همایش «سفیران حسینی» جمعه، هشتم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام «محسن قرائتی»، رئیس ستاد اقامه نماز، حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی»، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت‌الاسلام «سیدناصرالدین نوری‌زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از مدیران و اعضای شورای نواحی این مرکز در مجتمع آموزشی فرهنگی محراب برگزار شد.
به گزارش فرهنگ سدید: همایش «سفیران حسینی» جمعه، هشتم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام «محسن قرائتی»، رئیس ستاد اقامه نماز، حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی»، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت‌الاسلام «سیدناصرالدین نوری‌زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از مدیران و اعضای شورای نواحی این مرکز در مجتمع آموزشی فرهنگی محراب برگزار شد.
حجت‌الاسلام «نوری‌زاده» در ابتدای این نشست اظهار کرد: همانطور که در نماز، بعضی واجبات، رکنی هستند و اگر سهواً یا عمداً ترک شوند موجبات بطلان عمل را فراهم می‌آورند، در اسلام نیز بعضی واجبات مانند نماز، روزه، حج و امر به معروف واجبات اصلی و رکنی هستند و ترک سهوی یا عمدی آن‌‌ها دینداری انسان را زیر سؤال می‌برد. در حدیث می خوانیم امر به معروف و نهی از منکر همان واجبی است که به واسطه آن سایر فرائض، برپا و امنیت و صلاح جامعه اسلامی تأمین‌ می‌شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه کربلا با همه این واجبات رکنی به خصوص امر به معروف ارتباط دارد، اظهار کرد: کربلا فرهنگسرای بزرگ عالم است، پالایشگاهی بزرگ که اگر خود را به آن عرضه کنیم رذائل ما را می‌زداید، کربلا همچنین آزمایشگاه بزرگی است که می‌توانیم خود را در آن محک بزنیم و ببینیم در کدام جبهه قرار گرفته‌ایم.
توصیه شهیدبهشتی به استاد قرائتی درباره جوانان/ استخر و بازدید از موزه، راه جذب به مسجد نیست
وی تصریح کرد: بر طبق آیات قرآن کریم، تعظیم شعائر الهی نشانه تقوای قلوب است، لذا از آنجایی که ماه محرم از بزرگترین شعائر الهی محسوب می‌شود همه ائمه جماعت مساجد و نمازگزاران باید به تکریم این ماه توجه ویژه داشته باشند، ائمه جماعت، سفیران حسینی هستند و مساجد باید فرهنگ‌ساز، جریان‌ساز و گفتمان‌ساز عاشورایی باشند.
امر به معروف به جای حرف نیازمند برنامه‌ریزی است
حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی» نیز در همایش سفیران حسینی اظهار کرد: امام صادق(ع) سه ویژگی درباره سلمان فارسی بیان می کنند که امروز می‌تواند مورد توجه همه روحانیون و ائمه جماعت مساجد قرار گیرد؛ اول ویژگی جناب سلمان، ولایتمداری ایشان بود و دلش را به دل امیرالمومنین(ع) پیوند زده بود. ویژگی دوم این بود که علما را دوست می‌داشت، امام جماعت مسجد امروز باید پشت سر عالمان دیگر نماز بخواند، هوای آن‌ها را داشته باشد و خدای‌ ناکرده با مساجد دیگر رقابت نکند. ویژگی سوم سلمان این بود که فقرا را دوست می‌داشت، امام جماعت باید با قشر فقیر جامعه و توده عامه مردم بیش از پیش همراه باشد.
توصیه شهیدبهشتی به استاد قرائتی درباره جوانان/ استخر و بازدید از موزه، راه جذب به مسجد نیست
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه گفت: بنابر آیه ۴۱ سوره مبارکه حج، در کنار نماز و زکات، امر به معروف و نهی از منکر نیز باید وجود داشته باشد. حرف این فریضه را زیاد می‌زنیم اما معلوم نیست چه زمان می‌خواهیم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، باید مشکلات و خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند، احصا کنیم و با رعایت اولویت، نسبت به آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم. اگر امر به معروف نبود، هیچ مزیتی به سایر ادیان نداشتیم.
