گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید؛ عباد محمدی: نقش محوری مساجد در ابتدای انقلاب و قبل از انقلاب در دروران مبارزههای انقلابیون برکسی پوشیده نیست. در روزهای نخست پیروزی انقلاب مسجد سهم عظیمی در در مدیریت کشور و مبارزه با فتنهها و هجمهها داشت. رفته رفته از نقش مساجد در امور کم شد و برای مناسبتهای مختلف نهاد و سازمانهای متفاوتی شکل گرفت. در واقع نقشی که مساجد در ابتدای انقلاب بر عهده داشتند به نهادها و سازمانهای مختلف با بودجه و هزینههای کلان واگذار شد. از همان زمان نیز بوده که راه برای هجمه فرهنگی دشمن باز شد و حتی در مقاطعی شاهد بودیم که طریق همین نهادها و سازمانها نفوذ فرهنگی و انحراف فرهنگی رخ داد. به نظر میرسد امروز باید به بهره برداری از ظرفیت مساجد برگردیم و نقش مساجد را در این حوزههای فرهنگی و اجتماعی برجستهتر کنیم. در این باره فرهنگ سدید با حجت الاسلام و المسلمین گواهی، معاون تربیت و آموزش دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا و تولیت استان مقدس امام زاده صالح درباره لزوم بازیابی نقش مساجد گفتگو کرده است که در ادامه میآید:
حاج آقا اگر ممکن است در شروع بحث، کلیتی از تعریف فرهنگ و نگاه ایران اسلامی به آن را بیان کنید.
تعاریف مختلفی برای فرهنگ وجود دارد. به مجموعه آداب، رسوم و زندگی مردم فرهنگ گفته میشود. برخلاف بسیاری از ملتها و کشورها که یک فرهنگ غنی مثل فرهنگ اسلام را دارا نبوده و نیستند، مسلمانها از یک فرهنگ فوق العاده بالا و استثنایی برخوردار هستند. در ایران نیز فرهنگ به موضوعات خاصی تعلق دارد که این فرهنگ بالا و استثنایی برای خود الزاماتی دارد. این الزامات را باید برای او به وجود بیاوریم تا اینکه بتوان از آن خوب بهره برداری کرد؛ لذا انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود. بحث مسائل اقتصادی در ابتدای انقلاب کمتر مطرح بود. وضعیت اقتصادی در ابتدای کار خوب نبود؛ شاید مردم هم به همان مقدار بسنده کرده بودند و شاید احساس کرده بودند همین کفایت میکند. یعنی تولیدی نداشتیم، صادراتی نداشتیم یک کشور وارد کننده به تمام معنا بودیم و در حقیقت وابستگی صد در صد به بیگانگان غربی، اروپایی و کشورهای دیگر داشتیم. انقلاب اسلامی وقتی که کار را آغاز کرد دشمنیهای فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی هم شروع شد.
ممکن است درباره این موضوع که انقلاب ما فرهنگی بود بیشتر توضیح دهید.
انقلاب اسلامی انقلاب فرهنگی بود ولی زیر ساختهای اقتصاد وابسته به غرب و شرق را نیز به هم ریخت. با شروع انقلاب اسلامی باید موضوع این زیر ساختهای اقتصادی حل می شد. یک کشوری نمیتواند صددرصد واردکننده، نیازمند و وابسته باشد و بعد بخواهد استقلال داشته باشد. استقلال زمانی ایجاد می شود که وابستگیها به حداقل برسد و خود بتوانیم کالاهایی را صادر کنیم.
در همان ابتدای انقلاب اسلامی، جنگ خانمان سوز هشت سال دفاع مقدس به ما تحمیل شد. قبل از شروع جنگ بیش از یک سال اقوام ایرانی را به جان هم انداختند و غائله پان ترکیسم، پان عربیسم و پان بلوچیسم، توسط دشمنان به وجود آمد و آن غائله کردستان، سیستان و بلوچستان و زاهدان و ترکمن صحرا، خوزستان را خلق کردند اما با همه سختیها نظام از شرایط به وجود آمده عبور کرد. دیدند توفیقاتی در داخل ندارند آمدند کشورهای منطقه را علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند و شخصی مثل صدام را اجیر و جنگ نیابتی از طرف غرب را به ما تحمیل کردند. بیش از پنجاه کشور با ما در جنگ بودند، ولی کشور با تمام وجود در مقابل اینها ایستاد، علت عمده ایستادگی هم سه چیز بود: یکی ایمان بود، مردم یقینا و قویا نسبت به ایمان خودشان معتقد بودند و می دانستند که موفق خواهند شد. دوم رهبریهای بی بدیل امام راحل (ره) و سوم اتحاد، همبستگی و یک دلی کشور در دفاع مقدس بود که همین عوامل نیز باعث شد در جنگ پیروز شویم.
