گزارش فرهنگ سدید از لایه‌های گفتمان «حمایت از کالای ایرانی»:
یکی از نوع‌آوری‌های رهبر انقلاب که با اهداف خاصی جهت رویکرد و حرکت نظام و مردم در پس آن نهفته این است که؛ ایشان بنابر شرایط و وضعیت کشور در ابتدای هر سال آن سال را به شعاری کوتاه و پر مضمون مزیین می‌کنند.
به گزارش گروه گفتمان فرهنگ سدید، حجت فاخری: یکی از نوع‌آوری‌های رهبر انقلاب که با اهداف خاصی جهت رویکرد و حرکت نظام و مردم در پس آن نهفته این است که؛ ایشان بنابر شرایط و وضعیت کشور در ابتدای هر سال آن سال را به شعاری کوتاه و پر مضمون مزیین می‌کنند. البته در مورد همین کار یعنی انتخاب شعار و نامگذاری سال به‌عنوانی خاص اشکالات و سئوالاتی مطرح می‌شود که مثلا: چرا رهبر انقلاب، برای هر سال شعاری را انتخاب می‌کنند؟ یا اینکه انتخاب این شعارها، چه ثمرات و اثراتی را به‌دنبال خواهد داشت و چه خلاء‌هایی به‌وسیله این شعار پر خواهد کرد؟ البته به این سئوالات بار‌ها پاسخ داده شده‌است که تازه‌ترین این پاسخ‌ها در بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در روز اول فرودین امسال در حرم رضوی داده شد که مضمون فرمایشات ایشان این بود که اولین هدف از انتخاب شعار سئوال این است تا سیرِ حرکت و مسیر و سیاست‌های کلی و اجرایی نظام بر اساس شعار سال باشد. هدفِ دیگری که ایشان بیان کردند آگاه‌سازی مردم به مسائل اصلی و دانستن اولویت‌های جامعه است. البته اهداف دیگری را هم می‌توان متصّور بود مانند تهییج مسئولین و مردم نسبت به عملیاتی کردن شعار سال در سطح جامعه و برطرف کردن گوشه‌ایی از مشکلات کشور برخلاف اعتقاد و عقیده کسانی که قائل به این هستند که نامگذاری و اعلام شعار سال فایده‌ای ندارد. گرچه ممکن است بعضی از کج‌سلیقی‌هایی در این امر باشد مانند اینکه تنها به تبلیغ شعار در سطح جامعه در مدتی کوتاه پرداخته شود و بعداز گذشت زمان این شعار به فراموشی سپرده می‌شود و نقش‌نگار‌های آن در جامعه از بین خواهدرفت که این امر نه‌تن‌ها فایده و اثری ندارد بلکه بار‌ها از جانب رهبر انقلاب نهی هم شده است چراکه تنها هزینه‌ساز است، بنابراین اقداماتی مورد تأیید است که در راستای عملیاتی شدن شعار سال گردد.

مشکلات معیشتی به‌مثابه ضرورتِ قطعی و اصلی

باتوجه به انتخاب حکیمانه رهبری در شعار امسال می‌توان به این موضوع پی برد که امروزدر کشور ما، اولویت پرداختن به مسأله معیشت و اقتصاد است که البته از صریح بیانات ایشان هم این موضوع استفاده می‌شود که با نگاهی به شرایط موجود و فهم دقیق از مسائل کشور، مسأله معیشت و اقتصاد در رأس امور قرار دارد و این بدین معنا نیست که کشور دیگر مسائل و دغدغه‌های دیگری مانند مسائل فرهنگی ندارد بلکه باید مسائلی که مربوط به معیشت مردم است بر دیگر امور ترجیح و اولویت یابد. این اولویت دارای پیشینه‌ای دینی، شرعی و اسلامی است که در فرمایشات مکرر پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله و دیگر حضرات معصومینعلیهم‌السلام هم وارد شده است که فقر و سختی در اداره مربوط به معیشت، انسان را به کفر نزدیک می‌کند، این مضمون با الفاظِ گوناگون بیان شده است و لذا تعدد روایت وارده ذیل این موضوع دلالت بر اهمیت پرداختن به امورِ زندگی و معیشتی افراد در جامعه اسلامی دارد. چراکه اگر معیشت مردم تأمین نشود و این امر مورد غفلت مسئولین حکومتی قرار گیرد، نباید در حمایت از اسلام و حکومت دینی از مردم توقعی داشت و شاید بتوان چنین گفت که مسئولین که قدمی برای رفع محرومیت افراد جامعه برندارند در گناه آنان شریک هستند.

نظریه اقتصاد مقاومتی و خنثی‌سازیِ تحریم

نظریه اقتصاد مقاومتی علاوه براینکه اصلی عقلایی است و یکی از ابزار‌ها و برنامه‌هایی است که بنابر قواعدِ «نفی سبیل» است، بنا نهاده شده است که هدف از آن این است که با استفاده از توان و ظرفیت داخلی و درون سازی اقتصاد هرگونه وابستگی به غرب، شرق، ظالمان و زورگویان نیازی نباشد. در شرایطِ امروزه مستبدانِ جهان از ابزاری برای فشار آوردن به مردم استفاده می‌کنند که تحریم کالا‌هایی که از ضروریات زندگی است که نمونه‌های فراوانی در تاریخ دارد که یکی از مثال‌های زنده آن تحریم‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران است که همین امر و باتوجه به وابستگی ایران به نفت موجب مشقات و سختی‌های برای جمهوری اسلامی شده است؛ لذا برای بی‌اثر کردن اثرات تحریم بر جامعه و باز کردنگِره تحریم راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از راه‌هایی که وجود دارد مذاکره و گفتگو است که این روش با توجه به سابقه بد مذاکره کنندگان در نقض پیمان‌نامه و عهدنامه‌های طرفینی، نمی‌توان انتظار حل وفصل مشکلات را از آن داشت. بهترین کاری که می‌توان انجام داد و باید در پی آن بود استحکام زیرساخت‌هایِ داخلی نظام و جامعه و درون‌زایی اقتصاد کشور است تا به این وسیله بتوان هرگونه وابستگی به دیگران را قطع کرد. از همین‌رو برای رفع مشکلاتِ معیشتی و اقتصادی باید از توان و ظرفیتِ داخلی و بومی استفاده کرد که از آن تعبیر به اقتصاد مقاومتی می‌شود که نسبتی مستقیم میان اقتصاد مقاومتی و استحکام ساختِ درونیِ نظام بر قرار است وبه نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین راه‌حل همین است.

سخت‌کاری عمومی و گشایش گِره‌های معیشتی

متأسفانه و با توجه به آمار‌هایی که به‌صورت غیرِ رسمی و تأیید نشده در مورد پایین بودن آمار بهره‌وری در جامعه ایران منتشر می‌شود نشانی از کم‌کاری در حوزه کار‌های اداری و مشاغل دولتی است. البته این کم‌کاری‌ها دلایل مختلفی داردمانند اینکه غالب انسان‌ها به دنبال راحتی و اهمال کاری و عدم تحمل سختی و مشقت هستد و هیچ علاقه‌ای به زحمت و تلاش ندارد و می‌توان اذعان کرد که حس راحت‌طلبی اصلی شده است که همراه انواع انسان‌ها است. دلیل دیگری که می‌توان ذکر کرد؛ عدم به‌کارگیری صحیح نیروی انسانی و از بین بردن خلاقیت‌ها و استعداد‌ها در عدم به‌کارگیری در موقعیت مناسب خود و یا فرسوده بودن سیستم و عدم کارایی نظام اداری کشور و... است. در این خصوص لازم است تا آسیب‌شناسی جدی و دقیقی صورت گیرد تا بتوان بعداز شناخت آسیب‌ها به دنبال درمان و راه‌کاری برای برون‌رفت  از آن بود. البته در فرمایشات رهبری انقلاب در فقره‌ای کوتاه به آن اشاره شد و سفارشی برای جوانان داشتند که در صورت اینکه کاری انجام دادند و قدر و ارزش آنان دانسته نشد، در اینصورت دلسرد نشوند و به وظیفه و کار درست خود ادامه دهند.

در صورت وضعیت موجود و عدم کارایی نظام اداری در کشور برای حل مشکل لازم است تا روحیه پرکاری و سخت‌کاری احیاء شود و از این طریق است که می‌توان بر مشکلات غلبه پیدا کرد، البته این موضوع دارای جنبه عمومی است که برهمگان و عموم افراد لازم است تا با پرکاری و استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در پی رفع مشکلات جامعه به‌ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی باشند.

تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی

یکی از عوامل اصلی در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی رونق کسب و کار متکی بر توان داخلی و درون‌زا است و همین امر فلسفه حمایت از تولید کالای ایرانی است چراکه در صورت تولید از کالای داخلی بحران‌هایی مانند وجود نداشتن شغل و کسب درآمد با استفاده از به‌کارگیری نیروی انسانی با استفاده از ظرفیت داخلیِ تولید وحمایت از کالای ایرانی برطرف خواهد شد چرا که در صورت تولید اجناسِ ایرانی و استفاده از آن در داخل و خارج می‌توان به بخشی از اقتصاد مقاومتی دست پیدا کرد چرا که بین تولید کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

شبهه‌ای که برخی مطرح می‌کنند و با سوء تعبیر از حمایت از کالایِ ایرانی می‌کنند این است که می‌گویند: در عصری که موجِ جهانی شدن به راه افتاده است و همه را باخود همراه کرده است، این کار موجب خودبسندگیِ  و در نتیجه قطعارتباطات جهانیِ خواهد بود و با توجه به اینکه نمی‌توان در تمام عرصه‌ها وارد شد چرا که  هزینه‌بر خواهد بود و همچنین توانایی آن وجود ندارد، سبب مختل شدن نظام خواهد شد. اما این برداشت درستی نیست و موید آن هم فرمایشات مکرر آیت‌الله خامنه‌‎ای است که اقتصاد مقاومتی به معنای بستن در‌ها بر روی دیگران نیست بلکه اقتصاد مقاومتی به معنای تبادل است و نه وابسته شدن و بین ایندو تفاوت‌های بنیادین وجود دارد. شاگردی کردن در هر زمینه‌ای که علم و فن‌آوری آن در داخل کشور وجود ندارد، اشکال ندارد که از دیگران گرفته شود، شاگردی کردن برای فراگیری امر مذمومی نیست چیزی که مذمون است شاگرد ماندن و شاگردی و وابسته ماندن برای همیشه منظور است.