امام جمعه موقت تهران در پایان تأکید کرد: امام جماعت، پدر معنوی مسجد و نماینده امام زمان(عج) در محله محسوب می‌شود و باید به نماز و زکات و امر به معروف توجه کند؛ برای جلب مردم به مسجد باید خودمان صالح باشیم و حواسمان به خانواده، همسایه، شعاع مسجد و محله باشد، در وهله بعد نیز باید با نگاهی جهانی خود را برای کمک به نظام و ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم.
ورود کودکان به مسجد؛ توصیه قرآنی
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام« قرائتی» با بیان اینکه بهتر است فضای جلسه به جای سخنرانی به پرسش و پاسخ بگذرد، به پرسش‌های برخی از حاضران پاسخ داد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر در رساله‌های عملیه ورود بچه‌ها به مسجد مکروه اعلام شده است، پس چگونه بر حضور کودکان و نوجوانان در مسجد تأکید می‌کنیم؟، پاسخ داد: آنچه در رساله‌های عملیه آمده و از آن به عنوان مکروه یاد شده است، ورود دیوانه و بچه به مسجد است، اینکه بچه را در کنار دیوانه‌ آورده‌اند یعنی منظور، بچه‌ای است که نمی‌تواند خوب یا بد را تشخیص دهد، مثلاً مسجد را نجس کند یا در آن کار زشت انجام دهد اما بچه‌های امروز مانند بچه‌های دیروز نیستند اتفاقاً بسیاری از مسائلی را که ما بزرگترها قادر به فهم آن نیستیم بچه‌ها می‌فهمند و یادآوری می‌کنند.حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: نکته مهم‌تر این است که قرآن کریم بر آوردن فرزندان به مسجد تأکید می‌کند اما چون متأسفانه جامعه از قرآن دور مانده است، به این آموزه قرآنی توجه نداریم؛ آیه ۴۶ سوره مبارکه کهف می‌فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا؛ مال و فرزندان زینت زندگانی دنیایی هستند»، آنگاه آیه ۳۱ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ؛ ای فرزندان آدم، هنگام ورود به هر مسجدی، زینت‌های خود را همراه کنید».
توصیه شهیدبهشتی درباره جوانان چه بود
بنابراین گزارش، یکی دیگر از حاضران پرسید: «هنگامی که درباره اخلاق، عدالت و انصاف در مسجد حرف می‌زنیم، مردم می‌گویند اگر راست می‌گویید پس چرا نظام جمهوری اسلامی نتوانسته است این اهداف را محقق کند؟»
حجت‌الاسلام قرائتی پاسخ داد: ۱۰ سال پیش از انقلاب، در جلسه‌ای از شهید بهشتی پرسیدم در هامبورگ به جوانان چه می گویید تا من هم همان‌ها را به جوانان کاشان بگویم، عده‌ای خندیدند و مسخره کردند که قرائتی جوانان هامبورگ را با کاشان مقایسه می‌کند اما شهید بهشتی گفت: اتفاقاً سؤال قرائتی بجا بود، نیاز جوانان همه جای دنیا یک جور است چه در کاشان باشند و چه در هامبورگ؛ سپس به من گفت، آقای قرائتی در سخنان خود برای جوانان، ابتدا حساب اسلام را از مسلمانان جدا کن و سپس خرافات را از دین کنار بزن.
توصیه شهیدبهشتی به استاد قرائتی درباره جوانان/ استخر و بازدید از موزه، راه جذب به مسجد نیست
رئیس ستاد اقامه نماز کشور افرود: اگر امام جماعت بتواند در مسجد، حساب اسلام را از مسلمانان جدا کند و خرافات را که همچون مگسی در آب زلال دین افتاده است، بیرون بیندازد، مردم حتماً به دین خوش‌بین می‌شوند، کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد و ممکن است در آن ۸۰ دزد هم وجود داشته باشد، نمی‌شود بخاطر ۸۰ دزد، دین را کنار گذاشت، بدبودن افراد جامعه، مجوز بد شدن ما نیست.
استخر و موزه راه جذب به مسجد نیست!
