌الاسلام سعیدی در سفر اربعین ما شاهد هستیم که هیچ‌کس به دنبال کسب منفعت نیست درحالی‌که در زمان عادیابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا همه به دنبال موقعیت و منزلت در پوشش و مکان خود هستند، اما این سفر بدون تشریفات خاصی برگزار می‌شود.
در همین زمینه نیز حجت‌الاسلام سعیدی نماینده سابق، ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به شکل‌گیری یک اجتماع بدون طبقه‌بندی و تشریفات در یک مسیر روشن باهدف و شعار مشخص و درعین‌حال برخورداری از اخلاص زیاد تأکید کرد: همه این موارد نشانه جامعه توحیدی است.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت: اربعین تمرین جامعه برای از بین بردن تکلف، تشخص و زرق‌وبرق‌های دنیایی است که همه این‌ها از علائم و نشانه‌های تمدن اسلامی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: هرچند که ما تا تشکیل تمدن اسلامی فاصله زیادی داریم، اما قطعاً محور این تمدن انقلاب اسلامی و مقاومت غرب آسیا خواهد بود.

* آیت‌الله ممدوحی: راهپیمایی اربعین مانند سونامی جبهه باطل را ریشه‌کن می‌کند

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدااز سوی دیگر آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش بی‌نظیر اربعین حسینی در تحقق تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: حماسه عظیم اربعین اصل مسئله عاشورا را طوری تثبیت می‌کند که دیگر قابل‌انکار و تردید نیست.

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به ماندگاری عاشورا پس از ۱۴۰۰ سال در تاریخ یادآور شد: مردم از سراسر دنیا فرسخ‌ها و کیلومتر‌ها راه می‌آیند تا خود را به کربلای حسینی برسانند و تحمل این سختی‌ها تنها برگرفته از تأثیر عاشوراست.
این عضو جامعه مدرسین مقاومت در مقابل ظلم و مبارزه با ناحق را از مهم‌ترین شاخصه‌های تمدن ساز برشمرد و افزود: حماسه عظیم اربعین قطعاً زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است و این برگرفته از اراده سید شهدا در مسیر تکامل تاریخ است.

*طائب: نبرد فرهنگی حق و باطل در اربعین به اوج رسیده است

اما نبرد فرهنگی جهان اسلام به‌واسطه راهپیمایی عظیم اربعین مورداشاره حجت‌الاسلام طائب بود؛ طائب با تأکید بر اینکه این احساس ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهداخطر نسبت به اربعین برای مستکبران روشن‌شده و آن‌ها را در جبهه باطل متحد کرده است، گفت: امروز جبهه حق و باطل بیش از هر زمان دیگری در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده و یک نبرد فرهنگی بزرگ شکل‌گرفته است.
این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در این نبرد، چون خداوند وعده پیروزی جبهه حق را داده است ما نهایتاً شاهد تضعیف و نابودی جبهه باطل خواهیم بود که همین امر منجر به پیدایش تمدن بزرگ اسلامی می‌شود؛ لذا هر چه در این نبرد مستضعفین و محرومین فکری از فرهنگ غنی و والای عاشورا بیشتر آگاه شوند، زمینه‌سازی پیدایش تمدن بزرگ اسلامی تسریع خواهد شد.

*آیت‌الله کعبی: گستره جهانی اربعین دشمنان اسلام و صهیونیسم را به وحشت انداخته است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهداوحشت دشمنان جهان اسلام به‌واسطه اربعین مورد تحلیل آیت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری قرار گرفت.
آیت‌الله کعبی راهپیمایی اربعین را گام استوار امت برای حرکت به سمت خودسازی جامعه سازی و تمدن سازی عنوان کرد و گفت: امروز کربلا و زیارت اربعین برای همه آزادی خواهان و مخالفان ظلم و جنایت و فقر و بی‌عدالتی و تبعیض، مرکزیت دارد و قرارگاه کسانی است که می‌خواهند به فطرت خود بازگردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه امتداد و گستره جهانی اربعین دشمنان اسلام و مکتب اهل‌بیت را به وحشت انداخته است، یادآور شد: قطعاً پیروزی‌های یمن نیز مرهون نگاه عاشورایی است و ازاین‌رو بستر‌ها برای پیروزی‌های بزرگ بر پایه نهضت حسینی و تجدید بیعت با آرمان‌های حسینی فراهم‌شده است.

