مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها به تاریخ ۸۶/۰۲/۲۵ توجه به اردو‌های علمی را به عنوان یکی از مطالبات جدی از استادان و مدیریت دانشگاه در مسیر پیشرفت علمی کشور و ساختن دانشگاهی در طراز ارزش­‌های اسلامی و ایرانی برشمرده‌­اند. می‌توان بر این نکته اذعان داشت که اجرای مناسب این طرح در راستای دغدغه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در شناساندن و تجهیز جوانان به عنصر علم و فن‌آوری است.
گروه اجتماعی فرهنگ سدید-رحیم یعقوب‌زاده: مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با صدور «بیانیه گام دوم انقلاب» به تبیین دستاورد‌های چهار دهه گذشته پرداختند و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور ساختن ایران بزرگ اسلامی ارائه فرمودند.
بیانیه «گام دوم انقلاب» منشور همدلانه خطاب به آحاد جامعه ایرانی و به‌ویژه جوانان، نخبگان و دانشگاهیان بود که به‌مثابه نقشه راهی برای دومین مرحله بازسازی، تجدید قوا، خودسازی و تمدن‌سازی خواهد بود که شرایط را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی مهیا خواهد کرد. مقام معظم رهبری در این بیانیه یادآور می‌شوند که مطالبه از جوانان آن است که در راه توسعه و سرافرازی کشور با احساس مسئولیّت بیشتر و جهادگرانه قدم در راه بگذارند. ایشان یادآور می‌شوند که «دانش، آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است.روی دیگر دانایی، توانایی است. ما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم».
در این بیانیه از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌ها، مسئله دانش‌محوری و کسب اعتماد به نفس عمومی در رسیدن به اهداف آتی انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که «فرصت‌های مادّی کشور نیز فهرستی طولانی را تشکیل می‌دهد که مدیران کارآمد و پُرانگیزه و خردمند می‌توانند با فعّال‌کردن و بهره‌گیری از آن، درآمد‌های ملّی را با جهشی نمایان افزایش داده و کشور را ثروتمند و بی‌نیاز و به معنی واقعی دارای اعتمادبه‌نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف نمایند.» از جمله طرح‌هایی که توسط مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به منظور شناختن و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران به نسل جوان و به­‌ویژه دانشگاهیان کشور صورت می‌گیرد، برگزاری "طرح ملی ایران، مرز پرگهر" (بازدید نظام‌مند دانشگاهیان از مراکز علمی و فناورانه، پروژه‌های ملی و مواریث تاریخی و طبیعی کشور) است که در حال حاضر چهاردهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و اختتامیه سیزدهمین دوره آن نیز در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۷  در محل دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار می‌شود. طی اجرای این مجموعه اردو‌ها چندین هزار نفر از دانشجویان و نخبگان دانشگاهی از مقاصد میراث فرهنگی و پروژه‌های ملی بازدید کرده‌­اند و این اردو‌ها از زمره طرح­‌های فرهنگی برجسته­‌‎‎ای است که مورد ­استقبال خوب دانشجویان، اساتید و نخبگان کشور قرار گرفته است و موجب آشناسازی دانشجویان و دانشگاهیان با دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه­‌های علمی- فرهنگی، فنی، مهندسی و پزشکی شده و توانسته است گامی هدفمند در مسیر تقویت روحیه خودباوری و معرفی دانش و تولیدات ایرانی بردارد. این طرح در جهت توسعه و تعمیق گفتمان پیشرفت علمی و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه که از مسائل مورد­تأکید و پیگیری رهبرمعظم انقلاب اسلامی بوده و هست، انجام می‌شود؛ مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها به تاریخ ۸۶/۰۲/۲۵ توجه به اردو‌های علمی را به عنوان یکی از مطالبات جدی از استادان و مدیریت دانشگاه در مسیر پیشرفت علمی کشور و ساختن دانشگاهی در طراز ارزش­‌های اسلامی و ایرانی برشمرده‌­اند. می‌توان بر این نکته اذعان داشت که اجرای مناسب این طرح در راستای دغدغه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در شناساندن و تجهیز جوانان به عنصر علم و فن‌آوری است. با توجه به بیانیه رهبر انقلاب، می‌توان گفت که لازمه‌ی رسیدن به تمدن نوین اسلامی، حضور و حرکت جوانان و دانشگاهیان از طریق شناساندن فرصت‌های ممکن و اقدامات ضروری در جهت حل مسائل کشور و بازدید از طرح‌های بزرگ صنعتی و فناورانه برای مشارکت در ارتقای دانش و تولید علوم در چهارچوب شرایط کنونی کشور است. رشد و توسعه در سایه خودباوری، تکیه بر توان خود، ایمان، باور به فرصت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت موانع و کاستی‌ها امکان‌پذیر است و در اردو‌های طرح ملی ایران مرز پرگهر تلاش خواهد شد تا توجه جامعه نخبگان به مشکلات مبتلا ­به عرصه دانش، تولید و فناوری تولید معطوف شده تا این افراد شایسته و دردآشنا در گام‌های بعدی در مدیریت‌های علمی، فرهنگی و اجرایی کشور به کار گمارده شده و منشأ اثرات خیر و افزون باشند.
ارسال نظر
captcha