به گزارش فرهنگ سدید، حضرت امام خامنه ای در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جایگاه بی نظیر و استثنایی این مجلس در نظام اسلامی، مجلس خبرگان را مجلسی استثنایی و بینظیر از لحاظ ترکیب، کارکرد و وظایف خواندند که در کنار وظایف کنونی آن، باید یک نگاه و ارزیابی کلان و راهبردی به مسیر و حرکت انقلاب اسلامی داشته باشد. از آنجا که سخنان معظم له از ابعاد مختلف مورد توجه و تحلیل و بهره برداری است در این نوشتار الگویی نو برای استنباط و تحلیل راهبردی و استخراج راهکارهای عملیاتی ارائه می شود. امید است فرمایشات ایشان با این الگو استنباط و مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد.
الف)برآورد وضعیت موجود: وضعیت موجود از دیدگاه امام عزیزمان اینگونه تبیین شده است.
خلاصه: جمهوری اسلامی در حال مبارزه جدی همه جانبه است، در این مبارزه ملت ایستاده و با پشتوانه ایمان و تقوایی که دارد ایستاده است، دشمن به پیر شدن رهبران و پیشروان انقلاب امید بسته که این حرکت به پایان برسد غافل از آنکه نسل نو با ایمانند و مصمم به ادامه این راه هستند.
مبتنی بر این برآورد در مقایسه با سایر کشورهایی که تسلیم سلطه جهانی هستند باید ویژگی در حال مبارزه بودن وهزینه های آزادی و حق طلبی را لحاظ کرد و برخلاف تحلیل بعضی که می خواهند ملت را خسته، مایوس و واداده بنمایانند ملت ایران اهل ایمان و هدف گرا هستند و سختی های این مبارزات حق طلبانه و آزادی خواهانه را پرداخته وخواهند پرداخت. آنهایی هم که می خواهند با برجسته نمایی ناهنجاریهای معدود جوانان فاسد، ملت را از آینده و انقلابی ماندن نسل جوان ناامید کنند به بیراهه می روند.
نص بیانات و شرح مختصر
۱- " جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی همهجانبه است، کسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم که جمهوری اسلامی در حال یک مبارزهی سخت و یک مبارزهی همهجانبه است؛ نهفقط در زمینهی سیاسی، [بلکه] در زمینهی فرهنگی، در زمینهی اقتصادی، در زمینهی اجتماعی، در زمینهی امنیّتی، ما در حال مبارزهایم. [البتّه] جنگ نظامی و مبارزهی نظامی هم در برههای از زمان بوده که متوقّف شده و [الآن] نیست امّا سختتر از آن، جنگهای امنیّتی است، جنگهای اقتصادی است، جنگهای فرهنگی است که ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچکس نمی تواند انکار کند. ما امروز با یک جبههی عظیم سیاسی و مالی و اقتصادی و نظامی و امنیّتی و مانند اینها مواجهیم؛ تقریباً همهی دستگاههای تبلیغاتی دنیا علیه ما دارند حرف میزنند و کار میکنند؛ دستگاههای مالی وابستهی به صهیونیستها و وابستهی به آمریکا و مستکبرین علیه ما دارند کار میکنند؛ همهی آنها دارند کار میکنند".
شرح: اگر نگوییم هر هفته، لااقل هرماه یک مصوبه سنگین جدید در کنگره آمریکا علیه ایران صادر می شود این جنبه رسمی این جنگ است. تحریم اقتصادی، تحریم علمی، قطعنامه های سیاسی، جنگ عظیم رسانه ای و... همه کاملا واضح و غیر قابل انکار است.
۲- " ما بحمدالله ایستادهایم؛ این ایستادگی هم به برکت همان تقوا و ایمانی بوده است که در قشر عظیمی از مردم ما بحمدالله وجود دارد، یعنی همین جوانها و همین فداکاریها و همین «حججی»ها و امثال اینها؛ اینها را دستِکم نگیرید، اینها خیلی مهمّند؛ همینها هستند که نگه داشتهاند پایههای این نظام را و معیّت الهی را برای ما تا حدود زیادی تأمین کردهاند.
شرح: حضور مردم در ۹ تا ۱۵ دیماه و سپس ۲۲ بهمن تماشایی، نسبت دادن های خلاف این به مردم ایران را باطل کرد.
۳- " بحمدالله امروز نسل خوبی هستند. اینکه من عرض میکنم، شعار نیست، با اطّلاع عرض میکنم. یک نسل جدیدی، یک رویش جدیدی در کشور به وجود آمده؛ مخصوص یک جای خاص هم نیست، مخصوص یک بخش خاصّ فکری و عملی هم نیست؛ در بخشهای فرهنگی، در بخشهای تبلیغی، در بخشهای هنری، در بخشهای علمی، در بخشهای فلسفی، یک مجموعهی عظیمی از جوانها به وجود آمدهاند که اینها بهمعنای واقعی کلمه مؤمن بالله و مؤمن به این راهند؛ با اینکه امام را ندیدهاند؛ دوران جنگ را -که خیلی سازنده و مؤثّر بود- درک نکردهاند؛ همین نشاندهندهی علوّ درجهی ایمان اینها است که با اینکه آنها را ندیدهاند، درعینحال با این اصرار، با این استحکام، با این علاقهمندی دنبال این راه هستند. این نسل، نسل خوبی است، نسل امیدبخشی است".
" دشمن به پیری ماها چشم طمع دوخته. مینشینند محاسبه میکنند؛ میگویند اینها پیرند؛ رهبر اینجوری است و دیگری اینجوری است و همهی مجموعهی ماها را [پیر میدانند]؛ نمیدانند که خب در زیر این ظاهرِ پیر، یک حرکت جوانانهای بحمدالله در این کشور وجود دارد که دارند حرکت میکنند، دارند تلاش میکنند، دارند کار میکنند، و انشاءالله تمام کارهای بزرگ و مهم، با همّت جوانانهی آنها و با درک و هوشمندی آنها به نتایج خواهد رسید".
شرح: صف طولانی جوانانی که برای اعزام به جبهه های مقاومت التماس میکنند، دست به شناسنامه میبرند، گذرنامه افغانستان میگیرند که خود را به جبهه برسانند، هزاران جوان که بدون دستور با اطلاع از شرایط درگیریهای خیابان گلستان هفتم، نیمه شب بدون هیچ سلاحی خود را وسط معرکه رسانده بودند و شهید حدادیان ها وشهید حججی ها و... سند روشن این واقعیتند.
۴- " هرچه میگذرد، اعتقاد بنده بیشتر میشود به اینکه انشاءالله فردای این کشور از امروز این کشور بمراتب بهتر خواهد بود و انقلاب پیشتر خواهد رفت. البتّه مشکلات داریم؛ بله میدانیم این مشکلاتی را که آقایان در سخنرانیها [میگویند] -که گزارش مطالب آقایان را به من دادند؛ بنده هم با اغلبِ آنچه آقایان بیان کردید موافقم و مطّلعم از آنچه ذکر کردید از شهرهای مختلف و استانهای مختلفی که با آنها ارتباط دارید؛ مشکلات مردم، مشکلات معیشتی و شکایاتی را که مردم دارند میدانیم- لکن به نظر ما همهی اینها قابل حل و قابل رفع است. انشاءالله در چند روز آینده ما صحبتهایی با مردم خواهیم داشت و شاید بیشتر در این زمینه صحبت کنیم. مشکل لاینحلّی ما در کشور نداریم".
شرح: امیدواری مولایمان حاصل اشراق و احساس قلبی نیست شاید آنهم باشد ولی دلایل عینی کافی وجود دارد، پیشرفتهای خیره کننده و پیروزیهای درخشان مجاهدان اسلام در تمام جیهه های مقاومت، پیشرفتهای چشمگیر علمی، تربیت نیروهای فراوان مومن و متعهد در عرصه های مختلف که قبلا هیچ نظیری نداشته است، مقاومت خوب مردم در دفاع از اصول و ارزشهای اساسی، تجارب انباشته انقلاب و... از یکسو و شکستها وعقب نشینی های گسترده دشمن در تمام عرصه ها و افول همه منحنی های قدرت استکبار در اقتصاد، سیاست، نفوذ اجتماعی و فرهنگی و ... همه دلایل محکمی برآینده روشنتر از امروز است.
۵- " کسانی هستند که به اینکه ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند که چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ کسانی هستند که معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آنها این است که جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده؛ لذا میگویند خب چرا ما اینجور و در این وضع هستیم؟ ".
شرح: وجود این جریان که اظهر من الشمس است. هرچند اکثریت نیستند ولی با استفاده از انبوه رسانه هایی که در اختیار داشته و حاصل غارت بیت المال بوده چند برابر اکثریت جامعه صدایشان بلند است و وجود این جریان قابل انکار نیست.
ب)حکمتها، آموزه ها و قانونمندیهای علمی که در این دوران باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.
خلاصه: جنگ حق و باطل سنت همیشگی الهی است، هرکس تصمیم بگیرد در جایگاه حق بایستد و از حق دفاع کند خواه ناخواه زیاده طلبان به او حمله و جنگ را در ابعاد مختلف تحمیل میکنند، پیروزی جبهه حق در این جنگ به سبب وعده های مسلم الهی قطعی است. شرط این پیروزی نصرت و معیت و همراهی خدا با جبهه حق است و شرط معیت و نصرت الهی ایمان، تقوا ،صبر و احسان است، اگر اینها باشد پیروزی یقینی است.
نص بیانات و شرح مختصر
۱- " به نظر ما این(تصور اینکه ما جنگ با دنیا را شروع کرده ایم) غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نکرده، بلکه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی که در جمهوری اسلامی مطرح است -که خلاصه میشود در حکومت دین، خلاصه میشود در جامعهی دینی- دشمندرستکن است، دشمنتراش است، جنگراهبینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است که در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی که نغمهی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَ کَذّْلِکَ جَعَلنا لِکُـلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیّْطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحی بَعضُهُم اِلیّْ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا‘ وَلَو شاءَ رَبُّکَ ما فَعَلوهُ« فَذَرهُم وَ ما یَفتَرون * وَ لِتَصغیًّ اِلَیهِ اَفئِدَةُ الَّذینَ لایُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ وَ لِیَرضَوهُ وَ لِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ(انعام، 212 و 213)؛ اَبعاض(بخشها، افراد) جبههی باطل با یکدیگر همکاری میکنند، یعنی هم همکاری میکنند و هم طرفدار پیدا میکنند؛ کسانی اِصغاء(گوش دادن) میکنند حرفهای اینها را و گوش میکنند و دنبال اینها حرکت میکنند؛ این[طور] هست
ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتالله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛(نهج البلاغه، نامه 47) ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست".
شرح: قرآن کریم خیلی واضح این واقعیت را بیان کرده است وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا. و آنان دائما با شما مى جنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند(بقره، 217). بدون استناد به قرآن هم با نگاه به تاریخ و تجربه مکرر بشری میتوان این واقعیت را بارها و بارها دید که هرجا پرچم عدالتخواهی و حق طلبی بلند شده، حتی در جاهاییکه ازادیخواهان هیچ سلاحی نداشته اند طاغوتها و زورگوها بلافاصله با خشن ترین روشها علیه آنان وارد عمل شده اند.
۲- " در این مبارزه، پیروزی قطعاً با جبههیِ حق است. نه امروز، [بلکه] دیروز، امروز و فردا، هرجا چنین مبارزهای به وجود بیاید، پیروزی با جبههی حق است، مشروط به چند شرط؛ [اگر] اهل حق و کسانی که طرفدار حقّند، نیّت کنند، همّت کنند، صبر کنند، ایستادگی کنند، مبارزه کنند، بلاشک پیروز خواهند شد؛ هر جایی که این اتّفاق افتاده است -از دورانِ دور تاریخ- اینجور است. در مورد انبیا هم همینجور است؛ بله ما در انبیا هم داریم مواردی که اینها را به قتل رساندند، نابود کردند، مسخره کردند و کارهایی مانند اینها کردند، امّا در خود قرآن و در روایات، مواردی را دارید که انبیا موفّق شدند، مسلّط شدند؛ این بهخاطر همین است که شرایط تفاوت میکرده. آنجایی که طرفداران حق سستی به خرج دادند، اهمال به خرج دادند، آنجوری شده؛ آنجایی که ثبات و ایستادگی و استقامت و مبارزه و بصیرت و مانند اینها به خرج دادند، پیروز شدند؛ یعنی در طول تاریخ اینجور است. امروز هم همینجور است؛ امروز هم وقتیکه این حرکت، این نهضت بهوسیلهی امام بزرگوار شروع شد، خب مردم پیروی کردند، آمدند داخل میدان؛ پیر، جوان، مرد، زن، قشرهای مختلف، جاهای مختلف وارد میدان شدند؛ از کشته شدن نترسیدند، ایستادگی کردند، پیروز شد. در جنگ هم همینجور؛ در هر جای دیگر هم که ما بهاصطلاح این همّت را کردیم، مسلّماً پیروزی به دست آمده است. امروز هم همینجور است؛ امروز هم اگر ما به شرایط، درست عمل بکنیم، پیروزی قطعی است. در قرآن کریم آیاتی که این نکتهی قطعیّت پیروزی را به ما یادآوری میکند و تعلیم میدهد و خبر میدهد، آیات زیادی است؛ ازجمله آیهی « اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»،(محمد، 7) آیهی «لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه»،(حج، 40) آیهی «وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین»(اعراف، 128) که در چند جا تکرار شده، اینها همه نشاندهندهی این است".
شرح: استناد به آیات الهی کاملا روشن است و نیاز به شرح ندارد، اگر هم کسی شک دارد کافیست به تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی نظری بیاندازد اگر نسلها و جوامع دیگر پیروزی پیامبران با دستهای خالی بر فرعونها و نمرودها و ابوجهل ها را فقط شنیدند و تاریخ خواندند، ملت ایران در چهل سال اخیر آن را عملا تجربه کرد. پیروزی با دستهای خالی برشاه، پیروزی یک کشور تازه انقلاب کرده معمولی و در حال محاصره کامل اقتصادی و تسلیحاتی بر همه قدرتها در دفاع مقدس، پیروزیهای بزرگ در حذف منافقین و گروههای تروریستی تحت حمایت قدرتهای جهانی، غلبه بر ناوگان آمریکا و انگلیس در خلیج فارس، ماجرای طبس، غلبه برکودتاهای مکرر بدون وجود دستگاه اطلاعاتی سازمان یافته و آموزش دیده و... نمونه های عینی پیروزیهای باور نکردنی است که بر اساس همین فرمول حاصل شده است.
۳- " یکی از امیدبخشترین آیاتی که من امروز میخواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیهی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. مسئلهی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبههای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه کنید در سختترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسی میگوید: وَلَهُم عَلَیَّ ذَنبٌ فَاَخافُ اَن یَقتُلون، در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قالَ کَلّا فَاذهَبا بِئایتِناِ اِنّا مَعَکُم مُستَمِعون(شعراء، 15 و 16)؛ من با شما هستم، از چهکسی میترسید؟ این در سورهی شعرا بود؛ یا در آیهی دیگر که موسی و هارون میگویند: اِنَّنا نَخافُ اَن یَفرُطَ عَلَیناِ اَو اَن یَطغی، فرعون این کار را بکند، خداوند میفرماید: قالَ لا تَخافا اِنَّنی مَعَکُماِّ اَسمَعُ وَاَری؛ ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، میشنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سورهی مبارکهی محمّد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوِّا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَلَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛ یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرّر در قرآن آن را به رخ کشیده. آن وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعدهی صادق الهی اعتماد کردند.
در این آیهی شریفه که «فَلَمّا تَرًّءَا الجَمعانِ قالَ اَصحّْبُ موسیًّ اِنّا لَمُدرَکونَ * قالَ کَلّا اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین»(شعراء، 61 و 62)؛ بهمجرّدی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسی به اعتماد همان وعدهی الهی میگوید: کـَلّا؛ چنین نیست؛ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ اِلّا تَنصُروهُ فَقَد نَصَرَهُ اللهُ اِذ اَخرَجَهُ الَّذینَ کَفَروا ثانِیَ اثنَینِ اِذ هُما فِی الغارِ اِذ یَقولُ لِصاحِبِه! لا تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا(توبه، 40)؛ به اعتماد همین وعدهی الهی، پیغمبر اکرم میگوید «اِنَّ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسی و پیغمبر اکرم این وعده را باور کردهاند و قبول کردهاند و به آن ترتیب اثر دادهاند. و این یک حقیقت و یکی از سنّتهای قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّتهایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛ بلاشک این همیشه هست".
شرح: معجزات بزرگ الهی در امداد به پیامبران در مقابل جباران و ستمگران آنگاه حاصل شده که خدا می فرماید من با شما و همراه شما هستم. اگر بخواهیم کاری کنیم که آن امدادهای خاص نصیب ما هم بشود و قدرت خدا را جز توانمندی هایمان در برابر دشمنانمان قرار دهیم باید کارهایی را انجام دهیم که موجب همراهی خدا شود.
