تفسیر آیه‌ای از قرآن به مناسبت روز نهم ماه مبارک رمضان؛
ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و تلاش برای فهم بیشتر معارف قرآن است. از سوی دیگر نظام اسلامی ما در سال‌های اخیر با چالش‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است که اصلی‌ترین راه برای غلبه بر این چالش ها، افزایش فهم و بصیرت سیاسی مردم است؛ قرآن کریم کتابی بصیرت بخش است و تمسّک به آیات قرآن در تحقق این امر مهم کمک شایانی خواهد کرد.
به گزارش فرهنگ سدید؛ شبیر فیروزیان: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن و تلاش برای فهم بیشتر معارف قرآن است. از سوی دیگر نظام اسلامی ما در سال‌های اخیر با چالش‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است که اصلی‌ترین راه برای غلبه بر این چالش ها، افزایش فهم و بصیرت سیاسی مردم است؛ قرآن کریم کتابی بصیرت بخش است؛ «هذا بَصائِرُ لِلنَّاس؛ این قرآن برای مردم بصیرت‌ها آفرین است.» (جاثیه/ ۲۰) و تمسّک به آیات قرآن در تحقق این امر مهم کمک شایانی خواهد کرد. فرهنگ سدید تلاش دارد در طول ماه مبارک رمضان، هر روز بامحوریت یک آیه شریفه به برخی سؤالات و شبهات سیاسی - اجتماعی پاسخ دهد.
به مناسبت روز نهم ماه مبارک رمضان، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با محوریت مقاومت به برخی سؤالات و شبهات سیاسی پیرامون این موضوع پاسخ می‌دهیم.
 
آیا «مقاومت» در برابر دشمن، به «امنیّت» ما آسیب می زند؟
 
«إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ؛ اگر نیکى به شما برسد، دشمنان شما را ناراحت مى‏کند و اگر حادثه ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال مى‏شوند. (امّا) اگر (در برابر دشمنان) استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، نقشه‏هاى (خائنانه) آنان، به شما زیانى نمى‏رساند خداوند به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد.» (آل عمران:۱۲۰)

برخلاف تصور برخی افراد که مقاومت در برابر دشمنان را موجب فشار اقتصادی و نظامی بیشتر آن‌ها و در نتیجه به خطر افتادن امنیت کشور می‌دانند، علاوه بر عقل و تجربه، از آیات و روایات متعددی می‌توان این حقیقت را اثبات کرد که مقاومت در برابر دشمن، امنیت اقتصادی و نظامی به همراه دارد.
برخی آیات (مانند آیه پیشین) به وعده‌های الهی در این زمینه اشاره دارند و این وعده‌ها برای کسانی که باور قلبی محکمی به وعده‌های خداوند متعال دارند، قابل درک خواهد بود. در آیه دیگری از قرآن کریم می‌خوانیم:
«إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ کسانى که گفتند: پروردگار ما اللَّه است، سپس استقامت کردند، نه ترسى براى آنان است و نه اندوهگین مى‏شوند.» (احقاف/۱۳)
از آنجا که خداوند در آیه بعد از این آیه شریفه به پاداش اخروی استقامت کنندگان اشاره می‌فرماید: «أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدِینَ فِیها» (احقاف/۱۴)، بنابراین به نظر می‌رسد می‌توان عبارت «فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» در این آیه شریفه را ناظر به پاداش دنیایی استقامت کنندگان دانست و آن اینکه نتیجه استقامت یک جامعه در راه خدا، امنیت در همین دنیا – به معنای عام کلمه و با همه مصادیق آن – است.
علاوه بر اعتماد به وعده‌های الهی، با محاسبات عقلانی و تجربی نیز به این نتیجه می‌رسیم که استقامت در برابر دشمنان، امنیت و پیشرفت را به همراه خواهد آورد. اصولاً مقاومت در برابر دشمن به تدریج موجب یأس او خواهد شد. زمانیکه دشمن ببیند با سد محکمی از مقاومت روبروست، نهایتاً از فشار خود دست برخواهد داشت. امام امیرالمؤمنین (علیه السلام) در چند روایتِ هم مضمون فرموده اند:
«مَن طَلَبَ السَّلامَة لَزِمَ الإِستِقامَة؛ هرکس (فرد یا ملتی) که می‌خواهد سالم بماند (امنیت داشته باشد)، باید استقامت ورزد.»
«السَّلامَةُ مَعَ الإستِقَامَة؛ سالم ماندن (امنیت) همراه با ایستادگی است.»
مَن لَزِمَ الإستِقامَة لَم یَعدَمِ السَّلامَة؛ هرکس ایستادگی ورزد، سلامتی (امنیت) را از دست ندهد
تجربه‌های متعدد ۴۰ ساله در جمهوری اسلامی صحت این گزاره عقلانی، قرآنی و روایی را بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است. مهمترین این تجربه ها، تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی بود که مقاومت ۸ ساله ملّت ایران، امنیّتی کم نظیر برای کشور ایجاد نموده است. حال این تجربه را در جنگ اقتصادی که دشمن به ما تحمیل نموده است نیز می‌توان آزمود.
ارسال نظر
captcha