*آیت‌الله مجتهد شبستری: تمرکز ۲۰ میلیون نفر با شعار «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» در کربلا

از سوی دیگر آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار «سدید» درباره نقشه اربعین حسینی ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدادر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: در سال‌های اخیر ما شاهد پدیده بی‌نظیر زیارت امام حسین علیه‌السلام در اربعین بوده‌ایم و این در حالی است که جمعیت فوق‌العاده ۲۰ میلیون نفری با شعار «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» در یک نقطه متمرکز می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: این جمعیت نشان‌دهنده بیداری مسلمانان اعم از اهل سنت و شیعیان و عشق آن‌ها به خاندان رسالت و به‌طور ویژه ارادت به مکتب سیدالشهدا است.

وی درخصوص مؤلفه‌های تمدن بزرگ اسلامی تصریح کرد: عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی استکبارستیزی و آزادی‌خواهی که متأثر از فرهنگ سیدالشهدا است از مهم‌ترین مؤلفه‌های ساخت تمدن اسلامی است.

*منصوری: نهضت امام حسین علیه‌السلام مقدمه ظهور حضرت مهدی «عج» است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدازمینه‌سازی اربعین برای ظهور از مباحث تحلیلی جواد منصوری کارشناس مسائل تاریخی بود.
منصوری با تأکید بر اینکه عاشورا در میانه تاریخ و امام حسین علیه‌السلام وارث آدم و نهضت ایشان مقدمه ظهور حضرت مهدی عجل‌الله تعالی و تشکیل حکومت جهانی است خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به بررسی فلسفی و تاریخی بیشتری دارد چراکه امام زمان درواقع تکمیل‌کننده و منتقم خون امام حسین هستند.

وی زیارت اربعین را بیعت با عاشورای امام حسین برشمرد و یادآور شد: می‌توان گفت: اربعین حسینی تجدید پیمان با مسیر حسین بن علی علیه‌السلام بوده و نشان می‌دهد که عاشورا در کربلا تمام نشده است.
منصوری در پایان متذکر شد: ما این مفهوم را در زیارت اربعین نیز داریم که قیام امام حسین برای این بوده است که انسان‌ها را آگاه و از قید بردگی آزاد کنند.


*هانی زاده: شعار «حب الحسین یجمعنا» جبهه مقاومت را گسترده کرده است
بررسی زمینه‌های بین‌المللی اربعین موردبحث کارشناسان منطقه و جهان قرار گرفت و در همین زمینه حسن هانی زاده کارشناس مسائلابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا منطقه غرب آسیا با اشاره به نقش‌آفرینی اربعین در برساخت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب حرکت اربعین حسینی را یک امر استراتژیک در حوزه وحدت اسلامی عنوان کردند و با توجه به اینکه این مسیر برای زنده نگه‌داشتن نهضت حسینی است لذا به یک راهبرد منطقه‌ای و جهانی تبدیل‌شده است.

هانی‌زاده بابیان اینکه حضور میلیون‌ها انسان از بیش از ۸۰ کشور جهان در راهپیمایی اربعین یک راهبرد تعریف‌شده در جهان اسلام و تشیع تلقی می‌شود افزود: امروز این اقدام به یک حرکت انسانی تبدیل‌شده که هدف آن صلح منطقه و پرهیز از مناقشات قومی مذهبی است.

این کارشناس مسائل منطقه حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین و شهر کوچک کربلا را تجلی آرمان‌های انسان‌های آزاده عنوان کرد و یادآور شد: این حرکت هر سال باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود و بنابراین کشور‌های مخاصم و مخالف اسلام حقیقی ازجمله رژیم صهیونیستی آمریکا و عربستان نمی‌توانند وحدت جهان اسلام را تاب بیاورند.

*آیت‌الله اراکی: برای شکل‌گیری تمدن اسلامی نیازمند زیرساخت فکری و یکرنگی امت اسلامی هستیم

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدادبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز درباره نقش اربعین حسینی در بازسازی تمدن اسلامی اظهار داشت: برای شکل‌گیری تمدن اسلامی ما نیازمند زیرساخت فکری و همدستی و یکرنگی امت اسلامی هستیم.

آیت‌الله اراکی بر همین اساس بابیان اینکه زیارت اربعین هم زیرساخت فکری دارد و هم یکرنگی امت در آن دیده می‌شود، گفت: کسانی که با پای پیاده به این سفر آمده و گرسنگی، سختی مسیر و دوری از خانواده را تحمل می‌کنند از انگیزه بسیار بالایی برخوردار هستند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: میلیون‌ها انسان در این مسیر دارای انگیزه و شناخت و هدف‌گیری واحدی هستند که ازاین‌رو در حال حاضر می‌توان تمدن اسلامی را تشکیل داد.