۴- " ما میخواهیم این معیّت را برای خودمان تأمین کنیم؛ راهش چیست؟ مهم این است. این معیّت وجود دارد، امّا شرط دارد؛ برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیّت. در آخر سورهی نحل میفرماید: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون؛ تقوا. «اِنَّ اللهَ مَعَ الصّبِرین»( بقره، ۱۵۳) و «وَ اللهُ مَعَ الصّبِرین»( بقره، 249) و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُتَّقین» ( توبه، 36) و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین»(انفال، 19) و «وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنین» (عنکبوت، 96) در چند جای قرآن تکرار شده. ما وظیفهمان را از اینجا بفهمیم.
شرح: خدا شرط همراه شدن خود با افراد و جریانها را به صراحت در قرآن استمرار و دوام ایمان، تقوا، صبر، احسان فرموده است.
ج)تکلیف و وظایف ما در این شرایط چیست؟
خلاصه: تمامی دستگاههای فرهنگی و تبلیغی کشور باید روی تربیت نیروی مومن و تقویت ایمان و تقوا و تحکیم معنویت و صبر و استقامت مردم متمرکز شوند، دایره تبلیغ گسترده تر شود. تبلیغ عملی یعنی زهد و دوری از دنیا و پرهیز از اشرافی گری، سرلوحه زندگی و رفتار مسولان و به ویژه روحانیون قرار گیرد و در حیطه مجلس خبرگان هم باید تکلیف هیئت های اندیشه ورز جدی گرفته شود.
نص بیانات و شرح مختصر
۱- " هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوّهی مجریّه، قوّهی قضائیّه، قوّهی مقنّنه- هم علما، وظیفهشان این است که تربیت ایمانی کنند این ملّت را؛ تربیت تقوائی کنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را اینجوری تربیت کنیم. از همه مهمتر دستگاههای دولتی هستند که با برنامهریزی میتوانند این کار را انجام بدهند. ما یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزشوپرورش، یک دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش عالی، یک دستگاه عظیمی داریم به نام صداوسیما، غیر از دستگاههای اختصاصیِ مجموعهی ما. اینهایی که گفتم، در همهی دنیا همه دارند؛ یک دستگاههایی هم هست که اختصاصی ما است، مثل ائمّهی جمعه و جماعات، مثل منبرها؛ این منبرها و تماسهای با مردم خیلی مهم است. پس یک کار عبارت است از برنامهریزیهای تربیتی و آموزشی در مدرسه، در دانشگاه، در مسجد، در مصلّای نماز جمعه، در منبرهای تبلیغی؛ بخصوص، همینطور که عرض کردیم، در جاهایی که دایرهی وسیعتری دارد، مثل صداوسیما؛ یکی از وظایف عمدهی صداوسیما این است. یا آن کسانی که سخنانشان شنوندهی زیادی دارد، مثل خود این حقیر، مثل رئیسجمهور، مثل دیگران که مردم میشنوند سخنان اینها را -چهرههای معروف دینی و علمی و سیاسی که میشنوند مردم حرفهای اینها را، اینها بایستی اهداف مهمّشان را متمرکز کنند روی همین تربیتهای مذکور؛ برای اینکه اگر این تربیتها انجام گرفت، آنوقت «وَالَّذینَ هُم مُحسِنونَ» به وجود میآید، « الَّذینَ اتَّقَوا» به وجود میآید و از این قبیل، و دنبالش « اِنَّ اللهَ مَعَنا» به وجود میآید؛ یعنی قطعاً معیّت الهی حاصل خواهد شد؛ دیگر هیچ جای خوف و حزنی وجود ندارد".
شرح: امروزه در بسیاری از موارد کارکرد دستگاههای فرهنگی تبلیغی و تربیتی از سخنان رئیس جمهور گرفته تا بسیاری از برنامه های صدا و سیما و به ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی، برخلاف جهت تربیت نیروی مومن و سوق دادن مردم به ایمان و تقواست. راه زمینه سازی همراهی خدا با ملت ایران اصلاح این روندهای نادرست است.
