کارشناس مسائل فرق گفت: جهان سلطه با ایجاد فرق و عرفان‌های کاذب، جهان سوم را تحت سیطره خودش قرار می‌دهد و با عناوینی چون فرق، کشورها را دچار چالش می‌کنند؛ فرق و عرفان‌های کاذبی که می‌توانند حکومت را تحت تاثیر خود قرار دهند.

به گزارش فرهنگ سدید، عنایت رضایی‌پور، کارشناس مسائل فرق، در مصاحبه ای که با رادیو گفت‌وگو داشت اظهار کرد: نخستین موضوعی که باید یک جوان بداند، خاستگاه عرفان‌های کاذب است و چرا ما به فرق، فرق ضاله می‌گوییم؟ برای اینکه رسولان الهی، ادیان توحیدی را به ارمغان بیاورند، اگر به عنوان رسالت اصلی و مسیری چون صراط مستقیم در نظر بگیریم، هر گونه انشعاب به چپ و راست در این مسیر ضلالت و گمراهی است. برای همین اگر بخواهیم ادیان الهی خود را بشناسیم، هر مسیر غیر از ادیان الهی به عنوان فرق شناخته می‌شود که به این فرق، فرق ضاله می‌گوییم.

وی افزود: وقتی جوانی به بی‌هویتی می‌رسد، دنبال آن است که هویت و حقیقت گمشده خود را بشناسد، حقیقتی که جوان را به آرامش، شادی و امید می‌رساند، لذا این مسائل را در دین جست‌وجو نمی‌کند، در نتیجه یک خلاء هویتی اتفاق می‌افتد، در برخی عرفان‌ها نیز به این شکل است، عرفان الهی، عرفان توحیدی و اصیل که مبتنی بر یکسری مقیدات، بایسته‌ها و شایسته‌هایی است که فرد در جهان‌بینی خودش دارد، یعنی باید فرد یکسری کارهایی را انجام دهد و کارهایی را نیز نباید انجام بدهد، در واقع برای فرد محدودیت‌هایی به همراه دارد. 

پژوهشگر مسائل اجتماعی و سیاسی ادامه داد: در دنیای سرعت، تکنولوژی، ناآرامی و عصبیت، وقتی فرد بخواهد به دنبال آرامش برود، بدون توجه، آگاهی قبلی و روشنگری ممکن است سراغ عرفان‌های کاذب برود که در آنها میل و راحتی خودش را جست‌وجو می‌کند. البته خوشبختانه در جامعه ما، مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه به اندازه کافی جوانان را در این زمینه راهنمایی‌های لازم را کردند تا جوانان، گمشده، آرامش و راحتی خودشان را از هر جایی طلب نکنند. 

رضایی‌پور گفت: اگر بخواهیم هدف از تشکیل فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توان این فرق و عرفان‌ها را با هم تلفیق کرد. از آن طرف استمعار پیر، انگلیس سیاستی دارد: «تفرقه بینداز و سیاست کن.» سیاستی قدیمی که معمولا استمعار پیر با دستاویزی‌هایی چون فرق ضاله دنبال کرده است. از طرفی مهم‌ترین بحثی که در دین اسلام داریم، وحدت و اتحاد، تعامل و مقابله با ظلم، جور و استعمار است که ما با همین پنج شش مولفه اصلی توانستیم استعمار را از کشور خودمان بیرون کنیم.

 وی افزود: بحث فرقه‌ها از قبل در بسیاری کشورها مطرح بوده، اما چرا در چند سال اخیر تعداد فرقه‌ها بیشتر شده است؟ در تعبیری شاید نادرست می‌گویند، ایران بهشت فرقه‌هاست! ممکن است یک دلیل آن باشد که حدود و ثغوری برای فرقه‌ها نداریم. هنوز در کشور ما نوع برخورد با این فرقه‌ها مشخص نیست و نیروهای درگیر با آنها نمی‌دانند که باید چه برخوردی با فرقه‌ها داشته باشند. لذا در این حوزه نیاز است تا یک راهبرد اساسی اندیشیده شود. 

کارشناس مسائل فرق ادامه داد: افرادی که فرقه‌ها را هدایت می‌کند و برای برنامه‌ریزی آن نقشه می‌کشد و گسترش می‌دهد در نهایت این ظرفیت برای کشورهای استعماری وجود دارد که به فکر راه‌اندازی و توسعه فرق باشند، زیرا آنها هم قدرت رسانه‌ای و شبکه‌پردازی دارند، به راحتی کشورهای جهان سوم را تحت سیطره خودشان قرار می‌دهند و با عناوینی چون فرق، کشورها را دچار چالش کنند. آنها با راه‌اندازی فرق به این برآیند می‌رسند که تعداد فرق به اندازه‌ای رسیده که می‌توانند حکومت را تحت تاثیر قرار دهند. 

 رضایی‌پور عنوان کرد: بیشترین فرق و عرفان‌ها، معمولا جوانان هستند، جوانان با توجه به برخی مسائلی تمایل دارند، سنت‌شکنی کنند، گذشته را کنار بگذارند و سراغ مسائلی بروند که ورای عقل و فکر است و طرحی نو در بیاندازند. لذا برای شالوده‌شکنی و تنوع‌طلبی سراغ عرفان‌های کاذب می‌روند اما هدف استعمار برای شکل‌دهی و سازماندهی به دنبال آن است که مردم را با توجه به ویژگی‌های فرق و عرفان‌های کاذب که عزلت‌نشینی است به خود مشغول کند و از سیاست‌های استعماری غافل و دور کند. 

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha: