در نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» مطرح شد
نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» سه‌شنبه ۸ مردادماه ۹۸، در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی قم، با محوریت نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان برگزار شد.
به گزارش فرهنگ سدید؛ نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» سه‌شنبه ۸ مردادماه ۹۸، در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی قم، با محوریت نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان برگزار شد.
اهم موضوعات مطرح شده در این نشست که به نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان در رد و لغو صلاحیت مفسدان اقتصادی و حامیان مفسدان بود؛ با توجه به ضرورت موضوع و خواست عموم مردم ارائه می‌شود؛ سرفصل‌های مورد بحث سخنرانان به شرح زیر است:

۱- لزوم تقویت شورای نگهبان با مطالبه گری و نقد دلسوزانه به جای توجیه برخی مسائل: این موضوع باتوجه به دیدگاه‌های مطرح می‌شود که انتقاد نسبت به نهاد‌ها و ارکان نظام را موجب تضعیف نظام و حکومت اسلامی می‌دانند!
۲- نقد پیامد‌های منفی دفاع با روش اصولگرایی یعنی تعریف و تمجید و دفاع غیر علمی و لزوم بازگشت به حمایت با روش انقلابی یعنی حمایت و نصیحت به صورت توامان: در واقع تفکر دفاع محض از شورای محترم نگهبان تفکری است که جریان اصولگرایی به آن معتقد است که نگاهی بدون نتیجه یا بانتیجه گیری عکس است، یعنی این تفکر موجب تخریب خواهد شد. ولی نگاه انقلابی یکی از برجسته‌ترین مصادیق حمایت را نصیحت و انتقاد می‌داند و به همین دلیل است که مروج اصلی مطالبه گری و انتقاد نسبت به مسئولان، رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه‌ای بوده اند.
۳- لزوم تفکیک جایگاه حکومتی و مبنای ارزشی شورای نگهبان با دیگر نهادها که تحت عناوین نهادینه شدن و نهاد به معنای دستگاه و نهاد سالاری غرب عرضه می‌شوند.
۴- تاکید بر حکومتی و انقلاب بودن این شورای ارزشمند که مستلزم داشتن روحیه و جهت گیری انقلابی و بدون محافظه کاری در تصمیم گیری و اقدامات این نهاد ارزشمند است.
۵- چرایی برخی اشکالات در برخورد با فساد با وجود شایستگی‌های پایه برخورد با فساد یعنی بعد فقهی با حضور فقهای محترم و وجود تخصص حقوقی با حضور حقوقدانان محترم که از این جهت برای مبارزه با فساد بی نظیر است.
۶- چرایی حضور برخی نمایندگان مسئله دار و فاسد و یا حامی فساد در دوره فعلی و ادوار قبل مجلس، که مسیر توجیه مسائل را بر توجیه کنندگان می‌بندد.
۷- علل و عوامل عدم اعمال نظارت استصوابی در طول دوران مسئولیت افراد و اشخاص و منتخبین
۸- لزوم ارائه شاخص‌های تفصیلی رد صلاحیت مفسدان از سوی شورای محترم نگهبان؛ مطلبی که تبدیل به یک شبهه رایج در جامعه و منازعات سیاسی شده است.
۹- لزوم ارائه ساز و کار لازم برای سرعت بخشیدن و دقت داشتن در احراز صلاحیت یا رد صلاحیت افراد با توجه به ادعای شورای نگهبان مبنی بر کمیت بالای افراد در احراز صلاحیت‌ها
۱۰- دفع شبهه تزاحم بین اعمال نظارت در مورد انحرافات سیاسی، با انحرافات مالی و فساد‌های مختلف، مانند فرض زمانی که در یک شهر کار به انتخاب بین یک مفسد مالی و سیاسی می‌رسد.
۱۱- لزوم ذکر خدمات شورای محترم نگهبان و اعتماد سازی برای تصمیم گیری‌های این شورا و تفکیک تخریب از نقد

در پایان این جلسه نماینده ویژه شورای نگهبان آقای محمد بهادری که در این جلسه حضور داشت ضمن پرداختن به مطالبات و انتقادات سخنران‌ها دلایل خود و مطالب تکمیلی را به سمع حضار رسانده و به پرسش برخی از مستمعین پاسخ داد.
ارسال نظر
captcha