در جهان رو به رشد امروز تغییرات به نحوی است که با تغییرات تکنولوژی، نیاز‌ها و معماری اجتماعی در سطوح مختلف (مانند: مشاغل و روابط اجتماعی) تغییر می‌کند و این تغییرات به شکلی است که در طی ۵ تا ۱۰ سال مشاغل و نیاز‌های در جامعه به وجود می‌آید که قبل از آن وجود نداشته است.
گروه رسانه فرهنگ سدید- جواد شریف: در جهان رو به رشد امروز در زمانه‌ای که تغییرات به نحوی است که با تغییرات تکنولوژی، نیاز‌ها و معماری اجتماعی در سطوح مختلف (مانند: مشاغل و روابط اجتماعی) تغییر می‌کند و این تغییرات به شکلی است که در طی ۵ تا ۱۰ سال مشاغل و نیاز‌های در جامعه به وجود می‌آید که قبل از آن وجود نداشته و به آن فکر هم نمی‌شده، نیاز‌ها نو پدیدی که بعد از چند سال به گونه‌ای است که گویی بدون برطرف شدن این نیاز نمی‌توان زندگی نمود. به عنوان نمونه می‌توان خرید اینترنتی و تاکسی‌های اینترنتی و اصلا خود اینترنت را مثل زد مردم در ده سال قبل برای خرید لوازم مورد نیاز خود، چگونه فکر می‌کردند و مدل خریدشان چگونه بود و حالا بعد از گذشت ده سال چگونه شده است. در مدل جدید فقط کافی است در فروشگاه‌های اینترنتی کالا‌های خود را انتخاب نمایید و بعد از پرداخت کالا درب منزلتان تحویل داده می‌شود. برای تردد در سطح شهر لازم نیست از کسی آدرس بپرسید یا برای گرفتن تاکسی لازم نیست دنبال شماره تماس تاکسی تلفنی بگردید یا دربست بگیرید همه این‌ها توسط اینترنت گوشی‌ها و ابزار‌های جانبی برایتان به آسانی در دسترس است و امروز داشتن اینترنت مانند بودن خیلی چیز‌ها دیگر ضروری شده است. جرم‌ها و مجرمین هم تغییر کرده اند و دیگر لازم نیست برای دزد کردن از دیوار خانه شما بالا بروند کافی است توسط فرایند‌های مهندسی اجتماعی رمز حساب هایتان را به دست بیاورند آن وقت دزدی از شما کار راحتی است. حتی علم نیز دستخوش تغییر شده است لذا باید برای سرعت پیشرفت تکنولوژی در حوزه فضای مجازی تدبیری کرد، این تدبیری باید از جنسی باشد که ما را از دنبال روی غرب به راه و اندیشه‌ای میانبری در دانش برساند و همانند سلول‌های بنیادین به رتبه‌ای همتراز یا بالاتر از آن‌ها رسانده و ما را در زمره کشور‌های برتر این حوزه قرار دهد به تعبیر دیگر ما باید با تمرکز بر یک استراتژی خاص به قدرت سایبری اول منطقه و در گام بعد جهان تبدیل شویم و برای ما اقتدار فرهنگی بیاورد.

در بازه کنونی هر وقت به کارشناسان و مدیران مراجعه می‌کنیم و از آن‌ها در مورد حوزه فضای مجازی سوال می‌پرسیم که قدرت سایبری چیست؟ و راه رسیدن به آن چیست؟ اظهار می‌دارند ما کشور عقب افتاده‌ای هستیم سرعت اینترنت در ایران کم بوده و از نظر تکنولوژی عقب افتاده ایم و دشمنان ما در حوزه محتوایی و تکنولوژیکی برما برتری دارند متاسفانه کارشناسان دقیقا در نقش خبرنگاران جنگی هستند که فقط اطلاعات و آمار‌های در مورد تخریب مواضع خودی، نفوذ دشمن، تسلیحات جنگی آن‌ها دارند و بعضی را به عوام و بعضی را بین خودشان و مسئولین به اشتراک می‌گذارند، اما دریغ از یک هم افزایی و طراحی حمله.

این در حالی است امام خامنه‌ای در پیام‌های مختلف خور به این موضوع پرداخته اند و گفته اند به جای نگاه به دشمن استعداد‌های خود را بشناسید و راه مبارزه جدید مانند زمان جنگ پیدا کنید و مسئله را حل کنید نه اینکه گزارش گر بوده و فعالیت حداقلی داشته باشید.
در جنگ مدرن امروز ما اگر بخواهیم مانند جنگ سخت عمل کنیم هیچ گاه پیروز نمی‌شویم
به گفته شهید آوینی در کتاب مبانی توسعه غرب اگر ما منتظر می‌ماندیم تا به تکنولوژی و سلاح‌های غربی برسیم تا با آن‌ها به جنگیم هیچ چیز از انقلاب و اسلام برایمان باقی نمی‌ماند عار ما در جنگ تحمیلی خون در برابر شمشیر و مشت در مقابل درویش بود. این جنگ نوین هم باید جهادی عمل کنیم.
پس استراتژی ما باید تمرکز بر روی سلاح استراتژیک این حوزه که طرحی بلند مدت است، استفاده از اصل غافگیری و جنگ نامتقارن است.
در مورد تمرکز بر روی سلاح استراتژیک می‌توان چند ویژگی از آن را به شرح ذیل نام برد:
تحقیق و پژوهش در مورد این سلاح باید باعث جهش ما در حوزه فضای مجازی در کوتاه‌ترین زمان شود.
در مورد طراحی این سلاح باید از نظر نیروی انسانی متخصص و امکانات استعدادش بالقوه و بالفعل در ما وجود داشته باشد.
از نظر توانمند و برد این سلاح فضای مجازی باید بتوانیم مفاهیم اسلامی و انقلابی را به دورترین نقطه جهان ارسال نماییم و مطالب برای مخاطبین باید جذاب باشد یا به عبارت دیگر مخاطبین تشنه این مطالب و قالب باشند و خود نیز مشارکت کنند.
یا به عبارت دیگر کشنده همه حوزه‌های فضای مجازی با هم باشد و با سرعت بالا به ما نتیجه بدهد کشاننده دیگر حوزه‌های فضای مجازی باشد که در بلند مدت باعث رشد آن‌ها نیز بشود.
دست یافتنی و مورد علاقه عموم جامعه باشد.
برای شبیه سازی اگر قرار باشد در حوزه نظامی دنبال سلاحی باشیم که ما را به اقتدار نظامی برساند باید به این موارد دقت نماییم.
به عنوان مثال: پس از پایان دفاع مقدس، انتخاب بحث موشکی برای تحقیق و توسعه در نیرو‌های مسلح، بعد از گذشته مدت زمانی باعث ایجاد اقتدار نظامی ما در حوزه ابزار‌های نظامی شده است.
در این جا چند سوال مطرح است مانند این که ما از بین تمام ابزار‌های حوزه فضای مجازی به دنبال توسعه چه ابزاری باشیم که برای ما دستاوردی مثل موشک در حوزه نظامی را داشته باشد؟
چگونه ما با استفاده از این ابزار می‌توانیم به قدرت سایبری تبدیل شویم؟
این کدام ابزار است که ما را به جهشی در حوزه فضای مجازی در کوتاه‌ترین زمان می‌رساند؟

پاسخ به این سوالات ما را کمک می‌کند تا بتوانیم مدل حرکت خود را برای رسیدن به هدف بازدارندگی و تولید قدرت سایبری طراحی نماییم.  منتظر نظرتا شما در پاسخ به این پرسش‌ها هستیم.
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

آیا باید از برخورد انتقادی با دفاع مقدس هراسید؟

فضیلت رسانه کتاب از منظر ارتباطات

بررسی نقاط ضعف انتشارات سروش

کتاب؛ رسانه اهل خرد

دهه به دهه با تحول تیپ‌های اجتماعی سینمای ایران

فرمانده‌ای که تا زمان شهادت گمنام بود

علت افول شعر دفاع مقدس در سال‌های اخیر چیست؟

فرهنگ اسلامی؛ تنها اهرم برای ایجاد تحرک در جامعه

نمایش‌های روی صحنه در مجموعه

کودک درون و عاطفه در شعر

هیأت اصلی‌ترین قدرت نرم بلامنازع نظام ایران

چه کسانی رضا خان را شاه کردند؟

کتاب رسانه انسان ساز

نامزد‌های بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»

هنرمندان در همه‌جای دنیا مالیات می‌دهند

کارگردا‌ن‌های مطرح سینما و تلویزیون این روز‌ها فعال‌تر شده اند

تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» از جوایز جشنواره فجر امسال می‌گوید

چرچیل و همدستانش کودتا را در ایران کارسازی کردند

مرزبانی یعنی هر لحظه آماده شهادت بودن

فعلاً کار نمی‌کنم تا دوباره کرونا نگیرم

باز هم نقش مامور امنیتی بازی می‌کنم

ماجرای جابه جایی «تفتی» با «دیرباز»

«لذت سادگی» می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های جدید باشد

مردم باید فیلم خوب را در سینما با خیال راحت تماشا کنند

معضل سینمای ایران فیلمنامه‌های بدون قهرمان است

از کتابخانه شتری تا کتابخوانی داخل بشقاب پرنده

آینده نگری یک کار صرفا پژوهشی نیست

معیارهایی برای تشخیص موسیقی حرام از حلال

پرواز ۲ کبوتر باهم در کربلای ۵

چرا رضا خان را از سوی دولت انگلستان برکشیدند