همزمان با سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران
همزمان با گشایش سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران حوزه دفاع‌مقدس و ادبیات پایداری نیز با آثار متنوع و جدید در این نمایشگاه حاضر شده‌اند.
به گزارش فرهنگ سدید؛ سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی تهران (ره) برپا شده است. امسال نیز همانند دوره‌های گذشته برخی از ناشران حوزه دفاع مقدس، ایثار و شهادت و فرهنگ پایداری آثار خود را به نمایشگاه آوردند. ناشران حاضر در سی دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آثار مرتبط با جبهه مقاومت اسلامی و شهدای مدافع حرم را پررنگ‌تر از سال‌های گذشته عرضه می‌کنند.با حضور در شبستان اصلی مصلا نخستین غرفه‌ای که به فرهنگ ایثار و شهادت ارتباط دارد نشر «یا زهرا» است. این غرفه در راهروی شماره ۲ غرفه ۲۴ میزبان مخاطبان خود است. کتاب‌هایی همچون «عبور از اروند»، «زیر تیغ»، «پدر اسماعیل»، «من و عباس بابایی» و «او یک ملت بود» از جمله آثار شاخص این ناشر با پس زمینه اخلاقی، سیاسی و اجتماعی در حوزه ایثار و شهادت هستند. «یا زهرا» ۸۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آورده است که ۶ اثر آن از تازه‌های نشر به شمار می‌آید.انتشارات «نیلوفرانه» هم که در راهروی شماره سه غرفه ۲۳ جانمایی شده است یکی دیگر از ناشران تخصصی مرتبط با دفاع مقدس است. این ناشر به طور ویژه در رابطه با جنگ در دزفول فعالیت دارد. امسال نیلوفرانه ۱۵۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آورده است.همچنین «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» در این دوره از نمایشگاه کتاب، نسبت به سنوات گذشته تحول اساسی داشته است. این غرفه با طراحی و جانمایی اِلمانی همانند طاق شهدا ۹۰ اثر به نمایشگاه آورده است که ۷۰ کتاب برای نخستین مرتبه عرضه می‌شوند. کتاب‌هایی که توسط موزه انقلاب اسلامی و دفع مقدس به علاقمندان عرضه می‌شود در قالب رمان، داستان، تاریخ شفاهی و پژوهش و شعر هستند.

