تفسیر آیه‌ای از قرآن به مناسبت روز دوازدهم ماه مبارک رمضان؛
ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و تلاش برای فهم بیشتر معارف قرآن است. از سوی دیگر نظام اسلامی ما در سال‌های اخیر با چالش‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است که اصلی‌ترین راه برای غلبه بر این چالش ها، افزایش فهم و بصیرت سیاسی مردم است؛ قرآن کریم کتابی بصیرت بخش است و تمسّک به آیات قرآن در تحقق این امر مهم کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ شبیر فیروزیان: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و تلاش برای فهم بیشتر معارف قرآن است. از سوی دیگر نظام اسلامی ما در سال‌های اخیر با چالش‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است که اصلی‌ترین راه برای غلبه بر این چالش ها، افزایش فهم و بصیرت سیاسی مردم است؛ قرآن کریم کتابی بصیرت بخش است؛ «هذا بَصائِرُ لِلنَّاس؛ این قرآن برای مردم بصیرت‌ها آفرین است.» (جاثیه/ ۲۰) و تمسّک به آیات قرآن در تحقق این امر مهم کمک شایانی خواهد کرد. فرهنگ سدید تلاش دارد در طول ماه مبارک رمضان، هر روز بامحوریت یک آیه شریفه به برخی سؤالات و شبهات سیاسی - اجتماعی پاسخ دهد.

به مناسبت روز دوازدهم ماه مبارک رمضان، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با محوریت استناد به متون مقدّس توسط سیاسون به برخی سؤالات و شبهات سیاسی پیرامون این موضوع پاسخ می‌دهیم.

 
چرا برخی سیاستمداران، برای توجیه عملکرد غلطشان به متون مقدس استناد می‌کنند؟

«فَأَمَّا الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِیلِه؛ اما آن‌ها که در قلوبشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می‌نمایند، زیرا به دنبال فتنه انگیزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستى) براى آن مى طلبند.» (آل عمران: ۷)

یکی از روش‌های منافقان و بیماردلان سیاسی برای تغییر فکر مردم، «استناد به متشابهات متون مقدّس»، همچون قرآن، روایات و سیره اهل بیت (ع) است.
بدیهی است در جامعه‌ای که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، استناد به متون مقدّس و یا استناد به رفتار‌های انسان‌های مقدّسِ مورد قبول آن جامعه، برای مردم حجّیت آور است؛ و این همان چیزی است که بیماردلان و منافقان در جهت باطل خود و برای تأثیرگذاری تئوریک بر ذهن مردم، از آن بهره می‌گیرند. آنان دیدگاه‌های باطل خود را بگونه‌ای مستند به سخنان حق در آیات و روایات می‌کنند تا برای مردم باورپذیر باشد.

آیه پیش گفته به همین ویژگی بیماردلان منافق صفت اشاره می‌نماید. طبق بیان این آیه شریفه، این افراد به سه دلیل این کار را انجام می‌دهند:

۱- دلیل روحی: دل هایشان دچار انحراف است. (الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ)
۲- دلیل فکری: به دنبال اثبات عقیده و عملکرد غلط خود برای مردم هستند. (وَابْتِغاءَ تَأْوِیلِه)
۳- دلیل عملی: به دنبال ایجاد فتنه‌های اجتماعی و سیاسی هستند. (ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ)

در روایات اهل بیت (ع)، از این روش منافقانه با عنوان «تفسیر به رأی» یاد شده است که صاحبان آن به شدّت مورد مذمّت قرار گرفته اند.
فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود در ذهن مردم، بصورتی غیراصولی و غیرقاعده‌مند از بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت (ع) بهره می‌برد، یکی از شاخصه‌های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست.
ارسال نظر
captcha