پانزدهمین همایش ادیان توحیدی با حضور جمع کثیری از پیروان ادیان توحیدی(مسیحی،٬ یهودی و زردشتی) در شیراز برگزار شد.

به گزارش فرهنگ سدید، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس٬ شامگاه شنبه در پانزدهمین همایش فرهنگی هنری ادیان توحیدی اظهار داشت: ایران به عنوان بزرگترین و کهن‌ترین مجموعه تمدنی و فرهنگی که با یکپارچه شدنش فرهنگ بشری حیات یافت و با بالیدنش فرهنگ بشری بالیدن گرفت و با استمرارش فرهنگ بشری، جهان را درنوردید از دو خصلت بارز و منحصر به فرد برخوردار است.

صابر سهرابی با تصریح اینکه همنشینی تفاوت‌ها و آنچه که امروز در جغرافیای ایران دیده می‌شود و حتی جغرافیای تمدنی حوزه ایران به خوبی قابل مشاهده است انسجام فرهنگی و هویتی در همنشینی تفاوت‌های ظاهری اقوام گوناگون آن است، افزود: همین تفاوت‌ها کشور ایران را به گلستانی پر رنگ و نقش تبدیل کرده و همچون باغ پرگل با زیبایی بصری شامه آدمیت بدان نوازش می‌یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه دومین مشخصه بارز تمدن ایرانی خدامحوری و نگاه انسان ایرانی به جمال لایزال منبع نوری است که عالم بدان حیات یافته و روشن شده است، بیان کرد: این جغرافیا همواره بر پایه‌ای رفیع و اندیشه‌های خدا محور ادوار مختلف حیات بشری استوار بوده است.

سهرابی عنوان کرد: این دو ویژگی بارز تمدن ایرانی که در طول تاریخ شکل گرفته است را باید در اندیشه جمال شناسانه‌ای دانست که زیبایی را هم در دریا و صحرا و هم در بالا  پایین می‌بیند و تمام جلوه‌های هستی در تمدن ایرانی در قالب اقوام، زبان، ادیان و آئین مختلف اما منسجم، مشهود است.

وی هدف از برپایی چنین همایش‌هایی را بیان جلوه‌های هویت ایرانی از هر دین و قوم دانست و گفت: این جلوه‌ها بر یکی بودن ریشه تمام این هویت استدلال دارد و وطن ما را همه باهی هم می‌خواهد.

سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس نیز در این همایش در سخنانی گفت: فرهنگ صلح‌پرور ایران به ویژه استان فارس باید به عنوان الگو به دنیا معرفی شود.

ابراهیم استوار میمندی اظهار کرد: این فرهنگ که موجب تحول در ایران شده باید به عنوان الگو در دنیا مطرح شود چراکه در خنثی کردن تبلیغات دروغین و مزورانه دشمن موثر است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران هیچگاه در طول تاریخ خود، نژادپرستی را برنتابیدند و نگاه آنها زیبایی و حقیقت را همواره تحسین کرده و پذیرفته است.

سرپرست اداره کل سیاسی استانداری فارس با اشاره به اینکه استان فارس به عنوان ایرانی کوچک میزبان ادیان مختلف از اقوام گوناگون و متنوع است، بیان کرد: ایران همواره شاهد همزیستی مسالمت‌آمیز آنها در کنار هم بوده به نحوی که در تمام حوادث تلخ و شیرین در کنار هم بوده‌اند و صحنه‌های دیدنی رقم زده‌اند .

استوارمیمندی افزود: فرهنگ صلح و دوستی در استان فارس در تمام عرصه‌های علمی و فرهنگی و اجتماعی موجب شده هنرمندان و دانشمندان و پزشکان و خیراندیشان زیادی در طول تاریخ به دنیا عرضه کند و اساس این فرهنگ دین اسلام است که همیشه مشوق تمام اقشار و ادیان بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز که مردم تحت فشارهای همه جانبه بودند اقلیت‌های دینی خود را در کنار سایر هموطنان احساس کرده و به دفاع از شرافت کشور پرداختند و در این راه شهدای بزرگی تقدیم کردند که موجب افتخار و همبستگی این ملت است.

مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این همایش بود. از دیگر برنامه های این همایش دکلمه راز چهل سالگی، دکلمه هموطنان ارمنی، سرود ایران جوان و خوشه چین توسط جوانان زرتشتی، تقدیر از منتخبین مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ادیان توحیدی بود که در پایان دکلمه سازمان دانشجویان یهود شیراز و نماینده سازمان بانوان و اجرای موسیقی زنده جامعه یهود شیراز به نمایش گذاشته شد.            

در حاشیه این همایش کارگاه نقاشی کودکان به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

هنرمندان مختلف از ادیان ارمنی، یهودی، زرتشتی و غیره به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداختند.

منبع: فارس

ارسال نظر
captcha