در ادامه این جلسه یکی دیگر از حاضران که امامت جماعت یکی از مساجد شمال شهر تهران را بر عهده دارد، بیان کرد: کارکردن در مساجد شمال شهر تهران کار بسیار سخت است زیرا تمکن مالی و رفاه خانواده‌ها، جذب جوانان به مسجد را سخت می‌کند، مثلاً گاهی برای جذب جوانان به مسجد برنامه استخر تدارک می‌بینیم اما آن‌ها می‌گویند ما خودمان در خانه استخر اختصاصی داریم! یا مثلاً برنامه‌ای فرهنگی تفریحی برای بازدید از کاخ نیاوران تدارک می‌بینیم اما آنها می‌گویند خانه ما از کاخ نیاوران زیباتر است! چگونه باید این جوانان را به مسجد جذب کنیم؟
حجت الاسلام قرائتی در پاسخ به این سؤال با اظهار ناراحتی از رویه‌های فعلی در جذب جوانان به مسجد، گفت: مشکل همین است که راه را اشتباه رفته‌ایم، قرآن کریم گفته است: «اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوه‏‌اى كه نيكوتر است صحبت کن» (نحل، ۱۲۵)، پس باید با حکمت و موعظه حسنه، جوانان و مردم را به دین جلب کنیم نه با استخر؛ استخر در جای خود خوب و لازم است اما نباید روش جذب مردم به دین باشد، روش جذب مردم به دین، سخن حکیمانه است. اگر کسی بتواند دو دقیقه حرف حکیمانه بزند حتماً برای مردم مفید واقع می‌شود و جذب می‌شوند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تاکید کرد: به دلیل این رویکردهاست که من تأکید دارم امام جماعت باید دوره ببیند. تفسیر، تبلیغ، سخنرانی کردن و مسئله شرعی گفتن، دوره آموزشی لازم دارد. مرکز امور مساجد باید برای ائمه جماعت جوان مساجد دوره‌های آموزشی برگزار کند و هزینه‌های مادی‌اش را هم تمام و کمال بپردازد.
حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه ابراز کرد: متأسفانه در طول ۲۰ سال اخیر مرکز امور مساجد تنها سه بار از من دعوت کرده است، با برگزاری سالیانه دو مراسم در آستانه محرم و رمضان، چیزی تغییر نمی کند. اگر دنبال تغییر هستیم، آقای نوری‌‌زاده، رئیس مرکز امور مساجد از امروز باید همه کارهای خود را تعطیل کنند و دوره‌هایی را برای ارتقای مهارت و سواد ائمه جماعت برگزار کند. باید طلبه‌های جوان مساجد را به کار گرفت تا بخوانند و بنویسند و تولید محتوا کنند. پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، در همین سالن و ساختمان محراب فضای خوبی است تا برنامه‌هایی ویژه برای ائمه جماعت برگزار شود.
این مفسر پیشکسوت قرآن کریم به مهجوریت کتاب الهی در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه ائمه جماعت ما از تفسیر گفتن غافل هستند، بیان نکات تفسیری می‌تواند در ۳۰ ثانیه هم انجام شود اما مطالعه و مهارت لازم دارد، با وجود اینکه حدیث ثقلین می‌گوید اهل بیت(ع) و قرآن نباید از هم جدا شوند اما در عمل، میان قرآن و جلسات اهل بیت(ع) فاصله انداخته‌ایم، برای مثال در جلسات عزاداری ماه محرم توجه زیادی به تفسیر قرآن نمی‌شود.
حجت‌الاسلام قرائتی خاطرنشان کرد: تهران نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ مسجد دارد، اگر این تعداد مسجد در اختیار مسعود رجویِ منافق بود، چه می‌کرد؟ حتماً کودتا می‌کرد و نظام را تغییر می‌داد! حال این ظرفیت در اختیار شما است، با آن چه کار مهمی کرده‌اید؟ این تعداد مساجد در تهران ظرفیت بزرگی هستند که باید با برنامه‌ریزی و به کارگیری ائمه جماعت باسواد و توانمند، از آن‌ها استفاده کرد.
 
منبع : خبرگزاری شبستان
ارسال نظر
captcha