وی تأکید کرد: سرمایه ایجاد تمدن بزرگ اسلامی داشتن انگیزه و جهت‌گیری واحد داشتن است و از سوی دیگر این جمعیت کثیر نماینده میلیون‌ها انسان دیگر در سایر نقاط هستند.

*فروزنده: تحقق تمدن نوین در زمانه بن‌بست «ایسم‌ها»

تحقق تمدن نوین در زمانه بن‌بست «ایسم‌ها» از موارد تحلیلی دیگر در پرونده طلیعه‌داران تمدن بود.
فروزنده با اشاره به شور و شعور حسینی آن را شاخص پنجم در تشکیل تمدن اسلامی برشمرد و یادآور شد: در پشت این احساس عمیق ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدابه امام حسین علیه‌السلام یک منطق بسیار قوی وجود دارد و ازاین‌رو می‌توان گفت: دستگاه امام حسین (ع) یک دستگاه تربیتی است و هر کس که توفیق زیارت ایشان را دارد بدون شک الطاف سیدالشهدا شامل حال او خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما در هیچ کجای دنیا چنین حرکتی را برای امت‌سازی سراغ نداریم که چهل میلیون نفر با یک هدف، مسیر و مکتب واحد حرکت کنند؛ ازاین‌رو این مسئله جزء ابعاد تمدن‌سازی محسوب می‌شود آن‌هم در دنیایی که انسان‌ها و همه ایسم‌ها به پوچی و بن‌بست رسیده‌اند.

وی اربعین حسینی را مصداق تحقق یک تفکر آرمانی ارزیابی کرد و یادآور شد: همایش جهانی اربعین قطعاً زمینه‌ساز تمدن اسلامی خواهد بود و محور این تمدن نیز مکتب مهدوی است.

*آلیا: راهپیمایی اربعین تجلی گذر از جاهلیت مدرن به تمدن اسلام است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدافاطمه آلیا نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین تجلی گذر از جاهلیت مدرن به تمدن اسلام است پیرامون چگونگی عبور اربعین از جاهلیت‌های مدرن  تصریح کرد: یک‌بار در صدر اسلام چنین تحولی اتفاق افتاد و اکنون نیز با نهضت عاشورا گذر از جاهلیت مدرن در حال تحقق است.

وی ضمن اشاره به حضور ملیت‌های مختلف از ۵ قاره جهان در راهپیمایی اربعین خاطرنشان کرد: چنین حرکتی تمدن غربی را کنار زده و همه به سمت معنویت حرکت می‌کنند که بر این اساس گرایش به معنویت یکی دیگر از شاخص‌های مهم تمدن سازی اسلامی است.

آلیا انسجام اسلامی و عبور از عناصر جاهلیت مدرن را یکی دیگر از دستاورد‌های راهپیمایی اربعین برشمرد و بیان داشت: ما در این راهپیمایی شاهد ندای وحدت و رنگ باختن فقر و غنا هستیم همان‌طور که در یک موکب شاهد سبک زندگی جدید و حضور چندین نژاد و ملیت در کنار یکدیگر بوده‌ایم.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: با راهپیمایی اربعین جهانی‌سازی به معنی واقعی در حال وقوع است این در حالی است که چنین حرکتی بدون هزینه کرد دولت‌ها در حالت قبل بوده و جهانی‌شدن فرهنگ اسلامی را نهادینه می‌کند.

آلیا بابیان اینکه شعار حب الحسین یجمعنا محور تمدن نوین اسلامی در آینده خواهد بود گفت: پدیده دیگر در اربعین که آثار آن را در سال‌های آینده خواهیم دید، وحدت و همبستگی امت اسلامی است که فارغ از مرز‌های جغرافیایی شکل‌گرفته است، اما این ثمرات در حال حاضر به دلیل شور و هیجان بالای حسینی کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، اما امری بسیار مهم بوده که موجب استحکام تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

*میرتاج‌الدینی: راهپیمایی اربعین ساخت تمدن اسلامی را تسهیل می‌کند

اما از سوی دیگر حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به عظمت حرکت اربعین و نقش این راهپیمایی در تمدن نوینابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا اسلامی اظهار داشت: حرکت بی‌نظیر راهپیمایی اربعین یک پدیده عجیب در تاریخ است که اگر آن را به یک پدیده معجزه‌آسا تشبیه کنیم حرف مبالغه‌آمیزی نزده‌ایم.

