«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد
چندی پیش در شبکه‌های مجازی کلیپی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از افسران وظیفه راهنمایی و رانندگی، راننده متخلفی را که در شیشه عقب خودرو عباراتی مغایر با فرهنگ عمومی جامعه درج کرده بود را متوقف و وی را ملزم به حذف این عبارات و جملات از شیشه خودرو کرد که این اقدام با واکنش‌های مثبت زیادی در جامعه همراه شد.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید-علی فلاحی: یکی از تهدید‌های نوظهور فرهنگی در دهه‌های اخیر مساله بی تفاوتی افراد جامعه نسبت به اتفاقات رخ داده پیرامون اجتماع است. این مساله مهم در سالیان اخیر با توجه به هشدار کارشناسان مورد توجه سیاست‌گذاران حوزه فرهنگ در داخل کشور نیز بوده است.
بی تفاوتی حالتی از بی علاقگی یا لاقیدی است که در آن فرد به جنبه‌های معینی از زندگی، اجتماعی علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و یا نگران آن‌ها نیست. در حال حاضر مشاهدات اولیه و تحقیقات علمی دانشگاهی حکایت از افزایش روند بی تفاوتی اجتماعی در جامعه داشته که ضرورت دارد در سیاستگزاری‌های کلان کشور مقابله با این موضوع با حساسیت ویژه‌ای دنبال شود، چرا که افزایش بی تفاوتی اجتماعی برابر است با کاهش وفاق، انسجام اجتماعی و حتی انحطاط اخلاقی جامعه و از آنجا که از ویژگی‌های مثبت و مهم جامعه وحدت و انسجام اسلامی و ملی می‌باشد نباید اجازه داد بی تفاوتی اجتماعی که از پیامد‌های نامطلوب زندگی مدرن فردگرایانه غربی است، در فرهنگ جامعه ایران نفوذ کند.
نقطه مقابل موضوع بی تفاوتی اجتماعی نقش آفرینی و مسئولیت پذیری نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه است. از آنجا که مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از شاخص‌های مهم در فرهنگ عمومی کشور تلقی شده لذا ضرورت دارد این موضوع مهم در نهاد‌ها و نظام‌های تربیتی کشور با رویکرد مقابله با افزایش بی تفاوتی اجتماعی و با هدف افزایش همبستگی اجتماعی و انسجام پایه ریزی و نهادینه شود.
یکی از ظرفیت‌های مفید برای تربیت انسان مسئولیت پذیر در جامعه، فرصت خدمت مقدس سربازی است چرا که بازدهی اقدامات تربیتی و آموزشی با رویکرد نقش آفرینی و مسئولیت پذیری در فرهنگ عمومی نه تنها آثار خود را بلافاصله در عرصه عمومی متجلی و نمایان‌گر خواهد کرد بلکه در نهایت موجب افزایش سرمایه اجتماعی نیرو‌های مسلح و نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
چندی پیش در شبکه‌های مجازی کلیپی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از افسران وظیفه راهنمایی و رانندگی، راننده متخلفی را که در شیشه عقب خودرو عباراتی مغایر با فرهنگ عمومی جامعه درج کرده بود را متوقف و وی را ملزم به حذف این عبارات و جملات از شیشه خودرو کرد که این اقدام با واکنش‌های مثبت زیادی در جامعه همراه شد و این رویداد یک مثال برجسته در موضوع نقش آفرینی و مسئولیت پذیری در فرهنگ عمومی کشور است. ضرورت دارد تا این گفتمان در سطوح مختلف نهاد‌های فرهنگی و تربیتی کشور به ویژه در نیرو‌های مسلح و در مورد جوانان سلحشور و ایثارگر سرباز تقویت شده و از این ظرفیت به منظور رشد فضائل معنوی و اخلاقی در جامعه استفاده بهینه شود.
ارسال نظر
captcha