درآمد نه رقمی برخی فیلمسازان از نمایش فیلم‌هایشان در یوتیوب؛
یکی از تهیه کنندگان سینما تاکید کرد از محل بازدید فیلم‌هایش در یوتیوب بالغ بر صد میلیون در قالب پرداخت‌های متعدد از شرکتی که این امتیاز را به آنها واگذار کرده، درآمد داشته و این نمایش، برای او و همکارانش یک دریچه تازه برای کسب درآمد شده است.

به گزارش فرهنگ سدید؛ با وجود آنکه فضای مجازی ظاهراً به یک تهدید برای فیلم‌های سینمایی تبدیل شده بود و یوتیوب فضایی برای نشر غیرمجاز فیلم‌های سینمایی محسوب می‌شد، شرایط به سمت و سویی رفته که برخی فیلم‌های سینمایی درآمدهای نه رقمی از نمایش فیلم‌هایشان در فضای مجازی و به طور خاص در یوتیوب به دست می‌آورند؛ درآمدی که باعث شده آنها اکنون به این بستر به عنوان یک فرصت تازه برای کسب درآمد بنگرند.

«یوتیوب / YouTube» دومین وب‌سایت پرمخاطب جهان پس از موتور جستجو گوگل و بزرگ‌ترین VOD با عظیم‌ترین آرشیو ویدیو است. در فوریه ۲۰۱۷، در هر دقیقه ۴۰۰ ساعت ویدیو بر روی یوتیوب بارگذاری می‌شد که این رقم به سرعت رو به فزونی گذاشته است. یکی از ویژگی‌هایی که در توسعه یوتیوب موثر بوده، به اشتراک گذاری درآمدهایش با کاربرانش است، به گونه‌ای که یوتیوب به ازای پخش هر هزار تبلیغ بر روی ویدیوها، ۷ دلار به کاربران پرداخت می‌کند و به همین دلیل، طیف گسترده‌ای از ویدیوهای باکیفیت توسط گروهی موسوم به «یوتیوبر / YouTuber» تولید و عرضه می‌شود.

توسعه یوتیوب در گام اول برای سینمای ایران یک تهدید بود، چرا که مخاطبان به جای خرید نسخه فیلم‌های سینما، به صورت رایگان به تماشای این فیلم‌ها می‌پرداختند. در سال‌های اخیر، برخی اساساً با ایجاد کانال‌هایی و بارگذاری این فیلم‌ها، از یوتیوب بابت بازدید این فیلم‌ها که متعلق به آنها نبود، کسب درآمد می‌کردند و درآمد نجومی از این طریق به دست آورده بودند. اکنون برخی شرکت‌های پخش فیلم داخلی، مستقیماً در یوتیوب کانال زده‌اند و از این امکان برای کسب درآمد استفاده می‌کنند و درآمد حاصله را با تهیه کننده فیلم به اشتراک می‌گذارند.

چند تهیه کننده سینما گفته‌اند که درآمد قابل توجهی از محل نمایش فیلم‌هایشان در فضای مجازی به دست آورده‌اند و مجموع درآمدشان نه رقمی بوده است. یکی از تهیه کنندگان سینما که فقط نمایش یکی از فیلم‌هایش در یوتیوب بیش از نیم میلیون بازدید داشته، تاکید کرد از محل بازدید فیلم‌هایش در یوتیوب بالغ بر صد میلیون در قالب پرداخت‌های متعدد از شرکتی که این امتیاز را به آنها واگذار کرده، درآمد داشته و این نمایش، برای او و همکارانش یک دریچه تازه برای کسب درآمد شده است.

این امکان درآمدزایی در حالی در این شرایط فراهم شده که هیچ کدام از سرویس‌های اصلیِ مشابه داخلی که با توجه به فیلترینگ یوتیوب، از یک موقعیت استثنایی برای کنترل بازار دست یافته‌اند، حاضر به پرداخت مبلغ مشابه بر اساس کلیک و سهیم شدنِ درآمدشان از محل تبلیغات با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محتوا نیستند و صرفاً برخی از آنها، بخش کوچکی از محتوا را از تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و در تولید محتوا مشارکت می‌کنند.

