ما معتقدیم روح و روان انسان داری نیاز‌ها و نیازمندی‌های است که او باید تلاش کند تا نیاز‌های روحی و روانی خود را برآورده کند. شادابی و نشاط از مهم‌ترین نیاز‌های بشر است که باید برای کسب آن تلاش کند تا بتواند به آرامش روحی و روانی برسد. تفریحات و سرگرمی‌های سالم یکی از بهترین، سالم ترین، کم هزینه‌ترین و دردسترس‌ترین عناصر شادی آفرین و نشاط آور است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در ایجاد طراوت و شادابی روحی فرد داشته باشد
گروه اجتماعی فرهنگ سدید - محمد حسن فاطمی‌راد: شادابی و نشاط حلقه مفقوده زندگی بشر در دنیایی ماشینی است که باعث شده مشکلات عدیده برای آنان به وجود آورد. افسردگی، استرس، اضطراب و چه‌کنم چه‌کنم از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات امروز انسان در عصر فناوری‌های نوین است. شادی، لذت بخش‌ترین قسمت زندگی هر فرد است که معمولا همراه با موفقیت و خوشبختی است. شاد زیستی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های اجرای فرامین دین مقدس اسلام است. این دین مقدس برای پیروان خود فرامینی را در کتاب الهی خود مطرح کرده که به همه زوایای زندگی بشر (اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و...) پرداخته و به صورت کاربردی، عملی و اصولی برنامه‌هایی را ارایه کرده است. اگر پیروان این دین الهی به صورت کامل آن قوانین را رعایت کنند شادابی و نشاط همراه با آسایش و آرامش نصیب آنان خواهد شد. شادی و دل انسان را شاداب می‌کند و باعث نشاط می‌شود.

ما معتقدیم روح و روان انسان داری نیاز‌ها و نیازمندیهای است که او باید تلاش کند تا نیاز‌های روحی و روانی خود را برآورده کند. شادابی و نشاط از مهم‌ترین نیاز‌های بشر است که باید برای کسب آن تلاش کند تا بتواند به آرامش روحی و روانی برسد. تفریحات و سرگرمی‌های سالم یکی از بهترین، سالم ترین، کم هزینه‌ترین و دردسترس‌ترین عناصر شادی آفرین و نشاط آور است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در ایجاد طراوت و شادابی روحی فرد داشته باشد؛ بنابراین اگر دنبال شادابی و نشاط برای برطرف کردن یک نیاز اساسی هستیم شایسته است توجه ویژه به سرگرمی‌ها و تفریحات سالم داشته باشیم.

روح انسان مانند جسم او می‌تواند بیمار شود همانند امراض جسمی باید بیماری‌های روانی را درمان و مداوا کرد تا فرد در بستر سالمی رشد کند و به تعالی برسد. همان گونه که جسم هر کس می‌تواند شاداب، پرنشاط یا بیمار باشد روح و روان او نیز می‌تواند شاداب، پر نشاط یا بیمار باشد. خود انسان و شرایطی که خودش ایجاد می‌کند، کار‌ها و فعالیت‌های که انجام می‌دهد و دریچه‌ای که از آن به زندگی می‌نگرد می‌تواند تاثر بسزای در شاداب بودن یا بیمار بودن او داشته باشد شخص می‌تواند به کمک سرگرمی‌های سازنده، تفریحات سالم، نشاط و شادابی‌های مستمر نیاز‌های روانی خود را برطرف کرده و خیلی از امراض روانی که بر اثر برطرف نشدن نیازندی‌های روانی به وجود آمده را به وسیله آن‌ها درمان کند. در سیره تربیتی اهل بیت(ع) هم به نیاز‌ها و نیازمندی‌های روح روان توجه شده است و هم راهکار‌های عملیاتی برای درمان بیماری‌های روانی بیان کرده است و استفاده ازتفریحات سالم به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های درمان بیماری‌های روحی و روانی یاد شده است مانند شنا، تیر اندازی، اسب سواری، مسافرت، مطالعه، شوخی بجا و متواضعانه، هدیه، پذیرش مهمانی ها، برطرف کردن نیاز‌های دیگران به ویژه یتیمان، بهرمندی از لذت‌های حلال، آراستگی ظاهری و زیبایی و... ؛ بنابراین انسان‌ها برای رشد و کمال روحی و جسمی هم به فعالیت‌های بدنی نیاز دارند و هم به طراوت و شادابی روح و روان.
نکته حائز اهمیت این است که شوخی، خنده و شادابی خوب است نه با آزار، اذیت و تمسخر دیگران. نشاط و شادمانی خوب است نه با زیر پا گذاشتن قوانین و مقرارت. افراط و تفریط مشکل آفرینی می‌کند همان طوری که آزادی خوب است، ولی اگر همین آزادی قانونمند نباشد باعث هرج و مرج می‌شود و می‌تواند برای جامعه بحران ایجاد کند. شادی و تفریحات نیز این گونه هستند اگر قانونمند مباشد هدفدار نباشد و حدود تفریح و سرگرمی سالم از ناسالم مشخص نباشد می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند؛ بنابراین ما باید ببینیم کدام شادی ضرورت دارد؟ کدام سرگرمی سالم و کدام ناسالم است. کدام شوخی بجا و کدام نابجا است؟ کدام لذت صحیح و کدام نادرست است؟ کدام خنده درست کدام نادرست است؟ کدام مکان برای تفریح مناسب و کدام محل نامناسب است؟ کدام فیلم یا رمان برای استفاده مناسب و کدام نامناسب است مادامی که ما تفریح و سرگرمی سالم را از غیر سالم تشخیص ندهیم ممکن است آن تفریح یا سرگرمی که انجام می‌دهیم نه تنها بیماری روانی ما را درمان نکند و نشاط پایدار را در ما ایجاد نکند بلکه ممکن است آن اختلال روانی را تشدید کند تفریح سالم می‌تواند نشاط و شادمانی پایدار را ایجاد کند. با توجه شناخت انواع بیماری‌های روانی و کشف راه‌ها و روش‌های درمانی ما روانشناسان معتقدیم سرگرمی‌های سازنده، تفریحات سالم، شادی‌های پایدار و نشاط مستمر برای تقویت روح آدمی و درمان اختلالات و بیماری‌های روانشناختی یک ضرورت است و از ملزومات یک زندگی سالم همراه با آرامش و آسایش است. شایسته است دقت کنیم همانگونه که جسم و بدن ما به غذای سالم نیازمند است روح و روان ما نیز محتاج غذای سالم است تفریحات سالم و سرگرمی‌های حلال بهترین غذای روح ما هستند.
ارسال نظر
captcha