دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور عنوان كرد:
تابستان امسال زود روي داغ خود را به مردم نشان داده و اين روزها با اينكه هنوز خرداد را به پايان نبرده ايم گرما از در و ديوار بالا مي رود.

به گزارش فرهنگ سدید؛ تابستان امسال زود روي داغ خود را به مردم نشان داده و اين روزها با اينكه هنوز خرداد را به پايان نبرده ايم گرما از در و ديوار بالا مي رود.

شايد بارش‌هاي ابتداي سال همگان را به داشتن تابستاني خنك خوشبين كرده بود اما اين روزها شهرهاي مختلف كشور در گرماي بالاي هوا، روزهاي خنك ابتداي بهار را به فراموشي سپرده اند.

شايد يكي از دغدغه هايي كه در روزهاي داغ تابستان براي مردم كوچه و خيابان به‌ويژه بانوان وجود داشته باشد نحوه پوشش در اين هواي گرم است. اينكه فرهنگ اسلامي و ايراني ما اجازه هرنوع پوششي را به ما نمي دهد.

امري بديهي است اما اين موضوع نبايد موجب شود تا الگوهاي مد و لباس مناسب براي اين فصل و فصول مختلف طراحي نشود تا مردم ضمن حفظ حرمت ها و شعائر با آرامش و راحتي در روزهاي گرم سال در سطح شهر تردد نمايند.

اين روزها با نگاهي به سطح شهر در نحوه پوشش مردم در مواقعي ظاهر خوبي از نمايش پوشش هاي اسلامي و ايراني را شاهد نيستيم و فرهنگ وارداتي در حوزه مد و لباس در برخي مواقع چربش بيشتري بر داشته‌هاي بومي و اسلامي‌مان دارد، اما هنوز اكثر مردم به سنت ها و آيين ها پايبند هستند و تحمل گرما باعث نمي شود تا حريم ها زيرپا گذاشته شود.

براي آشنايي با اقداماتي كه براي تعيين الگوهاي پوششي و همچنين فرهنگ سازي در حوزه مد و لباس صورت گرفته به سراغ حميد قبادي دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور رفتيم تا از منظر وي در خصوص شرايط پوشش مردم در فصل تابستان جويا شويم.

وي در ابتدا با اشاره به اينكه يكي از راه هاي تهاجم فرهنگي دشمن در الگوسازي بايد نحوه پوشش مردم به‌ويژه جوانان است خاطرنشان كرد: اين پديده از سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي در كشور وجود داشته و پس از پيروزي انقلاب نيز اين روند شدت گرفته است. به هرحال حوزه مد و لباس از جمله مواردي است كه در جامعه به سرعت خود را نشان مي دهد و تغييرات الگويي و ظاهري آن بيش از ساير حوزهاي فرهنگي و اجتماعي قابل مشاهده است.

قبادي با تاكيد بر اين كه دشمن در اين حوزه تنها به مد و دوخت لباس اكتفا نكرده و حتي به تازگي در واردات و قاچاق پارچه ها نيز به دنبال تغيير الگو و رواج پوشش هاي نامناسب است افزود: از اواخر سال گذشته نمونه پارچه هايي كه جنس شيشه‌اي و بدن نما داشتند به صورت گسترده وارد كشور شد و از زماني كه اين موضوع به اطلاع ما رسيد با استفاده از تمامي ظرفيت هاي موجود تلاش كرديم تا از استفاده آن در توليد جلوگيري كنيم.

دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور ادامه داد: اين نوع پارچه ها هيچ‌گونه قرابتي با فرهنگ و الگوي ايراني و اسلامي ندارد و از زماني كه با واردات آن مواجه شديم تلاش كرديم تا برگزاري جلساتي با واحدهاي نظارتي و نيز اصناف و توليدكنندگان خطرات ناشي از توليد لباس با اين نوع پارچه را گوشزد نماييم. وي در ادامه تصريح كرد: خوشبختانه طي دو ماه گذشته با همكاري واحدهاي صنفي و اتحاديه هاي مربوطه شاهد كاهش چشمگير توليد لباس با اينگونه پارچه ها بوديم و اميدواريم اين روند نزولي ادامه داشته باشد.