میرتاج‌الدینی بابیان اینکه حرکت اربعین در دنیا بدیلی ندارد و بیش از ۳۰ میلیون نفر در این مسیر قرار می‌گیرند گفت: یک حرکت عظیم معنوی در اربعین رقم می‌خورد و همه به‌صورت متحد یک اجتماع عظیم بشری را رقم می‌زنند که ایده مرکزی همه آن‌ها محبت به امام حسین علیه‌السلام است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور ملیت‌های مختلف در راهپیمایی اربعین خاطرنشان کرد: اگر همه ملت‌های ایده واحد داشته باشند به یک مجموعه عظیم و امتی واحد تبدیل می‌شوند که در تاریخ بشر تأثیرگذاری بسیاری دارند.

*بشارتی: فرهنگ و تحول اربعین ناشی از حرکت تاریخ‌ساز امام حسین و حضرت زینب است

ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهداعلی‌محمد بشارتی وزیر اسبق کشور با تأکید بر این‌که حضرت زینب علیه‌السلام پرچم فروافتاده امام حسین (ع) را برای همیشه در تاریخ به اهتزاز درآوردند تصریح کرد: درگذشته حرکت اربعین به قوت و قدرت امروزی که بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند نبوده است و ازاین‌رو راهپیمایی جهانی اربعین آغاز تحول بنیادین در طول تاریخ است.

وی ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام برای مبارزه با دین‌ستیزی قیام کردند، اما اگر حضرت زینب نبودند کار ایشان نیز ناقص می‌ماند و اثرات فوق‌العاده روشنگری اسرا زمانی مشخص شد که آن‌ها در اربعین جمع شدند و افرادی مانند جابر انصاری نیز که به‌عنوان زائر آمده بودند آن را بازگو کردند.

بشارتی خاطرنشان کرد: مردمی که در یک سال همه دارایی خود را جمع می‌کنند تا آن را به‌پای زائرین امام حسین علیه‌السلام بریزند شکوه فوق‌العاده‌ای را در این مسیر رقم می‌زنند و این فرهنگ و تحول ناشی از حرکت تاریخ‌ساز امام حسین و حضرت زینب است که این حرکت را دیدنی و ماندگار و تبدیل به یک تمدن خواهد کرد.


* سروری: تکرار هرساله حضور ۲۰ میلیونی اربعین در طول تاریخ بی‌سابقه است

رنگ باختن نقش دولت‌ها و محوریت ملت‌ها در راهپیمایی اربعین بحث تحلیلی پرویز سروری بود.ابعاد راهپیمایی اربعین؛ گذر از جاهلیت مدرن و ایسم‌های غربی به «تمدن اسلام»/ استمرار پرچم‌داری حضرت زینب (س) توسط ۲۰ میلیون زائر سیدالشهدا
پرویز سروری عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به نقش بی‌بدیل اربعین حسینی در ساخت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: می‌توان گفت: یکی از اعجاب‌برانگیزترین همایش‌ها و قدرت‌نمایی انسانی در تاریخ بشر راهپیمایی اربعین است که نمونه آن را در تاریخ سراغ نداریم.

سروری ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع هرسال تکرار می‌شود و قومیت‌ها، نژاد‌ها و ملیت‌های مختلف در این راهپیمایی حضور دارند که همین امر سبب متفاوت شدن چنین حرکتی در طول تاریخ بشر شده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اربعین را یک حرکت خارج از برنامه‌ریزی دولت‌ها توصیف کرد و گفت: لجستیک چنین راهپیمایی عظیمی از امکان همه دولت‌ها خارج است، اما پشتیبانی این حرکت عظیم بر عهده مردم و محبین و دلدادگان سیدالشهدا علیه‌السلام است که به بهترین وجه و در اوج کرامت به بروز و ظهور می‌رسد.
پایان بند این پرونده نیز نقش حضرت زینب در دستگاه سیدالشهدا و اهمیت بخشیدن ایشان به واقعه اربعین بود.

به گزارش «سدید»، راهپیمایی عظیم اربعین امسال نیز با حضور نمایندگان ۸۰ کشور و با حضور سه‌میلیونی زوار ایرانی در کربلا برگزار شد و حضور چشمگیر فرق و ادیان مذهبی اسلام و مسیحیت نیز از اتفاقات جالب این راهپیمایی جهانی بود.
انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha