با اجرای صحیح طرح «شنبه‌های با کتاب» می‌توان، قشر جوان و نوجوان امروز را با کتاب مأنوس کرد؛ لذا اگر این طرح به صورت سنجیده، اصولی و به نیکی برگزار شود، زمینه‌ساز رویکرد گروه زیادی به مطالعه خواهد بود.
گروه هنر فرهنگ سدید- مهدی مرادی: هرگاه «کتاب» جایگاهی شایسته در مراکز آموزشی بیابد، نشر کتاب و کتابخوانی در جامعه، از سهولت بیشتری برخوردار خواهد شد و اجرای هر برنامه‌یی که به وَزش معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه و دل‌ها و جان‌ها مدد برساند و به فرِّ فرهنگ جامعه بیفزاید، تلاشی دلکش و روح‌افزا و مبارک است.
برگزاری هفته کتاب‌خوانی، یکی از گام‌های مفید و برجسته در جهت به یادسپاری ارزش کتاب و اهمیت کتاب‌خوانی است. استقبال مردم و مخاطبان کتاب از چنین فعالیت‌هایی، نشان از تلاش عمیق همگان برای درک بهتر حقایق و کشف سرزمین‌های ناشناخته‌ی دانش و معرفت و شکوفایی خواهد بود. بر همین اساس معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران اعلام کرده است که طرح «شنبه‌های با کتاب» در سطح مساجد تهران در حال اجرا است. با اجرای درست و صحیح این طرحِ خوب می‌توان، قشر جوان و نوجوان امروز را با کتاب مأنوس کرد؛ لذا اگر این طرح به صورت سنجیده، اصولی و به نیکی برگزار شود، زمینه‌ساز رویکرد گروه زیادی به مطالعه خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص برگزاری «هفته‌ی کتاب» می‌فرمایند: «برگزاری هفته‌ی کتاب در کشور عزیز ما و اعلام آن به وسیله‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای این‌جانب مژده و مایه‌ی امیدواری است. امروز هر اقدامی که به گسترش سطح آگاهی عمومی بینجامد و نیروی تفکر و قدرت درک معارف را در مردم بااستعداد ما تقویت کند، حسنه‌یی بزرگ است. کتاب، دروازه‌یی به سوی جهان گسترده‌ی دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزار‌های کمال بشری است.... کسی که با این دنیای زیبا و زندگی‌بخش –دنیای کتاب- ارتباط ندارد، بی‌شک از مهترین دستاورد انسانی و نیز از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است. برای یک ملت، خسارتی بزرگ است که افراد آن با کتاب سروکار نداشته باشند؛ و برای یک فرد، توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس و همواره در حال بهره‌گیری از آن –یعنی آموختن چیز‌های تازه- باشد...»
امید است که طرح «شنبه‌های با کتاب» طرحی مستمر باشد. "مسیح لهراسبی" معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان تهران از جزئیات این طرح گفته است: «این طرح با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری و نمازگزاران، از آذرماه سال ۹۷ در سطح مساجد تهران در حال برگزاری است. در استان تهران مجموعاً ۴۳۰ مسجد دارای کتابخانه مخزن‌دار هستند که ابتدا طرح «شنبه‌های با کتاب» در سطح کتابخانه‌های درجه یک آغاز شد و امروز در تمامی این ۴۳۰ مسجد برگزار می‌شود. در این طرح، امام جماعت یا فرد منتخب از کتابداران مسجد، هرهفته کتابی را در موضوعات کودک و نوجوان، رمان‌های مناسب، علمی و فرهنگی معرفی می‌کنند.
لهراسبی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های مساجد در ایام اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فصل تابستان تصریح کرد: «مسابقه کتابخوانی برای افراد شرکت‌کننده در طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از اول تیرماه برگزار می‌شود. در ایام تابستان قرار است تور بازدید از کتابخانه‌های شاخص تهران مانند کتابخانه ملی برای اعضای کانون‌های مساجد تهران برگزار شود. در ایام اوقات فراغت تابستان بنا داریم مسابقه خاطره نویسی و دو طرح «مسجد، کتاب، محله» و «مسجد، کتاب، خانواده» و همچنین نمایشگاه کتاب در کتابخانه‌های مسجد تهران برگزار کنیم.»
کودکان و نوجوانان سرمایه‌های میهن اسلامی ما هستند. آن‌ها آینده‌سازان و پاسداران ارزش‌های دینی و انقلابیند. به همین سبب ارائه‌ی کار و کتاب برای نوجوانان و جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا توجه به کیفیت و کمیت‌های مطلوب این چنین طرح هایی، از مسائلی است که هرگز نباید مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گیرد.
ارسال نظر
captcha