بسته خبری ادیان توحیدی از فعالیت‌های اردیبهشت ماه ۹۸ ادیان توحیدی ایران گزارش می‌دهد و شامل حضور رئیس انجمن موبدان تهران در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، حضور ناشران اقلیت‌های دینی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پیام تبریک خلیفه ارامنه تهران به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان است.
به گزارش فرهنگ سدید؛ بسته خبری ادیان توحیدی از فعالیت‌های اردیبهشت ماه ۹۸ ادیان توحیدی ایران گزارش می‌دهد. این بسته شامل حضور رئیس انجمن موبدان تهران در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت، حضور ناشران اقلیت‌های دینی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، پیام تبریک خلیفه ارامنه تهران به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آنان است که به شرح زیر ارائه می‌شود:
 
هرمزدیار رستم خسروی، مهندس معمار زرتشتی شنبه ۷ اردیبهشت ماه در سن ۸۵ سالگی در بیمارستان درگذشت. روانشاد هرمزدیار خسروی که دانش آموخته مهندس معماری از دانشگاه تهران بود، مسئولیت طراحی و نظارت مکان‌های دینی و فرهنگی پرشماری را در جامعه زرتشتی بر عهده داشت.
موبد اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران در «هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت» (W.H.S) به سخنرانی پرداخت. این سخنرانی یکشنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ در پنل بهداشت جهانی و ادیان انجام شد. موبد اردشیر خورشیدیان با موضوع «آب و هوا در دین زرتشتی» در سالن پورسینای مرکز همایش‌های جزیره کیش به سخنرانی پرداخت.
• اولین جلسه کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره)، روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور نمایندگانی از ادیان الهی برگزار شد.
• سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور سه انتشارات زرتشتی به نام‌های فروهر، برسم و هیرمبا برگزار شد.
• دانشگاه شهید صدوقی یزد، به مناسبت روز جهانی ماما، از ماما‌های نمونه استان یزد تقدیر کرد. در این برنامه که ۱۱ اردیبهشت ماه در تالار جوکار برگزار شد، «فیروزه پوروشسب» از پیروان دین الهی زرتشتی به عنوان مربی نمونه کلاس آمادگی زایمان مورد تقدیر قرار گرفت.
• با حضور مسئولان سازمان جوانان زرتشتی (فروهر) و افشین نمیرانیان؛ رئیس انجمن زرتشتیان تهران، روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه از آموزگاران کلاس‌های دینی زرتشتیان تهران، قدردانی شد.
• به گفته مدیر کل سیاسی وزارت کشور در ایران ۵۸ تشکل مربوط به اقلیت‌های دینی وجود دارد. ۲۹ تشکل مربوط به زرتشتیان، ۱۶ تشکل مربوط به ارامنه، ۱۰ تشکل مربوط به مسیحیان آشوری و ۳ تشکل مربوط به جامعه کلیمیان است. با توجه به اینکه جمعیت اقلیت‌های دینی در ایران حدود ۱۵۰ هزار نفر است، هموطنان اقلیت‌های دینی به ازای هر ۲۶۰۰ نفر، دارای یک انجمن می‌باشند.
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران از سوی خود، جامعه ارامنه، شورا و مجمع خلیفه گری پیام‌های تبریکی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به مقامات نظام جمهوری اسلامی ارسال کرده و برای ایشان از درگاه خداوند منان توفیق روزافزون مسئلت کرده است. در بخشی از این پیام آمده است: «در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان درود و دعای خیر مردم شکرگزار ارامنه را به شما و روزه داران مومن ایرانی ابراز می‌نماییم. ماه مبارک رمضان دورانی است که طی آن مومنان به قرب الهی نائل آمده و از طرف دیگر قلب‌ها و افکار و کردار مردم تزکیه یافته و به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند. از خداوند برای شما توفیق روزافزون و مدد باری تعالی را برای جاری ساختن عدل و مساوات در کشور عزیزمان خواستاریم. روزه و عباداتتان قبول ایزد منان باد. دعاگو اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران».
• آثار مهندس سلیمان ساسون؛ از هنرمندان کلیمی شهر اصفهان در موزه هنر‌ها به نمایش درآمد.
• روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به همت انجمن کلیمیان تهران، مراسم تقدیر از سعید تقوی؛ مسئول امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم که به پاس حدود ۲۲ سال زحمات بی دریغ مسئول امور اقلیت‌های دینی در قبال امور جامعه کلیمی ایران تدارک دیده شده بود، افراد مختلف در خصوص سال‌ها تعامل دوستانه و صمیمی با مسئول امور اقلیت ‌های دینی، نکات گوناگونی را ذکر کردند و از ایشان بابت سال‌ها تلاش مستمر، تشکر و قدردانی نمودند. تقوی نیز به مرور فعالیت‌های خود در پست سازمانی‌اش پرداخت و از مانا بودن ارتباط متقابل با جامعه کلیمیان تهران سخن گفت. قرائت دعای سلامتی و برکت، آخرین بخش این برنامه را تشکیل داد.
خانلری نماینده جامعه ارامنه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: هویت بخشی به دانش آموزان گامی در جهت کمک به ارتقاء سطح آگاهی ملی است، اگر معلمی به این امر که باید سطح آگاهی ملی و مذهبی دانش آموزان را ارتقاء دهد معتقد باشد، در این راستا حرکت و نوع تفکر خود را به آن‌ها القاء خواهد کرد.
• شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری نخستین آیین سالگرد درگذشت مرحومه فریچهر فریدونیان (۱۳۹۷- ۱۳۰۹ ش)، بانوی خیّر زرتشتی، در سرای سالمندان زرتشتی برگزار شد. در این برنامه دکتر اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران و گروهی از اعضای انجمن زرتشتیان تهران و اعضای هیات امنای سرای سالمندان زرتشتی نیز حضور داشتند. گفتنی است فریچهر فریدونیان یک ساختمان چهار طبقه را به انجمن زرتشتیان تهران هدیه کرده است.
• تئاتر «حدیث ایمان» داستانی در مورد آفرینش و عملکرد شیطان به همت انجمن کلیمیان تهران به نمایش در می‌آید.
• مسئول دفتر نماینده، ولی فقیه در استان خوزستان، طی نامه‌ای از زحمات آقای کارن خانلری و عموم ارامنه‌ای که با کمک‌های بی دریغ خود، به یاری برادران و خواهران سیل زده شان در استان خوزستان شتافتند، تشکر و قدردانی کرد.
 

منابع:
امرداد
برساد
جماران
مفاز نیوز
موسسه روشنگر
ارسال نظر
captcha