رهبر شیعیان نیجریه برای مداوا به هند می‌رود
جنبش اسلامی شیعیان نیجریه روز گذشته در توییتر اعلام کرد، دادگاه حکم کرده که شیخ زکزاکی و همسرش می‌توانند برای درمان از نیجریه خارج شده و به هند بروند البته شرایط آن باید تحت نظارت دولت نیجریه باشد.
به گزارش فرهنگ سدید؛ جنبش اسلامی شیعیان نیجریه روز گذشته در توییتر اعلام کرد، دادگاه حکم کرده که شیخ زکزاکی و همسرش می‌توانند برای درمان از نیجریه خارج شده و به هند بروند البته شرایط آن باید تحت نظارت دولت نیجریه باشد.
در پیام توییتری این گروه آمده است: قاضی طی حکمی اعلام کرد که باید به شیخ زکزاکی و همسرش اجازه مداوا داده شود چرا که به دلیل وخامت حال جسمانی، جان وی در خطر است و او نمی‌تواند با این شرایط جسمانی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر شود. به همین دلیل به وی و همسرش اجازه داده می‌شود برای مداوا به هند بروند.
دادگاه نیجریه چند روز پیش حکم کرده بود که جنبش اسلامی شیعیان نیجریه یک "گروه تروریستی" است و حالا اعلام خبر اجازه دادن برای خروج شیخ زکزاکی احتمالاً می‌تواند نشان دهنده تصمیم دولت نیجریه برای بیرون راندن رهبر این جنبش و کلاً برچیدن آن باشد. در همین حال ممنوعیتی که مقام‌های نیجریه علیه جنبش اقلیت شیعیان این کشور به بهانه "تروریستی" خواندن این جنبش اعمال کرده‌اند باعث افزایش نگرانی درخصوص تشدید حتی بیشتر از قبل سرکوب این شیعیان و زدن جرقه یک درگیری جدید در این کشور شده است.
مقام‌های دولت نیجریه به دلیل اعتراض شیعیان این کشور به حبس رهبرشان، شیخ ابراهیم زکزاکی، "جنبش اسلامی نیجریه" را "تروریستی" خواندند و آن را ممنوع الفعالیت اعلام کردند، در حالی که اعضای این جنبش به صورت مسالمت آمیز تنها به حبس رهبرش معترض بود.
از سوی دیگر سهیلا زکزاکی دختر شیخ زکزاکی که در مالزی است، گفته: مقام‌های نیجریه به سختی تلاش می‌کنند تا جنبش اسلامی نیجریه را به جایی برسانند که اعضای آن بالاجبار بگویند: «دیگر بس است! باید با به دست گرفتن سلاح از خود دفاع کنیم!»
او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: این که ببینید که برادرانتان در حال کشته شدن هستند طرز فکر شما را تغییر خواهد داد. تجمعات معترضان شیعه در نیجریه عمدتاً صلح‌آمیز بوده، اما اخیراً اعتراضات آن‌ها مجدداً با حملات مرگبار نیرو‌های امنیتی نیجریه مواجه شده است.
شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه که داغ شهادت شش فرزند و مجروحیت و حبس خود و همسرش را در دل دارد، از سال ۱۳۹۴ با وجود صدور حکم برائت و بدون هیچ گونه اتهامی با فشار وهابیون متعصب در حبس به سر می‌برد و به دلیل مسمومیت ناشی از سرب گلوله‌های دژخیمان در معرض شهادت قرار گرفته است. در حال حاضر فریاد دوستداران او در نیجریه و سازمان­های غیردولتی حقوق بشر به حکم دادگاه برای آزادی مشروط او برای درمان منجر شده است.
کاربران فضای مجازی یکشنبه شب همزمان با مسلمانان دیگر کشور‌های جهان، طوفان توییتری عظیمی به راه انداختند و در این پویش جهانی، آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی را مطالبه کردند. کاربران فضای مجازی پست‌های خود را با هشتگ‌های FreeZakzaky# (آزادی زکزاکی)، #زکزاکی_آزمون_انسانیت و FreeZakzakyForTreatment# (آزادی زکزاکی برای درمان) در توییتر به اشتراک گذاشتند و همگی یکصدا مظلومیت شیخ شیعه نیجریه را فریاد زدند.
این درحالی است که دولت نیجریه پیشتر مخالفت خود با رسیدگی به اوضاع جسمانی وخیم شیخ زکزاکی را اعلام کرده بود. دادگاه پذیرفت که شیخ برای درمان به هند سفر کند. اما با ۴ شرط:
۱. حکم منوط است به موافقت دولت نیجریه.
۲. مسافرت به هند با همراهی پلیس امنیت نیجریه است.
۳. بیمارستان هند را دولت یا همان پلیس امنیت انتخاب می‌کند.
۴. شرط چهارم این است که شیخ بعد از معالجه باید به نیجریه برگردد.
در آذر ماه سال ۹۴ ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور حمله کرده و علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند.
نیرو‌های ارتش نیجریه در تلاش برای بازداشت الزکزاکی به خانه وی در منطقه گیلسو در شهر «زاریا» حمله کرده بودند. به گفته منابع مطلع در جریان این حمله رهبر شیعیان نیجریه نیز مجروح شده است.
دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی نیز نداده است. در ماه‌های اخیر که وضعیت جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهاد‌های حقوق بشری خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شده بودند.
 
منبع : حمایت
ارسال نظر
captcha