به گزارش فرهنگ سدید؛ ادیان گوناگون طی قرون متمادی، هر یک راه و روش و آئینهای خاصی را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب دانستهاند. از جمله این آموزههای دینی روزه است که در ادیان، آئینها و سرزمینهای مختلف، شکلهای گوناگون به خود گرفته است. خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ» (ای کسانی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید). این آیه نشان میدهد که روزه بر مسلمانان و بر امتهای پیش از آنان نیز واجب بوده است. تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزههاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد، اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن بطور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست. پس از این مقدمه بطور خلاصه به اهمیت روزه در میان یهودیان، مسیحیان، زرتشتیها و صابئین مندائی اشاره خواهیم کرد:
یهودیت
یهودیها در یوم کیپور (YOM KIPPUR) روزه میگیرند. یوم کیپور تعطیلی مذهبی یهودیان در ماه سپتامبر یا اکتبر است که مردم در آن روز روزه میگیرند و در کنیسه، دعای صبر میخوانند. آن روز را، روز کفاره هم میگویند. یهودیان شش روز دیگر را نیز روزه میگیرند که "TISHA B'AV" نهم آوریل، روزی که معبد یهودیان در آن روز تخریب شد، از آن جمله است. در «یوم کیپور» و "TISHA B'AV" خوردن و آشامیدن از زمان غروب آفتاب تا غروب بعدی به مدت ۲۴ ساعت ممنوع است، در حالی که در سایر ایام روزه، این محدودیت از طلوع تا غروب آفتاب است. هدف از روزه در دین یهودیت، استغفار از گناهان یا درخواست حاجت خاصی از خداست.
مسیحیت
مسیحیت فرقههای زیادی دارد که شاید به دلیل عدم تفاهم بر روی اصول دینی، فرهنگ متفاوت مسیحیان و سلیقههای شخصی بوده است. گاهی تفاوت اعتقادی بین این فرقهها آنقدر زیاد است که شاید هر کدام دین متفاوتی به نظر آیند.
کاتولیک:کاتولیکها در روزهای چهارشنبه خاکستر «ASH WEDNESDAY» اولین روز ایام روزه مسیحیان و جمعههای ایام روزه «LENT» و جمعه پاک «GOOD FRIDAY» روزه میگیرند و از خوردن گوشت خودداری میکنند. کاتولیکها قرون متمادی از خوردن این ماده غذایی در تمام جمعهها منع شده بودند، اما از اواسط دهه ۱۹۶۰ م. خودداری از مصرف گوشت در جمعههای خارج از ایام روزه، به نظر محلی و شخصی افراد واگذار شد. در روز چهارشنبه خاکستر و جمعه پاک، خوردن دو وعده غذایی کوچک و یک وعده غذایی عادی جایز است، اما خوردن گوشت ممنوع است. در سایر جمعههای ایام روزه نیز مصرف هر نوع گوشتی حرام است. برای روزههای اختیاری در روزهای جمعه، برخی افراد به جای خودداری از غذا خوردن، ریاضت دیگری را برای تقرب در نظر میگیرند یا نماز مخصوصی را میخوانند. هدف از این روزه کنترل هواهای نفسانی و ریاضت کشیدن برای بخشایش گناهان و همدردی با فقراست.
ارتدوکس شرقی: در این فرقه، دورههای متعددی برای روزه وجود دارد که شامل ایام روزه «LENT»، روزههای رسولان «APOSTELS»، روزه آسودن یا دورماسیون «DORMITION»، روزه تولد مسیح «NATIVITY» و روزههای دیگر است. هر چهارشنبه و جمعه، روزهای روزه به شمار میآیند به غیر از آنهایی که در هفتههای خالی از روزه واقع میشوند. در روزه این آیین به طور کلی مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ ممنوع است. ماهی در برخی روزهای روزه ممنوع است و در بعضی روزها مجاز. ارتدوکسها به این دلیل روزه میگیرند که معتقدند پرهیز از شکمپروری، رحمت خدا را برای آنها به ارمغان میآورد.
پروتستان: روزه در این آیین، قانون جامعی ندارد، بلکه به انتخاب و صلاحدید افراد، کلیساها، مؤسسات یا انجمنهاست. برخی از افراد کلاً از مصرف غذا و نوشیدنی امتناع میکنند؛ بعضی دیگر فقط آب یا آب میوه مینوشند؛ یا اینکه فقط غذاهای مشخصی را میخورند و از غذاهای خاصی امتناع میکنند و با هر وسوسهای مقابله میکنند. هدف از روزه در این آیین، تقویت روح یا به کرسی نشاندن یک سخن حق در جامعه مدنی یا سیاسی است.
زرتشت
در مورد روزه در آیین زرتشت نیز باید گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر اینکه باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه میشود، ناپسند میباشد. اما برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز میکنند. این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند. میباشد. موبد خورشیدیان؛ رییس انجمن موبدان تهران میگوید: «در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده میشود و روزه ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. در عین حال در آیین زرتشت در ۴ روز مخصوص در هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و استفاده کردن از گوشت ممنوع است». دکتر خورشیدیان در تشریح معنای روزه باطن میگوید: «ما زرتشتیان باید در سه بخش معنوی “شنوایی”، “اندیشه” و “حساس” همیشه روزه داشته باشیم یه آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و بخ “اندیشه و حساس و شنوایی” مان همیشه سرشاز از نیکی باشد. همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تأکید شده است و آن حفظ هفت عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از هرگونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این عمل نیز تحت عنوان روزه یاد میشود».
صابئین
صابئین یا مندائیان؛ پیروان حضرت یحیی (ع) در روزهای ویژهای از سال که آنها را مبطل مینامند از خوردن گوشت، ماهی، تخم مرغ خودداری میکنند از جمله این روزها ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ ماه سمبلتا، روزهای ششم و هفتم ماه دولا و روز دوم ماه هطیا است. آنها روزه واقعی را روزهدار بودن اعضا و جوارح آدمی میدانند که در کتاب کنزاربا یا صحف آدم مقدسترین کتاب مندائیها آمده است: «ای مومنان برایتان گفتم که روزه بزرگ فقط نهی از خوردن و آشامیدن نیست بلکه دیدگانتان را از نگاههای هیز و شیطانی و گوشهایتان را از شنیدن حرفهایی که مردم در خانه خود میزنند برحذر دارید و زبانهایتان را به گفتارهای دروغ و ناپسند نیالائید و ...».
منابع:
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
سازمان تبلیغات اسلامی
تبیان