زمانی که دشمنان متوجه شدند که از طریق نظامی و کودتا و ترور نمیتوانند اقدامی کنند جنگ فرهنگی را آغاز کردند و تهاجم فرهنگی که مقام معظم رهبری نسبت به این قضیه تعابیر مختلفی دارد را آغاز کردند. مقام معظم رهبری بحث شبیخون فرهنگی را مطرح و سپس بحث ناتوی فرهنگی را مطرح کردند و فرمودند که اینها در داخل کشور در حال مهندسی کردن مسائل فرهنگی هستند. دشمنان ابتذال را در کشور رواج دادند بعد از ان که فضای دولت مردانمان در دوم خرداد برای بیگانگان باز شد و زمینه فراهم شد که این ابتذال را بتوانند به حد اعلا برسانند و کار بسیار سنگینی را علیه جمهوری اسلامی شروع کردند، ولی از آنجا که جمهوری اسلامی واکسینه شده بود در مقابل این مسائل ایستادگی کرد و این تهاجم را به حداقل رساند. آرام آرام فضاهای مجازی و مسائل مختلف دیگر به وجود آمد. اینها در به ابتذال کشاندن جوانها و از دست رفتن صحنههای مسائل اعتقادی و دینی با هجمههای سنگین کمک کرد. باز هم نظام در مقابل آنها ایستادگی کرد و توانست توفیقات فراوانی را به دست آورد.
همانطور که خودتان هم متذکر شدید و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، علیه ما یک ناتوی فرهنگی اتفاق افتاده است. به لحاظ نظامی وقتی علیه یک کشور هجمه میشود تمام نیروها و شبکهها در مقابل این تهاجم ایستادگی میکنند منتها در عرصه فرهنگی این موضوع احساس نمیشود، یعنی ما احساس مقاومتی از داخل کشور نمیبینیم. آیا به نظر شما نفوذی فرهنگی در داخل کشور وجود دارد؟ یا اینکه قدرت درک این جنگ فرهنگی در بین مسئولین نیست؟
عرض کردم در دورهای دشمنان بر مسئولین و سیاست گذاران فرهنگی در کشور استیلا و نفوذ پیدا کرده بودند. اتاق فکرها و انجمنهای متعددی را در داخل و خارج کشور تشکیل شد و تنها راه برخورد با جمهوری اسلامی را مسئله فرهنگی دانستند که بتوانند آن اعتقادات را سلب و بی اعتمادی را در جامعه به وجود بیاورند و اعتقادات مردم را ضعیف کنند. هر دوی این موضوعات قابل بحث است نفوذ بیگانگان در بدنه تصمیم سازی کشور که مسئولین سهل انگار را تحت تاثیر قرار دهند. در دولت دوم خرداد بحث تساهل و تسامح یکی از بحثهای بسیار جدی مطرح بود که باید تساهل و تسامح باشد و در این مسائل خیلی نباید سختگیری شود. اما این موضوع در داخل کشور باعث شد آرام آرام این فضای آماده شود در نفوذیها در داخل نفوذ پیدا کنند. مسئولین ما و تصمیم گیران فرهنگی نسبت به این قضیه انگیزه داشتند. در دفاع مقدس هیچ کس انگیزه کمک به بیگانه را نداشت محکم پیروز شدیم اما در مسائل فرهنگی کدهایی از داخل داده میشد و سیگنالهایی که از خارج میآمد گیرندهای در داخل آن ها را می گرفت و با عناوین مختلف بر سر نظام می کوبیدند به طور نمونه با شعار انتخاباتی سال ۶۸، سال ۷۸ و سال ۸۸ هم سینگالهای خارجی بوده و هم گیرندههای داخلی آنها رو احصاء میکردند و رصد میکردند و میگرفتند خب این اتفاق افتاد.