قبادي در پاسخ به اين پرسش كه كارگروه مدو لباس كشور براي جلوگيري از شكل گيري و اقبال نسبت به الگوهاي بيگانه چه اقداماتي را صورت داده مي گويد:برپايي نمايشگاه‌هاي تخصصي براي توليد كنندگان وطراحان كشور از جمله اقدامات موثري است كه موجب شده تا در كنار برگزاري اين نمايشگاهها شاهد طراحي و توليدات بسيار فاخر داخلي بوده و زمينه براي الگوسازي مناسب در حوزه مد و لباس فراهم شود.ضمن اينكه آيين نامه طراحي و توليد نيز در اختيار اصناف و اتحاديه هاي مربوطه قرار گرفته تا بتوانيم در سطح كلان شاهد توليداتي در شأن مردم عزيز ايران اسلامي باشيم.

وي همچنين در مورد اينكه چرا در زمينه فرهنگ سازي براي مردم اقدام مناسبي صورت نگرفته نيز گفت: البته همواره ما مورد انتقاد هستيم كه فشار زيادي بر مردم وارد مي كنيم تا از فلان پوشش استفاده كنند اما در واقع چنين نيست و ما همه تلاش خود را صرف اين مي كنيم تا توليد كنندگان بتوانند الگوهاي جديد بر مبناي موازين و قوانين جاري كشور را ارايه كنند. ضمن اينكه تمامي تاكيد ما ضمن رعايت چارچوب ها

استفاده از عنصر زيبايي در تنوع مدل ها و رنگ است تا با استفاده از علائق و سلائق مختلف كه در اقصي نقاط كشور وجود دارد بتوانند از اين مدل‌ها استفاده نمايند. نكته اي كه مردم عزيز بايد بدانند اين است كه در كشور ما پوشش لباس بسيار زياد و از تنوع بالايي برخوردار است و به طور مثال در حوزه مانتو سالانه ۴۰ ميليون مصرف داريم و اين موضوع كار را براي توليدات تازه و جديد بسيار سخت مي كند. اما بازهم در اين زمينه اقدامات بسيار خوبي صورت گرفته و شاهد حجم بسيار بالايي از طراحي و توليد لباس در كشور هستيم.

دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس کشور در ادامه با اشاره به اينكه در اين حوزه رضايتمندي كامل وجود ندارد و باتوجه به تهاجم فرهنگي و استفاده دشمنان از تمامي ابزارهاي رسانه اي براي وارد كردن الگوهاي نامناسب خاطرنشان كرد: در حوزه پوشش عوامل متغير زيادي دخيل هستند تا الگوسازي مناسب صورت گيرد كه مي توان به وضعيت اجتماعي و همچنين معيشتي مردم اشاره كرد با اين وجود اقدامات خوبي هم صورت گرفته اما كافي نيست. ضمن اينكه بايد درنظر داشت حوزه پوشاك و لباس ارتباط مستقيمي با شرايط اقتصادي جوامع دارد و ممكن است مانند توليد و گسترش استفاده از پوشش ساپورت كه به دليل مشكلات اقتصادي آمريكا در دهه ۷۰ ميلادي به وجود آمد آفت هايي را نيز به همراه داشته باشد.

وي در پايان گفت: به هرحال من هم معتقدم كه بايد در زمينه تعيين الگوي پوششي جامع كار تحقيقاتي و پژوهشي صورت گيرد و هزينه‌هاي زيادي بايد براي آن انجام شود، اما در كشور ما با توجه به تمامي كاستي ها اقدامات خوبي صورت گرفته كه اميد است با همكاري تمامي بخش هاي مرتبط كمتر شاهد چالش هاي فرهنگي و اجتماعي در زمينه پوشش عمومي مردم باشيم.

منبع: روزنامه رسالت

ارسال نظر
captcha