۲ – " اگر بخواهیم این کامل بشود، بایستی این دایره را وسعت بدهیم، بایستی روی این مسائل کار بکنیم؛ یکی کار تبلیغی و برنامهریزی تبلیغی است. اشخاص شماها، تقریباً همهی شما آقایان، در شهرهای خودتان، در مراکزی محلّ توجّه هستید؛ یا امامجمعه هستید یا گویندهی دینی هستید یا معلّم هستید، استاد هستید -بعضی در دانشگاه، بعضی در حوزه- و در جاهای مختلف میدان دارید و امکان دارید برای حرف زدن، برای کار کردن، برای تربیت کردن؛ آدمهای کنارنشستهای نیستید، میدان دارید؛ این مورد سؤال پروردگار قرار خواهد گرفت؛ یعنی این امکانی است که خدای متعال از کیفیّت به کار رفتن این امکان سؤال خواهد کرد از ما؛ وَاستَعمِلنی بِما تَسئَلُنی غَداً عَنه(صحیفهی سجّادیّه؛ دعای ۲۰)؛ این از آن قبیل چیزها است. بنابراین پس یک کار این است".
شرح: هرکس توان دارد باید به نسبت توانایی خود، تکلیف و دین خود را نسبت به روشنگری و بیدارسازی و آگاه سازی مردم اداء نموده، اهتمام کند و کنار ننشیند.
۳- " یک کار دیگر که آن هم از لحاظ اهمّیّت از این تبلیغ اگر مهمتر نباشد -که به گمان ما مهمتر هم هست- کمتر نیست، عملِ خود ما است؛ نه عملی که حتماً جلوی چشم مردم باشد؛ نه، عملِ درست ما تأثیرش را میبخشد؛ ترک گناه، ترک دنیاپرستی، ترک اشرافیگری، کار سخت، کار کوشنده.
وقتی ما با خدا باشیم، خدای متعال تأثیر میدهد به حرف ما، به اقدام ما. مردم هم که به ما نگاه میکنند و تناقضی میان گفته و کردار ما مشاهده نمیکنند، ایمانشان قوی میشود و به این راه میآیند، در این راه حرکت میکنند. به گمان بنده یکی از عللِ موفّقیّت معجزهآسایِ امام بزرگوار این بود که خودش عامل بود، متدیّن بود، به قیامت -به معنای واقعی کلمه- اعتقاد داشت و پایِ این ایمان و این اعتقادِ خود در عمل ایستاده بود و انصافاً پاکیزه بود امام بزرگوار (رضوان الله تعالی علیه)؛ این تأثیر داشت؛ [البتّه] بعضی ممکن است این پاکیزگی را بدانند، بعضی هم ندانند امّا تأثیر میکند. پس بنابراین وظیفهی مهمّ ما، هم [بهعنوان] مسئولین اداری و دولتی و موظّفینِ در بخشهای مختلف نظام، و هم بهعنوان علمای دین، این است که از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی تقوا و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاکیزگی و مانند اینها حرکت بدهیم".
شرح: از حضرت امام علی(ع) چنین حکآیت شده است: "هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر است از کسی که معلم و مربی دیگران است. مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَيْهِ أَنْ يَبْدَأَ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ"(نهج البلاغه، حکمت 73).
این حدیث هم بسیار مشهور است که امام صادق ع فرمودند:" كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَة(اصول کافی، ج 2، ص 78). مردم را با غير زبان خود[ با عمل به سوی دین] دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت كوشى[در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند".
به عبارت دیگر ازموانع تقویت پایه های ایمان مردم، رفتار اشرافی بعضی مسولان و عدم تطابق حرف و عمل مبلغان است.
۴- " اگر چنانچه این[طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجهاش این میشود که در مواجههی با قدرتها، شجاعانه حرکت میکنیم. البتّه بایستی در مواجههی با قدرتها -خود این هم یکی از بخشهای تقوا است- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با کاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب کنیم؛ این جزو کارهای اصلی و قطعی است".
۵- " اگر انشاءالله آن هیئت اندیشهورز و کارهای آن به وجود بیاید و دنبال بشود و رشد بکند، آنوقت توسعهی فعّالیّتها و برکات این مجلس باز هم بیشتر خواهد شد. از زحماتی که اعضا و حضرات -هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیونها و اعضای کمیسیونها- در طول سال کشیدند؛ بخصوص این قضیّهی «هیئت اندیشهورز»(۱) و این همّتی که شما کردید؛ بعد از آنکه انشاءالله [کار] این هیئت شروع شد و راه افتاد، آنوقت بتدریج، هم منافعش آشکار خواهد شد، هم مشکلات و دشواریها و کار بزرگی که در این هیئت باید انجام بگیرد روشن خواهد شد".