ضمن اینکه دشمن تهاجمات گسترده ای علیه فرهنگ ما داشته است بی شک که ما نیز در این چهاردهه توفیقاتی داشته ایم. توفیقات فرهنگی انقلاب اسلامی را لطفا بیان بفرمایید.
ما در عرصه فرهنگی تا حدودی موفق عمل کردیم. زمانی که دشمنان که در عرصه فرهنگی خیلی موفق نبودند عرصه اقتصادی را بر کشور تنگ کردند و تهاجم اقتصادی همه جانبه آغاز شد که تا امروز شما شاهد این تهاجم هستید. چون این موضوع بحث فرهنگی هست مشخصا به چند موضوع اشاره میکنم؛ در مقابل این هجمههای سنگین ما اگر چیزیهای را از دست دادیم دستآوردهای مهمی نیز داشتیم. باید بپذیریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از آداب و رسوم فرهنگی که از بین رفته بود، احیا شد. مسائل دینی به صورت منسجم و حساب شده، نبود بلکه متدینین و مردم دین دار در شهرها و روستاها زندگی میکردند. نماز خودشان را میخواندند حجاب سنتی داشتند. زندگیها خیلی هم به بیگانه شبیه نبود ولی تقلید و تقید به دین هم به طور ویژه وجود نداشت. انقلاب اسلامی وقتی وارد شد پایگاههای مهم فرهنگی ایجاد شد. بیش از نهصد تریبون نماز جمعه در کشور وجود دارد، در گذشته تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه به تعداد انگشتان دست بعضی از مراجع و بزرگان که مقید بودند نمیرسید. در مشهد آقا شیخ غلامحسین تبریزی پدر آقای عبد خدایی زمانی که نماز جمعه میخواند ده الی بیست نفر نماز میخواندند، عملا نماز جمعهای وجود نداشت. نماز جمعه تشکیل شد با حضور هزاران نفر که از کار و کاسبی و تجارت میزنند و در نماز جمعه شرکت میکنند، قبل از انقلاب چیزی به نام اعتکاف وجود نداشت، قبل از انقلاب چیزی به نام حجاب همگانی و یکپارچه وجود نداشت یعنی این سوغات فرنگ را رضا خان آورده و وارد کشور کرده بود اما امروز میبینیم که امروز در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته است.
علیرغم این تهاجمهای فرهنگی، آمار افراد محجبه و بدحجاب اصلا قابل مقایسه نیست. دستاوردهای راهیان نور را شما بیبینید این جوانها از مساجد و پایگاههای بسیج میآیند. میلیونها نفر در راهیان نور طی این چند سال شاید به کرات مراسم عقد و ازداوجشون را در کنار سنگر شهدای و در شلمچه، دوکوهه و جاهای دیگر برگزار کردند. اینها دستاوردها بود که اصلا به چشم نمیاد این نمازهای جماعتی که در مسجد معدود بود امروز نماز جماعت با حضور هزاران جوان برگزار میشود. دعای کمیل؛ قبل از انقلاب چیزی به نام دعای کمیل نشنیده بودیم و اوایل انقلاب بحث دعای کمیل به وجود آمد. سیل اخیر را در نظر بگیرید روحیه تعاون و همکاری در مردم ایجاد شده است. اینها همه دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی است، ازداوجهای دسته جمعی عمره دانشجویی، کربلا و عتبات دانشجویی، برگزاری محافل و جشنهای ملی و مذهبی، هیات مذهبی که واقعا معدود بود و به چشم نمیآمد ولی امروز در هر کوی و برزنی نگاه کنید هیات مذهبی به صورت هفتگی و منسجم وجود دارد. این روحیه تعاون و خدمت رسانی به یکدیگر مثل قرض الحسنههایی که در گذشته اصلا باب نبوده و امروز در خانه ها، فامیل ها، اقربها و مساجد و محافل و محلات این صندوقهای قرض الحسنه شکل گرفته و مشغول کمک رسانی به یکدیگر هستند.
شبهه ای ایجاد کرده اند که در دهه چهارم مردم ما نسبت به دین زده شده اند و توجیه می آورند که مسجد ها خالی از جوانها شده است. اصولا شما میپذیرید که حضور جوان های ما در مساجد و اماکن مذهبی کم رنگتر شده است یا خیر؟
اگر بخواهیم نسبت گیری کنیم نسبت به قبل از انقلاب خیلی رشد داشتیم. از اول انقلاب تا چهلمین سال انقلاب، نسبت به قبل از انقلاب باز هم جلو هستیم. انقلابها در دنیا نهایتا یک دهه نفوذ دارند و بعد انقلابیون خیلی راحت از کنار آن عبور میکنند. اگر بخواهیم تناسب را نسبت به دهه ۶۰ که دهه اوج دفاع مقدس و تشیع جنازه شهداء و پای کار بودن مردم در امور فرهنگی و دینی بود و امروز را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که اکنون نیز در اوج هستیم. شما ببینید هجمه، هجمهی سنگینی است تبلیغات، تبلیغات گستردهای است تریبون ها متعدد شده و شاید صدها ساعت در روز علیه بنیادهای دینی، اعتقاد و فرهنگ ما تبلیغات میشود با این وجود خلا جوانان را احساس نمیکنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمود جوانهای امروز ما به مراتب از جوانهای دهه ۶۰ بالاترند این را عملا هم نشان دادند که جوانهای امروز اگر در جنگ تحمیلی بودند میرفتند و از نوامیس و آب و خاکشان دفاع میکردند امروز هزاران کیلومتر آن طرف آب عاشقانه، آن هم مخفیانه، آن هم خیلی مظلومانه میروند و به شهادت میرسند در دفاع از حریم اهل بیت، این مسئله روشن است. درست است تهاجم دشمن سنگین شد، ولی کارهای بسیار زیادی انجام میشود و اتفاقات خیلی خوبی افتاده و باید قدر بدانیم. رهبر معظم انقلاب سال هفتاد و دو تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، بعد گوش بعضی از مسئولین ما همان تکنوکراتهای آن روز شنوا نبود و آقا فرمودند شبیخون فرهنگی و بعد فرمودند ناتوی فرهنگی، من در یک جمله بخواهم این بحث راجمع بندی کنم فضا، فضای امیدوار کنندهای است نشاط در میان جوانهای ما موج می زند منتها کار دشمن ناامید کردن و صلب اعتماد مردم از نظام است. پشتوانه نظام مردم هستند. اعتماد مردم تبلیغات گسترده از اختلاسها گرانیها و مسائل مختلف اینها بی تاثیر نیست تو مواضع مردم تو مسائل فرهنگی. اینها را بعضی آمدنی تعمدا با چراغ روشن این کار را میکنند.
تاکیدات فراوانی نیز در این حوزه وجود دارد که دشمن برای برجسته سازی فساد در کشور برنامه داد و رئیس قوه قضایی نیز اخیرا به آن اشاره داشتند. نظر شما چیست؟
بله. اغلب تبلیغات دشمن است. گاهی اوقات تلویزیون را روشن میکنیم میگوید فلان جا اختلاس شده است. دشمن بر روی این دست اتفاقات بزرگنمایی می کند.
باید دستاوردهای انقلاب را برای نسل امروز بازگو کنیم. مقام معظم رهبری در حرم امام (ره) در سال گذشته دستاوردهای انقلاب را احصاء کردند بعد از آن ما چه کار کردیم؟
قبل از انقلاب ما را از نقشه خارج کرده بودند امروز قدرت بین المللی که جمهوری اسلامی پیدا کرده یک توفیق است که ترامپ اعلام می کند که اگر ما دست از سر عربستان برداریم ایران ۷ الی ۱۰ دقیقه آنها را از بین خواهد برد و چیزی باقی نخواهد ماند. کلام آقای ترامپ را باید همواره به یاد داشت که پول گرفتن از آل سعود راحتتر از گرفتن پول مالک از مستاجر است یا مثل گاو شیرده عربستان را میدوشیم، اگر ما نباشیم شما از بین میروید. اینها مولفهای اقتدار جمهوری اسلامی است که با وجود این تحریم جانانه پای کار ایستاده است. اگر این تحریمها برای کشوری غیر از جمهوری اسلامی بود آن کشور از پای در میآمد.
