کارشناس مسائل سیاسی اربعین را یک حرکت خارج از برنامه‌ریزی دولت‌ها توصیف کرد و گفت: لجستیک چنین راهپیمایی عظیمی از امکان همه دولت‌ها خارج است، اما پشتیبانی این حرکت عظیم بر عهده مردم و محبین و دلدادگان سیدالشهدا علیه‌السلام است که به بهترین وجه و در اوج کرامت به بروز و ظهور می‌رسد.

سرویس «آیین و اندیشه سدید» پس‌ از اینکه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار موکب داران عراقی به تبیین نقش بی‌بدیل حماسه اربعین در تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداختند، تحلیل‌ها درباره چرایی و چگونگی این امر مهم قوت گرفت.

چه اینکه ظرفیت اربعین به‌عنوان آوردگاه مؤمنین و مسلمین سراسر جهان، یکی از پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

البته در چند سال اخیر غریو لبیک‌گویان حسینی به کشورهای مختلف رسیده و جمعیت‌ انبوهی از محبین سیدالشهدا خود را در صفوف زائران سید و سالار شهیدان جای دادند و میهمان میزبانان آستان حسینی شدند.

بیشتر بخوانید:

حضور پرچم‌ها، چهره‌ها، رنگ‌ها و آداب‌ورسوم گوناگون از کشورهای مختلف پنج قارّه‌ی جهان، در مسیر راه‌پیمایی اربعین جلوه‌های زیبا، شگفت و وصف‌ناپذیری از عشق الهی حسین (علیه‌السلام) به رخ می‌کشاند که همراه آوای «حُبُّ الحُسَينِ يَجمَعُنا» آبی بر آتش نمرودی‌ جبهه باطل می‌ریزد تا معنای وحدت کلمه و ائتلاف شکاف‌ها و تفرقه‌ها مصداقی حقیقی یابد.

از همین رو پایگاه مطالعاتی «فرهنگ سدید» در نظر دارد در قالب پرونده‌ای با عنوان «طلیعه‌داران تمدن» در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب‌نظران به تحلیل نقش راهپیمایی اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی پرداخته و مختصات نبرد جبهه حق و باطل در این رویداد آخرالزمانی را تشریح کند.

هیچ جریان فرهنگی مانند اربعین قدرت تمدن سازی گسترده را ندارد/ برنامه‌ریزی برای راهپیمایی اربعین خارج از توان دولت‌هاست

پرویز سروری عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرهنگ سدید» با اشاره به نقش بی‌بدیل اربعین حسینی در ساخت تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: می‌توان گفت: یکی از اعجاب برانگیزترین همایش‌ها و قدرت‌نمایی انسانی در تاریخ بشر راهپیمایی اربعین است که نمونه آن را در تاریخ سراغ نداریم.

* تکرار هرساله حضور ۲۰ میلیونی اربعین در طول تاریخ بی‌سابقه است

سروری ادامه داد: نکته مهم این است که این موضوع هرسال تکرار می‌شود و قومیت‌ها، نژاد‌ها و ملیت‌های مختلف در این راهپیمایی حضور دارند که همین امر سبب متفاوت شدن چنین حرکتی در طول تاریخ بشر شده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اربعین را یک حرکت خارج از برنامه‌ریزی دولت‌ها توصیف کرد و گفت: لجستیک چنین راهپیمایی عظیمی از امکان همه دولت‌ها خارج است، اما پشتیبانی این حرکت عظیم بر عهده مردم و محبین و دلدادگان سیدالشهدا علیه‌السلام است که به بهترین وجه و در اوج کرامت به بروز و ظهور می‌رسد.

وی با اشاره به شاخصه‌های همبستگی عمیق انسانی در راهپیمایی اربعین در بین قومیت‌ها و طوایف مختلف آن را از مهم‌ترین ویژگی‌های تمدن سازی و عنوان کرد و یادآور شد: حضور همه سنین در این راهپیمایی از کودک دوساله تا پیرمرد ۹۰ ساله در کنار سایر ارزش‌ها زمینه‌ساز یک تمدن بزرگ است چراکه حدود ۲۰ میلیون نفر با بالاترین اخلاص و بدون هیچ توقعی در این همایش حاضر می‌شوند.

سروری در ادامه با یادآوری این نکته که در صدر اسلام نیز مهاجرین در منازل انصار سکنی می‌کردند و امروز نیز منازل میزبانان عراقی به روی همه زائران باز است تصریح کرد: آن‌ها هیچ مبلغی از مردم دریافت نمی‌کنند و همه این خصوصیات می‌تواند از مؤلفه‌های مؤثر یک تمدن بزرگ باشد.

*هیچ جریان فرهنگی مانند اربعین قدرت تمدن سازی گسترده را ندارد

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین افزود: وقتی تمایلات انسانی تبدیل به تمایلات معنوی می‌شود، روابط انسانی را شکل می‌دهد و در اینجا ما شاهد مهم‌ترین ویژگی‌های تمدن سازی هستیم که هیچ جریان فرهنگی مانند اربعین نمی‌تواند آن را ایجاد کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha