فیلم سینمایی «مأمور مخفی» که یک تریلر جاسوسی است، به زودی در سینما‌های ایالات متحده اکران می‌شود تا باز هم آثار سینمایی ضدایرانی در امریکا مورد حمایت قرار گیرد.

به گزارش فرهنگ سدید؛ فیلم سینمایی «مأمور مخفی» (The Operative) که یک تریلر جاسوسی است، به زودی در سینما‌های ایالات متحده اکران می‌شود تا باز هم آثار سینمایی ضدایرانی در امریکا مورد حمایت قرار گیرد.

صهیونیست‌ها همواره در فیلم‌هایی که درباره ایران می‌سازند سعی می‌کنند قدرت دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود را به رخ بکشند. این فیلم در حالی ساخته شده که اخیراً اسرائیل از ایران ضربات جاسوسی سختی دریافت کرده است. برای مثال می‌توان به دستگیری یکی از وزرای اسرائیلی به جرم جاسوسی برای ایران اشاره کرد. بعد از حضور فیلم سینمایی «مأمور مخفی» در فستیوال فیلم برلین، این فیلم سینمایی قرار است در سینما‌های امریکای شمالی اکران شود. اکران آثار ضدایرانی در سینما‌های امریکا سابقه‌ای بیش از سه دهه دارد. از اوایل دهه ۹۰ میلادی با اکران فیلم سینمایی «بدون دخترم هرگز»، در اوج لفاظی‌های دولت امریکا علیه ایران، روند ساخت و اکران فیلم‌های ضد ایرانی در امریکا آغاز شد. در سال‌های اخیر نیز اکران گسترده فیلم ضد ایرانی «آرگو» و اعطای جایزه اسکار به این فیلم، نشان داد که دولت امریکا همچنان بر حضور آثار ضد ایرانی بر پرده سینما‌ها علاقه‌مند است. «مأمور مخفی» یا «اپراتور (The Operative)» به کارگردانی «یوال آدلر»، فیلمنامه‌نویس و کارگردان اسرائیلی، درباره زنی جاسوس به نام «راشل» است که از طرف سرویس جاسوسی اسرائیل «موساد» مأموریت پیدا می‌کند تا به ایران برود و اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای کشورمان به دست آورد. «مأمور مخفی» برای اولین بار در شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و محصول مشترک آلمان، اسرائیل، فرانسه و امریکاست. این فیلم یکی از جدید‌ترین آثار ضد ایرانی است که بخش‌هایی از آن در آلمان و تهران فیلمبرداری شده است. فیلمنامه «مأمور مخفی»، اقتباسی از کتاب «معلم انگلیسی» است که نویسنده آن مأمور سابق سازمان جاسوسی موساد است. خبرگزاری آلمان درباره این فیلم می‌نویسد: «مأموریت اصلی راشل جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق نفوذ به یکی از شرکت‌های مرتبط در تهران بوده است. راشل با چهره‌ای که کمتر احساس مشخصی را منتقل می‌کند به عنوان معلم انگلیسی وارد تهران می‌شود و در منطقه پاسداران تهران آپارتمان اجاره می‌کند. بخش قابل توجهی از فیلم درباره محیط تهران و روابط مردم در این شهر است، اعم از مهمان‌نوازی همسایه تا پارتی شبانه و این موضوع که در ایران زندگی‌ها چندگانه و هر شخص دارای راز و رمزی است. در روند داستان راشل وارد رابطه‌ای عاشقانه با فرهاد (با بازی کاس انوار، بازیگر ایرانی‌تبار کانادا) می‌شود. فرهاد از رؤسای شرکتی است که راشل باید جاسوسی‌اش را کند.» از نکات قابل توجه فیلم «مأمور مخفی» فیلمبرداری بخش‌هایی از فیلم در تهران است. گویا عواملی در داخل ایران حاضر شده‌اند تصاویری از تهران را در اختیار تیم سازنده فیلم قرار دهند و به عنوان بازیگران بدل به جای بازیگران اصلی در صحنه‌های مربوط به تهران این فیلم را بازی کنند. «دویچه وله» درباره ترفند کارگردان اسرائیلی برای فیلمبرداری در تهران می‌نویسد: «او یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته است که به خاطر حفظ امنیت‌شان نمی‌دانسته‌اند که با چه کسی در تماسند و موضوع برای آن‌ها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند. فرد رابط از طریق آیفون به صورت آنلاین و همزمان فیلمبرداری صحنه‌ها را که در آن بدل بازیگر راشل (دیانه کروگر) در خیابان‌های تهران و بازار و... حضور داشته است به کارگردان حتی «در ساعت ۳ شب در نیویورک» نشان می‌داده و او کارگردانی می‌کرده است و مثلاً می‌گفته «حالا بپیچ راست» و...»

تا پیش از این اکثر فیلم‌های ضد ایرانی که در خارج از کشور ساخته می‌شود، در لوکیشن‌های کشور‌هایی مانند ترکیه یا مراکش فیلمبرداری می‌شد که به دلیل عدم تطابق با جغرافیای ایران یکی از نقاط ضعف فیلم‌های ضد ایرانی به شمار می‌رفت. «مأمور مخفی» اولین اکران گسترده خود را در امریکای شمالی تجربه خواهد کرد و به دلیل اینکه یک پای تولید این فیلم اسرائیل است، به طور طبیعی حمایت صهیونیست‌ها را با خود خواهد داشت.

Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
از امریکا هر غلطی برمیاد
ارسال نظر
captcha