د)فرهنگ سازی: ترویج سنت های حسنه، معرفی الگوها و اسطوره ها و سیره های الهام بخش:
خلاصه: تکریم یک انسان شایسته با بیان الهام بخش وجه این شایستگی که ارتباط صمیمی و ولایتمدارانه با امام امت اسلامی و ولایت فقیه است و نیز تجلیل از نامگذاری درست ایام که الهام بخش ذکر و یاد خداست..
۱- " طلب رحمت و مغفرت میکنیم برای مرحوم آقای شاهآبادی(رضوان الله تعالی علیه) و یاد ایشان را گرامی میداریم. ایشان در میان فرزندان مرحوم آیتاللهالعظمی آقای شاهآبادی جزو آن فرزندانی بودند که با امام راحل روابط نزدیک و صمیمی و مهربانانهای داشتند که امام نسبت به چند نفرشان - از جمله ایشان - نگاه پدرانه و نزدیکی داشتند و خود ایشان هم انصافاً، هم از لحاظ روحیّه، هم از لحاظ برخورد، هم از لحاظ وفاداری به انقلاب شخص برجستهای بودند؛ خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند".
۲- " این اجلاس متبرّک است به نام مبارک فاطمهی زهرا(سلام الله علیها) که در ایّام منتسب به آن بزرگوار و ولادت آن بزرگوار این اجلاس تشکیل شده؛ این را به فال نیک میگیریم؛ بعلاوه، در آستانهی ماه رجب هستیم و این هم واقعاً ورود در یکی از برهههای مبارک دورهی سال است؛ ماه رجب، ماه عبادت، ماه توسّل، ماه تضرّع، ماه نزدیکی به خدا، ماه استمداد از پروردگار برای برداشتن موانع".
ه)اعلام مواضع
خلاصه: خبرگان یک مجلس علمایی و مظهر امیختگی دین و سیاست است
" آقایان محترم، برادران عزیز! این مجلس، در عین اینکه از لحاظ سیاسی دارای حسّاسیّت بسیار بالایی است -زیرا که انتخاب رهبری به عهدهی این مجلس است؛ در مواقعی کنار گذاشتن رهبری به عهدهی این مجلس است؛ خیلی جایگاه سیاسی فوقالعادّهای دارد- یک مجلس علمائی است؛ یعنی علمای دین در این مجلس جمعند. این مجلس یک مظهر زندهای است از آمیختگی دین و سیاست؛ علمای دینی، در جایگاه عالم دینی به یک کار بزرگ سیاسی هم میپردازند که عرض شد و در قانون اساسی ذکر شده ".
چکیده و نتیجه گیری
تعارض استکبار به رهبری آمریکا با انقلاب اسلامی ریشه در ماهیت عدالتخواهانه و حق طلبانه انقلاب و خصوصیت سلطه جو و تمامیت خواه آمریکا دارد و تا این ماهیتها هست این تعارض قطعی و گریز ناپذیر است. در این مبارزه ملت ایران با ایمان ایستاده و حرکت مردمی انقلاب اسلامی پویا و زنده تداوم دارد.
برخلاف دشمن و کسانیکه تلاش میکنند نسل جدید را بی هویت و غیر انقلابی معرفی کنند، نسل آینده توفنده تر از گذشته این راه را پی خواهد گرفت و در این مبارزه پیروزی قطعی از آن انقلاب اسلامی است.
این پیروزی یک شرط دارد و آن اینکه خدا را باخودمان نگه داریم و شرط خدا برای همراهی و حمایت از انقلاب اسلامی، تداوم ایمان و تقوا صبر و احسان ماست. لذا همت اصلی همه باید روی تربیت ایمانی مردم به ویژه نسل جوان متمرکز گردد و بهترین راه تداوم تربیت ایمانی نسلها، عمل صادقانه ما به اسلام و دوری گزینی از دنیا و پرهیز از اشرافی گری و دنیا خواهی به ویژه در زندگی مبلغان اسلامی، مسولان و هرآنکه نام انقلاب بر اوست.
/انتهای پیام/