امروزه می‌توان از بینافرهنگی و روابط انسانی تحت عنوان گردشگری تعالی بخش یاد کرد که در مناطق مختلف جهان و با حضور در میان جوامع بومی و محلی و مقاصد متنوع گردشگری و کسب تجربه جدید و نو در پی ادراک مفهوم معنوی در بستر گردشگری تعالی بخش هست.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید- منوچهر جهانیان: افق‌های آینده گردشگری نشان از ضرورت و نیاز فرهنگی جامعه و خانواده‌ها در جهت کسب دانش و آگاهی وکشف ناشناخته‌های پیرامون جهان هستی دارد. گردشگران امروزی با هدف آشنایی از تاریخ و تمدن، فرهنگ و روابط بینافرهنگی و روابط انسانی در مسیردست یافتن به ناشناخته‌ها و پی بردن به ذات هستی از طریق سیر در آفاق و انفس که در کلام نورانی وحی و سایر کتب آسمانی بدان اشاره شده است.

این همان شناخت و آگاهی دربستر زندگی برای رسیدن به آرامش، کمال و اعتلای انسانی است که در گونه‌های مختلف گردشگری می‌توان آن را جستجو نمود و امروزه می‌توان از آن تحت عنوان گردشگری تعالی بخش یاد کرد که در مناطق مختلف جهان و با حضور در میان جوامع بومی و محلی و مقاصد متنوع گردشگری و کسب تجربه جدید و نو در پی ادراک مفهوم معنوی در بستر گردشگری تعالی بخش هست.

سرزمین نورانی و مقدس مناطق جنگی جنوب، غرب و شمال غرب کشور و همچنین منطقه خلیج همیشه فارس که یادآور رشادت‌ها و دلاوری‌ها و ایثارگری‌های مردان آسمانی و از جنس نور در دوران دفاع مقدس است. همچنین یادمان ها، موزه‌ها و باغ موزه‌ها که به نوعی یادآور خاطرات و یک حس نوستالوژیک، احساسی، عاطفی وتعلق خاطر به آن دوران و مکان‌های پاک و مقدس را تداعی می‌کند، به عنوان مقاصدی که می‌توان آن‌ها را در گردشگری تعالی بخش با رویکردی نو وخلاقانه دسته بندی نمود. هر ساله پذیرای خیل عظیمی از هموطنان و علاقمند ازاقصی نقاط ایران و جهان برای بازدید از این مناطق تحت عنوان راهیان نور به این مکان¬ها سفر می‌کنند. کشور ایران با توجه به توانمندی‌های بی نظیر در گونه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری تعالی بخش در مناطق عملیاتی، یادمان ها، آثار و ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس می‌تواند به عنوان قطب گردشگری تعالی بخش با رویکرد‌ی نوین و خلاقانه و با محوریت بازدید از مناطق جنگی در عرصه‌های داخلی و بین المللی معرفی شود. این مهم با عزم ملی وسیاستگذاری دربخش‌های مرتبط با گردشگری، برنامه ریزی مطلوب و متناسب با توانمندی‌ها والزامات حضور موفق در این عرصه به ویژه در عرصه بین الملل می‌تواند کشور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قطب گردشگری تعالی بخش معرفی نماید.
 

*منوچهر جهانیان: رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ

ارسال نظر
captcha