مردم ما همیشه در صحنه هستند. ببینید مردم بعد از چهل سال در سیل اخیر میلیاردها تومان کمک کردند با تمام وجود حضور پیدا کردند، نیروهای مسلح را ببینید ارتش غیور ما سپاه دلاور، بسیج پر شور، نیروی انتظامی حضور پیدا میکنند آن ارتشی که خودش را پل قرار میدهد نردبان درست می کند و خم می شود تا مردم روی پشت او پا بگذارند این معلوم است که نظام یک نظام مقتدر است و دشمن علیه یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب و سرمایههای انقلاب اسلامی که خودش حافظ انقلاب اسلامی است تبلیغات میکند و سپاه را تروریسم میخواند. درمقابل مردم لباس سپاهی پوشیده و می گویند من یک پاسدار هستم. ذات و وجود مردم برای انقلاب است اما دو یا سه نکته هست که همین جا متذکر شوم یکی برخورد درست با متخلفین و مفسدین اقتصادی است، امروز درد عمده جمهوری اسلامی با مفسدین اقتصادی است و باید به معنای واقع با آنها برخورد شود. نکته دوم آنهایی که در پی حیف و میل کردن بیت المال هستند و در جمع کردن سرمایه و سوء استفاده و بهره مندی از آن به رقابت افتادند باید برخورد شود. نکته بعدی این است که باید یک نظارت دقیق در کشور حاکم باشد در بازار ما در صنعت ما در تولید ما در فرهنگ ما یک نظارت دقیق باشد، رها کردن مسائل اقتصادی باعث شده که درباره مسائل فرهنگی کسی حرف نزند. اولویت اول مقام معظم رهبری مسائل اقتصادی است که باید حل شود، اما این مسئله اقتصادی با مسائل اداره کشور یک موضوعی است که باید همه چیز در کنارش دیده شود. رهبری نفرمودند شما فرهنگ را کنار اقتصاد بگذارید، اولویت اول اولویت اقتصادی کشور است وقتی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم درست شود سوء ظنها کم میشود بد بینیها کم میشود امید در مردم بارور میشود مردم رعایت بسیاری از حدود و ثغور را خواهند کرد اما میبینند یک ولنگاری اقتصادی در کشور به وجود آمده قطعا به ولنگاری فرهنگی هم منتهی خواهد شد.
همه ما این جمله را شنیدیم که حضرت امام (ره) میفرمایدمساجد سنگر است، سنگرها را پُر کنید. به نظر شما مساجد چقدر ماهیت ابتدای انقلاب خود را حفظ کرده است؟
این تعبیر بسیار قشنگی است امام (ره) که فرمودند مساجد سنگر است. ما انقلاب را در چهل سالگی خود میبینیم از مسجد ظهور و بروز پیدا کرد و باید در آن حفظ شود. امروز حفظ انقلاب با مسجد است. وقتی هر نظامی و هر منطقهای و هر شهر و هر محلهای مسجدمحور شد، یک پایگاه است و لذا مساجد از این جهت پایگاه عظیمی است. روشنگریها از مساجد شروع شد اعزامها به جبههها از مساجد شروع شد کمک رسانیها به جبههها در مساجد شروع شده حتی موارد اقتصادی در مساجد در بدو انقلاب حل و فصل میشد. یک دفترچههای بسیج اقتصادی وجود داشت که در مساجد داده میشد دفترچه بسیج اقتصادی که کالای اساسی به مردم میدادند. قند و روغن و شکر و... اینها در مساجد توزیع میشد و اگر زلزلهای اتفاق میافتاد مانند جریان زلزله بم، رودبار که پایگاه اصلی کمک ها در مساجد بوده است یعنی اتفاقات فرهنگی و دینی در مسجد بود. حتی اگر می خواستند به مشهد سفر کنند یک هیئتی از مسجد حرکت می کرد.