«عماد مغنیه»، «۴۰ سال ایستاده‌ایم»، «جنگ آب» و «ارتفاع در ۱۹۲۵» برخی از آثار جدید این ناشر محسوب می‌شوند که با طراحی جلد و گرافیک مطلوب در زمینه دفاع مقدس روانه بازار نشر شده‌اند. راهروی شماره ۱۰ غرفه ۱۸ محل استقرار غرفه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.همچنین یکی دیگر از ناشران علمی و پژوهشی در زمینه جنگ تحمیلی، «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» نام دارد که در راهرو ۱۲ غرفه ۸ میزبان علاقمندان است. این ناشر علاوه بر عرضه کتاب نشست‌های رونمایی و تخصصی در زمینه جنگ تحمیلی برگزار خواهد کرد.علاوه بر این، غرفه «مبشر» در راهرو ۱۳ غرفه ۱۸ نیز که به کنگره شهدای استان کرمان اختصاص دارد با ۶۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حضور یافته است که ۷ اثر آن جدید است. «بابا کی میایی» یکی از آثار پرفروش این ناشر است که به زندگینامه شهید جاوید اثر محمود میرافضلی اختصاص دارد.نشر «فاتحان» با ۹۲ عنوان کتاب خودش را سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب رسانده است و راهرو ۱۷ غرفه ۲۵ محل مراجعه علاقمندان به آثار این ناشر است. «زندان دوما» (خاطرات نخستین اسرای ایرانی در سوریه)، «نمایشی برای ندیدن» و «مأموریت در ایستگاه» از جمله پیشنهادهای مسؤولان این غرفه به علاقمندان کتابخوانی در زمینه فرهنگ پایداری است.برای دومین سال مداوم غرفه‌ای به نام «شهدای نیروی زمینی سپاه» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور دارد.
انتشارات «شهید کاظمی» نیز ۳۰۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آورده است.
این غرفه در راهروی شماره ۱۸ میزبان مخاطبانی است که می‌خواهند در رابطه با شهدای امنیت و پایداری و اطلاعات و شناسایی کتابی مطالعه کنند. از همین رو آثاری همچون «راه ستاره‌ها» و «فانونس‌های معابر» را منتشر کرده است. از جمله پیشنهادهای مسؤولان این غرفه برای مطالعه کتابی با عنوان «تجاوزی که آغاز شد» است. این اثر روایت اسرای عراقی از جنگ تحمیلی است.انتشارات «شهید کاظمی» نیز ۳۰۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آورده است. این ناشر در راهروی شماره ۱۸، غرفه ۲۳ محفلی ایجاد کرده است تا علاقمندان به آثار دفاع مقدسی با حضور در آن جا کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کنند. ۳۵ عنوان از این ناشر برای نخستین مرتبه عرضه می‌شود. مسؤولان این غرفه یادآور می‌شوند که «خط مقدم»، «سربلند» و «از افغانستان تا لندستان» کتاب‌هایی بودند که تاکنون بیشتر فروش رفته‌اند.نشر «صریر» نیز عرصه‌ای را فراهم کرده است تا محصولات مکتوب کنگره شهدای سی و یک استان کشور در نمایشگاه کتاب عرضه شود. «آب هرگز نمی‌میرد»، «فقط غلام حسین باش» و «غواص‌ها بوی نعناع می‌دهند» از جمله آثاری هستند که فعالان در نشر صریر مطالعه آن را به مخاطبان خود پیشنهاد داده اند. این ناشر در راهروی شماره ۱۸، غرفه ۱۵ جانمای شده است.یکی از انتشاراتی که جوانان نسبت به آن توجه ویژه دارند نشر «شهید ابراهیم هادی» است. امسال نیز این غرفه با استقبال فراوان قشر جوان مواجه بوده است. و یکی از آثار پرفروش آن سلام بر ابراهیم است.اگر خواهان مطالعه تخصصی کتاب‌های مرتبط با نقش ارتش در دوران دفاع مقدس هستند می‌توانید به راهروی ۱۹، غرفه شماره ۲۷ سر بزنید. انتشارات «سوره سبز» با ۲۵۰ عنوان کتاب با تمرکز بر نقش ارتش در جنگ تحمیلی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور یافته است.در سال جاری این ناشر مجموعه‌ای هشت جلدی با عنوان «روایت عشق» در رابطه با شهدای مدافع حرم ارتش به چاپ رسانده است. همچنین یکی از پرفروش‌ترین آثار این ناشر «هفت» نام دارد و کتاب‌های همچون «کاربلد» و «شاهین تیزپرواز» که به خاطرات خلبانان هوا نیروز اختصاص دارد. از پیشنهادهای مطالعه به جوانان از سوی این ناشر است.انتشارت «دارخوین» نیز با ۳۶۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آمده است. این ناشر در راهروی ۲۳، غرفه ۲۲ ۱۶۰ است. کتاب‌های پیرامون شهدای شاخص اطلاعات، شهدای فاطمیون و مدافع حرم از جمله آثاری هستند که توسط انتشارات دارخوین به چاپ رسیده است.
انتشارات «آتش بار» به زندگینامه برخی از شهدای ارتش پرداخته است
همچنین در غرفه «حماسه یاران» کتاب‌های در راهروی ۲۴ غرفه ۴۰ جانمای شده است.آزادگان دوران دفاع مقدس نیز در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دفاع مقدس نقشی داشته دارند. انتشارات تخصصی آنها با عنوان «پیام آزادگان» در راهروی ۲۵ حدود ۵۰ عنوان کتاب را به نمایشگاه آورده است. این ناشر قرار است در طول برگزاری نمایشگاه از چند اثر خود رونمایی کنند.انتشارات «تقدیر» در راهروی ۲۵ قرار گرفته است و ۴۰ عنوان کتاب آورده است. نشر شاهد نیز در راهروی ۲۶، حضور دارد.انتشارات «آتش بار» در راهروی ۳۱ غرفه ۸ جانمای شده است که به زندگینامه برخی از شهدای ارتش و نقش ارتش در دوران دفاع مقدس پرداخته است.انجمن پیشکسوتان سپاس نیز ۲۵ عنوان کتاب در رابطه با شهدای اطلاعات و امنیت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کرده است. این ناشر در راهروی ۲۹ غرفه ۲۹ جانمایی شده است و روزانه نویسندگان هر یک از آثار در این غرفه حضور دارند. «هفت مرد از حالا»، «کاک مجید» و «کر کرمانشان» از جمله آثار پرفروش این انجمن است.

منبع: روزنامه عصر ایرانیان

ارسال نظر
captcha