گروه وحدت فرهنگ سدید- سیاوش ایمانی: به نظر میرسد مطالبه حس احترام و صمیمیت نسبت به یکدیگر مهمترین نیاز نانوشته اقوام است که اگر به معنای واقعی کلمه رعایت شود، خیلی از مطالبات رنگ میبازد و در واقع نیازهای کاذبی است که در موضوعات حاشیهای و فرعی خودش را نشان میدهد، موضوعاتی که چندان جای اصل را میگیرند که مسئله اصلی فراموش میشود، مفهوم و واژه قوم مفهومی کاذب و برساخته است و ناشی از برآورده نشدن حس احترام و کرامت اقوام از سوی دولتها یا اقوام دیگر است، چه بسا حتی به نظر میرسد و عقل هم حکم میکند که انسان برای توسعه توانمندی ارتباطی، زبان دیگر اقوام را یاد بگیرد تا زبان مادری خودش را دوباره بازخوانی کند و شاید این از ویژگیهای ذاتی بشر باشد که از شناخت تنوع و به تعبیر قرآن تعارف [۱]بیشتر لذت میبرد و حس کنجکاوی و جستجوگری اش را ارضا میکند. اینها زمانی است که انسانها عموما و در فرهنگ اقوام مختلف خصوصا همه مفهوم سازیهایی که دال مرکزی اش به شخصیت آنها برمی گردد، از توهین و تحقیر مبرا باشد و حس احترام و کرامت را برانگیزد، مسلما زبان و آداب انسانها که عمری با آنها انس و زندگی کرده است و جزء هویت زندگی اش شده است چیزی مستقل از شخصیت افراد نیست که بتوان به راحتی درباره آن قضاوت کرد، این حس احترام و صمیمیت هم نباید ساختگی و از موضع بالا باشد و سخن و رفتاری که در یک ارتباط افقی از دل برآید بر دل نشیند.
به نظر میرسد ایجاد این حس در رسانهها و رقم زدن عدالت رسانهای در بازنمایی اقوام مختلف بیشتر از توسعههای اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار است، چندان که به عنوان مثال اردوهای جهادی و محرومیت زداییهایی از جنس روحیه بسیجی، بیشترین همدلی و رضایت را در بین مردم ایجاد کرده است چرا که فارغ از تکبر و منت بوده است، در مقابل ساخت و سازهای توسعهای دولتها منجر به افزایش مطالبات و توقعات مردم و حس بی عدالتی شده است، چرا که فکر میکنند این حق مسلمی بوده است که تا به حال از آنها منع شده است. در نهایت آن که برای نهادینه کردن حس احترام و صمیمیت در بین اقوام به اجمال به اقداماتی اشاره می کنیم که این ظرفیتهای موجود قانونی و رسانه شدنی است:
اقدامات اساسی:
عادی سازیی گویشها در رسانه ملی به عنوان رسانه رسمی نظام جمهوری اسلامی در قالب فیلم و سریال و ...
کارگاههای ایران گردی برای معرفی اقوام و گویشها
اصلاح کتاب تاریخ مدارس در راستای معرفی تاریخ اقوام ذیل ایران اسلامی
ترجمه بیانات امام و رهبری خصوصا بیانیه گام دوم انقلاب به زبان برخی اقوام
معرفی فرهنگ و ارزشهای مناطق دارای تنوع فرهنگی در کتب علوم اجتماعی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان جهت عادی شدن تفاوتهای قومی بین مردم
تقویت برنامههای اردویی دانش آموزان و دانشجویان به مناطق دارای تنوع فرهنگی
تهیه نقشه مردم شناسی ایران در کنارنقشه جغرافیای سیاسی و طبیعی در کتب جغرافیا
تولید فیلم مستند راجع به ظرفیتها و شاهکارهای نخبگان مناطق دارای تنوع فرهنگی
پوشش مرتب و روزانه اخبار مناطق دارای تنوع فرهنگی در رسانه ملی
استفاده حداکثری از عوامل برنامه ساز، هنرمندان و نخبگان انقلابی و صمیمی استانها در شبکههای سراسری
آشنا کردن مخاطبان رسانه با خرده فرهنگهای نواحی از زاویه مردم شناسی (غذاهای محلی، موسیقی نواحی، مراسمات و...)
افزایش سطح کیفی شبکههای استانی
تولید مستند با محتوای همزیستی صمیمانه در مناطق دارای تنوع فرهنگی در کشورهای مختلف دنیا
استفاده انبوه از نمادهای (پرچم، سرود ملی و.) حاوی همبستگی ملی و مقوم آن
حمایت و تقدیر از نخبگان، نویسندگان و هنرمندان همگرایی مناطق دارای تنوع فرهنگی
حمایت از برگزاری اردوهای جهادی در مناطق دارای تنوع فرهنگی
تائید و تقویت سنتهای مثبت مناطق دارای تنوع فرهنگی توسط مسئولان فرهنگی
[۱]«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» (حجرات/۱۳). «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (آل عمران/۶۴).