باید مسجد به همان حالت اول انقلاب برگردد یعنی یک پایگاه فرهنگی و تمام عیار شود. نگفتند بسیج را در محله ساختمانی درست کنید بلکه بسیج باید در مسجد باشد. وقتی نگاه میکنیم پیامبر عظیم الشان اسلام کارهای با اهمیت و مهم را در مسجد آغاز کردند اول کاری که میخواستند انجام دهند کار فرهنگی بود. بعد از مهاجرت در مدینه مسجد میسازد نمیگوید کارخانه بسازیم، صنعت درست کنیم در حالی که فقر در آن زمان اوج خودش بود. وقتی مسجد آبادی داشته باشیم اقتصاد آبادی هم داریم، وقتی مسجد آبادی داشته باشیم تعاون و همکاری در کشور موج خواهد زد، اگر مسجد فعالی داشته باشیم در عرصه فرهنگی رشد خواهیم کرد. همین قدر که شما ببینید در موقع اذان در ساعتی واحد در یک لحظه صدها نفر آقا و یا خانم محجبه به سمت مسجد میایند تا نماز بخوانند. برخی از افراد میگویند مساجد از جوانها خالی شده همین امروز سری به مساجد شهر بزنند. ۵ دقیقه قبل از اذان سیل جمعیت روانه مسجد میشود. این عتبات مقدسه چون حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) در قم را ببینید. همین امام زادگان واجب التعظیم را شما ببینید، ظهر یا وقت مغرب که میشود سیل جمعیت به حرکت در می آید. در حرم مطهر حضرت رضا (ع) ۳۰ نماز جماعت برگزار میشود چه طور میگویند خلوت شده است! در حرم حضرت معصومه (س) صبحها ۳ نماز جماعت یعنی سه بار در سه ساعت مختلف میخوانند تا افرادی که با تاخیر میرسند به نماز برسند.
به طور کلی باید گفت که قبل از انقلاب نمازهای جماعت ما روح نداشت امروز نمازهای جماعت ما دارای روح است اگرچه کمی از مساجد غافل شدیم.
حاج آقا نیازی هست که ما سندی در حوزه مسجد داشته باشیم و یا اینکه در این حوزه سندی موجود است که مساجد ما چه کارهایی را باید دنبال کنند و به چه هدفی برسند و یا اینکه چگونه مدیریت شوند؟
بله. امروز مساجد متولی دارد مخصوصا در تهران مجموعهای که به عنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد از طرف امام (ره) از اول انقلاب به آیت الله مهدوی کنی سپرده شده، تا کنون کارهای بسیار مهمی را انجام داده است. مساجد یک شیوه نامه، مرام نامه و اساس نامه دارند. شورای فرهنگی دارد. امور مساجد از پایگاه بسیج گرفته تا معتمدین محل تا مراجع ذی صلاحی که در آن منطقه هستند در مسجد متمرکز هستند. اعضای هیئت امناء، متولیان مسجد و امام جماعت به عنوان متولی اصلی و به تعبیر مقام معظم رهبری پدر مسجد هستند. امروز جلسات متعدد و برنامههای مختلف در حال انجام است و انسجام بسیار خوبی بر مساجد ما حاکم است.
لازم است نسلی که در مساجد تصمیم گیر هستند تصمیم اصلی را در محله و مساجد به جوانها بسپارند و مقداری میدان بیشتری به جوانها داده شود. وضعیت مادی مساجد ضعیف است که برای حل آن باید مساجد مردمیتر شوند. هر چیزی که مردمی شود بقاء و دوام بیشتری دارد. کمک های اندک سازمان تبلیغات و جاهای مختلف به مساجد موجب شد از بین رفتن روحیه کمک در بین مردم شد. مگر عاشورا را دولت تامین میکند؟ این همه سفرههای سنگین در ایام تاسوعا و عاشورا محرم و صفر برپا میشود یک ریال اعتبار دولتی وجود ندارد، اجباری هم وجود ندارد و همه از نذورات مردم است. اینها سرمایههای اجتماعی است این سرمایه در مسجد است. این سرمایهها باید ساماندهی شود، میخواهیم مساجد را قومی و قبیلهای اداره کنیم که کار سخت میشود.