فرهنگ بیگانه‌گزینی در عرصه کالا

عیبی که در جامعه کم‌و بیش در جامعه وجود دارد و در مواردی هم موجب آسیب دیدگی شده، استفاده و ترجیح دادن کالا‌های خارجی بر کالا‌های تولید داخلی است که این موضوع عوامل مختلفی دارد که عمده دلیل آن را باید در پیشینه تاریخ گذشته جستجو کرد. در گذشته ایران، کشوری وابسته به دو ابرقدرت شرق و غرب بود که استعمار فکری آنان سبب خودکم‌بینی و القای فرهنگ نتوانستن بود که حتی یک ایرانی نمی‌تواند یک آلوهنگ بسازد چه برسد به سایر اجناس و کالا‌ها است که از این حیث و با توجه به استعمار طولانی مدت دول ظالم در ایران فرهنگِ عمومی ما از این جهت، آسیب‌‎دیده و معیوب شده است. اما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه استقلال طلبی و شعار نه شرقی نه غربی قدری از این سلطه کاسته شد، اما تنها داشتن روحیه و خواستن کافی نیست بلکه لازم است ابزار لازم جهت اجرایی شدن آن در سطح جامعه فراهم گردد. فرهنگِ بیگانه‌گُزینی در عرصه کالا، با اقتصادِ ملّیِ ما موجب خسارات فراوان هم به سرمایه‌گذار و کارفرما شده است و هم موجب بیکاری هزاران کارگر ایرانی شده است، چه‌بسا اگر حمایت‌های لازم در زمینه کالا‌های از تولید، توزیع و مصرف صورت می‌گرفت، شاهد این مشکلات نبودیم.

 چه باید کرد؟!

اما اینکه راه خروج از ترجیح کالا‌های ایرانی بر کالا‌های خارجی چیست؟ پاسخ‌های گوناگونی دارد که هرکدام باید در فرصت مقتضی و مفصل مربوط به خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اما در ابتدا باید تولیدی با کیفیت و حداقل هم‌تراز با کالای مشابه خارجی صورت اتفاق افتد و در زمینه بعدی باید به‌خوبی تبلیغ و معرفی شود تا بتوان به دست مصرف‌کننده داخلی و در سطحی وسیع‌تر منجر به صادرات یا انتقال فن‌آوری شود. اما باتوجه به خطاب رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود برخلاف سالیان گذشته که مسئولین قرار می‌دادند، امسال مخاطب ایشان مردم عادی هستند. از این بیان می‌توان نتیجه گرفتاقتصاد مقاومتی تنها به‌دست مردم قابل حلّ است و این مردم هستند که مانند تمام مشکلات گذشته می‌توانند نظام و کشور را از بحران خارج کنند.

حمایت از کالای ایرانی دارای موانعی است که در حدود نُه مورد از آن‌ها در کلام رهبری ذکر شد، اما باتوجه به تفاسیر مختلفِ آن، در این نوشتار تنها به یک مورد از آن خواهیم پرداخت که امری ذهنی و فرهنگی است که ایشان از آن به مهم‌ترین چالش و مانع تعبیر کردند: «چالش ذهنی» یا به عبارت ساده‌تر جهل به واقعیات و عدم شناخت درست نسبت به ظرفیت‌ها و ثروت‌های کشور است که متأسفانه در تمام سطوح اعم از مسئولین و مردم جای گرفته است. همین نقطه ضعف سبب شده است تا دشمن بیشترین سوءاستفاده را از همین ببرد. القای دشمن باتوجه به پیشینه تاریخی استعماری ذکر شده ایجاد حسّ ناتوانی و ناامیدی در بین مردم است در مقابل دوستداران نظام و کشور به دنبال حس ما‌می‌توانیم و امید با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کشور است که همواره باتوجه به عملکرد و بیانات رهبر انقلاب ایشان همواره به دنبال ایجاد روحیه و القای قدرت در بین جوانان بوده است، بنابراین تمام مشکلات کشور به دست مردم قابل حل خواهد بود و هیچ مشکل غیرقابل حلی وجود ندارد که مردم نتوانند از عهده آن برآیند. در نتیجه اقتصاد مقاومتی به حمایت مردمی از تولید، توزیع و مصرف کالای ایرانی محقق خواهد شد.
 
/انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha