هنگامی که «ژنرال فرانکو» دیکتاتور بیرحم اسپانیا، بر سرزمین «ایبریا» از جنوب فرانسه تا جزیره «جبل الطارق» در ساحل مدیترانه حکمرانی میکرد، پوشیدن لباس‌های سنتی را برای برخی از مناطق شمالی و مرزی با فرانسه ممنوع اعلام کرد.
به گزارش فرهنگ سدید؛ سینا واحد :  با وجود این، در همه دوران دیکتاتوری او هیچ گاه دیده نشد که مردم این مناطق، در برابر حکومت مرکزی، فرمان‌پذیر باشند و استفاده از لباس‌های سنتی را کنار بگذارند. چه بسیار روستاییان و کشاورزانی که به خاطر پوشیدن لباس‌های سنتی، مجرم شناخته شــده و در زندان‌ها به مقاومت بیشتر در برابر تعرض به هویت تاریخی خویش اندیشیدند.
حقیقت تلخ و گزنده‌ای که در این حادثه تاریخی، شایســته ژرفنگری و تفکر است، این است که در دل قاره اروپا، استفاده از پوشش‌های سنتی توسط حکومت مرکزی ممنوع اعلام میشــود و مردم به جــای نگاه کردن به هزار کیلومتر آن طرفتر که در پاریس مدرن چه میگذرد و فلان بازیگر فرانسوی چه میپوشد، حاضر میشوند زندان بروند و اموالشان به تاراج برود، اما از فرهنگ و سنت‌شان روی برنگردانند.
اینک بنگرید به صحنه‌ای تاریخی در دو دهه پیش از آغاز دیکتاتوری» ژنرال فرانکو»! یعنی در آغاز دهه ۳۰ میلادی، تهران دیکتاتور زده رضاخانی.
فیلم داستانی «دختر لر» که توسط انگلیسی‌ها در هندوستان ساخته شده بود، در تهران با هیاهو، افتتاح نمایشی می‌شود و «فروغی» نخست وزیر در ستایش از این فیلم می‌گوید: «ایران جدید، آیین جدید می‌خواهد... باید پیشرفت کرد و همه موانع را از بین برد»!
«موانع» در نگاه او یعنی مسجد، حجاب، سن‌تها و... بدین ترتیب پس از نمایش عمومی این فیلم «ضد هویت ملی و دینی» جنگ حکومت دیکتاتوری با ملت بزرگ ایران آغاز می‌شود و در یک کلمه: جنگ بزرگ انجمن‌های پنهان‌کار فراماســونری به فرماندهی جناب «زکاء الملک فروغی» و سرفرماندهی رضاخان؛ با همه عناصر هویت ایرانی اعلام می‌شود و قدم به قدم به» پیشرفت» دیکتاتوری و تضعیف شخصیت تاریخی ایران زمین کمک می‌کند.
نخستین تجربه پرعبرت و پردرسی که انگلیسی‌ها از اقتدار شخصیت فرهنگی ایران و ایرانیان گرفته بودند، ۱۰۰ ســال پیش از این داســتان بود که سفارت انگلیس در تهران، کتابی را از یک کشیش انگلیسی منتشر میکند که پیامش شبهه در مقام پیامبری «پیامبر آخرین» است و در فاصله‌ای بسیار کوتاه، بیش از ۴۰ اثر در نقد محکم این رساله دشمنانه، در فضای فرهنگی تهران پخش میشود و دیگر اجازه نفس کشیدن به این اثر سخیف و زشت را نمیدهد.
حضــرت «آیت‌الله احمــد نراقی» صاحب اثر قیمتی «طاقدیــس» یکی از این نقدنویسان و حمله‌کنندگان به این اثر دشمنانه و فرهنگ‌ستیزانه است!
 
منبع : قدس آنلاین
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

مناقشه پرهیجان با عنوان مناظره، گرهی از مخاطب نمی‌گشاید

پسرم را طوری تربیت کن که راهم را ادامه دهد

آخرین باری که صدایش را شنیدم

فیلم‌های غیرقابل پخشی که با دوبله مجاز شد!

ژنرال روس گفت اباالفضل‌تان را فراموش نمی‌کنیم

بازیگر نقش شهید ستاری: قهرمان بافت فرسوده را تغییر می‌دهد

دلیل حضور خانواده امام حسین (ع) در حرکت تاریخی آن حضرت

ادامه راه با حضور «منوچهر نوذری»

این الفاطمیون؟

تاریخچه سیاسی حوزه علمیه قم و حیات مبارزاتی امام خمینی(ره)

عطش جشنواره فیلم عمار در بلند کردن پرچم محتوا

بررسی علل افزایش دوبرابری تعرفه دو پلتفرم داخلی فیلیمو و نماوا

سینمای کودک نیازمند برخورد‌های حرفه‏‌ای‌تر است

برای ترسیم شمایل مولا، بر لبه تیغ راه رفتیم

برخورد پهلوی دوم با فساد چگونه بود؟

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

هدف «فجر» شناسایی نیرو‌های جوان و کاربلد است

«جشن جهانی نوروز» یونسکو و ارتباطش با جشن تصویر سال

رمز هم‌کفو بودن امام علی (ع) با حضرت زهرا (ع) چه بود؟

راه و مقصد شهدا، حق است

اندیشه انگلیسی تجزیه ایران یا قیمومیت بر آن

از ماجرای دستگیری تا رسیدگی به تهیدستان

چرا تاریخ‌نگاری برای بهبودی مهم است؟

پدری کردن را از پدرم آموختم

زیست کرونایی اهالی تئاتر

شعار‌های گل‌درشت «دادستان»

هوای این روز‌های همرزم حاج‌قاسم

نطفه استقلال‌یابی با مجید شاه‌حسینی

بازدیدکنندگان این دوره جشنواره موسیقی کمتر از یک قسمت سریال ضعیف