پرونده «طلیعه‌داران تمدن»/ بشارتی در گفت‌وگو با سدید:
وزیر اسبق کشور گفت: در گذشته حرکت اربعین به قوت و قدرت امروزی که بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند نبوده است و از این رو راهپیمایی جهانی اربعین آغاز تحول بنیادین در طول تاریخ است.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس‌ از اینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بی‌بدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیل‌ها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.

چه اینکه ظرفیت اربعین به‌عنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

البته در چند سال اخیر غریو لبیک‌گویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت‌ انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.

بیشتر بخوانید:

حضور پرچم‌ها، چهره‌ها، رنگ‌ها و آداب‌ورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّه‌ی جهان، در مسیر راه‌پیمایی اربعین جلوه‌های زیبا، شگفت و وصف‌ناپذیری از عشق الهی حسین (علیه‌السلام) به رخ می‌کشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی‌ جبهه باطل می‌ریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکاف‌ها و تفرقه‌ها مصداقی حقیقی یابد.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.

راهپیمایی جهانی اربعین طلیعه تمدن اسلامی و آغاز تحول بنیادین در طول تاریخ است

علی محمد بشارتی وزیر اسبق کشور و نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهنگ سدید»با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اربعین زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است اظهار داشت: همانطور که عاشورا یک تحول بنیادین در تمام عرصه‌های مختلف به وجود آورد و تغییرات عمده‌ای که بعد از این واقعه ایجاد شد قابل قیاس با قبل از عاشورا نیست، اربعین نیز چنین تحولی را در جهان ایجاد کرده است.

*برگزاری مراسم اربعین فقط مختص سیدالشهداست

بشارتی با بیان اینکه تغییراتی که در فاصله بین عاشورا تا اربعین سال ۶۱ هجری قمری ایجاد شد که بسیار مهم و تاریخی است افزود: پس از این واقعه، اربعین خود موجودیت پیدا کرد و این در حالی است که ما برای هیچ یک از ائمه معصومین جز امام حسین علیه السلام مراسم اربعین برگزار نمی‌کنیم.

وزیر اسبق کشور در توضیح انحصاری بودن مراسم اربعین برای امام حسین علیه السلام گفت: علت آن کاری است که سلطه سنگین بنی امیه سعی داشت اسلام را ریشه‌کن کرده و آن را امری عادی جلوه دهد و مردم را نیز دین ستیز کند، اما در مسیر طولانی کوفه تا شام اسرا کاری کردند که عمال بنی امیه رسوا شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات بنی امیه علیه اسرا تکمیل کننده اقدام شنیع دشمنان در روز عاشورا بود یادآور شد: سخنان حضرت زینب و امام سجاد علیه السلام تغییرات مقطعی ایجاد کرد، اما زمانی که اسرا را به کربلا آوردند و آن‌ها گزارش خود را به سید‌الشهدا ارائه دادند می‌توان گفت که حقیقتا تاریخ عوض شد.

*راهپیمایی جهانی اربعین آغاز تحول بنیادین در طول تاریخ است

بشارتی با تاکید بر این که حضرت زینب علیه‌االسلام پرچم فروافتاده امام حسین(ع) را برای همیشه در تاریخ به اهتزاز درآوردند تصریح کرد: در گذشته حرکت اربعین به قوت و قدرت امروزی که بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند نبوده است و از این رو راهپیمایی جهانی اربعین آغاز تحول بنیادین در طول تاریخ است.

نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام حسین علیه‌السلام برای مبارزه با دین‌ستیزی قیام کردند، اما اگر حضرت زینب نبودند کار ایشان نیز ناقص می‌ماند و اثرات فوق العاده روشنگری اسرا زمانی مشخص شد که آن‌ها در اربعین جمع شدند و افرادی مانند جابر انصاری نیز که به عنوان زائر آمده بودند آن را بازگو کردند.

* فرهنگ و تحول اربعین ناشی از حرکت تاریخ‌ساز امام حسین و حضرت زینب است

وی با بیان اینکه ملیت‌های بیش از ۷۶ کشور برای زیارت اربعین به کربلا می‌آیند که از این رو تمدن اسلامی در اربعین طلوع کرده است افزود: در این مسیر مسیحیان زرتشتیان و حتی طرفداران ادیان موهوم نیز حضور دارند که از این رو می‌توان گفت: حواشی اربعین بسیار زیاد است.

بشارتی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: مردمی که در یک سال همه دارایی خود را جمع می‌کنند تا آن را به پای زائرین امام حسین علیه‌السلام بریزند شکوه فوق‌العاده‌ای را در این مسیر رقم می‌زنند و این فرهنگ و تحول ناشی از حرکت تاریخ‌ساز امام حسین و حضرت زینب است که این حرکت را دیدنی و ماندگار و تبدیل به یک تمدن خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha