امروزه آیین‌هایی با عنوان جنبش‌های نوپدید دینی به صحنه آمده اند که با محور قرار دادن معنویت و امور فوق طبیعی سعی در ارائه جریانی متعالی و رازآمیز دارند. اندیشه‌های کوئیلو یکی از این جریان‌های نوپدید معنوی است.
به گزارش فرهنگ سدید؛ امروزه آیین‌هایی با عنوان جنبش‌های نوپدید دینی به صحنه آمده اند که با محور قرار دادن معنویت و امور فوق طبیعی سعی در ارائه جریانی متعالی و رازآمیز دارند. اندیشه‌های کوئیلو یکی از این جریان‌های نوپدید معنوی است. وی نیز همانند دیگر سرمداران معنویت‌های نوپیدا و نوپدید مدعی ارائه بینشی است که می‌خواهد جای دین را بگیرد. در واقع کوئیلو نیز مانند دیگر سردمداران فرقه‌ها مکتب معنوی خود را جانشین دین معرفی می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اردیبهشت امسال در بازدید مفصلی که از نمایشگاه کتاب داشتند، با غرفه‌داران به گفت: وگو نشستند. در بخشی از این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای درباره چند کتاب از این ناشر با غرفه‌دار‌ها گفتگو کردند. یک کتاب از پائولو کوئیلو نویسنده اثر مشهور «کیمیاگر» کتابی بود که نظر رهبری را جلب کرده و ایشان درباره آن از غرفه‌دار‌ها پرسیدند: «این کتاب درباره‌ی چیست؟» فروشنده گفت: «درباره‌ی یک سفر معنوی است» رهبر انقلاب گفتند «اما این نویسنده اصلا اهل معنویت نیست»

**پائولو کوئیلو کیست؟

پائولو کوئیلو در سال ۱۹۴۷ م. در برزیل به دنیا آمد و در نوجوانی و جوانی احساسات ضدّ مذهبی شدیدی داشت. از هفده سالگی به بعد سه بار در بیمارستان روانی بستری شد. مدت‌های مدیدی از دارو‌های اعصاب و روان استفاده می‌کرد و سپس به استفاده از مواد مخدر روی آورد. پیشینة اخلاقی و اجتماعی بسیار منفی و تاریکی داشت. کوئلیو چندین بار تصمیم به خودکشی گرفت. کتاب‌های او بازتاب تفکراتش بوده و با جوسازی تا به حال به ۵۶ زبان دنیا ترجمه شده اند.
وی در تئاتر‌های ضداخلاقی و مستهجن، نقش ایفا می‌کرد و با کمک یکی از دوستانش، مجموعه داستان‌های کمدی سکسی بهنام «کرینگ ها» را منتشر کرد. این مجموعه آن قدر مستهجن بود که حکومت وقت برزیل آن را برای فرهنگ عمومی مردم زیان آور دانست و او را به همراه دوستش به دلیل انتشار این اثر زندانی کرد.
کوئیلو چندین بار تصمیم به خودکشی گرفت. وی زندگی خانوادگی بسیار ناموفقی داشته و تاکنون سه بار ازدواج کرده است؛ هرچند از ارتباط آزاد با زنان و دختران دیگر ابایی ندارد.

** کوئیلو وسیاست

پائولو کوئیلو مکتب معنوی خود را سیاسی می‌داند. وی به صراحت اعلام می‌کند که برنامه‌های سیاسی و اجتماعی برای تحریک زنان، حمایت از گرایش‌های فمینیستی و ترویج تساهل و تسامح مذهبی در دنیا دارد.

** از ارتباط با صهیونیست‌ها تا فتنه ۸۸

پائولو کوئیلو ملاقاتی را با شیمون پرز صهیونیست داشت و از او هدیه‌ای دریافت کرد. وی در خردادماه ۱۳۷۹ به ایران سفر کرد. بیشتر آثار کوئیلو را فردی با نام «آرش حجازی» ترجمه کرده است که در فتنه ۸۸ نیز نقش داشت.

** خودستایی کوئیلو

در برابر عارفان حقیقی که خود را در پیشگاه خدای متعال به شمار نمی‌آورند و هرگز دیگران را به سوی خود دعوت نمی‌کنند، یکی از مشخصات رهبران فرقه‌های انحرافی، خودستایی فراوان آنان است. در واقع سران فرقه ها، خود را افرادی استثنایی و بهره‌مند از نیرو‌هایی خارق العاده و غیر طبیعی جلوه می‌دهند. اینان خود را واجد کرامات و قدرت‌های فوق العاده نشان می‌دهند و به شیوه‌های گوناگونی تلاش می‌کنند به مخاطبان خود بباورانند که، ولی نعمت و صاحب اختیار آنان هستند.
این نوع از خودستایی و خودبزرگ بینی را در پائولو کوئیلو نیز دیده می‌شود. برای نمونه وی درباره لحظات نخستین تولدش می‌گوید: یادم می‌آید چشمانم را گشودم و با خودم گفتم این مادر برگ من است در حالی که تازه به دنیا آمده بودم.

** موضوعات موجود در آثار کوئیلو

«عشق در قالب داستان‌های متفاوت»، «عرفان و اشراق از نوع ساحری» و «سیاست با گرایش همبستگی جهانی» بخشی از مفاهیم کلیدی موجود در آثار کوئیلو است.

**اندیشه‌های حاکم بر مکتب معنوی انحرافی کوئیلو

فهم اندیشه ها، ایده‌ها و مبانی فکری کوئیلو، پیچیدگی‌های ویژه‌ای دارد؛ زیرا قالب بیانی اش ادبی و داستانی است و اندیشه‌های خود را کمتر شفاف و صریح بیان می‌کند. با این حال برخی از اصول و اندیشه‌های او عبارتند از: «عنصر جنسیت»، «قطب محوری»، «افسانه شخصی»، «کیمیاگری»، «لذت طلبی»، «تناسخ»، «ترویج برهنگی»، «نیایش به صورت رقص»، عشق زمینی»، «ترویجروسپی گری»، «تبلیغ پلورالیسم دینی و سلوکی و «تجربه دینی».

**نقد اندیشه پائولو کوئیلو

در نقد اندیشه پائولوکوئیلو می‌توان به «حمایت از پلورالیسم مذهبی و فرقه ای»، «تاثیرپذیری ازعقاید مارکسیستی و عرفان ساحری»، «الهام گیری از داستان‌های یهودی» و «قصه پردازی و اوهام» اشاره کرد که در جای جای آثارش مشاهده می‌شود.
 
 

منابع:

-کتاب «نگرشی بر آراء و اندیشه‌های پائولوکوئیلو»، محمدتقی فعالی، نشر عابد
-بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور، احمدحسین شریفی، دانشگاه مجازی المصطفی
-فرقه‌های نوظهور، حمید نگارش، انتشارات زمزم هدایت
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha: