اولین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ. مردمی قرآن و عترت کشور طی امروز و فردا ۲۹ و ۳۰ خردادماه در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
به گزارش فرهنگ سدید؛ اولین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور طی امروز و فردا ۲۹ و ۳۰ خردادماه در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
در این مجمع که ۲۵۰ نماینده موسسات و اتحادیه‌های قرآن و عترت سراسر کشور حضور دارند از امروز صبح با برنامه تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و بنیانگذار آن امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و در ادامه چند نفر از مسئولان قرآنی که برای حضور در این مجمع دعوت شده‌اند، آخرین وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور را تشریح کردند.
در ادامه انتخابات اعضای جدید مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، با حضور حداکثری اعضا برگزار شد و مرتضی طلایی که ریاست هیات مدیره اتحادیه مدغم را برعهده دارد بر حسن انجام این انتخابات نظارت کرد. طلایی با ارائه گزارش مختصری از برنامه‌های انجام شده در چند ماه اخیر، به موانع موجود پیشروی اتحادیه اشاره‌ و راهکار‌های پیشنهادی چون برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولیت ذیربط و سازمان‌های موضوعی را عنوان کرد.
طلایی در این باره گفت: در نظر داریم حافظان قران کریم، قراء، کانون‌ها و همه فعالان قرانی در استان‌ها متصل به اتحادیه‌های استانی شوند تا انسجامی کلی در حوزه قرآنی در سراسر کشور ایجاد و هم افزایی بزرگی صورت پذیرد که البته این مهم منوط به تصمیم مجمع است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مدغم گفت: تا امروز محور موسسات مردمی قرآنی و کانون‌ها، قرآن بوده است و کمتر به بحث عترت پرداخته شده، لذا با تحقیقات فراوان، کتاب صحیفه سجادیه محور بخش عترت قرار گرفته و اگر مجمع تصویب کند، این نقص و عیب با محوریت صحیفه برطرف خواهد شد.

در بخش دیگر این نشسست رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مدغم گزارشی از عملکرد هیات مدیره به شرح ذیل برای حضار ارائه کرد:
۱. در جهت تکمیل روند ادغام اتحادیه‌ها و مراکز قرآنی، ۸ آذر ماه سال گذشته اتحادیه مدغم تشکیل شد.
۲. اولین جلسه هیات مدیره در تاریخ ۱۵ آذر ماه پارسال برگزار شد و اعضای هیات مدیره مشخص شده و کار با جدیت دنبال شد.
۳. تا به امروز ۴ جلسه هیات مدیره محترم تشکیل شده است. به علاوه یک جلسه مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تشکیل جلسه داده اند.
۴. در ۱۶ دی ماه همان سال مدیرعامل (دکتر قربانی) تعیین شد.
۵. بعد از تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار زیاد بالاخره مکانی در اختیار این اتحادیه در مرکز شهر برای پیگیری امور موسسات و تشکل‌های قرآنی قرار گرفت.
۶. اتحادیه مدغم به ثبت رسمی رسیده و مجوزات لازم دریافت شد.
۷. با برنامه ریزی‌ای که انجام شد، از مراکز و اتحادیه‌های قرانی چند استان مثل بوشهر، اردبیل، همدان، و ... بازدید شده و راهنمایی‌های صورت پذیرفت.
۸. در موضوع سیل، اقداماتی در حد بضاعت انجام شد از قبیل، اعزام اولین گروه جهادی قرآنی (۲۰ نفر از جهادگران عرصه قران) به مدت ۳ روز برای ارائه خدمات قرانی به استان گلستان اعزام شدند.
۹. ضرورت تشکیل و تاسیس این اتحادیه برای مسئولان و مدیران مراکز برنامه ریز و مهم کشوری مثل سازمان تبلیغات اسلامی، فراکسیون قرآن و عترت مجلس، کمیسیون فرهنگی، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... تشریح و تبیین شد.
۱۰. جلسات متعددی با شورای توسعه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کردیم و ایشان را نسبت به اهمیت وجود این اتحادیه حساس کردیم.
۱۱. نظرات اساتید رشته‌های قرانی، نهاد‌های انقلابی، و نخبگان را در مورد ساختار و محتوای خود دریافت کرده ایم.
۱۲. در نمایشگاه قرآن کریم امسال، این اتحادیه، غرفه‌ای برپا کرد و به توجیه نخبگان و مسئولین مربوطه پرداخت.
۱۳. به عضویت ستاد عالی مسابقات قرآن کریم درآمدیم.
۱۴. با سازمان تبلیغات اسلامی و کمیسیون فرهنگی برای حضور جدی در جلسات و تصمیم گیری‌های مربوطه به توافق رسیدیم.
۱۵. این اتحادیه به طور جدی قصد ورود به عرصه پژوهش‌های قرآنی و تولیدات فاخر و موثر دارد؛ و در این راستا اقدامات عملی هم انجام داده است.
۱۶. ساختار تشکیلاتی اتحادیه مدغم و شرح وظایف نوشته و تبیین شده است.
۱۷. در اسفند ماه سال گذشته تفاهم نامه برنامه‌های قرآنی با سازمان دارالقرآن امضا شده است.
۱۸. در جلساتی که با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم، در طرح ملی حفظ قرآن کریم، خواستار ایفای نقش جدی و ویژه داشتیم که این موضوع به تایید و تصویب نهایی نیز رسیده است.

قربانی در پایان با اشاره به لزوم گسترش فعالیت های این اتحادیه تاکید کرد که اتحادیه برنامه‌های متعدد مهم دیگری در دست اقدام دارد که در آینده‌ای نزدیک اخبار آن به سمع و نظر دوستداران قرآن عترت کشور خواهد رسید.

بر اساس این گزارش این نشست فردا ( ۳۰ خردادماه) با برگزاری نشست تخصصی «نقش موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مردمی در گام دوم انقلاب»، که یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این نشست دو روزه است، به کار خود پایان خواهد داد. در نشست تخصصی این نشست دو روزه پژوهش و تحقیقی از شرکت‌کنندگان براساس فرم‌های پیش‌بینی شده صورت خواهد گرفت که جمع‌بندی آن به نوعی نشان‌دهنده آخرین وضعیت تشکل‌های قرآنی  خواهد بود. بدین منظور حجت الاسلام اکبر شکاری کارشناس علوم دین و قرآن به بیان شاخصه‌های مرکز یا موسسه طراز انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و تهدیدات، چالش‌ها و آسیب‌های این مراکز خواهد پرداخت.
ارسال نظر
captcha