حجت فاخری
چند وقتی است ظاهراً رئیس جمهور متصدی بیان مشکلات و نقص‌هایی شده است که البته عمده آن مربوط به وظایف و عملکرد خود دولت است در همین خصوص در سال گذشته بعداز سخنان آقای روحانی، رهبری بیان داشتند مخاطب عمده باید‌هایی که گفته شد خود رئیس جمهور و همکارانش هستند. در اقدامی مشابه امسال هم رهبر انقلاب اشاره‌ای به سخنان رئیس جمهور داشتند.
گروه گفتمان فرهنگ سدید؛ حجت فاخری: روز هشتم ماه مبارک رمضان امسال هم مانند سال‌های گذشته برخی از مسئولین کشوری و لشکری، افطار مهمان آیت الله خامنه‌ای بودند. در روز‌های ماه مبارک آیت‌الله خامنه‌ای با افراد مختلفی دیدار و گفتگو دارند که یکی از این دیدار‌ها اختصاص به سران و مسئولین دارد. معمولاً در این قبیل دیدار‌ها سخنان مهم و راهبرد کلان جمهوری اسلامی توسط رهبری تبیین می‌شود، اما این دیدار سخنران دیگری نیز دارد که معمولاً رئیس جمهور است، گزارشاتی از اقدامات و رفع موانع و مشکلات بخشی از سخنانی است که توسط مسئول دولت گفته می‌شود. اما چند وقتی است ظاهراً رئیس جمهور متصدی بیان مشکلات و نقص‌هایی شده است که البته عمده آن مربوط به وظایف و عملکرد خود دولت است در همین خصوص در سال گذشته بعداز سخنان آقای روحانی، رهبری بیان داشتند مخاطب عمده باید‌هایی که گفته شد خود رئیس جمهور و همکارانش هستند. در اقدامی مشابه امسال هم رهبر انقلاب اشاره‌ای به سخنان رئیس جمهور داشتند و چنین فرمودند: «اینکه آقای رئیس جمهور بیان کردند که بایستی مدیریت و برنامه‌ریزی بهتر شود، درست است؛ باید بشود و بکنند دیگر و بروند دنبال فعالیت جدی در این زمینه و راه هم باز است.»
راه حل برون رفت از مشکلات جامعه به ویژه معضلات اقتصادی، عمل کردن است؛ نه تنها بیان مشکلات، از این رو در ادامه به جزئیات عبارت رهبری پرداخته خواهد شد.

۱. مدیریت و برنامه ریزی بهتر
یکی از مشکلات اساسی کشور استفاده نکردن از مدیران کارآمد است. افرادی که به عنوان مدیران مختلف بخش‌های اجرایی استفاده می‌شوند به علت نداشتن انگیزه کافی و یا ترجیح منافع شخصی بر منافع عمومی، برای کشور کارگشا نیستند. افرادی باید در رأس امور باشند که دارای تعهد و تخصص لازم باشند و تنها به فکر حرکت نظام به سوی پیشرفت و تعالی باشند و به تعبیر آیت‌الله خامنه‌ای دارای روحیه انقلابی باشند. اگر این کار صورت گیرد، بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف خواهد شد. اما تنها حضور مدیری کارآمد به نتیجه نخواهد رسید، بلکه داشتن برنامه برای رسیدن به هدف لازم است وجود داشته باشد. از همین جهت است که برای رفع مشکلات اقتصادی کشور ضروری است در به کارگیری مدیران لایق همت گماشته شود و در جهت بالا بردن بهره‌وری برنامه‌ریزی دقیق و عملی وجود داشته باشد، البته مسئول اصلی در بخش کلان جامعه رئیس جمهور و تیم وی است.

۲. فعالیت جدی
مشکل اقتصاد و بهبود وضعیت زندگی اقشار ضعیف و متوسط جامعه، تنها به وسیلة بیان مشکلات، حاصل نمی‌گردد و اگر تنها متکی به بازی‌های رسانه‌ای و صرف ادعا باشد که دارای ظاهری کارآمد، ولی دارای محتوایی بی‌فایده باشد، نباید از اقدامات و فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد انتظار چندانی داشت. بلکه باید گفت: به عمل کار برآید به سخندانی نیست؛ بنابراین با ایجاد موج رسانه‌ایی که تنها در بیان مشکلات و نواقص است، معضله‌ای حل نخواهد شد، بنابراین لازم است تا افراد جامعه با تقویت روحیه کار و تلاش در جهت رفع موانع و مشکلات قدمی بردارند و ابتدا هم این کار باید از سوی مسئولین اتفاق بیفتد، چراکه بنا به فرمایش پیامبر اکرم: «الناس علی دین ملوکهم» به عبارت دیگر مردم چشمشان به مسئولین است و اگر اقدامی از سوی مسئولین واقع شود مردم همان را دنبال می‌کنند و عکس این هم صادق است و اگر مسئولین خود اقدامی نکنند نباید از مردم توقعی داشته باشند.

۳. فراهم بودن زمینه و باز بودن مسیر خدمت
متأسفانه در سال‌های اخیر یکی از بهانه‌هایی که برخی مسئولین می‌گیرند، نداشتن اختیارات لازم، کافی و نبود زمینه برای خدمت‌رسانی و رفع مشکلات مردم است. با توجه به فرمایشات و اقدامات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای بیان چنین سخنانی صرف ادعا و فرار از پاسخگویی است، شاهد آن هم سخنان مختلف رهبری است که در آخرین مورد در روز هشتم ماه رمضان بیان کردند که زمینه فراهم و مسیر باز است. البته نمونه‌های فروان دیگری هم وجود دارد، مانند اینکه معمولاً دولت‌ها مختلف هرگاه مجوزی که بنابر قانون احتیاج به اذن رهبری داشت و کسب تکلیف می‌کردند، مخالفتی از جانب آیت‌الله خامنه‌ای دیده نشده است و غالباً با درخواست دولت‌ها موافقت کرده اند، بنابراین بیان نبود زمینه، امکانات و محدود بودن اختیارات دولت ادعایی بی‌اساس است و مسیر خدمت رسانی همواره باز است.
ارسال نظر
captcha