از دو سال پیش برخی فعالان حوزه اینترنت و مشخصاً مدیران یکی از غول‌های اینترنت ایران به دنبال رفع فیلتر یوتیوب بوده و با مدیران یوتیوب نیز ارتباط برقرار کرده‌اند. در جریان این تعامل، یوتیوب پذیرفته استانداردهای قانونی و همچنین استانداردهای فرهنگی و اخلاقی ایران را بپذیرد و با تعیین قلمرو جغرافیایی، ویدیوهایی که به تشخیص مرجع ایرانی پخش‌شان برخلاف قوانین ایران است، در ایران پخش (PLAY) نشود. این قاعده درباره برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارد و برخی ویدیوها مشخصاً با آی پی برخی کشورها پخش می‌شود یا با آی پی شماری از کشورها پخش نمی‌شود.

ظاهراً پس از این تعامل یوتیوب که متاثر از تماس طرف ایرانی بوده و با توجه به آنکه یوتیوب برخلاف پیام‌رسان‌ها به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی ندارد و محتوای آن برای عموم قابل مشاهده است، مهم‌ترین ایراد باقی مانده توسط برخی مسئولین مرتبط، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است. یوتیوب در قبال این مسئله پذیرفته که سرورهایی در این غول اینترنتی قرار دهد و این شرکت اینترنتی داخلی میزبان سرورهای این شرکت شود اما با رفع این بهانه نیز برخی مسئولین حتی در پی پیگیری رفع این موضوع بر نیامده‌اند.

منبع: سینماپرس

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

سپید‌هایی بین سطح و لطافت

بررسی سریال‌های رمضان‌ ۱۴۰۰

عدم ارتباط منسجم میان نمایش خانگی، تلویزیون و سینما

از روز اول شرطم عدم استفاده از چهره‌ها بود

مسئولانی که «می‌دانند» اما «نمی‌خواهند»

مهمانان ناخوانده نقده عاملان جنگ خونین ۳ روزه!

حمله به «اچ ۳» در ابتدای جنگ نیروی هوایی عراق را زمینگیر کرد

نگاهی به سریال‌های ماه رمضانی و جای خالی کمدی!

چرا کیفیت سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی رو به افول است؟

پخش تلویزیونی و اکران آنلاین راه نجات سینمای یخ‌زده

تعویق معنا در غزل صائب

اعتراف آمریکا در حمایت از عراق

شعر هیأت باید عامیانه باشد، ولی در ورطه عوام‌زدگی نیافتد

آنتن ما نیاز به قهرمانان واقعی دارد، اما نه شتاب‌زده!

کتاب‌ها چگونه تبلیغ می‌شوند؟

مستندسازی توان مقابله با «مافیا» را دارد؟

کاریزمای آوینی دست مخالفینش را برای پول‌سازی بسته بود

زن شهیدی که مهریه‌اش یک عملیات نظامی بود

وقتی امینی از چشم امریکا افتاد!

صیاد خودش را بدهکار انقلاب می‌دانست

سلیقه‌های مختلف فرهنگی مخاطب ما هستند

بوفی که واقعا کور است!

روایت قلم آوینی

کامران، غزاله، آوینی و چند روایت گم‌شده دیگر

گره عجیب و غریب دو قسمت پایانی با دادگاهی بی‌اساس

بزن و برو‌های تلویزیون مخاطب را به ماهواره سوق می‌دهد

از تقدس‌گرایی پرهیز کردیم

زیر سقف موزه‌های جامعه و جهان مدرن

برخلاف ما جریان «نفوذ» بی‌کار نیست

«نون. خ» برند محبوبی که نیاز به صیانت دارد