کجا در مساجد ما پزشک ورود میکرد و درمان مجانی و رایگان داشتند، کجای دنیا هست همین امروز هم با این همه پیشرفتی که شده کجا پزشک وقت میگذارد وقت شخصی خود را ساعتها توی مسجد بنشیند و افراد نیازمند و غیر نیازمند را درمان کند. زمانی که حادثهای مثل زلزله یا سیل بوجود میآید خانمها در مساجد و زیر زمینها خیمه میزنند و کمک میکنند. امروز خلق این حماسه عظیم در مساجد در دوران سیل استانهای خوزستان و لرستان و گلستان نشان داد که مساجد خیلی قدرت دارند خیلی قوت دارند. در مسجد محله پایین شهر چهار کامیون جنس وبیش از پانزده میلیون تومان به سیل زدگان کمک کردند مردمی که خودشان نیازمند هستند. جوان تازه دامادی در مسجد محله ما آمد و دو چمدان بزرگ آورد، یکی برای خانمش و دیگری برای خودش بود که روز قبل در مراسم عروسی به آن ها اهدا شده بود، قیمت این چمدان ها شاید چند میلیون تومان بوده این ایثار، گذشت، بذل و بخشش را کجا میشود پیدا کرد. هیچ جای دنیا اینگونه نیست. تنها تبلیغات گسترده است که فکر میکنیم وضعیت وخیم شده است. اگر همه به وظیفه خودمان عمل کنیم هیچ خرابی نداریم.
نقش مسجد در ایجاد شور و نشاط در سطح جامعه چگونه تعریف میشود؟
مسجد تریبون در اختیار دارد. امام جماعت با مردم روابط خوبی دارد و جوانها برنامهها و دستاوردهای زیادی را آنجا مطرح میکنند. عیادت و دیدار با خانواده شهداء در مساجد تعطیل نشده است و پایگاههای بسیج فعالیت میکنند. مثل چند سال قبل کلاسهای تقویتی که حتی برای دانش آموزان، دانشجویان، و جوانهایی که دارای امتیاز و رتبههای بالای علمی و ورزشی اجرا میشود. باید دانش آموزی که در محله یک رتبه علمی آورده بیاورند و در مسجد تقدیر کنند عقد و ازدواجها را در مساجد برپا کنند. سالنهای اجتماعات متعددی امروز تو مساجد برای مجلس ختم هست آیا باید فقط برای مجلس ختم باشد؟ بگویند این سالنی که در زیر زمین مسجد است یا روی زمین مسجد است یا اطراف مسجد چند منظوره اش کنند فقط مجلس ختم نباشد. مجلس جشن هم برگزار شود مجلس جشن را بیاورند در کف مسجد برگزار کنند آن وقت در مسجد که بعضی جاها میلیونها تومان و بعضی جاها میلیاردها تومان خرج شده سالن اجتماعات درست کردند روزی دو ساعت مجلس ختم برپا میشود و تعطیل میشود سالنهای مجلل بعضی از جاها کنار مساجد ساخته میشود آنجا عروسی بگیرند میشود مجلس عقد و ازدواج برگزار شود مراسم جشن و شادی را در مسجد ببریم. بعضی از افراد مخالفتهایی میکنند نه اینکه در مسجد کف بزنند یا ارکستر و موسیقی ببرند نه هدف همین شادیهای متعارف است که در اعیاد شعبانیه، رجب و مناسبتهای ملی، مذهبی داریم اینها را در مسجد ببریم. امام جماعت بگوید عقدهایی که در مسجد برپا میشود عقد مجانی است. افرادی که مشکل دارند را شناسایی و کمک کنند. افرادی که نیاز به راهنمایی، ارشاد و مشاوره دارند، مساجد بهترین فرصت است.
در بین ائمه جماعات روانشناسهای نابی هستند که گمنام هستند آنها را شناسائی کنند ساعاتی از روز را در اختیار مردم قرار دهند. در آستان مقدس امام زاده صالح (ع) نذر فرهنگی وجود دارد که این موضوع باید در مساجد احیاء شود. در نذر فرهنگی پزشکها، مجانی مداوا میکنند، مشاوران حقوقی، رایگان مشاوره حقوق قضایی و جزایی میدهند. مشاوره تحصیلی، مشاوره سبک زندگی، مشاوره ازدواج میدهند. افراد مجانی خودشان به عنوان خادم کمک کار این قضیه میشوند. باید در مساجد هسته خدمت رسانی به مردم نیازمندان تشکیل شود. مسجد ظرفیت های بزرگی دارد که باید احیا شود و از این ظرفیت های بسیار بزرگ به نحو احسن استفاده شود.